2018-01-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Borde fungera...

Se till att du får hela bostadsrätten som gåva. Du i din tur ger en penninggåva som är lika stor som den summa på lånet som finns och vips ingen skatt.

Du kan inte ta ett bostadslån utan får först låna som vanligt. Sen när bostadsrätten är din, värderar du den och lånar på lägenheten för lösa ditt andra dyra lån du tog tidigare.

Bostadsrätten är redan given som gåva.
Menar du att jag ska ta ett "vanligt" lån först och föra över pengarna och sen lösa lånet med ett nytt bostadslån?
På vilket betraktas detta inte som försäljning?

Att låna pengar med bostaden som säkerhet är inga problem i sig. Den är värderad till 2.7 milj. Lånet som behöver betalas är 600,000.
Att ta ett "vanligt" lån på 600000 utan säkerhet går väl inte? Banken vill ju ha säkerhet.

Jag kan inte se att ditt förslag gör att jag kommer runt problemet.
Har jag förstått dig rätt?
Mvh
Senast redigerad av gusdarsko 2018-01-20 kl. 20:43.
Citera
2018-01-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
Kan du inte ta över det befintliga lånet?
Då har inga pengar bytt ägare.
Då har du fått en gåva och en skuld. Din förälder har inte fått några pengar men är skuldfri.

Eller missuppfattar jag allt så här på kvällskvisten när jag är trött?
Det är ju det jag vill göra. Min bank tar ett lån på bostadsrätten som är min. Sen betalar dom av det andra lånet.
Det är ju detta, om jag förstår det rätt, som betraktas som försäljning.
Citera
2018-01-20, 20:28
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusdarsko
Bostadsrätten är redan given som gåva.
Menar du att jag ska ta ett "vanligt" lån först och föra över pengarna och sen lösa lånet med ett nytt bostadslån?
På vilket betraktas detta inte som försäljning?
Att låna pengar på bostaden är inga problem i sig. Den är värderad till 2.7 milj. Lånet som kvarstår är 600,000.

Jag kan inte se att ditt förslag gör att jag kommer runt problemet.
Har jag förstått dig rätt?
Mvh
Du får bostaden som gåva. Dvs ingen försäljning utan en ren gåva.
Du tar ett vanligt lån på 600 000:- dvs inget bostadslån eller övertagande av befintligt lån kopplat till lägenheten.
Du ger föräldern en gåva på 600 000:- som den kan ex lösa ett lån för.
Du värderar din lägenhet och behöver låna på bostaden 600 000.
Du löser ditt första lån med de pengarna.
Citera
2018-01-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ja, en liten missuppfattning.
Att ”ta över lånet” innebär ett vederlag

Helt korrekt!
Detta är även förklarat i 1a inlägget. Betraktas isåfall som blandat fång (överlåtelse både med och utan ersättning).
Citera
2018-01-20, 20:47
Medlem
Citat:
Gör det? Det får jag inte ihop??

Lånet byter ju ägare.

Det är ju väl det som händer om du köper en bostadsrätt som du vunnit på en budgivning där tidigare ägaren har lån sen tidigare. Lånet "löses upp" och byter ägare.
Citera
2018-01-20, 20:51
Medlem
Citat:
Jo så långt är jag med. Det jag inte får ihop är att ett lån- en skuld- som regleras, som övertas, av någon annan ses som en inkomst som ska beskattas.

Det betraktas som kapitalvinst skatt. Det som är vinsten i sammanhanget är att bostadsrätten har bytt ägare. Därav försäljning. Därav "vinst". Därav beskattning.

Om jag tar ett lån och betalar av någon annans skuld så är det som du säger (såvida inga andra transkaktioner av säg fastigheter har skett)
Citera
2018-01-20, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det behöver inte vara en inkomst som skall beskattas, det beror på beloppen, men övertagande av lån är en del av köpeskillingen, betalningen.
Har du lånat mera än vad du har betalat för bostadsrätten, då blir övertagande av lån en del av den beskattningsbara vinsten.
Du köper en BR för 100 000:- lånar 200 000:- säljer för 200 000:- köparen betalar genom övertagande av säljarens lån. Säljarens vinst 100 000:- som beskattas. Grovt förenklat.

Det är här jag blir fundersam. Lägenheten har tidigare köpts för 1.3 milj. Är nu marknadsvärderad till det dubbla.
Den säljs nu för 600,000. Varför är detta en vinst? Det borde ju betraktas som förlust?! Detta har jag frågat upprepade gånger av rådgivaren på skatteverket men han upprepade bara reglerna som jag skrev i första inlägget.
Citera
2018-01-20, 21:00
Medlem
Citat:
Du får bostaden som gåva. Dvs ingen försäljning utan en ren gåva.
Du tar ett vanligt lån på 600 000:- dvs inget bostadslån eller övertagande av befintligt lån kopplat till lägenheten.
Du ger föräldern en gåva på 600 000:- som den kan ex lösa ett lån för.
Du värderar din lägenhet och behöver låna på bostaden 600 000.
Du löser ditt första lån med de pengarna.

Jag är inte säker om detta håller. Jag kan nog inte ta ett lån på 600 000 hursomhelst utan säkerhet. Det får isåfall bli kopplat till bostaden. Och då kommer det att framgå att det är en försäljning.
Citera
2018-01-20, 21:08
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusdarsko
Jag är inte säker om detta håller. Jag kan nog inte ta ett lån på 600 000 hursomhelst utan säkerhet. Det får isåfall bli kopplat till bostaden. Och då kommer det att framgå att det är en försäljning.
Du har ju en bostadsrätt som är värd massa, räcker inte det som säkerhet för ett vanligt banklån?
Kolla med banken och förklara så kommer de förstå att ni vill göra på det här viset för slippa skatta bort pengar.
Citera
2018-01-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Du startade tråden för sent!
Du har ju redan gjort allt och kan inte ändra något utan att fiffla.

Det normala är ju att man köper bostadsrätten för samma belopp föräldrarna gav inkl eventuell avdragsgill renoveringskostnad.

Då får du allting på papper och din förälder slipper skatta eftersom det inte finns någon vinst. Om det nu blir några pengar kvar hos din förälder kan denna ge det som en gåva till dig om ni så önskar.

Svårare än så är det normalt inte.

Har tyvärr hamnat i kläm. Vi följde juristens råd till en början. Hon sa att detta går genom. Hennes tips var att lånet skulle tas över "en tid" efter att gåvan är given. Då skulle det inte vara någon "koppling". Gåvan fick jag för ca 6 mån sen.
Det var först när jag gick till banken häromdagen som rådgivare rekkomenderade att först prata med skatteverket. Och då fick jag lära mig alla reglerna.
Har kontaktat juristen men hon är på semestern.
Dock kommer hennes svar inte spela så stor roll. Reglerna är ju som dom är.
Jag tror att hon har missuppfattat (eller är inkompetent) och trott att reglerna för fastigheter (ex hus) är samma som bostadsrätter. Vilket det inte är.

Ang. det normala som du beskriver så har jag resonerat kring detta i mitt inlägg nr 19. Se denna. Isåfall skulle väl det hålla?
Senast redigerad av gusdarsko 2018-01-20 kl. 21:14.
Citera
2018-01-20, 21:19
Medlem
Citat:
Du har ju en bostadsrätt som är värd massa, räcker inte det som säkerhet för ett vanligt banklån?
Kolla med banken och förklara så kommer de förstå att ni vill göra på det här viset för slippa skatta bort pengar.

Har pratat med bankrådgivaren om detta. Han förstår mitt problem. Men han var väldigt tydlig med att han inte vill ge skatteråd (han hänvisade till dessa dokument som tidigare har läkt ut,panama?).
Han sa bara att han kan lösa lånet med bostaden som pant. Inte vad det kommer att ha för skattemässiga konsekvenser. Han hänvisade till skatteverket.
Om jag inte har fel så har väl banken skyldighet att rapportera sådana stora transaktioner till staten? Och då blir ju föräldren skyldig att skatta?
Citera
2018-01-20, 21:26
Medlem
Den ända lösningen som jag kan se är att låna ex 250000 kr. Betala föräldern ca 50000 kr per månad tills pengarna tar slut. Nytt lån och sen upprepa proceduren tills det hela är avbetalt.
Lånen tar jag på bostaden för att renovera kök och sen toa. Pengarna som ges till föräldern är för att hjälpa denne ekonomiskt i denna svåra tid när denne är ensam inkomsttagare.

Sen om denne väljer att betala av sin skuld varje månad eller köpa godis för allting har varken jag eller skatteverket några synpunkter på? Eller?

Om inte någon annan har några kloka råd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in