2018-01-25, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusdarsko
Invandringsfrågan har inget samband med trådens frågeställning.
Hur blandad fång ska beskattas idag sker enligt gällande lagar.
Hur/om reglerna ändras framöver är en annan fråga.

Politiker ändrar spelreglerna när så behövs.
Om du ogillar min förklaring varför det är överhängande risk att arvsskatt kommer att införas så är det din sak.
Du behöver inte följa mitt råd utan jag ville bara ge ett gott råd till övriga som läser tråden och funderar över att ge bort tillgångar som gåva innan arvsskatt eventuellt återkommer.

Juridiskt anses gåvor vara förtida uttag av arv om det inte specificeras att så inte är fallet och detta måste ske vid gåvotillfället.
Citera
2018-01-26, 11:36
Medlem
trottwells avatar
TS
Du fick gåvan år 2017, Skatteverket ser detta i din och din mammas deklaration 2018 och BRF:s kontrolluppgift, svara på eventuella frågor, ge inte mamma någon gåva och lös inte hennes lån innan deklarationerna är godkända, i början på 2019 upptäcker du att din mamma har en jobbig ekonomisk sitts med ett lån, du hjälper henne med detta. Det har inget samband med att du tidigare fick BR i gåva, den saken är redan deklarerad och klar.
Citera
2018-01-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Politiker ändrar spelreglerna när så behövs.
Om du ogillar min förklaring varför det är överhängande risk att arvsskatt kommer att införas så är det din sak.
Du behöver inte följa mitt råd utan jag ville bara ge ett gott råd till övriga som läser tråden och funderar över att ge bort tillgångar som gåva innan arvsskatt eventuellt återkommer.

Juridiskt anses gåvor vara förtida uttag av arv om det inte specificeras att så inte är fallet och detta måste ske vid gåvotillfället.

En regel/lag som träder i kraft idag gäller väl inte retroaktivt. Typ man kan inte tvinga tidigare tagna lån att tvångsamortera efter att nya amorteringsrregler träff i kraft.

Om arvskatten kommer idag så gäller ju inte mig. Gåvan är redan given. Och detta har avtalats i gåvobrevet.

Jag uppskattar ditt inlägg och att den mycket väl kan komma till användning för andra i framtiden.

Jag ogillar dock din argument att "allt är invandrarnas fel" och därför behöver staten dra in mer pengar genom att införa ännu mer ogynnsamma skatteregler för privatpersoner.

JÄV: jag är "invandrare" därav min reaktion

SIDNOT: "pensionsräddare" var ett nytt begrepp för mig. bra att använda när man inte vågar säga vad man verkligen tycker i PK sammanhang.
Senast redigerad av gusdarsko 2018-01-27 kl. 17:06.
Citera
2018-01-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
TS
Du fick gåvan år 2017, Skatteverket ser detta i din och din mammas deklaration 2018 och BRF:s kontrolluppgift, svara på eventuella frågor, ge inte mamma någon gåva och lös inte hennes lån innan deklarationerna är godkända, i början på 2019 upptäcker du att din mamma har en jobbig ekonomisk sitts med ett lån, du hjälper henne med detta. Det har inget samband med att du tidigare fick BR i gåva, den saken är redan deklarerad och klar.

Lite så tänker jag.
Vänta ut det hela liksom.

För året 2017 börjar man väl deklarera mars 2018 och det skall vara inne april 2018? Och sen sker väl återbäring kort efter det?
Dvs om jag löser lånet nu eller i år så handläggs det 2019? Dvs två olika år!

Dock ställde jag denna fråga till skatterådgivaren. Han sa att det skattemässigt inte spelar någon roll om det sker flera år efteråt. Försäljningen ska ändå beskattas.

Då frågade jag om jag kan "betala av" lånet typ säg 30000 kr per månad tills det är avbetalt. Då hävdade han om ärendet skulle bli aktuellt hos en skattehandläggare så skulle det "nog" betraktas som försäljning = skatt.
Citera
2018-01-27, 17:20
Medlem
Det har ju sagts tidigare att skatten ska betalas förr eller senare.
Det fanns en länk till lawline.
Även där fanns ett räkneexempel.

Ska försöka räkna på detta. Återkommer. Det kanske inte spelar någon roll om man skattar vinstem på 20% nu och resterande 80% när jag själv säljer?

Eller allt sen?

Tänkbart att det är mer fördelaktigt att skatta allt sen. Speciellt eftersom marknaden börjar går ner och kanske har kraschat om 2 år?
Citera
2018-01-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusdarsko
En regel/lag som träder i kraft idag gäller väl inte retroaktivt. Typ man kan inte tvinga tidigare tagna lån att tvångsamortera efter att nya amorteringsrregler träff i kraft.

Om arvskatten kommer idag så gäller ju inte mig. Gåvan är redan given. Och detta har avtalats i gåvobrevet.

Jag uppskattar ditt inlägg och att den mycket väl kan komma till användning för andra i framtiden.

Jag ogillar dock din argument att "allt är invandrarnas fel" och därför behöver staten dra in mer pengar genom att införa ännu mer ogynnsamma skatteregler för privatpersoner.

JÄV: jag är "invandrare" därav min reaktion

SIDNOT: "pensionsräddare" var ett nytt begrepp för mig. bra att använda när man inte vågar säga vad man verkligen tycker i PK sammanhang.

Först huvudfrågan sedan din missuppfattning vad gäller min syn på invandrare;

En gåva betraktades juridiskt sett alltid som förskott på arv innan arvsskatten avskaffades och arvsskatten har inget med frågan om gåvan betraktas som förskott på arv eller inte för det kan ju finnas flera arvingar och gåvan skall naturligtvis tas med vid delningen av ett framtida dödsbo.

Frågan är: Har du fått en gåva? Vad jag förstår har du/ni t.o.m. upprättat ett dokument där det framgår att det är en gåva MEN NI HAR INTE FÖRTYDLIGAT ATT GÅVAN INTE ÄR FÖRSKOTT PÅ ARV.

Var så säker, gåvan kommer att arvsbeskattas om arvsskatt införs men ett gott råd i all välmening;
För säkerhets skull, förtydliga att gåvan inte är förskott på arv.

Du säger att du är invandrare så betänk att du har kanske inte så mycket erfarenhet av, och lite naiv tro på svensk skattelagstiftning.

Nu till ditt påhopp angående min syn på invandrare; (borde kanske ligga under annat ämne men skattelagstiftning hör absolut samman med detta äne)

Läs en gång till så ser du att jag säger att det är PK, 7K och journalisternas "pensionsräddare" som kommer att belasta svenska skattebetalare med ofantliga kostnader och religiöst betingade sådana.

Politiska beslut gör att Sverige fått alla dessa "pensionsräddare" att komma till ett land som är otroligt långt bort och flyg var omöjligt att ta utan tvunget att landvägen passera ett stort antal länder, väsensskilda från deras hemländer. Religiöst, utbildningsmässigt, politiskt och inte minst klimatmässigt.
Det är enbart politiska"pullfaktorer" som lockat "pensionsräddarna" ända hit till Sverige genom att hela etablissemanget blåljög svenska skattebetalare rakt upp i ansiktet men det värsta av allt är att de som kan komma att drabbas mest av "pensionsräddarnas" påverkan på det svenska samhället är alla "gamla" invandrare, för en mycket stor del av de etniska svenskarna har som alla vet ett mycket säreget utseende och eventuella Ausoniusvänner kan omöjligt skilja "gamla" invandrare från "nya pensionsräddare" så historien kan mycket väl upprepas på ett mycket otäckt sätt.

Du liksom en stor del av Sveriges invånare/skattebetalare tycks tro att dessa "pensionsräddare" inte kommer påverka välfärden för hela landets invånare och detta faktum måste döljas med alla medel tills det nu är helt uppenbart att de absolut inte är några "pensionsräddare" utan tvärtom, pensionsåldern höjs, skatter höjs, nya införs etc, etc. Sverige förändras redan nu och det är bara början.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in