2018-01-19, 21:16
Medlem
Hej!

Mina föräldrar har tidigare ägt en bostadsrätt. Ena föräldern dog nyligen.
I samband med bouppteckning fick den ena föräldern bostadsrätten.
Den är nu skriven över till mig i form av gåva. Föräldern begärde utträde och jag är nu ensam ägare.
Dock finns det ett lån kvar på bostadsrätten. Den är ca 20 % av bostadsrätten aktuella marknadsvärde. Lånet finns fortfarande hos min kvarlevande förälder.
I samband med bouppteckning sa juristen att detta betraktas som gåva och är icke skattepliktigt för gåvogivaren (min förälder).

Min tanke var att ta ett lån i bostadsrätten och lösa ut min kvarlevande förälder.
Gick till banken idag för att diskutera detta. Det var inga problem att ta lån. Dock rekommenderas att prata med skatteverket för att verkligen försäkra mig att det inte är skattepliktigt. Vilket det visade sig att det är.
Har sammanfattat nedan vad jag har läst på och vad skatteverkets rådgivare sa.

För bostadsrätter (lös egendom, man äger rätten att bo, man äger ej boendet) gäller andra regler vid försäljning och gåva än för fastigheter (ex hus, där man alltså utgår från taxeringsvärdet).

För bostadsrätter och används i stället delningsprincipen(även kallat blandat fång). Det saknar betydelse hur parterna själva betecknat överlåtelseavtalet.

Om överlåtelsen sker mot ersättning, brukar man säga att det är frågan om ett blandat fång. Överlåtelsen har skett dels genom en onerös del (överlåtelse mot ersättning), dels genom en benefik del (överlåtelse utan ersättning).

Det är inte ovanligt att den som tar emot en bostadsrätt i gåva utger vederlag till gåvogivaren. Vederlaget kan vara kontanter till gåvogivaren eller att gåvotagaren övertar de lån som belastar bostadsrätten.

För att avgöra om överlåtelsen av en bostadsrätt ska betraktas som en gåva eller ett köp utgår man istället från bostadsrättens marknadsvärde. Till den del vederlaget motsvarar bostadsrättens marknadsvärde anses denna ha sålts, och betraktas därmed som ett köp, resterande del är att betrakta som en gåva. Om givaren av gåvan har gjort en kapitalvinst på den del som betraktas som ett köp måste givaren betala kapitalvinstskatt.

Sammanfattningsvis betraktas detta som:
20 % är försäljning, 80 % är gåva. Min kvarlevande förälder måste alltså betala kapitalvinst på dessa 20 %.

Tiden när "försäljningen" sker har ingen betydelse (vilket bouppteckningens juristen sa att det gör). . Det betraktas fortfarande som en försäljning. Det spelar ingen om den köps lång tid efteråt av min förälder.

Vilket är det mest skattefördelaktiga sättet att hantera detta?

- Jag vill ju betala tillbaka (lösa ut lånet) till min förälder så snart som möjligt.
- En metod kan ju vara att jag löser ut föräldern direkt men vederbörande deklarerar ej att det är försäljning av bostadsrätt --> ingen skatt.
- Ett annat sätt är att betala föräldern månadsvis tills lånet är avbetalt. Jag kan betala relativt stora summor pengar varje månad. Men hur stora summor kan man betala varje månad till ett konto innan skatteverket eller eventuellt banken börjar undra var alla pengar kommer ifrån? Finns det någon gräns när bankerna är skyldiga att informera skatteverket?
- Någon annan metod som ni rekommenderar?

Tack för hjälp!
Citera
2018-01-19, 21:29
Medlem
cacas avatar
Borde fungera...

Se till att du får hela bostadsrätten som gåva. Du i din tur ger en penninggåva som är lika stor som den summa på lånet som finns och vips ingen skatt.

Du kan inte ta ett bostadslån utan får först låna som vanligt. Sen när bostadsrätten är din, värderar du den och lånar på lägenheten för lösa ditt andra dyra lån du tog tidigare.
Citera
2018-01-19, 22:21
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusdarsko
Hej!

Mina föräldrar har tidigare ägt en bostadsrätt. Ena föräldern dog nyligen.
I samband med bouppteckning fick den ena föräldern bostadsrätten.
Den är nu skriven över till mig i form av gåva. Föräldern begärde utträde och jag är nu ensam ägare.
Dock finns det ett lån kvar på bostadsrätten. Den är ca 20 % av bostadsrätten aktuella marknadsvärde. Lånet finns fortfarande hos min kvarlevande förälder.
I samband med bouppteckning sa juristen att detta betraktas som gåva och är icke skattepliktigt för gåvogivaren (min förälder).

Min tanke var att ta ett lån i bostadsrätten och lösa ut min kvarlevande förälder.
Gick till banken idag för att diskutera detta. Det var inga problem att ta lån. Dock rekommenderas att prata med skatteverket för att verkligen försäkra mig att det inte är skattepliktigt. Vilket det visade sig att det är.
Har sammanfattat nedan vad jag har läst på och vad skatteverkets rådgivare sa.

För bostadsrätter (lös egendom, man äger rätten att bo, man äger ej boendet) gäller andra regler vid försäljning och gåva än för fastigheter (ex hus, där man alltså utgår från taxeringsvärdet).

För bostadsrätter och används i stället delningsprincipen(även kallat blandat fång). Det saknar betydelse hur parterna själva betecknat överlåtelseavtalet.

Om överlåtelsen sker mot ersättning, brukar man säga att det är frågan om ett blandat fång. Överlåtelsen har skett dels genom en onerös del (överlåtelse mot ersättning), dels genom en benefik del (överlåtelse utan ersättning).

Det är inte ovanligt att den som tar emot en bostadsrätt i gåva utger vederlag till gåvogivaren. Vederlaget kan vara kontanter till gåvogivaren eller att gåvotagaren övertar de lån som belastar bostadsrätten.

För att avgöra om överlåtelsen av en bostadsrätt ska betraktas som en gåva eller ett köp utgår man istället från bostadsrättens marknadsvärde. Till den del vederlaget motsvarar bostadsrättens marknadsvärde anses denna ha sålts, och betraktas därmed som ett köp, resterande del är att betrakta som en gåva. Om givaren av gåvan har gjort en kapitalvinst på den del som betraktas som ett köp måste givaren betala kapitalvinstskatt.

Sammanfattningsvis betraktas detta som:
20 % är försäljning, 80 % är gåva. Min kvarlevande förälder måste alltså betala kapitalvinst på dessa 20 %.

Tiden när "försäljningen" sker har ingen betydelse (vilket bouppteckningens juristen sa att det gör). . Det betraktas fortfarande som en försäljning. Det spelar ingen om den köps lång tid efteråt av min förälder.

Vilket är det mest skattefördelaktiga sättet att hantera detta?

- Jag vill ju betala tillbaka (lösa ut lånet) till min förälder så snart som möjligt.
- En metod kan ju vara att jag löser ut föräldern direkt men vederbörande deklarerar ej att det är försäljning av bostadsrätt --> ingen skatt.
- Ett annat sätt är att betala föräldern månadsvis tills lånet är avbetalt. Jag kan betala relativt stora summor pengar varje månad. Men hur stora summor kan man betala varje månad till ett konto innan skatteverket eller eventuellt banken börjar undra var alla pengar kommer ifrån? Finns det någon gräns när bankerna är skyldiga att informera skatteverket?
- Någon annan metod som ni rekommenderar?

Tack för hjälp!

Kan du inte ta över det befintliga lånet?
Då har inga pengar bytt ägare.
Då har du fått en gåva och en skuld. Din förälder har inte fått några pengar men är skuldfri.

Eller missuppfattar jag allt så här på kvällskvisten när jag är trött?
Citera
2018-01-19, 23:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
Kan du inte ta över det befintliga lånet?
Då har inga pengar bytt ägare.
Då har du fått en gåva och en skuld. Din förälder har inte fått några pengar men är skuldfri.

Eller missuppfattar jag allt så här på kvällskvisten när jag är trött?
Ja, en liten missuppfattning.
Att ”ta över lånet” innebär ett vederlag
Citera
2018-01-20, 01:33
Medlem
Du startade tråden för sent!
Du har ju redan gjort allt och kan inte ändra något utan att fiffla.

Det normala är ju att man köper bostadsrätten för samma belopp föräldrarna gav inkl eventuell avdragsgill renoveringskostnad.

Då får du allting på papper och din förälder slipper skatta eftersom det inte finns någon vinst. Om det nu blir några pengar kvar hos din förälder kan denna ge det som en gåva till dig om ni så önskar.

Svårare än så är det normalt inte.
Citera
2018-01-20, 07:44
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ja, en liten missuppfattning.
Att ”ta över lånet” innebär ett vederlag

Gör det? Det får jag inte ihop??

Lånet byter ju ägare.
Citera
2018-01-20, 08:12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Gör det? Det får jag inte ihop??

Lånet byter ju ägare.

Givaren har blivit skuldfri, han har fått betalt. Ett lån har ingen ”ägare”
Citera
2018-01-20, 08:42
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Givaren har blivit skuldfri, han har fått betalt. Ett lån har ingen ”ägare”

Ägare var kanske ett dumt ordval. Men jag är helt övertygad om att du förstår vad jag menar.

Jag är inte kunnig nog inom området så jag har inget att komma med. Men som sagt får jag inte riktigt ihop det.

Trevlig helg.
Citera
2018-01-20, 09:12
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ägare var kanske ett dumt ordval. Men jag är helt övertygad om att du förstår vad jag menar.

Jag är inte kunnig nog inom området så jag har inget att komma med. Men som sagt får jag inte riktigt ihop det.

Trevlig helg.
Se det så här, om du tar över någons lån då har hans skulder minskat, du har befriat honom från en skuld, han slipper betala, du betalar istället för honom, det är positivt för honom.
Senast redigerad av trottwell 2018-01-20 kl. 09:14.
Citera
2018-01-20, 09:32
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Se det så här, om du tar över någons lån då har hans skulder minskat, du har befriat honom från en skuld, han slipper betala, du betalar istället för honom, det är positivt för honom.

Jo så långt är jag med. Det jag inte får ihop är att ett lån- en skuld- som regleras, som övertas, av någon annan ses som en inkomst som ska beskattas.
Citera
2018-01-20, 11:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jo så långt är jag med. Det jag inte får ihop är att ett lån- en skuld- som regleras, som övertas, av någon annan ses som en inkomst som ska beskattas.
Det behöver inte vara en inkomst som skall beskattas, det beror på beloppen, men övertagande av lån är en del av köpeskillingen, betalningen.
Har du lånat mera än vad du har betalat för bostadsrätten, då blir övertagande av lån en del av den beskattningsbara vinsten.
Du köper en BR för 100 000:- lånar 200 000:- säljer för 200 000:- köparen betalar genom övertagande av säljarens lån. Säljarens vinst 100 000:- som beskattas. Grovt förenklat.
Senast redigerad av trottwell 2018-01-20 kl. 11:40.
Citera
2018-01-20, 18:43
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Du köper en BR för 100 000:- lånar 200 000:- säljer för 200 000:- köparen betalar genom övertagande av säljarens lån. Säljarens vinst 100 000:- som beskattas. Grovt förenklat.

Jag får inte ihop det där. Men vi lägger inte mer tid på det där. Hoppas TS fått bra hjälp av det som står av er andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in