2014-10-24, 14:17
Medlem
Omöjligt att säga då de inte varit i strid med varandra så vitt jag vet.

Ser man däremot klassiskt så har ryssarna alltid varit betydligt mer hänsynslösa än alla specialstyrkor i väst tillsammans.

Under andra världskriget åkte förvisso Tyskland på däng från två håll... men personligen anser jag att om Hitler inte varit så fullkomligt urbota korkad att han började muppa sig med allt och alla samtidigt utan koncentrerat sina styrkor mot väst så hade han förmodligen tryckt de allierade på västfronten ut i havet... men man ska aldrig beklaga sig över fiendens dumhet.

Om det jag hört stämmer så var Tyskarna aldrig rädda för Amerikaner och de andra allierade i väst... de var BETYDLIGT räddare för ryssarna som mer eller mindre våldtog och mördade soldater som civila på löpande band. Vi i väst har ju aldrig varit mycket för självmordsuppdrag, men jag såg på Discovery, eller om det var 10an hur tyska piloter erbjöd sig att lasta sina plan fulla med bränsle och bomber och sen dyka rakt in i broarna för vara säkra på att träffa dem, bara för att ge folk några extra timmar att fly undan Ryssarnas framfart. Det tycker jag säger rätt mycket om vad man tyckte om ryssarna.

Är Spetsnaz bäst? Kanske inte, men de är många... och som SEAL teamet i operation Red Wings fick erfara så spelar det inte så stor roll om man är bäst eller inte så länge motståndaren har fler folk än du har kulor. De tog förmodligen med sig ett större antal talibaner med i döden, men i slutändan åkte deras team på däng på grund av att fienden helt enkelt var för många...
Citera
2014-10-24, 22:36
Medlem
Det skulle bli reportage på svensk TV om Spetsnaz snart. Min vana trogen passerade jag bara burken på väg till annat och snappade upp förannonseringen om programmet, men (också det av gammal vana) utan att notera var eller när. Har det inte redan varit så kommer det väl någonstans nu till helgen eller nästa vecka. Någon vet närmare besked?
Citera
2014-10-25, 02:40
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytilus
Det skulle bli reportage på svensk TV om Spetsnaz snart. Min vana trogen passerade jag bara burken på väg till annat och snappade upp förannonseringen om programmet, men (också det av gammal vana) utan att notera var eller när. Har det inte redan varit så kommer det väl någonstans nu till helgen eller nästa vecka. Någon vet närmare besked?
Vilken kanal gick trailern på?
Citera
2014-10-25, 03:29
Medlem
nero1s avatar
Sett till fysiska bedrifter verkar ju dom thailändska kustjägarna vara av absolut toppkvalité om man ser till fysisk uthållighet i stekhet hetta. (gick ju någon TV10 doku-serie om sydost-asiatiska elitförband).

Men tror för den skull inte dom är "bäst". Jag skulle tro att hög intelligens, kombinerat med den bästa taktiska träningen och god vapen och fys-förmåga, är det som avgör vilka som är "bäst".

Så jag har nog större förtroende för SAS, NS, Israeliska specialförband än en skogstokig ryss fullblodspsykopat som lever på huggorm och torvmossa..

Sen har nog historisk erfarenhet av svåra operationer också en väldigt stor betydelse, och därför skulle jag tippa på att SAS-förband vet vad dom gör, då dessa varit verksamma i operationer/gisslansituationer över i stort sett hela världen. Hur mycket stridserfarenhet har dom bästa spetznats-förbanden? Det är väl nere i södra kaukasus dom har fått lite vana, men tror ända på att hjärna och rätt träning vinner över psykopatförband från öst.

Men vad vet jag, då hela min världsbild kommer från TV10...

Förövrigt så hade nog stab och trossplutonen jag gjorde lumpen under mitten av 90-talet, gjort rövmos av alla ryssar, jänkare och gud vet vad... Vi var utbildade på "vita-blixten"...!!
Citera
2014-11-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Japp, OMON är kravallpolis eller piket om man så vill.
Ja men att döma från youtube så är de nog också en blandning av piket och NI. De tränar i alla fall för att frita gisslan från bussar mm även om FSB ALFA är bättre på det.

NI=ALPHA=SWAT?
Citera
2014-11-02, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Ja men att döma från youtube så är de nog också en blandning av piket och NI. De tränar i alla fall för att frita gisslan från bussar mm även om FSB ALFA är bättre på det.

NI=ALPHA=SWAT?
NI är poliser, Alpha tillhör FSB som i sin tur är en militär myndighet.
Den svenska motsvarigheten till SWAT är i grova drag Piketen. NI kan snarare jämföras med GSG9, norska Beredskapstroppen "Delta", FBI HRT m.fl.
Citera
2015-11-12, 08:22
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussianBear
Rent fysiskt så är de the best. Sen hur det skulle vara i olika uppdrag beror på, som någon skrev så finns ju Spetsnaz överallt, vilket i sin tur betyder att alla inte har lika mycket erfarenhet. Sen så är det så att folk i t. ex Spetsgruppa Alfa är väldigt professionella, och inom sitt område, geniala soldater. Vissa i Spetsnaz är endast kallblodiga och kan inte lysa med överflöd av intellekt. Det är det som gör Spetsnaz till så farliga. Om de fått en order om att döda, så kommer de döda till varje pris, oavsett verktyg, vilket de också blir tränade till. Olika metoder att döda folk på. Och när det gäller att slå sönder tegelstenar med huvud och nävar så övar de in hårdare slag, som i sin tur betyder att ett slag räcker för att orsaka väldigt stor skada, om inte döda.
Det fetade: Det är inte speciellt populärt att ge fan i order och göra lite som man själv tycker inom något lands militär. Inte ens i Sverige är det ok att skita i order uppifrån som fotsoldat kan jag meddela dig.
Citera
2018-01-20, 16:12
Medlem
Vad är det för skillnad mellan ALPHA GROUP och https://www.youtube.com/watch?v=sqz2QJc4dwQ
Citera
2018-01-20, 17:01
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Vad är det för skillnad mellan ALPHA GROUP och https://www.youtube.com/watch?v=sqz2QJc4dwQ

Alpha-group är en del av säkerhetstjänsten FSB. Filmen avhandlar en polisiär insatsstyrka, SOBR, som lyder under inrikesministeriet..
Citera
2018-01-20, 17:49
Medlem
Så ALPHA är inte Spetsnaz för dom är väl en del av armen?
Citera
2018-01-20, 18:40
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Stetsnaz betyder bara specialförband och används på en hel uppsjö olika militära och paramilitära förband. Allt från motsvarande SAD/Delta/SEAL/SAS/GSG9/SOG ner till motsvarande insatskompanierna i Hemvärnet.
Citera
2018-01-20, 19:03
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Nej Alpha-group är en del av FSB, tidigare KGB. Armén har egna specialförband. I övrigt se Ormens förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in