2018-01-17, 14:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
jag själv kan se en delvis objektivitet i utilitaristisk etik ... men detta har sitt underlag i filosofisk rationalism, inte i min (agnostiska) ateism

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur menar du då?

Utilitarism har iblant som sitt underlag dom faktiska villkoren för och beteendet hos biologisk liv.
Citera
2018-01-19, 22:35
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Vidskepelse och skrock. Med andra ord.

Att du och din starka känsla "går bortom ord" säger enbart något om dig själv och dina egna mänskliga känslor - ingenting indikerar någon gud , enbart människan självt.

Ni för tolka så men av förneka helige andes bekräftelse är nästan omöjligt, och om man gör det är det en oförlåtligt synd.
Citera
2018-01-19, 22:41
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så man behöver påbörja en indoktrinering av andra människors ord och vidskepelser? Låter som en vandringssägen.
När det gäller att höra den helige anden så verkar det råda rätt delade meningar om dels vem det är, vad det är och om någon alls talar än du själv.

Det en vanlig att man känner det så men tyvärr ord kan inte förklara riktigt för dig vad jag och många vet om helige andens röst, i alla fall om du tror ej på det vad har det med mig att göra , jag tvingar ej någon tro mina ord, så jag hoppas att ni respektera min sätt att leva och bryr mig ej ändå ingenting kan ändra på det jag känner som helige anden har bekräfta.

PS. Kanske ni förstår ej att inte alla kan få helige andens sanning eftersom inte alla er beredda att ta emot den, eftersom den kan ändra mycket i vanliga människors sätt att leva, något som kan vara farligt för ditt liv.
Citera
2018-01-19, 22:43
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Det finns postulerade/definierade 'guder' som inte har ett dyft med nån "helig ande" (i abrahamisk betydelse) att göra.

Ok men jag följer annan tro då!
Citera
2018-01-19, 23:43
Medlem
La-Habanas avatar
ja jag känner detta inom islam, jag respekterar det, man för tro vilken religion man vill, men i mycket gamla arkeologiska böcker som man håller på att forska och även bibeln så är Gud mer än en person men kan tolkas också som en person, alltså en grupp gudar i en och samma mål eller anda därför en Gud!
Citera
2018-01-20, 00:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns postulerade/definierade 'guder' som inte har ett dyft med nån "helig ande" (i abrahamisk betydelse) att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
Ok men jag följer annan tro då!

Du kan ju i så fall börja med att definiera 'gud' från ditt underlag.
Citera
2018-01-20, 00:47
Medlem
La-Habanas avatar
gud är en person som bit för bit blev det han blev även när han var en gud från början
Citera
2018-01-20, 04:09
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Definition av gudatro är sinnessjukdom, Att man vill sjunka djupare i sin sjukdom och fördöma människor som inte har en tro är inte ett tecken på annat än att man borde bli inlåst.
Jag kan ändock inte undvika att fascineras av människor som i andra fall verkar ha en grundläggande intelligens, som även de faller in i den svarta avgrund av sinnesförvirrad hallucinationer som normalt endast knarkare upplever.
Den enkla anledningen är att man likt en feminist endast kan reagera med känslor och i samma stund man får sitt rus av endorfiner och dopamim så förlorar man all verklighetsuppfattning.
Citera
2018-01-20, 08:33
Medlem
KortStubins avatar
Diskussioner om "Gud är en hen" har flyttats till denna tråd:

(FB) Är gud en hen?

Fortsätt gärna dessa diskussioner i den tråden, tack.
/Moderator
Citera
2018-01-20, 10:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
gud är en person som bit för bit blev det han blev även när han var en gud från början

Hur kan nånting bit för bit bli det det redan är?

Din retorik skenar.
Citera
2018-01-20, 10:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Definition av gudatro är sinnessjukdom,

Inte alls. Det är helt legitimt att spekulera om det ofalsifieerbara.
Citera
2018-01-20, 15:39
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Inte alls. Det är helt legitimt att spekulera om det ofalsifieerbara.

Nu är ofalsifieerbara inte ett ord som existerar i Svenska språket, men du missar såklart min mening med ett par mil.

All tro på på att man upplever något övernaturligt är såklart en sjuka hjärna som lurar sig själv att tolka impulser så att lägre förstående människor upplever det som oförklarliga mirakel.
Nej gå till en psykolog eller ännu bättre psyket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in