2018-01-20, 14:12
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Det räcker inte att bara byta ut partiledaren. M’s egen ”Deep state”, dvs. arvet efter Fredde R och ”Helikoptern” Borg lever kvar. Innan det sker kan partidistrikten skrika sig hesa efter krav på samarbete med SD.

Som förväntat opinionsläge efter valet kan det vara mycket svårt att bilda en fungerande regering.

Så svårt att ansvariga inom M måste inse att en högst realistisk, kanske nödvändigt sista alternativ, utgör att helt enkelt byta ut M-ledaren - som kan samverka med SD om makten.

Särskilt som SD kommer att göra ett starkt valresultat...
2018-01-20, 14:12
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag hoppas att du har rätt.

Jag utgår från hur farsan, 81, morsan 79, och flera av deras bekanta mellan 70 och 75 gjorde i förra valet. Hoppas de yngre väljarna är lika förutseende...
2018-01-20, 14:15
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag utgår från hur farsan, 81, morsan 79, och flera av deras bekanta mellan 70 och 75 gjorde i förra valet. Hoppas de yngre väljarna är lika förutseende...
Ja, jag är ju en del av den yngre generationen. Och jag kan säga att det sociala stigmat kring min generation att rösta SD är väldigt högt, än idag. Därav min oro.
2018-01-20, 14:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ja, jag är ju en del av den yngre generationen. Och jag kan säga att det sociala stigmat kring min generation att rösta SD är väldigt högt, än idag. Därav min oro.

Ursäkta om mitt inlägg blir lite Off Topic för denna tråd, men precis som påpekats här tidigare så hade det optimala varit om man gjorde om hela placeringen av valsedlarna så att också de fanns dolda bakom ett skynke. Det hade varit mer i överensstämmelse med att vi ska ha anonyma val och inte "till hälften" offentliga.
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-20 kl. 14:33.
2018-01-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ursäkta om mitt inlägg blir lite Off Topic för denna tråd, men precis som påpekats här tidigare så hade det optimala varit om man gjorde om hela placeringen av valsedlarna så att också de fanns dolda bakom ett skynke. Det hade varit mer i överensstämmelse med att vi ska ha anonyma val och inte "till hälften" offentliga.

Eller som jag förespråkat länge. En och samma lapp för alla partier. Vilket förekommer i många länder och är dessutom det mest miljövänliga alternativet.
2018-01-20, 14:50
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Eller som jag förespråkat länge. En och samma lapp för alla partier. Vilket förekommer i många länder och är dessutom det mest miljövänliga alternativet.

Inte dumt alls. Bra idé.
Det är egentligen rätt märkligt att vi alltid haft dessa offentliga moment, då vi tvingas ta valsedeln framför ögonen på de nyfikna (skvallerkärringarna). Det är ju inte nåt system som gynnar SD precis eftersom flera av deras väljare i högre utsträckning vill vara anonyma misstänker jag.
2018-01-20, 15:05
Medlem
Vad sägs om att vi med lite stake & ryggrad lovar att lämna kvar en bunt med SD-sedlar i varje bås? Så att alla fegisar som inte vågade ta en egen får en Gyllene Chans att göra bot & bättring under galgen?

OnT så misstänker jag att de dalande siffrorna i OU faktiskt kan stämma, enär mina en gång så stolta landsmän beter sig som amöbor och låter sig påverkas av den massiva propagandan.
Börjar faktiskt att misströsta rejält.
2018-01-20, 15:38
Medlem
8711s avatar
Ett intressant mått på opinionen är vad man märker och hör i omgivningen. Jag stod tidigare idag vid bankomaten och hörde av en slump från sidan åt höger hur 4 diskuterande pensionärer, både kvinnor och män där kvinnorna faktiskt var mest högljudda och männen lite försiktigare, högljutt uttryckte sitt missnöje med massinvandringen. Dom var milt sagt missnöjda och irriterade. Jag hörde sådant som att "dom är så otroligt otrevliga och oförskämda", "om det vore vi som var i deras land kan du ge dig fan på att vi hade fått sköta oss", "det är så många nu, massa afghaner" osv osv.

Utöver att varenda taxichaufför, svensk som utlänning, har som främsta diskussionsämne den usla invandringspolitiken. I taxin verkar vara den främsta platsen för diskussion om massinvandringen, bättre än Flashback tamejfan

Intressant utveckling och mycket tydlig och stor förändring mot tidigare.
2018-01-20, 15:39
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser
Vad sägs om att vi med lite stake & ryggrad lovar att lämna kvar en bunt med SD-sedlar i varje bås? Så att alla fegisar som inte vågade ta en egen får en Gyllene Chans att göra bot & bättring under galgen?
Väldigt bra idé. Kan nog vara en av de bästa idéerna i tråden hittills faktiskt. Detta tycker jag absolut vi borde göra!

Kanske material för en ny tråd? Vi ser till att hitta SD-sympatisörer som gör detta vid varje vallokal!
2018-01-20, 15:47
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:

Intressant.

Vilken generation tillhör du? Du behöver givetvis inte svara om du inte känner för det.

Jag tillhör generation 70-talister och jag tycker inte stigmat är jättestarkt i mina kretsar. En salig blandning av akademiker, hantverkare, halv-WT och mediafolk. Bland mediafolket är dock stigmat högre skulle jag säga.

Mitt halvsyskon jobbar i Rosenbad direkt med höjdarna och när jag säger att jag röstar SD så får jag en förstående nick av henne, dock med viss tveksam eftermin. Den förstående nicken är dock ärlig och genuin.

Angående opinionsläget så tycker jag att det är svårt att se vartåt det barkar just nu. Det var lättare inför 2014, då var det full spätta uppåt, stigmat var brutalt. Nu är SD lite mer mainstream och de andra partierna har halvt vaknat till, detta kan vagga in folket i falska förhoppningar på 7K. Men jag hoppas och tror faktiskt att SD kommer chocka etablissemanget än en gång. Invandringskatastrofen är ju monumental ute i många orter. 7K måste få minst en tung käftsmäll till för att bli helt klarvakna och på riktigt komma in i verkligheten.

/RingRing
Senast redigerad av RingRing2014 2018-01-20 kl. 15:54.
2018-01-20, 15:57
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Väldigt bra idé. Kan nog vara en av de bästa idéerna i tråden hittills faktiskt. Detta tycker jag absolut vi borde göra!

Kanske material för en ny tråd? Vi ser till att hitta SD-sympatisörer som gör detta vid varje vallokal!

Alternativt att lägga blanka sedlar i båsen, det kanske tom är bättre då sd:s sedlar inte lär få ligga kvar särskilt länge och riskerar även då att ta slut Jag är övertygad om att nuvarande rent kriminella upplägg innebär ca 5% bortfall för sd, om inte mer.

(FB) Regeringens äckliga beslut, valsedlarnas placering förblir oförändrade
Senast redigerad av S.Kandal 2018-01-20 kl. 16:11.
2018-01-20, 16:04
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Intressant.

Vilken generation tillhör du? Du behöver givetvis inte svara om du inte känner för det.

Jag tillhör generation 70-talister och jag tycker inte stigmat är jättestarkt i mina kretsar. En salig blandning av akademiker, hantverkare, halv-WT och mediafolk. Bland mediafolket är dock stigmat högre skulle jag säga.

Mitt halvsyskon jobbar i Rosenbad direkt med höjdarna och när jag säger att jag röstar SD så får jag en förstående nick av henne, dock med viss tveksam eftermin. Den förstående nicken är dock ärlig och genuin.

Angående opinionsläget så tycker jag att det är svårt att se vartåt det barkar just nu. Det var lättare inför 2014, då var det full spätta uppåt, stigmat var brutalt. Nu är SD lite mer mainstream och de andra partierna har halvt vaknat till, hälften dvala hälften vaket. Men jag hoppas och tror att SD kommer chocka etablissemanget än en gång. Invandringskatastrofen är ju monumental ute i många orter.

/RingRing
Tidig 90-talist.

I min umgängeskrets så är det accepterat att rösta SD. Det beror väl också och andra sidan på att jag och några till lyckats vända om den stora massan. Men min umgängeskrets är ett undantagsfall.

Alltså, framförallt kvinnorna från min generation är generellt sett rabiata motståndare till SD. Detta i sin tur medför att män från min generation inte öppet kan gå ut som SD-sympatisörer heller, eftersom det helt enkelt förstör deras rykte och sina chanser på kvinnofronten. Man får hylla moderaternas migrationsomsvängning men aldrig sympatisera med SD pga deras historia.

Det verkar ju förövrigt som att SD i princip ligger helt still från december i opinionsläget. Gissar på att övriga opinionsinstitut kommer att leverera liknande stabila siffror också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in