2018-06-06, 21:06
Medlem
Powergirls avatar
När nordens största institut har presenterat sina siffror så är det givetvis korrekta. Tycker de harmonirerar så bra mot vekligheten.
2018-06-06, 21:08
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Pinsamt vad off SCB är. Visst 18.5 är en klar ökning men långt ifrån den verkliga ökningen. SCB har ju en hel del erfarenhet vilket borde leda de att parkera SD på minst 20% Det är riktigt skrattretande detta. Lite som några OU som hade SD på ca 5-6% inför förra valet. Att de inte skäms.

SCB ringer, eller skickar enkäter med streckkoder på, när de gör undersökningar. Med andra ord, man känner sig väldigt medveten om att det går att spåra datan tillbaks till en själv, oavsett vad SCB säger. Tack vare det har SCB en väldigt stor andel, nära 50%, som inte ställer upp i intervjun.

Vilka tror du är troligast att inte ställa upp, de med åsikter som hyllas av omgivningen, eller de med åsikter som omgivningen hatar och öppet bestraffar?

SCB får en viss andel som säger att de är SD:are. SCB själva vet att denna siffra, kanske 12%, inte alls stämmer med verkligheten, men de kan ju inte vara helt säkra på hur stor överrepresentationen SD:are har bland de som inte ställer upp på intervju. De viktar ju självklart upp andelen SD:are, men problemet är att de inte får ett nytt mätvärde, som alltså kan användas för att styra deras viktning, förrän på valdagen.
2018-06-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Sentio juni 2018
1. Sverigedemokraterna, 26,1
2. Socialdemokraterna, 21,7
3. Moderaterna, 17,1
4. Vänsterpartiet, 9,7
5. Centerpartiet, 7,2
6. Liberalerna, 7,0
7. Miljöpartiet, 4,8
8. Kristdemokraterna, 3,3

Sentio juni 2014
1. Socialdemokraterna, 34,0 (överskattning med 3,99)
2. Moderaterna, 23,0 (överskattning med 0,33)
3. Sverigedemokraterna, 12,5 (underskattning med 0,36)
4. Miljöpartiet, 9,7 (överskattning med 2,81)
5. Vänsterpartiet, 6,3 (överskattning med 0,58)
6. Liberalerna, 5,6 (överskattning med 0,18)
7. Centerpartiet, 4,8 (underskattning med 1,31)
8. Kristdemokraterna 3,6 (underskattning med 0,97)

Var Sentios mätning i juni 2014 träffsäker? Tja, allt över en procent är rätt dåligt och Sentio misslyckades totalt med S, Mp, C och var nära att misslyckas med Kd. Hur troligt är det att L ligger på 7 procent? Det motsvarar det resultat de fick i riksdagsvalet 2010. Jag tror att Sentio har överskattat Liberalerna i det grövsta. En realistisk siffra är nog någonstans mellan 4-5 procent. Samtidigt tror jag att de har underskattat Centerpartiet denna gång igen. Sverigedemokraterna ligger antagligen på 25-26 procent. Mäta var SD ligger är fan i mig det enda Sentio är bra på.

Det här med FI, PP och MED skall vi inte tala om. Det finns ingen chans i helvetet att PP som mer eller mindre har upphört som parti får 1,2 procent i valet. MED finns bara med eftersom Nyheter Idag ägs av MED:s ordförande och FI? Tja, vad vet jag...
Som en ytterligare jämförelse vore det kanske lämpligt att jämföra med Sentios sista hela mätning innan valet, hur väljarströmmarna gått mellan juni och valet vet vi ju inte (och vet inte nu hur det kommer att se ut i slutändan).
2018-06-06, 21:14
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
När nordens största institut har presenterat sina siffror så är det givetvis korrekta. Tycker de harmonirerar så bra mot vekligheten.
Vad säger nordens största institut om de rödgrönas chanser? Kommer de att få egen majoritet den här gången?
2018-06-06, 21:17
Medlem
ace_secs avatar
Kommer svensk ljug-media våga presentera denna Sentio?
2018-06-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broskfitta
Nej, jag trollar inte. Ta ett provmedlemskap du också, kostar bara 1 krona.

(Jag fick lite dåligt samvete nu i efterhand att jag postade siffrorna så snabbt, Nyheter Idag förtjänar sina pengar. Så ni alla som är intresserade, ta ett provmedlemskap och kolla själva!)

Sentio mäter bäst, de låg närmast förra valresultatet för SD.

Tackar så mycket för siffrorna. Nyheter Idag ska förtjäna sina pengar, tycker inte de gör det med sitt krav på medlemskap i Facebook för att kommentera.
2018-06-06, 21:20
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Kommer svensk ljug-media våga presentera denna Sentio?
Jag hoppas inte det, för det vore tråkigt om L fick för sig att året är 2002.
2018-06-06, 21:20
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Perfekt. Men jag hoppas ändå att Ebba ger ut en skiva med julsånger.
Tjaa, de verkar ju gilla att sjunga i det partiet...

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
För att x1,59 ska hålla som korrigeringsfaktor behöver Sentio i så fall drämma till med 26,7% nu i maj. Om det blir lägre så kan man nog sluta sig till att mörkertalet i SCB har minskat pga webbenkäter eller annat.

*Host*
2018-06-06, 21:23
Medlem
Det bästa som kunde hända för SD var att 9000 avvisade hazarer ska få stanna enligt S. Med det beslutet så visade S att dom inte menar allvar med ”sin” immigrationspolitik dom lånat från SD.

SD blir största parti 9 september.
2018-06-06, 21:25
Medlem
Utopiantoss avatar
Statsvetaren Henrik Oscarsson säger att det inte är säkert att (SD) fortfarande underskattas i opinionsmätningarna. Jag håller med om att vi inte kan vara helt och hållet säkra på att de olika sammanvägningarna, som Poll of Polls, fortfarande underskattar (SD). Men jag tror ändå det, möjligen i en lite lägre utsträckning. Dessutom är det viktigt för folkrörelser att hålla fanan högt och bibehålla momentumet.

https://nyheteridag.se/plus/statsvetare-inte-sakert-att-sd-fortfarande-underskattas-i-opinionsmatningarna/
2018-06-06, 21:26
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Med tanke på sossarnas katastrofval skulle jag bli förvånad om Löfven inte avgår, ett sossarna under 20% hade varit en tidig julafton. Undrar vilka sossarna kommer ersätta Löfven med som gör ett bättre jobb.

Vad är det högsta siffrorna SD någonsin fått egentligen? Har dom inte fått 28 vid något tillfälle?

Det finns inga kompetenta sossar kvar i partiet. Efter Mona Sahlin fick partiet en loserstämpel på sig och attraherar numera bara idioter som Annika Strandhäll och övriga i det smartaste bästa tjejgänget. Vi får bara hoppas att SD lyckas fånga upp tillräckligt mycket kompetens så de kan åstadkomma en verklig förändring. Även om dom skulle få 51% gör det inte så mycket om det inte finns tillräckligt mycket hjärnkapacitet i partiet för att driva igenom det som behövs.
2018-06-06, 21:26
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Med tanke på sossarnas katastrofval skulle jag bli förvånad om Löfven inte avgår, ett sossarna under 20% hade varit en tidig julafton. Undrar vilka sossarna kommer ersätta Löfven med som gör ett bättre jobb.

Det torde ju bli en kvinna eller en invandrare. Och eftersom det som återstår av väljare för ett S under 20% är muslimer och andra invandrare, identitetsvänstern, feminister och senila pensionärer, så blir det antingen en identitetsvänsterkvinna (Alice Bah Kunke) eller en invandrare (Ibrahim Baylan eller Ardalan Shekarabi). Bommersvikskvinnorna behåller sitt starka grepp om SAP och kör kraschen ända in i kaklet.

Med ovanstående scenario, så skulle SAP förintas under nästa mandatperiod och SD vinna i opinionen månad för månad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in