2017-06-30, 08:18
  #1
Medlem
S.Kandals avatar
I mina ögon är detta ett bedrövligt och odemokratiskt beslut men ack så väntat. Valsedlarna ska således även nästa år ligga fullt synliga så att grannen, maken osv kan få en skymt över hur du röstat.

Men ta flera sedlar då!? Poströsta!? Dessa argument håller inte enligt mig. Man ska inte behöva "trixa" för att behålla sin rätt att rösta anonymt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6729439

Regeringen är såklart beklämmande medvetna om att dagens valsystem missgynnar Sd.

Vad anser panelen? Går det att överklaga detta beslut på något sätt? Borde inte Sd reagera?
__________________
Senast redigerad av S.Kandal 2017-06-30 kl. 08:24.
Citera
2017-06-30, 08:27
  #2
Medlem
Sossarnas diktatur i ett nötskal.

Ta med ett gäng extra "kommunistsedlar" när du röstar och dumpa i en papperskorg med texten - "använd tidigast 2019"!
Citera
2017-06-30, 08:27
  #3
Medlem
Gabriel Knights avatar
Men partierna skickar ju hem valmateriel också med röstsedlar och sådant. Jag brukar ta röstsedlarna som blivit hemskickade och lägga i ett stort kuvert och ta till vallokalen. Då ser ju ingen vad man röstar när man flyttar sedlarna från det större kuvertet till valkuverten.
Citera
2017-06-30, 08:36
  #4
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Går det att överklaga detta beslut på något sätt?
Riksdagen bestämmer och regeringen verkställer. Självklart kan riksdagen bestämma att vi ska använda samma sorts valbås som Norge har.

Norskt valbås:
http://static-cdn.sr.se/sida/images/4058/a348f013-1c7e-4372-bd9f-ff3d6770de08.jpg
Citera
2017-06-30, 08:39
  #5
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
I mina ögon är detta ett bedrövligt och odemokratiskt beslut men ack så väntat. Valsedlarna ska således även nästa år ligga fullt synliga så att grannen, maken osv kan få en skymt över hur du röstat.

Men ta flera sedlar då!? Poströsta!? Dessa argument håller inte enligt mig. Man ska inte behöva "trixa" för att behålla sin rätt att rösta anonymt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6729439

Regeringen är såklart beklämmande medvetna om att dagens valsystem missgynnar Sd.

Vad anser panelen? Går det att överklaga detta beslut på något sätt? Borde inte Sd reagera?

Inte bara en skymt; ditt sällskap kan kontrollera att du endast tar med dig den "rätta" valsedeln in i båset. Annars kan repressalier vänta.

Hur svårt kan det vara? Det kostar 250 miljoner att fixa sedlar i båsen, men anses för dyrt.

En omräkning av tal till dagar för att få det åskådligare:

En miljon = ca 12 dagar
En miljard = ca 32 år

Fixa säkrare valsystem = 250 MILJONER
Migrationskostn. 2016 = minst 70 MILJARDER

Edit: Inte ens så mycket som futtiga 250 miljoner är rösträtten värd, medan ofantliga summor strösslas över asylhaveriet.
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2017-06-30 kl. 08:44.
Citera
2017-06-30, 08:41
  #6
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Riksdagen bestämmer och regeringen verkställer. Självklart kan riksdagen bestämma att vi ska använda samma sorts valbås som Norge har.

Norskt valbås:
http://static-cdn.sr.se/sida/images/4058/a348f013-1c7e-4372-bd9f-ff3d6770de08.jpg

Det värsta är att det endast är Sd som gynnas av ett demokratiskt valsystem. Misstänker således att detta beslut lär segla vidare genom beslutskanalerna utan något större motstånd.
Citera
2017-06-30, 08:43
  #7
Medlem
Vilket jävla ickeproblem. Som nån skrevs så skickar ju partierna hem valsedlar med posten såvida du inte tänker rösta på typ Bajenpartiet. Annars kan du ju bara ta en valsedel av varje utanför, en del gör så, och sedan når du står i båset så knycklar du ihop dom du inte använder, stoppar dom i fickan och sedan slänger dom när du lämnat vallokalen så är ditt problem med rösthemligheten löst
Citera
2017-06-30, 08:46
  #8
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vilket jävla ickeproblem. Som nån skrevs så skickar ju partierna hem valsedlar med posten såvida du inte tänker rösta på typ Bajenpartiet. Annars kan du ju bara ta en valsedel av varje utanför, en del gör så, och sedan når du står i båset så knycklar du ihop dom du inte använder, stoppar dom i fickan och sedan slänger dom när du lämnat vallokalen så är ditt problem med rösthemligheten löst

Du kanske kan, men det finns andra personer här i världen som får svårigheter av skilda skäl (som jag nämnde ovan). Sverige har fått kritik av EU för detta.
Citera
2017-06-30, 08:46
  #9
Medlem
Jag ser inga problem. Varför skulle det vara skämmigt att plocka åt sig SD-sedlar? Det är snarare ett tecken på stort mod hos moderater, sossar, miljöpartister och andra populistpartier att låta sina väljare skylta öppet med sina sjuka politiska åsikter.

Möjligen att riktiga extremistpartier som hardcore-kommunister och NMR tycker det är lite obehagligt, men dessa individer bryr sig nog inte om valhemligheter.
Citera
2017-06-30, 08:48
  #10
Medlem
pinger99s avatar
De värdelösa Massinvandringspartiet (aka Moderaterna) har haft på tapeten att ändra det här i decennier, och när de hade regeringsmakten så hände absolut ingenting.

(på sin höjd raljerade stridshingsten om det på ett skämtsamt och arrogant sätt, om att inga ändringar kommer att göras)
Citera
2017-06-30, 08:49
  #11
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag ser inga problem. Varför skulle det vara skämmigt att plocka åt sig SD-sedlar? Det är snarare ett tecken på stort mod hos moderater, sossar, miljöpartister och andra populistpartier att låta sina väljare skylta öppet med sina sjuka politiska åsikter.

Möjligen att riktiga extremistpartier som hardcore-kommunister och NMR tycker det är lite obehagligt, men dessa individer bryr sig nog inte om valhemligheter.

Hur ställer du dig till påtryckningar att ta viss valsedel, dvs annan person som kontrollerar dig? Det existerar sådant.
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2017-06-30 kl. 09:00.
Citera
2017-06-30, 09:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Hur ställer du dig till påtryckningar att ta viss valsedel, annan person som kontrollerar dig? Det existerar sådant.
Det beror på vad du menar med "påtryckningar". Utanför vallokalerna (om man nu inte har poströstat) står i allmänhet representanter för alla större partier och vill pracka på folk röstsedlar. Det är ungefär som en säljare på en marknad eller någon annan påstridig nasare. Men jag antar att det inte är det du menar med påtryckningar?

Det som är visset är när förmyndare, anhörig eller vårdare leder fram senila gamlingar till båset med en viss röstsedel, men jag tror inte man kommer åt dylikt valfusk med andra "säkra" metoder. Jag tror också att den typen av manipulation slår jämnt för alla partier, även om jag misstänker att sossarna har ett visst försprång bland gamlingar.

Nej, jag har svårt att se att det finns någon utomstående "kontroll". Ingen kan bevisa vad jag har stoppat i valkuvertet även om jag springer och viftar t ex med SD-sedlar öppet.

Och sedan måste man väl också kunna stå för sina politiska åsikter när det kommer till kritan? Behöver inte Sverige mer folk med råg i ryggen och stolthet över sig själva? Lite mer självförtroende tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in