Citat:
Ursprungligen postat av
Passepartout
Hur ställer du dig till påtryckningar att ta viss valsedel, annan person som kontrollerar dig? Det existerar sådant.
Det beror på vad du menar med "påtryckningar". Utanför vallokalerna (om man nu inte har poströstat) står i allmänhet representanter för alla större partier och vill pracka på folk röstsedlar. Det är ungefär som en säljare på en marknad eller någon annan påstridig nasare. Men jag antar att det inte är det du menar med påtryckningar?
Det som är visset är när förmyndare, anhörig eller vårdare leder fram senila gamlingar till båset med en viss röstsedel, men jag tror inte man kommer åt dylikt valfusk med andra "säkra" metoder. Jag tror också att den typen av manipulation slår jämnt för alla partier, även om jag misstänker att sossarna har ett visst försprång bland gamlingar.
Nej, jag har svårt att se att det finns någon utomstående "kontroll". Ingen kan bevisa vad jag har stoppat i valkuvertet även om jag springer och viftar t ex med SD-sedlar öppet.
Och sedan måste man väl också kunna stå för sina politiska åsikter när det kommer till kritan? Behöver inte Sverige mer folk med råg i ryggen och stolthet över sig själva? Lite mer självförtroende tack!