2018-01-20, 00:37
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Tror inte jag heller. Antar att hon vill pleasa feministpubliken.

Men det kostar.
Citera
2018-01-20, 00:38
Medlem
StormaktRods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag såg bara de sista minuterna av klippet, men det gjorde mig inte särskilt imponerad. Jämförelsen med humrarna haltar i och med att serotonin inte är något specifikt för varken humrar eller människor, det finns även hos de djur som inte har klara hierarkiska strukturer. Men det var lite kul när han påpekade hennes lustiga hopp till humrarna med "well, that's quite a segue". Lite irriterande att de båda avbröt varandra hela tiden.

Nu har jag inte läst hans bok så jag förstår inte heller riktigt det här med hummer parallellen förutom att det påverkar social dominans, könsdrift, beslutsfattande o.s.v i både kräftdjur och människor. Han verkar intelligent och har en rak debattstil dessutom verkar han inte gilla att auktoritära PK-aktivister ska ha makt att kontrollera språket, svårt att inte gilla honom.
Citera
2018-01-20, 00:59
Medlem
BubbasBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
"Klä av" är en ful direktöversättning av "undress" som är ett uttryck som används mycket inom amerikansk sport som substitut för typ "dribbla bort" och liknande. Dessa direktimporterade uttryck är lite fattiga på svenska. Typ "narrativ" som ofta används av det svenska alt-rightfolket är en liknande skitful direktöversättning.

Nice, du fick med en diskret känga mot alla som använder ”narrativ” för att beskriva ett fenomen, lite skön brunsmetning.

Men visst, det är inte vackert när någon kör skitfula direktöversättningar, men det är ju inte fallet här. Det är ju snarare ett sätt att snabbt och enkelt fokusera läsaren eller tittaren på ett fenomen. Att förklara hur massmedia för fram ett narrativ förtydligar ju att det är något som inte stämmer, en vinkling av fakta på ett oärligt sätt.

Du läser ju hackernews och kanske borde läsa mer i de få trådar där de vågar släppa fram diskussioner mellan höger och vänster. Finns inte mycket ”Alt-right” där eller hur?! Men däremot intressanta argument om styrning av narrativ och förflyttningen av den maktställningen från traditionell print-media till social digital-media. Narrativ som begrepp får därför ett mer omfattande innehåll än om vi skulle köra med begrepp som ”berättelse” eller ”historia”. Sedan används ju ordet redan akademiskt LÄNK men det visste du säkert redan.

Håller med en hel del av det Peterson argumenterar, men vete fan om jag skulle palla med honom efter sex öl. Han skulle nog riskera en knogmacka i ögat. Han kan verka så upprört dryg ibland. Men, men, man kan ju ha fel. Som vanligt. En av de bättre debatterna med honom. Hoppas han hittat sin stil nu och utvecklar den vidare.

/BubbasBoy
Citera
2018-01-20, 01:05
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbasBoy
Nice, du fick med en diskret känga mot alla som använder ”narrativ” för att beskriva ett fenomen, lite skön brunsmetning.

Men visst, det är inte vackert när någon kör skitfula direktöversättningar, men det är ju inte fallet här. Det är ju snarare ett sätt att snabbt och enkelt fokusera läsaren eller tittaren på ett fenomen. Att förklara hur massmedia för fram ett narrativ förtydligar ju att det är något som inte stämmer, en vinkling av fakta på ett oärligt sätt.

Du läser ju hackernews och kanske borde läsa mer i de få trådar där de vågar släppa fram diskussioner mellan höger och vänster. Finns inte mycket ”Alt-right” där eller hur?! Men däremot intressanta argument om styrning av narrativ och förflyttningen av den maktställningen från traditionell print-media till social digital-media. Narrativ som begrepp får därför ett mer omfattande innehåll än om vi skulle köra med begrepp som ”berättelse” eller ”historia”. Sedan används ju ordet redan akademiskt LÄNK men det visste du säkert redan.

Håller med en hel del av det Peterson argumenterar, men vete fan om jag skulle palla med honom efter sex öl. Han skulle nog riskera en knogmacka i ögat. Han kan verka så upprört dryg ibland. Men, men, man kan ju ha fel. Som vanligt. En av de bättre debatterna med honom. Hoppas han hittat sin stil nu och utvecklar den vidare.

/BubbasBoy

Jag diskuterade inte huruvida ordet "narrativ" tillför något till en diskussion. Jag skrev bara att jag tycker det är fult att "direktöversätta" engelska ord som inte har någon direkt motsvarighet i svenskan. Finns säkert en massa ord som extremvänstern direktöversatt som jag också skulle störa mig på. Läser däremot inte mycket från extremvänstern så kom inte på något från deras håll. Skulle kunna leta fram nåt om du fortsätter gnälla över att mitt exempel ger en "lite skön brunsmetning" åt alt-rightfolket.
Citera
2018-01-20, 01:17
Medlem
Citat:
Jag diskuterade inte huruvida ordet "narrativ" tillför något till en diskussion. Jag skrev bara att jag tycker det är fult att "direktöversätta" engelska ord som inte har någon direkt motsvarighet i svenskan. Finns säkert en massa ord som extremvänstern direktöversatt som jag också skulle störa mig på. Läser däremot inte mycket från extremvänstern så kom inte på något från deras håll. Skulle kunna leta fram nåt om du fortsätter gnälla över att mitt exempel ger en "lite skön brunsmetning" åt alt-rightfolket.

"narrativ" finns med i SAOL din lilla pedantiska autist.
Citera
2018-01-20, 01:28
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Ha! Nice Segway!

Haha! Så jävla klockrena svar han ger henne. Har hört honom flera gånger fastställa att han inte än kommit på ett sätt att formulera sig attraktivt och kortfattat angående samhällets ras, men det ser onekligen ut som att han fått till det till slut.

Låt oss från och med den här dagen vara THE LOBSTER! Huvudet högt och ryggen rak mina vänner. Störta Matriarkatet!!

Helt OT, men det stavas segue.

http://www.dictionary.com/browse/segue
Citera
2018-01-20, 01:39
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jag tycker att många av er, antagligen pga ert bias emot samtida feministiska förklaringsmodeller, är allt för negativa till hennes sätt att driva debatten/intervjun. Vad hon faktiskt gör genom sin illvilliga intervju-/debattstil är att upprepa många anklagelser som har riktats mot honom förut i ett forum där han kan bemöta dem direkt och effektivt inför publik (eftersom han är så pass välartikulerad). Det är långt ifrån alla tillfällen då han har fått den chansen.

Detta har en effekt som sällan debatter får. Det blir tydligt vilka frågor som kan besvaras empirisk, och vilka frågor som handlar om värderingar. Plötsligt blir det mycket tydligt exakt var uppfattningarna skiljer sig åt. Med tanke på vilka komplicerade frågor som berörs är det mer än man någonsin kan önska sig.

För egen del upplever jag hennes illvilliga debattstil som så effektiv för den nyssnämnda effekten, att jag lutar åt att hennes syfte var att "testa" honom utifrån samtida feministiska förklaringsmodeller för att kunna hitta tydliga kontraster. Man behöver alltså inte tolka hennes intervju-/debattstil som hon har ett särskilt paket med värderingar (även om jag har full förståelse för att det ligger nära till hands).

Hade han inte varit så kvicktänkt, välartikulerad och kontrollerad som han är hade det dock varit en skitintervju. Det är klart.

Jag håller med, men tyvärr ställs inte typiska liberal-konservativa frågor till PK-vänster-folk som intervjuas. Eller har hon en track record av att köra motsatt ståndpunkt vid sådana intervjuer?
Citera
2018-01-20, 02:15
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reinswander
Jordan Peterson är inne på rätt spår men tyvärr är han en 60-talist som inte kan se vem som driver på marxismen i väst och hur den måste stoppas, men han kan iallafall peka ut en del problem.
Ja, pratar han ö.h.t om judar, sionism osv någonsin?
Citera
2018-01-20, 02:48
Medlem
Citat:
"Klä av" är en ful direktöversättning av "undress" som är ett uttryck som används mycket inom amerikansk sport som substitut för typ "dribbla bort" och liknande. Dessa direktimporterade uttryck är lite fattiga på svenska. Typ "narrativ" som ofta används av det svenska alt-rightfolket är en liknande skitful direktöversättning.

Att 'klä av' motståndaren har dock använts så länge jag har levt, minst 30 år alltså, när man gör bort någon. Att störa sig på det känns mycket märkligt.
Citera
2018-01-20, 03:01
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Dela dela dela. Jag har följt J. P. under 1 år nu och han har nu äntligen nått det han kämpat för under många år. Han har kommit fram till hur han ska formulera sig på ett kort och stabilt sätt som alla kan förstå och på ett sätt som får lyssnaren att vara engagerad i det han säger. Jag har länge betat av alla hans klipp på Youtube, det är långa föreläsningar på 2-3 timmar ibland där han svävar iväg lite för mycket för att gemene man ska lyssna på det han har att säga. Men nu har han börjat åka utomlands för att "promota sin bok".

Den här rabiata, radikala och faktaresistenta feministen blir vid ett läge i "intervjun" helt knäckt av J. P. och han bryter tystnaden med "Ha! Gotcha". Briljant.

Som sagt har J. P. mycket att säga, men det tar väldigt lång tid för en människa att förstå vad han vill förmedla. Men här bryter han ned allting i några meningar. Visst kanske det blir lättare för mig att förstå eftersom jag lyssnat på honom otaliga gånger och förstår vad han vill säga utan att han nödvändigtvis behöver säga nånting överhuvudtaget, men ändå; titta på klippet och njut.

En väldigt väldigt kort bakgrund om J. P.:

Extremt kunnig, vältalig och påläst man. FÖR varje individs rätt till likadana möjligheter. Slåss mot målet "equity" väldigt effektivt. Slåss mot postmodernismen och dess alla aktivister. Blev "känd" när han vägrade kalla transpersoner för Ze och Zer etc. efter att Kanada lagstiftat det.

Hans följare på Youtube låg på 570k och nu har han över 600k. Breitbart publicerade detta idag under kvällen, jag ville starta en tråd här igår, men glömde bort att göra det.
Lyssna gärna på hans klipp. Utförliga förklaringar av hur Väst är uppbyggt och vad postmodernister(feminister, marxister, SJWs etc) är och hur farlig utveckling vi går mot.

Tack för mig. Hoppas verkligen att ni tar er tiden och först lyssnar på den här "intervjun" och sedan går igenom hans klipp på nätet.

EDIT: Glömde LÄNKEN hoho

https://www.youtube.com/watch?v=aMcjxSThD54&t=1389s

Länk till hans Youtubekonto:
https://www.youtube.com/user/JordanPetersonVideos/videos

Jag har inte hört ett enda argument från den mannen som inte har varit grundat på vetenskap och sunt förnuft. Prof. Peterson för en debatt som är oerhört viktig att ha. Han slår mot det som är kärnan i varje diskussion.

Om fler var lika upplysta och välbalanserade som honom så skulle inte marxisterna ha lyckats infiltrera och förändra vårt samhälle som de har gjort. Att inte fler har vågat föra samma diskussion tidigare är i sig ett tecken på människans svaghet att stå emot grupptryck, må så vara att gruppen är liten.
Citera
2018-01-20, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ja, pratar han ö.h.t om judar, sionism osv någonsin?

Har hört honom nämna judar en gång, då han - om jag minns rätt - blev frågad i chatten i sin kanal, varpå han svarar någonting i stil med att de har ett väldigt högt IQ eller generellt är begåvade, typ. Däremot har han inte benämnt dem att vara skuldbärare som grupp.
Citera
2018-01-20, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Har hört honom nämna judar en gång, då han - om jag minns rätt - blev frågad i chatten i sin kanal, varpå han svarar någonting i stil med att de har ett väldigt högt IQ eller generellt är begåvade, typ. Däremot har han inte benämnt dem att vara skuldbärare som grupp.

Han har nämnt att judar har oproportionerligt mycket inflytande, men han tar starkt avstånd från antisemitism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in