2018-01-19, 23:04
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vad jag minns så har de alltid haft det här i Norge på saker man beställer från utlandet. Så det är nog Sverige som missat detta.

Stämmer detta verkligen? Senast jag hade en vän i Norge så fanns inte denna regel.
Citera
2018-01-19, 23:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag tycker det är rätt. Gynnar hellre närproducerat som gynnar vår egna fram- och välgång om man tänker lite större och längre än att få billigaste varan hela tiden, trots att priset är mycket högre. Har dock förstående för alla som älskar Kina-grejer och hatar Postnords agerande.
Det går inte att säga så. Konstnärsmaterial är SVINDYRT i Sverige. 80 spänn för en färgtub, flera flera hundra för decent akvarellkartor. Du kan köpa detsamma från Kina, kanske lite sämre kvalitet, men till en tredjedel av priset!
Citera
2018-01-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Självklart ska flödena optimeras, men det är ju inte posten som får momsen, den går till staten.
Och posten hade ju haft lägre kostnader om de inte hade behövt göra detta extrajobb, så någon kostnadstäckning måste de få in, och den kostnaden måste ju tas någonstans ifrån, och postens intäkter kommer från fraktavgifter.

Min politiska syn är att det bara att se på det som normalt företagande. Om inte pengarna räcker till så tvingas man för eller senare gå till sina ägare och be om mer pengar. Ägarna kan då ifrågasätta hur man kunde hamna i denna situation, och lämpligen ersätta stora delar av styrelsen (och vidare till ledning) om man finner inkompetensen för stor.

Man kan prova att försöka öka intäkterna kortsiktigt från sina kunder, som man nu gör. Men problemet är att det inte är ett sunt företagsklimat eftersom jag som konsument inte har några konkurrenter att gå till. Jag kan inte beställa mina saker och få de levererade med en mer slimmad leverantör, och på sikt tvinga PostNord att förbättra sig, eller gå i konkurs.

PostNord ägs av svenska och danska staten. Denna nya kostnadsmassa borde därför tillfalla dessa två, som tidigare sagt, rimligen starkt borde frågasätta den ledande kompetensen. Skattepengar behöver skjutas till låter det som, och i den publika skam som av det kommer är jag säker på att flöden kan optimeras. Samtidigt, i och med att faktiskt stater är ägare, kan processer drivas (förslagsvis genom EU) för att lösa det övergripande problemet med billiga fraktkostnader från vissa utländska länder. Borde rimligen vara i EUs övergripande självintresse att jobba med dessa frågor.
Citera
2018-01-19, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Stämmer detta verkligen? Senast jag hade en vän i Norge så fanns inte denna regel.

Jag vet att tullen la på avgift ibland när jag beställde saker där. Skedde kanske slumpvis.
Citera
2018-01-19, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Det är inte specifikt Kina, det är alla länder utanför EU.

Får in saker från vissa andra länder helt utan att tulla. Tänker dock inte säga hur om nu Postnord läser här och får för sig att jävlas och stänga ner det sättet också.

Det är mycket de missat förut. Tror inte detta kommer att hålla men det är ändå sketet. För öppna gränser för terrorister osv men inte för varor och handel. Så går det med antimiljömuppar i riksdagen giriga på moms.
Citera
2018-01-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det går inte att säga så. Konstnärsmaterial är SVINDYRT i Sverige. 80 spänn för en färgtub, flera flera hundra för decent akvarellkartor. Du kan köpa detsamma från Kina, kanske lite sämre kvalitet, men till en tredjedel av priset!

Jaha?? Alla fattar väl att det är billigare i Kina, men inte snart
Citera
2018-01-19, 23:18
Medlem
Full förståelse för er som dagligen klagar på postnord, det är en undermåligt skött företag i en bransch som varit dödsdömd i över 10år. Portot är hårt reglerat utav pappa staten, mängden brev rasar på över 18% per år och är ändå en förlust i sig. Det är helt enkelt ett företag som legat 5år efter utvecklingen i snart 20års tid.

Men att ni seriöst klagar på Postnord nu? Hur efterblivna är ni? Ni är smutsiga och snåla jävla socialdemokrater som sitter och beställer hem en skruv och lite el-kablar för att ni tjänar några kronor istället för att gå till butik.

LÄS PÅ, det är inte Postnords fel det här, det är samma statsreligion som ni samtidigt röstar på för att kunna leva på andra människors pengar i form utav bidrag och förtidspensioneringar. TULLVERKET ÄR EN STATLIG MYNDIGHET, det är efter PÅTRYCKNINGAR FRÅN REGERINGEN OCH TULLVERKET. Ni är inget annat än vidriga jävla utsugare, gör alla en tjänst och beställ hem ett rep att hänga er med. SKYNDA NU så ni slipper avgiften, snåla as.
Citera
2018-01-19, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du kan inte vara seriös va?

Begriper du inte att kinapaketen är en förlustaffär för postnord?
Vem skulle vara så jävla dum att ta över en verksamhet som går med förlust?

Hur hur hur kan någon argumentera emot det här?

http://www.svenskhandel.se/aktuellt-och-opinion/debattartiklar/2016/sluta-subventionera-paketleveranser-fran-kina/

Om du läser igen så skrev jag att man tar en avgift på 50-60 kr istället för 125 kr som postnord tänkte ta.
Kina paketen är en förlustaffär just nu för att det är 0 kr frakt, när postnord börjar ta 125 kr för skiten så är det inte längre en förlustaffär utan lär va det dom tjänar mest på.
Citera
2018-01-19, 23:24
Medlem
miljöpartiet inför snart en miljöskatt på paket från utlandet?
Citera
2018-01-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du kan inte vara seriös va?

Begriper du inte att kinapaketen är en förlustaffär för postnord?
Vem skulle vara så jävla dum att ta över en verksamhet som går med förlust?

Hur hur hur kan någon argumentera emot det här?

http://www.svenskhandel.se/aktuellt-och-opinion/debattartiklar/2016/sluta-subventionera-paketleveranser-fran-kina/

Väldigt lätt.....

De handlar INTE om postnord och utebliven moms i första hand utan om profithungriga giganter både med o utan e-handel som Clas, Jula, Kjell m fl.
De försöker lägga vikt bakom sin "argumentation" genom att vi ska lipa över förlorade "svenska arbetstillfällen".
Vad det EGENTLIGEN handlar om är dessa företags vinstsiffror. Köper du ditt mobilskal från ebay för 19 kronor istället för att köpa EXAKT SAMMA skal på Clas Ohlson för 199 kronor så blir Clas Ohlssons vinst lite mindre. Ungefär som de svenska bankerna som ser till att hålla avgifter uppe för att inte deras samlade vinst ska krympa från 100 miljarder årligen.... Elbolagen är ett annat exempel som har sk "nätavgifter" de kan höja närmast hur de vill om vi sparar på energin för mkt... Din spariver för att "rädda miljön" och slantarna i din plånbok blir iställe vinst för elbolagen.

Detta är en story om ren o skär kapitalism i dess sötaste form....
Dock i fårakläder eftersom som sosseregeringen klär vargen i genom att gnälla om förlorade skatteintäkter.
Staten o kapitalet...

Jag håller med om att import från Kina ska momsas och att en rimlig fraktkostnad ska betalas.
Men dessa pålägg ska va rimliga. En 125 kronors avgift för en vara som kostar några tior är definitivt inte det.
Senast redigerad av MrStreamer 2018-01-19 kl. 23:33.
Citera
2018-01-19, 23:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Precis. Kejll & Co:s inköpare sitter ju dagligen på Alibaba och handlar varor för att sen sälja vidare till dumsvenne på hemmaplan med enorma pålägg.

Kan inte Postnord som ägs av danska och svenska staten hänga med i den globala konkurrensen så får regeringen avreglera och låta nya aktörer komma in på marknaden. Varför passar protektionism just nu, när allt annat skall vara globalism, mångkultur, frihandel, öppna gränser osv?

Det är skillnad på "äpplen och päron" förstår du: Givetvis är alla politrucker "för" frihandel, så länge företag (och staten med 25% moms) kan tjäna på detta, men frihandel är skadligt om kreti-och-pleti ("den lille mannen") börjar få ekonomiska fördelar av frihandeln. Glodde på morgon-TV under veckan, där uttalade sig Teknikmagasinets chef hur hemskt det var att folk börjat privatbeställa från Kina.. "Måste stoppas!", "Arbetstillfällen och en hel bransch går under i Sverige!". Då går det oftast jävligt fort med politiska/byråkratiska beslut, som vanligtvis tar flera år, om ens någonsin, att fatta.

Sedan är det klart som korvspad att 25% moms på en HDMI-sladd som kostar 199:- blir mer pengar för staten att håva in än exakt samma sladd (med 25% moms) som kostar 7 kronor någon privatperson direktköpt från Kina.. De 125 extra kronorna oräknat, där blir det dubbelorgasm för staten, både 125 till konkande Postnord samt moms på 125 också rakt ner i fickan på sossarna/staten)..

Jag minns tiden före EU-inträdet: När svenska äpplen och tomater/gurka fanns att köpa i butik, fanns det endast svenska äpplen/tomater/gurka att köpa. (Eftersom holländska diton etc. var belagda med skyddstull). Äppelodlarnas förening ringde då Tokholm, beslutande myndighet, "nu är de svenska lagren slut", och över en natt togs skyddstullen bort, och plötsligt fanns det importerade grönsaker och frukt att köpa (billigare) för alla svenssons på ICA/konsum.

Det är en jävligt smutsig verksamhet, det där med politik och handel, en sak är dock bergsäker: "Den lille mannen" är alltid den som blir blåst, och får öppna plånboken och betala för den "skyddade" verksamheten. -Så har det varit sedan tidernas gryning, och så kommer det alltid att vara, tyvärr. (Om det inte blir storkrig, då blir den lille mannen kanonmat, medan staten och kapitalet sitter i sina bombsäkra bunkrar..)

Förlåt att jag låter som jag gör, ska återkoppla nu:
Det är självklart att detta billiga flöde stoppas, samt att det lika självklart är att Postnord ska ta ut avgifter på hanteringen. Har själv beställt varor från "tredje land", och fått betala moms på både vara och frakt. Kan dock tänka mig att momsen på fraktkostnaden från Kina är löjligt liten; 25% på noll blir noll..)

Mitt tips är, för att minska kostnaderna, att beställa inom EU. Tyska priser är inte lika bra som kinesiska, men betydligt bättre än svenska ockerpriser. Alternativt beställa många "kablar" från Kina samtidigt, så kostnaden inte blir så hög per kabel. Kan tänka mig att 20 kablar från Kina kostar totalt som 1,5 kabel (från Kina) via Kjell.. Man kan gå ihop med några grannar eller något. (Var bara ett exempel, det där med kabel).
Senast redigerad av kraftfoder 2018-01-19 kl. 23:44. Anledning: typo
Citera
2018-01-19, 23:39
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Precis. Gärna moms, men ingen avgift.

Men någon måste räkna ut vad som är rätt tull och moms, eller hur? Vad som gäller vid införsel? Du kan ju börjar läsa här om importdeklaration. Hur långt kom du innan du tänkte "fuck, jag betalar hellre en hundring för att låta någon annan sätta sig in det här"? Ärligt talat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in