2018-01-19, 21:33
  #433
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Du, parasiter och sjukdomar har redan kommit/kommer redan in i hundratusentals, tyvärr helt lagligt och även helt momsbefriat, inget gnäll från dig där inte...........

Edit: för att klargöra eventuellt missförstånd, jag syftar ej på paket!

Kan gärna lägga moms och skatt på andra inträden också. En bra ide faktiskt, man kan styra bort från det man inte vill ha med skatter.
Citera
2018-01-19, 21:36
  #434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Var det inte så att det en gång i tiden upprättades ett avtal mellan Sverige och Kina vars syfte det var att hjälpa den arma kinesiska ekonomin genom att tillåta kineserna att skicka hit paket på svenska skattebetalares bekostnad snarare än till självkostnadspris? I så fall är väl Postnords försök att kringgå detta ett exempel på protektionism. Eller minns jag fel?

Synd bara att svensk inhemsk elektronikindustri inte är vad den borde vara. Kinesernas visselpipor och nyckelringar (och annat krimskrams) är vi nog bara glada att avstå från att köpa pga en för hög (sann) fraktkostnad.
Det du syftar på regleras inom Internationella Postunionen. Finns inget enskilt avtal mellan Sverige och Kina.
Citera
2018-01-19, 21:39
  #435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Lev med detta. Kan ju inte vara vettigt eller miljövänligt att skicka suventionerade småpaket runt halva jorden, för att snikna svenskar ska kunna köpa småkrafs billigt. Bättre att ta det i containrar på båt till Sverige eller Europa och sköta paketdistributionen lokalt.


Håller med dig. Det är inte alls bra för miljön. Trots att jag själv beställde från aliexpress förra veckan första och sista gången.
Citera
2018-01-19, 21:40
  #436
Medlem
Rör det sig om slumpen här eller gäller det rubbet som kommer in?
Citera
2018-01-19, 21:44
  #437
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
I grunden är det inget konstigt med att moms behöver betalas på varor. Det är annars en otrolig konkurrensfördel jämfört med Sverige-baserade företag. Däremot är det inte rimligt att den administrativa avgiften kvarstår, den borde givetvis gå ned till 0 kr.
Vem ska i så fall betala administrationen?
Citera
2018-01-19, 21:44
  #438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Min första tanke med. Beställa grejor för några kronor lite då och då. Som de måste sortera och administrera. Sen hämtar man inte ut paketen. Då måste de även göra sig av med dem.

Beställa billiga och stora kaktusar från utlandet, lol.

Eller fikusar för den delen.
Citera
2018-01-19, 21:45
  #439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Rör det sig om slumpen här eller gäller det rubbet som kommer in?
Det är nog inte bestämt ännu, eftersom Tullverket ger PostNord till 1 mars på sig att återrapportera hur man tänker lägga upp det:
https://www.tullverket.se/nyheter/nyheter/tullverketbegarhandlingsplanfranpostnord.5.1595a16 515ebddfed512b7a.html
Citera
2018-01-19, 21:45
  #440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Mja Biltema har ju svenska anställa som de betalar ut löner till, och så vidare. Soptömtning, vatten, städare, byggare till varuhusen... allt i kedjan. Och så skatten men visst den går ju mestadels till lågkvalité nu för tiden även i Sverige iofs.

Jag vet att en svensk butik, i synnehert de fysiska, har en massa kostnader som måste betalas och därför addas xx% till xxx% marginal på det de säljer. Men frågan vi måste ställa oss, precis samma fråga som man har ställt i decennier, är det rimligt att "strypa", "begränsa" eller stänga av alterantiva sätt att producera eller konsumera produkter för att Kalle o Liza ska ha ett monotont tråkigt jobb att gå till.
Det första jag kommer ihåg så här direkt är de som manuellt pillade med bokstäver i bly för att få fram en mall att trycka tidningar o böcker med. Någon uppfann en mer modern tryckpress som gjorde dessa arbetslösa och det skreks högt efter skatter o avgifter för de som skulle göra det maskinellt...

Denna "Kinaavgift" handlar nästan om precis samma grej. Denna gång är det de svenska e-handlarna och de svenska butikskedjorna som skriker och de får sin vilja igenom. Rätt eller fel?
Det handlar inte om uteblivna skatteintäkter utan vinstmarginaler för de som gör big business. Sossarna har alltis slickat röv på de STORA företagen och pissat på de små.
Citera
2018-01-19, 21:45
  #441
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Orkar inte klaga längre, låt oss hitta kryphål/lösningar.

När exakt kommer det här tillträda? De pratar om 1 mars men tycks vara mycket utredningar som behövs innan allt är klappat och klart.

Gäller det alla paket dvs brev också?

Kan Kina göra något åt det här?

Kan vi konsumenter komma runt det här?

Kom igen Flashback, jag vet hur duktiga ni kan vara när ni har motivationen i er.
Kineserna kommer att investera någon miljard i det ur importhänsyn billigaste EU landet, och bygga en transitterminal.
Sen går alla beställningar från Kina via dom både tull & momsfritt.
Räkna med att Sverige i slutändan kommer att få betala hela kalaset
med vedergällningsskatt/tullar från Kina.
Citera
2018-01-19, 21:46
  #442
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
När börjar detta gälla? Jag har nämligen beställt från aliexpress

Hittade svaret!

"Vi kom fram till att vi från Postnord skyndsamt ska säkerställa att vi bygger ett system på att ta ut moms på varorna från första kronan. Tullverket vill ha återrapportering 1 mars", säger Postens kommunikationschef Thomas Backteman."

Vad jag minns så har de alltid haft det här i Norge på saker man beställer från utlandet. Så det är nog Sverige som missat detta.
Citera
2018-01-19, 21:47
  #443
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikroma
Att döda det totalt känns som miss.

En avgift på 50kr hade känts mer acceptabelt, men nu dödar de den handeln totalt.

Smart får man hoppas att deras samhällsansvar försvinner så privata aktörer kan ta över

Okej visst postnord har klantat sig rejält senaste tiden, men dem får extremt mycket skit för grejer som inte är deras fel också. Privata aktörer är fan lika dåliga dem.

Men ja postnord behövs styras upp.

Om privata aktörer tar över kommer det vara minst lika illa då dem endast har vinstintresse och därför inte delar ut i vissa delar av landet!
Citera
2018-01-19, 21:48
  #444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag vet att en svensk butik, i synnehert de fysiska, har en massa kostnader som måste betalas och därför addas xx% till xxx% marginal på det de säljer. Men frågan vi måste ställa oss, precis samma fråga som man har ställt i decennier, är det rimligt att "strypa", "begränsa" eller stänga av alterantiva sätt att producera eller konsumera produkter för att Kalle o Liza ska ha ett monotont tråkigt jobb att gå till.
Det första jag kommer ihåg så här direkt är de som manuellt pillade med bokstäver i bly för att få fram en mall att trycka tidningar o böcker med. Någon uppfann en mer modern tryckpress som gjorde dessa arbetslösa och det skreks högt efter skatter o avgifter för de som skulle göra det maskinellt...

Denna "Kinaavgift" handlar nästan om precis samma grej. Denna gång är det de svenska e-handlarna och de svenska butikskedjorna som skriker och de får sin vilja igenom. Rätt eller fel?
Det handlar inte om uteblivna skatteintäkter utan vinstmarginaler för de som gör big business. Sossarna har alltis slickat röv på de STORA företagen och pissat på de små.
Det kan snarare vara så att det går såpass trögt att förändra de skeva portovillkoren genom Internationella Postunionen att man är tvungen att vidta åtgärd på hemmaplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in