2018-01-19, 16:11
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
Ha, tjoflöjt va. Nu är jag ingen jurist, men jag har skrapat ihop tillräckligt många poäng i internationell handelsrätt för att inse att Sverige inte har ett smack att komma med i detta fallet. Om detta genomförs bryter Sverige hur många WTO paragrafer som helst och lämnar helt öppet för Kina att klaga hos WTO, något som Sverige inte kan vinna hur de än bär sig åt.

Värst vad April kommer tidigt iår...


Hur pass säker är du på detta? Hoppas verkligen du har rätt..
Citera
2018-01-19, 16:13
  #242
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deed
Om fler handlar från svenska butiker kommer det resultera i fler arbetstillfällen i vårt avlånga land, istället för på andra sidan jorden.
Vem vill köpa en mobilladdare för 200kr när du får en likadan i Kina för 10 spänn. Någon måtta på svenska marginaler får det vara.

Citera
2018-01-19, 16:14
  #243
Medlem
Passifloras avatar
Där kom det.

Har tidigare fått betala Postnords avgift på 125 kr men det gäller ju när de tagit ett paket för att få ut momsen på det, så det var 125 kr + moms.

Hur lång tid tror ni det tar innan det "nya systemet" är aktivt?
1:a Mars ska det ju om senast vara inne men det lär ju ta mycket längre pga att det ska gås igenom och sen börja användas.

Alibaba Group är så extremt stora, de borde kunna ordna ett eget postföretag i varje land.
Citera
2018-01-19, 16:15
  #244
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Hur pass säker är du på detta? Hoppas verkligen du har rätt..
Jag har inte läst mig in i detta specifika fallet, men att Sverige inför någon form av punktskatt/avgift för paket som bara kommer från Kina skulle gå emot "Most Favoured Nation" principen som är en av de viktigaste för WTO och hela organisationen vilar på den.
Om inte detta är tillräckligt skulle det också eventuellt vara ett brott mot "National Treatment" iochmed att Kinesiska paket skulle behandlas olikt andra länders paket.

Förmodligen går det att hitta ännu fler paragrafer som kunde gälla om man nu vill det, men dessa räcker gott nog för att Sverige ska bli rejält brända, baserat på det lilla jag kan.
Citera
2018-01-19, 16:15
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Vem vill köpa en mobilladdare för 200kr när du får en likadan i Kina för 10 spänn. Någon måtta på svenska marginaler får det vara.

Det kan jag hålla med om.
Citera
2018-01-19, 16:16
  #246
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
Ha, tjoflöjt va. Nu är jag ingen jurist, men jag har skrapat ihop tillräckligt många poäng i internationell handelsrätt för att inse att Sverige inte har ett smack att komma med i detta fallet. Om detta genomförs bryter Sverige hur många WTO paragrafer som helst och lämnar helt öppet för Kina att klaga hos WTO, något som Sverige inte kan vinna hur de än bär sig åt.

Värst vad April kommer tidigt iår...

Nu är det inte Sverige som inför avgiften. Ändrar det något?
Citera
2018-01-19, 16:16
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Märkligt. Jag som sagt beställde före Lucia o fick levtid nu, och har fortfarande inte fått allt, men de som kommit har kommit styckevis i brev.

Tillfälligheter avgör enligt min mening hur snabbt Postnord behandlar ett paket från Kina.
Från Kina brukar det däremot oftast inte ta mer än en vecka innan paket är på flygplanet.
Citera
2018-01-19, 16:20
  #248
Medlem
HighwayDelights avatar
Då var det slutbeställt, inte fan betalar jag mer för frakt o skatt o hela baletten än vad varan kanske kostar..
Citera
2018-01-19, 16:21
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Blir det samma sak med avgifterna oavsett om man väljer china post eller epacket via aliexpress? Epacket är ju internationellt rekommenderat brev. Det är däremot inte china post.

Köper man epacket har man ju redan betalar frakt till säljaren på aliexpress.

Moms och ev. tull är dock inte betalt, och för småsaker blir största kostnaden postens avgift för att hantera betalningen av moms och ev. tull.
Citera
2018-01-19, 16:21
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passiflora
Där kom det.

Har tidigare fått betala Postnords avgift på 125 kr men det gäller ju när de tagit ett paket för att få ut momsen på det, så det var 125 kr + moms.

Hur lång tid tror ni det tar innan det "nya systemet" är aktivt?
1:a Mars ska det ju om senast vara inne men det lär ju ta mycket längre pga att det ska gås igenom och sen börja användas.

Alibaba Group är så extremt stora, de borde kunna ordna ett eget postföretag i varje land.




Alibaba Group Jobbar säkert Gratis om dom öppnar postföretag i Sverige
Varför skall personal ha lön?
Bilar ? När man kan cykla ut paketen, Bra för miljön
Sthlm- Göteborg tar ju lite tid att cykla
Citera
2018-01-19, 16:22
  #251
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu är det inte Sverige som inför avgiften. Ändrar det något?
Det blir en juridisk fråga som WTO måste lösa. Jag vet inte hur PostNords kontakter ser ut med svenska och danska staten, men de kan komma undan med att de inte är statligt ägda och att WTO bara hanterar handelsrätt via dess medlemsstater.
Citera
2018-01-19, 16:24
  #252
Medlem
Kan man inte låta det konkurrerande bolaget Bring ta över Kinapaketen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in