2018-01-19, 14:34
  #193
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
"Postnord kommer att införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet.

En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas även om varan bara kostade tio kronor att köpa. Det rapporterar Breakit."

DDR Sverige fortsätter framåt...
Jaha då var det slutbeställt från wish.....

Edit Tycker det är konstigt att många skriver att de får fraktfritt. Min första leverans med wish var fraktfri. Men varenda brev betalar jag numera 20 spänn styck för. Små brevleveranser som skulle kosta minst 50 kr ifrån Sverige.
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-01-19 kl. 14:39.
Citera
2018-01-19, 14:37
  #194
Medlem
Sluta gnälla era snikna kverulanter. Just nu är det i princip gratis att få saker hemskickade från Kina. Tycker ni det verkar rimligt när det kostar ca 40-50 kr per kg att skicka saker inrikes? Nej självklart inte. Anledningen är att Postnord MÅSTE subventionera fraktkostnader från Kina eftersom detta bestämdes då Kina räknades som ett U-land. Sådana avtal tar tid att ändra samtidigt som att Kinas ekonomi växer så det knakar i kombination med att e-handeln tar över.

Det är HELT rimligt att ta några hundralappar för att få saker hitflugna 8000 km.
Citera
2018-01-19, 14:38
  #195
Medlem
MrBraxs avatar
Det jävligaste är ju att jag inte ens kan köpa de grejerna jag vill ha här i Sverige!

Tycker att moms/tull på det är idiotiskt nog om det inte kan köpas här, är ju inte mitt fel direkt!
Citera
2018-01-19, 14:39
  #196
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikroma
Att döda det totalt känns som miss.

En avgift på 50kr hade känts mer acceptabelt, men nu dödar de den handeln totalt.

Smart får man hoppas att deras samhällsansvar försvinner så privata aktörer kan ta över

Finns inga privata aktörer som vill sköta postnords jobb rakt igenom. Ingen skulle vilja dela ut post där det inte är absolut lönsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jaha då var det slutbeställt från wish.....

125:- kommer det nog inte bli, men 50:- kanske.
Citera
2018-01-19, 14:40
  #197
Medlem
Detta är ju otillåten konkurrensbegränsning!
Citera
2018-01-19, 14:41
  #198
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkoMargit
Sluta gnälla era snikna kverulanter. Just nu är det i princip gratis att få saker hemskickade från Kina. Tycker ni det verkar rimligt när det kostar ca 40-50 kr per kg att skicka saker inrikes? Nej självklart inte. Anledningen är att Postnord MÅSTE subventionera fraktkostnader från Kina eftersom detta bestämt mdes då Kina räknades som ett U-land. Sådana avtal tar tid att ändra samtidigt som att Kinas ekonomi växer så det knakar i kombination med att e-handeln tar över.

Det är HELT rimligt att ta några hundralappar för att få saker hitflugna 8000 km.
Flugna? Hahaha det flygs inte, idiot. Jag har beställt i början av december, leveranstid: 14 januari. Väntar fortfarande på hälften.
Citera
2018-01-19, 14:42
  #199
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Finns inga privata aktörer som vill sköta postnords jobb rakt igenom. Ingen skulle vilja dela ut post där det inte är absolut lönsamt.



125:- kommer det nog inte bli, men 50:- kanske.
Hmmm.... 125 plus 25% moms är 156 kr.
Citera
2018-01-19, 14:45
  #200
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Detta är ju otillåten konkurrensbegränsning!
Men VISST ÄR DET. Jag beställer i stort sett bara konstnärsmaterial och de levereras en och en i brev, med minst en månads levtid. Skulle jag beställa åtta saker och de skickas i åtta brev blir det, säg 50 kr per brev =400 kr! Där försvann de pengarna jag sparade in på att köpa piratkopierade kinesiska konstgrejer istället för att köpa originalet.
Citera
2018-01-19, 14:49
  #201
Bannlyst
Postnords VD

Håkan Ericsson
Månvägen 1
181 51 Lidingö

Här finns en billig present vi kan köpa till honom från Aliexpress. Endast 2,77 kr och gratis frakt, men för att hämta ut fiskegrejen får han betala 126 kronor.

Blir många avier om vi hjälps åt att skramla åt stackarn.

https://www.aliexpress.com/item/Hook-Secure-Keepers-Holders-Lures-Jig-Hooks-Safe-Keeping-for-Fishing-Rod-NEW/32801792372.html?spm=2114.search0103.3.106.29705cb b9T3yFh&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_ 10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10313_10 059_1034 0_10341_10534_100031_10084_10604_10083_10103_10307 _10615_10301_10303_10142,searchweb201603_6,ppcSwit ch_5&algo_expid=bc5b0698-cdbd-4549-ac33-8a1d19999114-13&algo_pvid=bc5b0698-cdbd-4549-ac33-8a1d19999114&priceBeautifyAB=5
Citera
2018-01-19, 14:52
  #202
Medlem
Sen har ju alla politiker vurmat för frihandel både med varor o människor så jag tycker att dom ska släppa alltid fria varor o människor( vilket dom gör 87%)?
Citera
2018-01-19, 14:54
  #203
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Flugna? Hahaha det flygs inte, idiot. Jag har beställt i början av december, leveranstid: 14 januari. Väntar fortfarande på hälften.

Jo, det är just det det görs. Alla dessa småpaket flygs. Att det tar lång tid beror på helt andra saker, lagerhållning etc.

Jag har länge misstänkt att Kina gör detta som ett slags ekonomiskt krig mot Väst för övrigt.

Andra postare har redan uppmärksammat det, men många handlare har redan lager i Europa, och man kan ibland till och med välja att få skickat därifrån mot en marginellt högre kostnad. Finns även system där man för några dollar försäkrar sig mot moms och tullavgifter, d.v.s. en modell liknande den planka.nu använder sig av (samhället klarar inte av att lagföra alla som bryter mot lagen så en försäkringsmodell fungerar).

Rimligt vore att införa en 20 kr uthämtningsavgift på alla brev från Kina, men rimlighet utmärker inte regimen och deras handgångna män.
Citera
2018-01-19, 14:57
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Detta är ju otillåten konkurrensbegränsning!
Vem tycker du skall betala för tullklarering? Svenska företag som importerar får betala både moms och övriga avgifter. Varför skall privatpersoner betala moms när de handlar i Sverige men inte från Kina. Försök skicka till Norge skall ni se på avgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in