2018-01-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
När börjar detta gälla?
Enligt uppgift i tråden
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
1 Mars ska PostNord lämna ett förslag till Tullverket....
Citera
2018-01-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jo,men din pakethållare blev förmodligen billigare att köpa i Tyskland trots frakten , och som sagt det är inte bara den svenska inhemska näthandeln som lever kvar med gammalt landsgräns tänk ,även många europeiska handlare har inte fattat grejer med den gemensamma inre marknaden.
Ärligt talat förstår jag inte vad Amazon sysslar med som delar upp sig i olika landssektioner ,i Usa fungerar det ju att skicka grejer från norr till söder med samma frakt avgifter ,visst det innebär ju i praktiken att vissa som bor i det mer tätbefolkade städerna m.m på ett sätt subventionerar kostnaden för frakten till det mer glesbefolkade och otillgängliga områdena ,precis som det faktiskt fungerar med all postverksamhet ,även i Sverige .
verkar helt enkelt inte som företagen fattar och inte kan släppa detta med landsgränser det ända som verkar har förstått hur det fungerar med fri rörlighet och kapital inom unionen är invandrana ,ganska komiskt.
USA har ett federalt postverk, inte EU. Varje land i EU har sitt egna postverk och tullmyndighet.

Vilket enligt mig är bra för jag vill lämna EU
Citera
2018-01-20, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Tyskland och Storbritannien verkar vara protektionistiska och därmed gynnar det egna landet och dess befolkning. Det gäller inte Sverige, svårt att finna fri frakt till det man handlar här i landet.

Visst ja "allas lika värde".
Förutom när det gäller vem som det skall gynna och vem det är som betalar.
ett bra exempel på detta gamla tänk är tex att det finns företag och i just detta fallet jag var med om ,ett företag och näthandlare i UK ,dem vägrade leverera till Sverige , jag skulle köpa min pryl av den svenska grossisten, trots en nästa 100% prisskillnad , de har helt enkelt delat upp marknaden geografiskt , detta är faktiskt förbjudet enligt Eu, hade nu inte Uk varit på väg ur EU hade jag anmält dem för just geografisk diskriminering.
Citera
2018-01-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
USA har ett federalt postverk, inte EU. Varje land i EU har sitt egna postverk och tullmyndighet.

Vilket enligt mig är bra för jag vill lämna EU
Jo det kanske dem har men Amazon använder UPS och Fedex i USA.
Citera
2018-01-20, 10:02
Medlem
Enligt uppgift i tråden så skall PostNord lämna förslag till tullverket den 1:a mars.

Om PostNord är lata så kan de ju faktiskt kopiera danskarnas lösning av problemet och lämna det som förslag:

"Here are the guidelines for items purchased (online, by phone, etc.), based on the value of the contents (please note that no distinction is made between new and used items):

Under 80 DKK: no charge
80 – 1.150 DKK: 25% VAT + import fees
Over 1.150 DKK: 25% VAT + customs duty + import fees"
https://lifeinaalborg.wordpress.com/...the-eu-beware/

Väntar med spänning att se PostNords förslag till Tullverket.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-20 kl. 10:06.
Citera
2018-01-20, 10:07
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Avgiften är ju inget nytt ,den har faktiskt varit där innan detta drog igång ,men tack vare det enorma inflödet så är det kanske en på tio som de hinner med att debitera.
jag brukar räkna med den vart tionde paket , det brukar stämma rätt bra.
Jaha, vad är kännetecknande för de paket som du får betala för?

Har skickat efter några hundra och inget har fastnat, jag har alltid kört med billigaste fraktalternativet alltså aldrig dhl eller nåt sånt, jag har köpte från kina, Hongkong, indonesien tex alla samma sag, tror de skrivit ner värdet osv utan någon uppmaning från mig eller så..
Citera
2018-01-20, 10:10
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
”Skall ses som...” Det avgör ju leverantören.

Vem ska pynta för en Svensk webbplats? ”den totala Europeiska marknaden”?
Vem ska betala för eventuell svensk lagerhållning? ”den totala Europeiska marknaden”? Vem ska betala för marknadsföring i Sverige etc. etc.

Allt är upp till säljaren att utvärdera och bestämma.

Du som kund kan bara rösta med plånboken.

Varför skulle det behövas en svensk webbplats, helt onödigt, och svensk lagerhållning helt onödigt, det räcker att de skriver på engelska och att man kan välja Sverige som mottagarland i kassan på nätet
Citera
2018-01-20, 10:10
Medlem
Citat:
”Skall ses som...” Det avgör ju leverantören.

Vem ska pynta för en Svensk webbplats? ”den totala Europeiska marknaden”?
Vem ska betala för eventuell svensk lagerhållning? ”den totala Europeiska marknaden”? Vem ska betala för marknadsföring i Sverige etc. etc.

Allt är upp till säljaren att utvärdera och bestämma.

Du som kund kan bara rösta med plånboken.
Du verkar har svårt att greppa detta med en fri inre marknad , som sagt du är inte ensam , men om jag säger tänk USA . så kanske du förstår bättre.
Citera
2018-01-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Så jag inbillar mig bara? Den avgiften jag fick i veckan på 240:- är inte på riktigt? Trots att det står tydligt att av de 240:- jag var tvungen att betala om jag ville ha med mig paketet hem så var 125:- av dem PostNords avgift...Lite konstigt, trots allt
Det är nog möjligt att de har en tillfällig avgift innan de bestämt hur det kommer att bli, och att media tolkar detta som att det är den nya avgiften.

Citat:
Du är bara dum i huvudet. Inget att oroa sig för. Blalotus har såklart rätt.
Ja.

Citat:
Idag har det kommit in många frågor gällande att Tullverket och PostNord kommit till en överenskommelse att försändelser från Kina framöver ska momsdeklareras. Vi ska presentera en handlingsplan senast 1 mars och då kommer vi veta mer om hur momsdeklarerationen ska ske och vilken hanteringsavgift som kommer att tas ut. Då fattas också beslut om från och med när förändringarna kommer att gälla. Kundservice har idag inte haft möjlighet att besvara alla enskilda inlägg därför väljer jag att gå ut med detta svar på era frågor tills vi har alla detaljer på plats.
Hälsningar Agnes Karlsson, chef Kundservice
Citera
2018-01-20, 10:13
Medlem
Rätt humor ändå att läsa vad postens kommunikationschef Thomas Backteman säger:

"Om vi säger att 120.000 paket om dagen omfattas av nya avgifter så kan man ju snabbt räkna ut att det handlar om betydande inkomster"

Det krävs tydligen inte mycket ibland för att bli chef... Tror han på allvar att alla som brukar köpa paket för en tjuga kommer fortsätta handla i samma kvantiteter när varje paket kostar 150 kr... Ha ha ha det här var bästa uttalandet hittills i år...
Citera
2018-01-20, 10:20
Medlem
Helt rätt. Varför ska Post Nord hantera paket gratis???? Ni som kräver det är ju antingen helt obegåvade eller så har ni er loserbizniz där den bärande delen är gratis! frakt från Kina. Idioter!!
Citera
2018-01-20, 10:23
Medlem
Beställer mycket grejer från Kina. Det enda och återkommande landet och företaget som tappar bort mina paket är i Sverige och Postnord.

Tracking funkar i varenda u-land på vägen. I Sverige försvinner paketet och sen påstår dom att man inte hämtat ut det för att dem antingen slarvat bort det eller så har deras anställda plundrat paketen.

Visst, börja ta 125 kr per paket ni. Då kan jag lika köra UPS för samma pengar, hela vägen från Kina. Men då får jag faktiskt både varan och kundservice på köpet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in