2018-01-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Ett kommunalt bostadsföretag eller andra aktörer ska inte behöva spekulera i värdeförändringar utan se till att verksamheten ändå sköts väl och inte går med förlust.

Hur har du tänkt att dom skall finansiera nyproduktion?

Det gick bra att bygga enorma volymer lägenheter(och villor/småhus) för i tiden för byggandet subventionerades to the fucking max av staten, det var statliga medel som betalade kalaset(grävde djupa håll i statens finanser), dessa subventioner togs bort först i början av 1990-talet.

För att försöka lösa de inbyggda problemen modifierades delvis bruksvärdessystemet samtidigt som man införde presumtionshyror för nyproduktion, hyrorna i det äldre beståndet förändrades dock inte och framstår idag som väldigt attraktiva jämfört med all nyproduktion, inom bruksvärdessystemet är det svårt att ens finansiera renoveringar. Det blir en intressekonflikt, där allmännyttan får uppdrag att 1) förvalta billiga bostäder samtidigt som dom skall trolla fram kapital för att 2) bygga bort bostadsbristen, och då såklart nya lägenheter med billiga hyror.

Ett sätt att faktiskt lösa problemet är att kapitalisera på värdeökningar, då kan man genom försäljningar frigöra kapital för nyproduktion.

Idag skall allmännyttan tack och lov drivas på ett affärsmässigt sätt(det kan vi tacka alliansen för), dvs gå med vinst.

Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det rimligaste vore att reglera hur snabbt man får höja hyroran. En maximal tillåten årlig hyreshöjning på aktuell inflation plus 10% eller något åt det hållet. Då kan marknaden normaliseras i en vettig takt.

Ja det är väl också ett alternativ.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-19 kl. 18:26.
2018-01-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Va snällt, då försvinner min årliga löneökning på 2.2% bara i hyreshöjning varje år. Varför ska folk straffas för nu med marknadshyror som inte fått mångmiljonvinster i bostadsrallyt sen år 2000? Det är ju helt sjukt. Borgerlig ondska.
Stor instabilitet i samhället lär skapas och mycket våld, kanske kollaps av demokratin, med denna massinvandring och sen får folk marknadshyror på det och straffas samtidigt som dom inte fått mångmiljonvinster i bostadsvinster.
I hens nya värld med marknadshyror hade det inte alls varit lika svårt att flytta till något billigare som det är idag. Väljer du att envist bo kvar centralt i en värld med marknadshyror så är det ditt beslut, om du bor i ett ödsligt industriområde e.d så lär din hyra inte kunna höjas hur mycket som helst. Så som jag ser det har du varit en vinnare under den tid som du bott centralt utan marknadshyra, nu ber jag om ursäkt om det var fel av mig att anta att du bor centralt i en hyresrätt. Dessutom hade många bostadsägare sannolikt långsiktigt förlorat på marknadshyror då värdet på deras bostäder lär sjunka när marknaden ser till att bygga fler bostäder där det efterfrågas bostäder. Jag anser att det är en osund bostadsmarknad som är huvudorsaken till dagens onaturligt höga bostadspriser.
Skulle Alpha citera mig så tänker jag inte svara hur korkad hans invändning/ar än är.
2018-01-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Hur har du tänkt att dom skall finansiera nyproduktion?

På samma sätt som andra finansierar nyproduktion. Tror knappast privata värdar eller byggbolag tar in vinster från tidigare försäljningar i kalkylen för att hålla ner utgiften vid nybyggnation.
Senast redigerad av Externalist 2018-01-19 kl. 18:42.
2018-01-19, 18:46
Medlem
Citat:
På samma sätt som andra finansierar nyproduktion. Tror knappast privata värdar eller byggbolag tar in vinster från tidigare försäljningar i kalkylen för att hålla ner utgiften vid nybyggnation.

I princip all nyproduktion nu går att räkna hem för att det är presumtionshyror, anledningen till att presumtionshyror infördes var för att försöka få igång hyresrättsbyggandet, presumtionshyror är så nära marknadshyror vi kan komma med de regleringar som finns. Då går det att bygga hyresrätter. Men då är hyrorna också betydligt högre än i det äldre beståndet.

Även allmännyttan använder sig av presumtionshyror.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-01-19 kl. 18:49.
2018-01-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
I princip all nyproduktion nu går att räkna hem för att det är presumtionshyror, anledningen till att presumtionshyror infördes var för att försöka få igång hyresrättsbyggandet, presumtionshyror är så nära marknadshyror vi kan komma med de regleringar som finns. Då går det att bygga hyresrätter. Men då är hyrorna också betydligt högre än i det äldre beståndet.

Även allmännyttan använder sig av presumtionshyror.
Även när det äldre beståndet byggdes och hyressattes bör det varit i balans med den tidens kostnadsläge. Om dagens byggnadskrav gör nybyggnation omöjlig att hyra ut bör regelsystemet förenklas.
2018-01-19, 18:57
Medlem
sebno1s avatar
En sak folk kanske inte riktigt har koll på Hemnet är ju att har annonsen tagits bort helt från flödet och sedan kommer upp igen med ett lägre pris så syns ju inte detta innan man har kryssat i sänkt pris som exempel kan vi ju ta:
Turbinvägen i Nacka utgångspris 6,250 mnkr
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-jarla-sjo-nacka-kommun-turbinvagen-8a-13269018

https://www.booli.se/annons/3070728

På Hemnet ser det ut som om detta är priset sedan start, men går man sedan på Booli så kan man se att objektet har varit uppe innan och att objektet förra vändan den låg på Hemnet hade ett pris på 6.450 mnkr men nu har sänkt priset med 3,1% och nu ligger på 6,250 mnkr.

Ännu en "bugg" som man först ser när man väljer sänkt pris fast det inte står något om sänkning i %, vissa objekt på Booli kan man inte se detta och det har väl med att göra att Booli sparar objekten längre tid än Hemnet i databasen.
2018-01-19, 19:08
Medlem
Citat:
Jag är ingen expert på marknadshyror kontra reglerade hyror men föreställer mig att det faktiskt kan finnas en poäng i att t.ex. kommunala bostadsföretag erbjuder sina innevånare bostäder som inte har hyror beräknade utifrån vad man maximalt skulle kunna debitera utan istället efter vad byggnaderna kostat att uppföra samt vad de kostar i underhåll etc.
Lägger du till arrende för marken, så är det ungefär så det blir med marknadshyra.
Det blir svårt för en hyresvärd att ta ut mer. Då skulle denne få stå med vakanser och till slut gå i kk.

Citat:
Vart skulle alla de relativt lågavlönade och pensionärer som inte hängt med i inflationskarusellen ta vägen om marknadshyror infördes? Många av de som propagerar för marknadshyror verkar dessutom aldrig själva kunna reflektera över att bo i den s.k. allmännyttan utan tar varje chans att kalla de som bor där för losers, vad vinns då om kostnaderna ökar?
De med svagare inkomster kan inte räkna med att kunna bo i stora bostäder på attraktiva platser där andra betalstarkare vill bo.
De flesta accepterar den tanken, iaf när det gäller att låginkomsttagare skall kunna köpa en villa i Djursholm.

På mindre attraktiva platser blir arrendet för marken lägre och hyrorna därmed lägre.

Sedan finns också möjligheten att du och andra som vill göra en ekonomisk insats startar ett fastighetsbolag som hyr ut till förlust till låginkomsttagare. Sedan gör ni kapitaltillskott från era egna plånböcker för att täcka förlusterna.
2018-01-19, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
De flesta accepterar den tanken, iaf när det gäller att låginkomsttagare skall kunna köpa en villa i Djursholm.
På tal om detta så ser jag på Hemnet att det finns hus i Danderyds kommun under 8 MSEK, samtidigt som det finns ettor i Bagarmossen som inklusive föreningens skulder lär närma sig 3 MSEK.

Jag skulle tro att den relativa prisskillnaden är större om tio år.

Jag blir alltmer stum av blotta tanken på denna svindyra svenska nyproduktion i överbelånade föreningar. Inte konstigt om försäljningen är "stendöd".
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-19 kl. 19:24.
2018-01-19, 19:19
Medlem
brutalares avatar
Vad brukar det bero på om en bostad som "sålts" eller iallafall budgivning avslutats men sedan kommer ut igen efter en månad? En budgivare som budade över sin förmåga eller att säljaren var missnöjd med högsta bud?
Senast redigerad av brutalare 2018-01-19 kl. 19:23.
2018-01-19, 19:23
Medlem
Citat:
Här är ett exempel på bostadsrätt byggd i slutet på 50-talet. Den ursprungliga insatsen var ca 5.000 kr, idag har denna lgh en månadsavgift som är ett par tusen lägre än vad motsvarande i kommunalt bostadsbolag betingar, vilket väl beror på att föreningen hållit lägre kostnader för förvaltning mm. (man kan också tänka sig att skillnaden i månadsavgift i dagsläget motsvarar ungefär vad det kostar att låna ett par miljoner).
Att köpa denna lgh kostar idag runt 2 miljoner.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-farsta-strand-stockholms-kommun-filipstadsbacken-64-13082876

Motsvarande lgh i allmännyttan har inget marknadsvärde men byggnaderna och marken har såklart stigit i värde med åren, denna värdeökning kommer inte hyresgästen tillgodo, vari består det rimliga i att hyresgästerna då ska betala mer för att matcha vad bostadsrättsinnehavaren investerar?
* Arrendet för marken har ökat.
* taxor har ökat. Dvs el, vatten, avlopp, försäkring etc.
* Underhåll, renovering modernisering kostar ganska mycket. Den ursprungliga produktionskostnaden är felräkningspengar i sammanhanget.
* Nya krav från samhället kostar. T ex att se till att inte istappar trillar ned på folk, och att trottoarer mm sandas. Källsortering mm.

Detta måste hyresgästen betala. Då hamnar man i paritet med boendeutgift för BR.
2018-01-19, 19:32
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Vad brukar det bero på om en bostad som "sålts" eller iallafall budgivning avslutats men sedan kommer ut igen efter en månad? En budgivare som budade över sin förmåga eller att säljaren var missnöjd med högsta bud?
Min bild är att det beror på att budgivningen inte kom upp till säljarens förväntade nivå.
2018-01-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Sedan finns också möjligheten att du och andra som vill göra en ekonomisk insats startar ett fastighetsbolag som hyr ut till förlust till låginkomsttagare. Sedan gör ni kapitaltillskott från era egna plånböcker för att täcka förlusterna.
Mig veterligt går ingen bostadsuthyrare i Stockholmsområdet (det område jag har lite hum om) med förlust, inte heller förekommer ägartillskott. I den mån hyreskostnader framstår som låga i jämförelse mot bostadsrättsboende så kommer detta att jämnas ut i takt med att br-priserna fortsätter falla, (om dom nu gör det).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in