Citat:
Ursprungligen postat av
PresidentBahama
Om du vill hjälpa dem med låga inkomster, varför då erbjuda dessa subventionerade hyror till alla, dvs alla som tagit sig fram genom en kö, på ett eller annat sätt? Är det inte bättre att rikta hjälpen till dem som anses behöva hjälp? Det finns bostadsbidrag, varför i all sin dar deformera marknaden ovanpå dessa bidrag. Titta på svarthandeln med kontrakt, titta på myglet, titta på privilegierna. Det finns inget att försvara där. Däremot ska de som behöver få hjälp kunna få det, men det är en annan sak.
Är hyrorna subventionerade? Av vem?
Det talas ofta om svarthandel med kontrakt men jag tror det snacket är överdrivet, mig veterligt försöker alla värdar nogsamt att eliminera sådant, det är inte bara att skicka in en ansökan om överlåtelse och glatt casha in.
Mygel har jag hört talas om, främst när det gäller fackförbund och andra organisationer, sådant ska naturligtvis stävjas men det görs knappast genom att höja hyrorna för de kanske 99% som inte fått sin bostad genom mygel.
Kösystem kan man kritisera men det ger samtidigt en form av stabilitet och begriplighet, den som under lång tid önskat bostad i en kommun kan väl tillåtas ett visst försprång jämfört med den som plötsligt knackar på dörren.