2018-01-19, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Hur som helst är det inte polisen som är inkompetent utan NFC.
Är du helt dum i huvudet eller.... NFC är ju en del av det hela. Herregud...
Citera
2018-01-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srail
Jag har ju inte fel tekniken existerar utomlands. Att Sverige ligger flera år efter är ju ett problem. Google is your friend
Jag har inte påstått att tekniken inte existerar. Jag har invänt mot ditt påstående att polisen skulle vara inkompetent bara för att den inte använder den här tekniken. Det är NFC som har ansvar för vilken teknik som används. Dess ansvar för detta är reglerat i författning och NFC har självständigt ansvar
för den forensiska processen i Sverige. Tekniken kommer att implementeras den dag den uppfyller det svenska rättsväsendets krav på rättssäkerhet.
Det kanske bör erinras om att polisen och NFC i samarbete lyckades hitta gärningsmannen på mindre än tre månader.
Att du ändå lyckas beklaga dig över detta anser jag vara en enastående prestation.
Citera
2018-01-19, 18:26
Medlem
Citat:
Om man går runt och toppsar 1000 personer helt random i ett visst område så är ju alla män som passerar detta område potentiella gärningsmän. Därav alla män som rör sig i Ulricehamn.

Nej. Men har inte gått runt och topsat folk random. Nej man blir inte topsad för man passerar detta område.

Masstoppsning är inte = randomtopsning.

Man har kunnat se visa saker på DNA:t och sedan topsat alla i orten som passar in på detta.

Du har missat lite information.

Man har gjort en profil så gott man kunnat, denna profil inehåll 1 000 personer på orten.
Citera
2018-01-19, 18:27
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Polisen har rätt att använda våld då. Ingen kul uppgift då de riskerar att bli bitna.

Men det kräver väl rimligtvis att han är anhållen eller häktad? Är lite osäker på terminologin. Polisen har väl inte rätt att topsa vem som helst mot deras vilja?

Det är klart att det verkar misstänkt att säga nej, men är det en grund för att häkta någon om man inte har något annat att gå på?

Jag har väldigt svårt att tro att polisen kan tvångstesta en fri person.
Citera
2018-01-19, 18:29
Medlem
Hans pappa är kompis på FB med Lars, Nils och Patrik H*lander. Finns det ngn koppling med mordoffret?
Senast redigerad av Buckshot 2018-01-19 kl. 18:32.
Citera
2018-01-19, 18:32
Medlem
Jag förstår inte varför alla helt plötsligt tycker synd om GM?

När vi inte visste vem det var och ni spekulerade i att det var en invandrare så kom ni med kommentarer som "hoppas han blir utvisad" osv

Nu när vi vet att GM är en vit, svensk man så är det helt plötsligt synd om honom? Grabben har tagit sig friheten att avsluta en annan människas liv. Det är ett val han har tagit - en handling som han har utfört. Varför är det synd om honom? Absolut att det är synd att en ung människas liv har kommit så långt att mord känns som en bra idé, men det gör honom inte till en bättre människa.

Hade ni fortfarande tyckt synd om GM ifall brottsoffret var någon som stod er nära? Nej, antagligen inte.

Så från en person som känner både GM och BO, sluta tyck synd om GM.
Citera
2018-01-19, 18:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Hur inkompetenta är inte den svenska polisen? Över 1000 toppsade för att få resultat, man kan idag direkt avgöra hårfärg och ögonfärg på personen i fråga.
Ja, det kan man enkelt i kanske nittionio fall av hundra. Men i det hundrade beror färgen på epistatiska interaktioner, och då blir det fel om man bara går på hår- eller ögonfärgsgenerna.
Citera
2018-01-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag har inte påstått att tekniken inte existerar. Jag har invänt mot ditt påstående att polisen skulle vara inkompetent bara för att den inte använder den här tekniken. Det är NFC som har ansvar för vilken teknik som används. Dess ansvar för detta är reglerat i författning och NFC har självständigt ansvar
för den forensiska processen i Sverige. Tekniken kommer att implementeras den dag den uppfyller det svenska rättsväsendets krav på rättssäkerhet.
Det kanske bör erinras om att polisen och NFC i samarbete lyckades hitta gärningsmannen på mindre än tre månader.
Att du ändå lyckas beklaga dig över detta anser jag vara en enastående prestation.
Jag glatt förvånad att de klarade upp det efter tre månader när det normalt sker brott av denna kaliber så löses de oftast inom timmar eller dagar om de löses alls.
Citera
2018-01-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Men det kräver väl rimligtvis att han är anhållen eller häktad? Är lite osäker på terminologin. Polisen har väl inte rätt att topsa vem som helst mot deras vilja?

Det är klart att det verkar misstänkt att säga nej, men är det en grund för att häkta någon om man inte har något annat att gå på?

Jag har väldigt svårt att tro att polisen kan tvångstesta en fri person.

Polisen kan gripa och anhålla någon i 2 dagar "utan grund" och kan där topsa.

Så de kan komma runt det om de vill. Kan även ansöka från domstolen om ett beslut av DNA-prov.

Vägrar du DNA-testa dig kommer du inte vinna.
Citera
2018-01-19, 18:37
Medlem
notknapparens avatar
[quote=400Ben|62964283]
Han kan haft en telefon som är oregistrerad.

Tror inte att det är helt omöjligt för polisen att ta reda på vem mobilens användare är om det är viktigt. Kräver dock en del arbete.

https://www.flashback.org/sp62941534

Tror inte han hade med sig telefonen. Tror att han visste på ett ungefär vad han var ute i skogen för att göra. Men kan förstås ha fel.

Dessutom att ha uppträder på detta sätt stärker min bild av en person som är i obalanserat sinnelag:

"– När mordet skedde på eftermiddagen var det en person som rörde sig i området på ett sätt som väckte obehag hos de som mötte honom, säger biträdande spaningsledare Göran Arvidsson. Det var hans sätt att röra sig och ta sig fram längs spåren. De uppfattade honom inte som en vanlig motionär, och det här gjorde dem oroliga. De flesta var kvinnor, men det var även några män. "

"– Han uppträdde på ett sätt som gjorde att en person kände ett rätt stort obehag. Han sprang förbi så att de nästan stötte ihop på ett oförklarligt sätt.
"

https://www.expressen.se/gt/polisen-sakra-pa-att-han-mordade-/

Från samma artikel:
(Min fetning)

"– Vi har analyserat vad som har hänt runt brottsplatsen. Där finns det en grej som gör att vi är säkra på att det inte finns fler gärningsmän, alltså hur själva brottet har gått till. "

Kan det vara ett "mordvapen" som t ex en gren, stav, eller medhavt redskap? Har de säkrat DNA från något som använts för att mörda henne?

Tillsammans med de skador hon hade (ev strypning har några postare sagt att det ryktats om, kross-skador på halsen från en som skickat pm till en annan).

Strypning kan förutom tecken med små blödningar i huden på ansiktet, i ögonen och munslemhinna också ge frakturer på tungben och sköldbrosk. Det kan också saknas tydliga tecken.

http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=430&j=1
Citera
2018-01-19, 18:38
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Polisen kan gripa och anhålla någon i 2 dagar "utan grund" och kan där topsa.

Så de kan komma runt det om de vill. Kan även ansöka från domstolen om ett beslut av DNA-prov.

Vägrar du DNA-testa dig kommer du inte vinna.

Om man nu tvångstestar någon och denne visar sig vara oskyldig, skulle det inte bli ett jävla liv då?
Citera
2018-01-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Polisen har rätt att använda våld då. Ingen kul uppgift då de riskerar att bli bitna.
Nej så går det faktiskt inte till- det fungerar på annat sätt om någon tvär-vägrar att topsas.
Det avsätts dna på andra ting och andra sätt- men det kan du nog räkna ut helt själv. Eller hur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in