2018-01-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Hur som helst är det inte polisen som är inkompetent utan NFC.
Måste fråga, jobbar du åt mupparna eftersom du håller dem bakom ryggen?
Citera
2018-01-19, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srail
Jag tänker om polisens tekniker vet att nfc inte kan hjälpa i utredningen skickar man inte dnat utomlands där tekniken används? Det lär ju vara billigare än att toppsa 1000 personer lite randomiserat.
Citera
2018-01-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Så utredningskostnaden har varit i runda slängar 500tkr-1000tkr, beroende på vilket pris polisen får betala hos SKL för ett DNA-test.
Övriga utredningsinsatser har man ju kunnat skippa!

Hur står sig det mot en mer normal mordutredning?

Polisen betalar så klart inte samma summan som det som finns på marknaden. De har det mycket billigare.

Denna utredning blev dyr med tanken på all topsning men det tog bara 3 månader att lösa fallet. Hade kunnat bli dyrare om det hållit på några månader till.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Utredningen/FUPpen borde väl bli offentlig nu, även fast GM är död?

Nja det släpps bara om det finns ett allmänt intresse vilket jag tvekar på i detta fallet.

Citat:
Hur inkompetenta är inte den svenska polisen? Över 1000 toppsade för att få resultat, man kan idag direkt avgöra hårfärg och ögonfärg på personen i fråga. Vi kan ju fråga oss om alla dessa 1000 toppsade har samma hårfärg och ögonfärg. Om inte så är ju detta ett sjukligt slöseri med mina skattepengar och ytterligare ett bevis på hur illa det är inom poliskåren. Om någon har koll på hur mycket det kostar för ett test så säg det. Samt kostnad för tiden det tar för att toppsa 1000 personer så kan vi ju få en uppskattning om vad vi fick betala.

Börjar bli rätt tröttsamt med folk som inte har någon insyn och börjar kritisera hej vilt!

Om du är så duktig själv tycker jag du ska göra karriär inom detta yrke.

Citat:
Ok? Men om man har ett dna så kan man titta på hela genomet och därmed avgöra ursprung av förfäder till och med. Så hur kan de inte haft koll på ögon och hårfärg. Jag har lite svårt att avgöra vad du säger då du skriver lite illa.

De kanske inte hade ett helt DNA? De kanske hade med ögonfärg? Hårfärg är något man kan färga.

Citat:
Ja men vissa länder har använt tekniken i flera år. Detta är inget nytt man hade tekniken redan 2012. Ska det vara så jävla svårt att använda en teknik som är minst 6år gammal ffs.

Sverige är ett land där vi på gott och ont är sena med att ta in metoder. Tekniken är knappast problemfri.

Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Den är tvärtom relativt väl utvecklad, har funnits i över 15 år, och har bidragit till uppklarandet av flera kända mordfall i USA. att det är politiskt känsligt i Sverige är en annan femma

Den är inte tillräckligt väl utvecklad för ett land som Sverige där vi har hög nivå på att döma folk. När du pratar om USA också pratar du om 52 regioner med olika lagar som är lika stort som Europa. Texas är väl fortfarande inne på 1920 talet och ett antal delstater till. USA är inget att se upp till i vissa fall.
Senast redigerad av 400Ben 2018-01-19 kl. 17:52.
Citera
2018-01-19, 17:52
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vad hade hänt om han hade vägrat?

Polisen har rätt att använda våld då. Ingen kul uppgift då de riskerar att bli bitna.
Citera
2018-01-19, 17:56
Medlem
Suck det räcker med ett hårstrå lite hud under en nagel för att få dna. Vi skattebetalare ska inte betala för sådan inkompetens. Bra att de fick tag i honom helt klart. Men det kunde ju göras både snyggare och bra mycket billigare. En bra profil leder till färre misstänkta. Alla män i Ulricehamn har varit en potentiell förövare istället för några få individer.
Senast redigerad av srail 2018-01-19 kl. 17:58. Anledning: Felstavning
Citera
2018-01-19, 17:59
Medlem
Svennis7254s avatar
Verkar som att NFC har tre filialer i Sverige... Göteborg, Malmö, och Stockholm

http://nfc.polisen.se/om-nfc/Organisation/reg-lab/
Citera
2018-01-19, 18:00
Medlem
Suck...

Ulricehamn har 10 000 invånare. 5 000 män. 1 050 st topsades. Man har inte topsat alla män i Ulricehamn. Man hade lite annat än bara kön att gå på.
Citera
2018-01-19, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Suck...

Ulricehamn har 10 000 invånare. 5 000 män. 1 050 st topsades. Man har inte topsat alla män i Ulricehamn. Man hade lite annat än bara kön att gå på.
Sade jag att alla män toppsats? Jag sade att alla män var potentiella gärningsmän, läs i tråden om du ska kommentera. Försök att tänka det kan göra lite ont men det blir bättre med tiden.
Senast redigerad av srail 2018-01-19 kl. 18:09. Anledning: Felstavning
Citera
2018-01-19, 18:08
Medlem
Citat:
Måste fråga, kan du inte bara medge att du har fel? Eller kom det som en fullständig överraskning för dig att polisen inte analyserar DNA-prover? I så fall rekommenderar jag att du tittar på Veckans brott eller någonting i den stilen. Just nu finns en dokumentär om revolver-Harry på SVT Play. Han lade grunden till den forensiska vetenskapen i Sverige och i andra länder. Leif GW är ciceron.

PS. Det behöver inte vara något fel på mig bara för att du inte har ordning på torpet.
Citera
2018-01-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Måste fråga, kan du inte bara medge att du har fel? Eller kom det som en fullständig överraskning för dig att polisen inte analyserar DNA-prover? I så fall rekommenderar jag att du tittar på Veckans brott eller någonting i den stilen. Just nu finns en dokumentär om revolver-Harry på SVT Play. Han lade grunden till den forensiska vetenskapen i Sverige och i andra länder. Leif GW är ciceron.

PS. Det behöver inte vara något fel på mig bara för att du inte har ordning på torpet.
Jag har ju inte fel tekniken existerar utomlands. Att Sverige ligger flera år efter är ju ett problem. Google is your friend
Citera
2018-01-19, 18:18
Medlem
Citat:
Sade jag att alla män toppsats? Jag sade att alla män var potentiella gärningsmän, läs i tråden om du ska kommentera. Försök att tänka det kan göra lite ont men det blir bättre med tiden.

Hur är alla män potentiella gärningsmän om bara en del av de topsas?
Citera
2018-01-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Hur är alla män potentiella gärningsmän om bara en del av de topsas?

Missade du skolektionen som handlade om logik?
Om man går runt och toppsar 1000 personer helt random i ett visst område så är ju alla män som passerar detta område potentiella gärningsmän. Därav alla män som rör sig i Ulricehamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in