Citat:
Ursprungligen postat av
Public Enemy
Så utredningskostnaden har varit i runda slängar 500tkr-1000tkr, beroende på vilket pris polisen får betala hos SKL för ett DNA-test.
Övriga utredningsinsatser har man ju kunnat skippa!
Hur står sig det mot en mer normal mordutredning?
Polisen betalar så klart inte samma summan som det som finns på marknaden. De har det mycket billigare.
Denna utredning blev dyr med tanken på all topsning men det tog bara 3 månader att lösa fallet. Hade kunnat bli dyrare om det hållit på några månader till.
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Utredningen/FUPpen borde väl bli offentlig nu, även fast GM är död?
Nja det släpps bara om det finns ett allmänt intresse vilket jag tvekar på i detta fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
srail
Hur inkompetenta är inte den svenska polisen? Över 1000 toppsade för att få resultat, man kan idag direkt avgöra hårfärg och ögonfärg på personen i fråga. Vi kan ju fråga oss om alla dessa 1000 toppsade har samma hårfärg och ögonfärg. Om inte så är ju detta ett sjukligt slöseri med mina skattepengar och ytterligare ett bevis på hur illa det är inom poliskåren. Om någon har koll på hur mycket det kostar för ett test så säg det. Samt kostnad för tiden det tar för att toppsa 1000 personer så kan vi ju få en uppskattning om vad vi fick betala.
Börjar bli rätt tröttsamt med folk som inte har någon insyn och börjar kritisera hej vilt!
Om du är så duktig själv tycker jag du ska göra karriär inom detta yrke.
Citat:
Ursprungligen postat av
srail
Ok? Men om man har ett dna så kan man titta på hela genomet och därmed avgöra ursprung av förfäder till och med. Så hur kan de inte haft koll på ögon och hårfärg. Jag har lite svårt att avgöra vad du säger då du skriver lite illa.
De kanske inte hade ett helt DNA? De kanske hade med ögonfärg? Hårfärg är något man kan färga.
Citat:
Ursprungligen postat av
srail
Ja men vissa länder har använt tekniken i flera år. Detta är inget nytt man hade tekniken redan 2012. Ska det vara så jävla svårt att använda en teknik som är minst 6år gammal ffs.
Sverige är ett land där vi på gott och ont är sena med att ta in metoder. Tekniken är knappast problemfri.
Citat:
Ursprungligen postat av
jugbandblues
Den är tvärtom relativt väl utvecklad, har funnits i över 15 år, och har bidragit till uppklarandet av flera kända mordfall i USA. att det är politiskt känsligt i Sverige är en annan femma
Den är inte tillräckligt väl utvecklad för ett land som Sverige där vi har hög nivå på att döma folk. När du pratar om USA också pratar du om 52 regioner med olika lagar som är lika stort som Europa. Texas är väl fortfarande inne på 1920 talet och ett antal delstater till. USA är inget att se upp till i vissa fall.