2018-01-19, 18:40
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Så sant! Men det är på sätt och vis ändå ganska roande. Och det är ju ändå fredagkväll. Jag hoppas att de duktiga poliserna och NFC kan njuta av en välförtjänt helgledighet. Åtminstone vad gäller detta fall.

De duktiga Lab assistenterna eller Lab ingenjörerna, Många av dem är inte poliser, Men däremot ligger de under Polisen som myndighet,

Eller knappast någon är polis på NFC
Senast redigerad av Svennis7254 2018-01-19 kl. 18:42.
Citera
2018-01-19, 18:40
Medlem
Pappans bror har tagit bort GM från Facebook? Har helt klart för mig att de var vänner sist jag kollade. Någon som vet?
Citera
2018-01-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Om man nu tvångstestar någon och denne visar sig vara oskyldig, skulle det inte bli ett jävla liv då?

Nej man får skylla sig själv som inte var samarbetsvillig från början.

Tänk så här:
Du får besked om topsning men dyker inte upp
Polisen kommer och hämtar dig

Nu är du inne på polisstationen. Är du oskyldig så gör testet som tar 1 min och inte alls är plågsamt. Eller så fortsätter du krångla, men ser inte varför man skulle göra det om man är oskyldig.

Blir du inhämtad och vägrar är du helt plötsligt huvudmisstänkt i ett mordfall. Känns rätt onödigt om du inte har något med det att göra. Vägrar du, det du säger till polisen indirekt är att du har något med mordet att göra och döljer något.
Citera
2018-01-19, 18:44
Medlem
Citat:
Om man nu tvångstestar någon och denne visar sig vara oskyldig, skulle det inte bli ett jävla liv då?
Nej varför skulle det bli liv?
ÄR man oskyldig så är man ju glad att inte vara misstänkt.
Och försök inte att skicka en kompis istället-om du blir kallad till topsning.
Citera
2018-01-19, 18:44
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Men det kräver väl rimligtvis att han är anhållen eller häktad? Är lite osäker på terminologin. Polisen har väl inte rätt att topsa vem som helst mot deras vilja?

Det är klart att det verkar misstänkt att säga nej, men är det en grund för att häkta någon om man inte har något annat att gå på?

Jag har väldigt svårt att tro att polisen kan tvångstesta en fri person.

Att vägra DNA test gör att du går in i kategorin misstänkt. Då behövs bara ett åklagarbeslut för att ta testet med tvång.
Så fiffigt är det ordnat. Finns lite tankar om det här:https://www.faktum.se/det-mest-privata/
Citera
2018-01-19, 18:48
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Nej så går det faktiskt inte till- det fungerar på annat sätt om någon tvär-vägrar att topsas.
Det avsätts dna på andra ting och andra sätt- men det kan du nog räkna ut helt själv. Eller hur

När jag skämtar tror jag att alla förstår. Självklart sticker man inte fingrarna i munnen på nån vare sej den testas frivilligt eller ej.
Och det finns massor av ställen att topsa på, ja.
Citera
2018-01-19, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Nej så går det faktiskt inte till- det fungerar på annat sätt om någon tvär-vägrar att topsas.
Det avsätts dna på andra ting och andra sätt- men det kan du nog räkna ut helt själv. Eller hur

Ja precis. Klassiska saker är ju att ge de ett glas med vatten eller en cigg och tar därifrån sen.
Citera
2018-01-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Nej man får skylla sig själv som inte var samarbetsvillig från början.

Tänk så här:
Du får besked om topsning men dyker inte upp
Polisen kommer och hämtar dig

Nu är du inne på polisstationen. Är du oskyldig så gör testet som tar 1 min och inte alls är plågsamt. Eller så fortsätter du krångla, men ser inte varför man skulle göra det om man är oskyldig.

Blir du inhämtad och vägrar är du helt plötsligt huvudmisstänkt i ett mordfall. Känns rätt onödigt om du inte har något med det att göra. Vägrar du, det du säger till polisen indirekt är att du har något med mordet att göra och döljer något.

Du vet inte vad du pratar om. Man blir inte inhämtad till någon Polisstation om man inte infinner sig till topsning. Dom kommer på hembesök och genomför topsningen i hemmet, topsningen i sig tar inte mer än en minut max.

Varför man inte infinner sig när man är oskyldig? Ptja varför skulle man? Då har man väl inget att vara rädd för? Varför ska man gå Polisens ärenden, de kan lika gärna röra på sina arslen lite och göra vad dom får betalt för.

Förresten,när kommer Polisens ursäkt till alla som blivit topsade och automatiskt misstänkta för detta mordfall? Och när får vi veta vilka kriterier som gjorde att vissa blev utvalda till att platsa i denna gärningsmannabeskrivning? Har dom inte rätt till att veta det?

Polisen ska väl inte ta åt sig någon ära i det här fallet, precis som i de flesta fall är det ju allmänheten som lett fram utredningen med sina iakttagelser vid motionsspåret, samt labbet som utfört testerna av topsningarna. Att Polisen kallar in folk för att lämna DNA prov anser inte jag vara något märkvärdigt arbete, i själva verket gör återigen allmänheten arbetet åt dom. Nu var det lyckat i det här fallet, men det har vi tekniken att tacka för, inte det Polisiära arbetet.
Citera
2018-01-19, 18:58
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
När jag skämtar tror jag att alla förstår. Självklart sticker man inte fingrarna i munnen på nån vare sej den testas frivilligt eller ej.
Och det finns massor av ställen att topsa på, ja.

All Topsning sker genom att de drar en Bomullspinne i munnen, Däremot så finns det andra sätt att ta DNA spår, Ex Hårstrå, avföring med mera

Man kan ha ett DNA i blodet och ett annat i Saliven...De som genomgått blodtransfusioner har oftast så

de kan heller inte använda Urin, men däremot Sperma
Citera
2018-01-19, 18:58
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Alla de här inläggen, och jag misstänker att det kommer flera, är av samma kategori. Nämligen att den som har rent mjöl i påsen behöver inte vara rädd.

Nu kanske jag anser att myndigheterna ska ge fan i vilket mjöl jag har i påsen, så länge jag inte är misstänkt för något brott. Har man konkreta misstankar mot mig så att jag blir anhållen eller häktad får jag naturligtvis göra som man säger.

Jag kanske tycker att det bara är syltryggar som säger ja och amen till allt myndigheterna säger.

Syltryggar slipper sitta häktade misstänkta för mord. Alltid nåt. En konkret misstanke uppstår väl vid vägran att ta provet?
Är du en sån där som alltid ska krångla ända tills du blir nedbrottad, bojad överallt och försedd med spotthuva? Skriker du om dina medborgerliga rättigheter så det slår lock för öronen på de arma konstaplarna?
Det finns såna.
Citera
2018-01-19, 19:02
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATO391
Pappans bror har tagit bort GM från Facebook? Har helt klart för mig att de var vänner sist jag kollade. Någon som vet?
Och vad skulle vara konstigt med det om det nu är så? Eller vad syftar du på? Ville väl inte vara vän med en mördare på Facebook kanske?
Citera
2018-01-19, 19:11
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Att vi alla skulle vara "topzade" eller att polisen fick använda PKU-registret är knappast realistiskt i ett demokratiskt samhälle. Vi kan fortfarande vägra att låta polisen topsa.

Fast om en majoritet av samhället skulle vara för en masstopsning via t.ex. en folkomröstning så är det väl demokratiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in