2018-01-19, 15:33
Medlem
Vännen som försvarar GM trots DNA träff är ju naturligtvis chockad och "in denial". Jag tycker synd om vännen som inte förstår.

Citat:
– Han skulle aldrig ha gjort något sådant. Jag har aldrig sett honom och slå någon. Det finns inte en chans att han skulle mörda. Det hemskaste är att folk tror så här nu om honom, säger vännen.

Citat:
– Han är inte med i registret innan. Skulle han bara få för sig att åka till Lassalyckan, sätta sig i skogen och vänta på ett offer? Det är patetiskt.
Citera
2018-01-19, 15:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Är det någon som har en aning om prislappen på ett DNA-test?

Kampanjpris på MyHeritage $59. Normalpris $99.

Finns olika nivåer så finns även dyrare. Blev uppringd häromdagen av en som trodde jag var en släkting eftersom jag hjälpt till med släktforskning åt hans släkting. De har fått kontakt via mig.
Citera
2018-01-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Har du sådan insyn i detta att du vet vilka åtgärder "samhället" har, eller inte har, satt in känner du rimligen till vem mördaren är.

Om du inte gör det har du ingen aning om vad "samhället" har satt in i hans fall, och då kan du hålla käft.

om du läser min avslutande mening och tvättar munnen med tvål så slipper du kanske använda massa oförskämdheter ,,, ingen frisk människa dödar en annan människa eller tycker du att det är en frisk gärning ? och en människa som inte mår bra ska få vård för att komma ur sitt "sjukdomsstadie" ,, kolla på miaglovitch som mördade anna lind ,, han hade sökt psykakuten och blev avisad innan dådet ,, hade samhället (sjukvården) varit lite mera "på tårna" så hade han lagts in och anna lind hade sluppit bli knivmördad och återigen ""ingen frisk människa dödar en annan människa""
Citera
2018-01-19, 15:54
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ännu mera bludder. Håll dig till det här fallet.

Fö, har jag missat något? Är gärningsmannen alltså känd?
Citera
2018-01-19, 15:56
Medlem
Public Enemys avatar
Så utredningskostnaden har varit i runda slängar 500tkr-1000tkr, beroende på vilket pris polisen får betala hos SKL för ett DNA-test.
Övriga utredningsinsatser har man ju kunnat skippa!

Hur står sig det mot en mer normal mordutredning?
Citera
2018-01-19, 15:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Fö, har jag missat något? Är gärningsmannen alltså känd?

"Känd" som i identifierad, ja. Men vem han är/var har inte läckt ut. Utredningen/FUPpen borde väl bli offentlig nu, även fast GM är död?
Citera
2018-01-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
"Inte så dumt tänkt" säger nu kappvändaren GW Persson i GT om masstopsningen.

Var hittar du det citatet?

Jag ser endast att han gratulerar och konstaterar att det inte brukar ge resultat vilket han inte heller trodde det skulle göra i detta fall.

Citat:
Kriminologiprofessor Leif GW Persson gratulerar polisen – han trodde inte att de skulle lyckas:

– Normalt brukar inte sådant lyckas så det är bara att gratulera.

https://www.expressen.se/gt/krim/-leif-gw-gratulerar-polisen-efter-dna-beskedet/
Citera
2018-01-19, 16:01
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Utredningen/FUPpen borde väl bli offentlig nu, även fast GM är död?
Nej, det är om polisen på ren nåder vill släppa den. Generellt så görs dock inte så.
Citera
2018-01-19, 16:02
Medlem
Hur inkompetenta är inte den svenska polisen? Över 1000 toppsade för att få resultat, man kan idag direkt avgöra hårfärg och ögonfärg på personen i fråga. Vi kan ju fråga oss om alla dessa 1000 toppsade har samma hårfärg och ögonfärg. Om inte så är ju detta ett sjukligt slöseri med mina skattepengar och ytterligare ett bevis på hur illa det är inom poliskåren. Om någon har koll på hur mycket det kostar för ett test så säg det. Samt kostnad för tiden det tar för att toppsa 1000 personer så kan vi ju få en uppskattning om vad vi fick betala.
Citera
2018-01-19, 16:03
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Motivet är fortfarande en gåta. Driva omkring runt spåret i flera timmar, bli sedd av flera personer och sedan strypa just henne.

Sa hon nånting som gjorde honom arg? Väntade han på just henne?

Våldtäktsförsök, rån och utsänd torped verkar långsökt alltsammans.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-01-19 kl. 16:07.
Citera
2018-01-19, 16:05
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
En helt vanlig kille. Snäll och omtänksam. Glad och rolig att umgås med. Vännernas bild av den misstänkte, och nu avlidne, mannen stämmer inte in på en mördare.

Ovanstående citat från Borås tidning. Vet inte riktigt hur man ska tolka det. Hans vänner kan ju vara partiska i sin bedömning; alternativt så är det så att han faktiskt var normal utåt sätt.
Citera
2018-01-19, 16:06
Medlem
Labanoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, de där gamla bilarna går väl på blyad bensin så blyförgifning kanske.
Blyad bensin försvann från marknaden för ca 17 - 18 år sen så det är mindre troligt...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bensin
Senast redigerad av Labanos 2018-01-19 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in