Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-13, 13:11
  #3625
Medlem
Noterade att i Lunchekot i P1 så hade marijuanastumpen förvandlats till en cigarettfimp.
Citera
2018-04-13, 13:14
  #3626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Vanligtvis brukar vanliga våldtäktsmän först slå offret eller hota med verktyg, vapen innan våldtäkt. Vissa dödar offret efter våldtäkten för att undanröja vittnen. I detta fall har Ludde först slagit och puttat omkull Liselott och därigenom fått henne omtöcknad, och ut fas. Därefter dragit in henne i skogen men lät bli att genomföra en våldtäkt. Istället stryper han henne till döds. Låter inte som någon ute efter våldtäkt. Istället har han tagit av henne något plagg som han underhåller sig med. Gravt störd ung man.
Jag kan inte veta hur det egentligen gick till- grabben tog med sig "den hemligheten".
Hur lång tid som behövs för en strypning el kvävning-vet vi inte- det är individuellt.
BO kan ha haft skört strup-huvud- tunn och skör kring halsen.
det kan ha gått fort-vilket kan ha överraskat GM.
Antar att det nog har gått att kartlägga vid obduktionen.
Anhöriga till offret har säkert fått veta detaljerna.
GM är ytterligare en ung mänska som varit i behov av vård, men ingen i hans närhet förstod hur illa det var.
__________________
Senast redigerad av moshes 2018-04-13 kl. 13:18.
Citera
2018-04-13, 13:19
  #3627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Enligt förundersökningsledaren vet de inte exakt var brottsoffret ströps. Det ska ha skett på en sträcka mellan där glasögonen låg och där ett glasöga hittades. Där glasögat hittades fann man de första spåren på att brottsoffret hamnade på marken. Sedan har brottsoffret släpats in i skogen och täckts över med kvistar, grenar och mossa.
Vad gäller klädesplaggen förstod jag det som så att de var i oordning på ett sådant sätt att man tolkar det som ett sexuellt motiv. Mer än så yppades ej.

Ja, men pga vad kartbilderna visar så är hon ju antingen strypt på spåret eller inne i skogen. Eftersom det är slingor i en stor skog. Självbevarelsedriften omintetgör teorin om strypning mitt på slingan anser jag. Ludde hade ingen avsikt att åka fast. Så pass liten avsikt att han hellre tar självmord.Tala om skammord.

Inte heller hade han avsikt att lägga ner utan fortsätter sökandet efter kvinnor. Låter som tvångsbeteende i mina öron.
Citera
2018-04-13, 13:20
  #3628
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Om hans avsikt inte var att döda henne hur kan han då strypa henne till döds? Det brukar ta närmare 10 minuter. Då har han ju hyfsat lång tid på sig att avbryta det hela.

Vad jag har förstått är det inte ovanligt att offret blir strypt av GM i panik efteråt en våldtäkt eller liknade. Offret skriker, eller kämpar emot och gärningsmannen tar stryptag för att tysta offret.

Hur lång tid en strypning tar, beror på många faktorer ( hur stark gärningsmannen är, hur starkt BO är, om BO har sjukdomar t ex hjärt/lungsjukdomar, om BO är dykare; tränat upp förmågan att hålla andan osv.)
.
Om man blir utan syre mer än några minuter, tuppar man av först.

Nu var det höst, Liselott kan han haft kläder som täckte halsen. Detta kan ju ha försvårat processen.Vi vet ju att det initialt inte var lätt att avgöra om skadorna uppstått från olycka eller fall. Kanske använde LG någon käpp eller liknande?

Om man väl påbörjat en strypning, kanske man känner att man får fullfölja det hela? Mer panik? Tror inte att det är jättevanligt att GM påbörjar strypning och sedan ångrar sig, men har säkert förekommit.

Tror dock inte att det tar så lång tid som 10 minuter. Kan ha fel. Hinner inte nu, men kan försöka hitta källa sedan.

Vet iaf att hjärnan behöver syre (använder 20 % av vårt syre) och redan efter ett par minuter kan man tuppa av. Efter 3-4 minuter (total syrebrist) tar hjärnan allvarlig skada så att man riskerar att avlida eller få allvarliga hjärnskador.

Edit:
Hittade en länk, kanske finns svar där:

https://www.brainscape.com/flashcard.../packs/2960762

Tror att jag länkat något tidigare i tråden också.
Citera
2018-04-13, 13:25
  #3629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad jag har förstått är det inte ovanligt att offret blir strypt av GM i panik efteråt en våldtäkt eller liknade. Offret skriker, eller kämpar emot och gärningsmannen tar stryptag för att tysta offret.

Hur lång tid en strypning tar, beror på många faktorer ( hur stark gärningsmannen är, hur starkt BO är, om BO har sjukdomar t ex hjärt/lungsjukdomar, om BO är dykare; tränat upp förmågan att hålla andan osv.)
.
Om man blir utan syre mer än några minuter, tuppar man av först.

Nu var det höst, Liselott kan han haft kläder som täckte halsen. Detta kan ju ha försvårat processen.Vi vet ju att det initialt inte var lätt att avgöra om skadorna uppstått från olycka eller fall. Kanske använde LG någon käpp eller liknande?

Om man väl påbörjat en strypning, kanske man känner att man får fullfölja det hela? Mer panik? Tror inte att det är jättevanligt att GM påbörjar strypning och sedan ångrar sig, men har säkert förekommit.

Tror dock inte att det tar så lång tid som 10 minuter. Kan ha fel. Hinner inte nu, men kan försöka hitta källa sedan.

Vet iaf att hjärnan behöver syre (använder 20 % av vårt syre) och redan efter ett par minuter kan man tuppa av. Efter 3-4 minuter (total syrebrist) tar hjärnan allvarlig skada så att man riskerar att avlida eller få allvarliga hjärnskador.

Edit:
Hittade en länk, kanske finns svar där:

https://www.brainscape.com/flashcard.../packs/2960762

Tror att jag länkat något tidigare i tråden också.
På bilderna ser Ludde ut som en tunnis som knappt fått hår på överläppen. Typ en fordonsteknisk gymnasist med keps och outvecklad kropp. Det bör tas med i bedömningen.
Citera
2018-04-13, 13:25
  #3630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ja, men pga vad kartbilderna visar så är hon ju antingen strypt på spåret eller inne i skogen. Eftersom det är slingor i en stor skog. Självbevarelsedriften omintetgör teorin om strypning mitt på slingan anser jag. Ludde hade ingen avsikt att åka fast. Så pass liten avsikt att han hellre tar självmord.Tala om skammord.

Inte heller hade han avsikt att lägga ner utan fortsätter sökandet efter kvinnor. Låter som tvångsbeteende i mina öron.
Du får anse vad du vill, jag återberättar vad vi vet. Eller snarare inte vet. Vad gäller ”självbevarelsedrift” så har x antal motionärer, på PK kallade vittnen, antastats, mer eller mindre, innan mordet skedde. Så, nädu! Knappast. Tänk om någon av dem hade ringt polisen...
Citera
2018-04-13, 13:26
  #3631
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Noterade att i Lunchekot i P1 så hade marijuanastumpen förvandlats till en cigarettfimp.

Började titta på presskonferensen. Vid 5.01 visas en karta på området där Liselott hittades och "cannabisfimp" är utmarkerad på denna karta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...innor-pa-natet
Citera
2018-04-13, 13:29
  #3632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Du får anse vad du vill, jag återberättar vad vi vet. Eller snarare inte vet. Vad gäller ”självbevarelsedrift” så har x antal motionärer, på PK kallade vittnen, antastats, mer eller mindre, innan mordet skedde. Så, nädu! Knappast. Tänk om någon av dem hade ringt polisen...

Han har gjort utfall mot flera vittnen, men du känner ju till att han dolde ansiktet så man mest såg ögonen.
Citera
2018-04-13, 13:41
  #3633
Moderator
KomissarieBecks avatar
Det vore ju intressant att återigen höra det skribenter som kraftiga har kritiserat polisen för dess utredningsmetoder som resulterade i att GM tog livet av sig.
Några av de skribenterna har ju dessutom bedyrat att GM absolut inte är skyldig till brottet och utan var en hyvens kille och snudd på mönstermedborgare...
Vad har Ni för synpunkter efter dagens information?

Är det fortsatt lögner och felaktigheter från polisens utredare?
Citera
2018-04-13, 14:22
  #3634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Det vore ju intressant att återigen höra det skribenter som kraftiga har kritiserat polisen för dess utredningsmetoder som resulterade i att GM tog livet av sig.
Några av de skribenterna har ju dessutom bedyrat att GM absolut inte är skyldig till brottet och utan var en hyvens kille och snudd på mönstermedborgare...
Vad har Ni för synpunkter efter dagens information?

Är det fortsatt lögner och felaktigheter från polisens utredare?
Ja det är de där "försvarsmekanismerna" som går igång alltför snabbt hos vissa..
Lite svart eller vitt- tänkandet. Att vägra tro på annat, än sin egen uppfattning.
Tenderar också att skuldbelägga den döda/brottsoffret.
I det här fallet så har polisen varit effektiva och givit bra information.
Citera
2018-04-13, 14:41
  #3635
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Det vore ju intressant att återigen höra det skribenter som kraftiga har kritiserat polisen för dess utredningsmetoder som resulterade i att GM tog livet av sig.
Några av de skribenterna har ju dessutom bedyrat att GM absolut inte är skyldig till brottet och utan var en hyvens kille och snudd på mönstermedborgare...
Vad har Ni för synpunkter efter dagens information?

Är det fortsatt lögner och felaktigheter från polisens utredare?

Även GW har väl varit kritisk, fr a till masstopsningen, men han har även slängt några kommentarer som kan tolkas som att masstopsning inte kan ersätta vanligt hederligt polisarbete mm.

Tycker (utan att ha en särskilt stor erfarenhet av olika utredningar) att det verkar var ett bra arbete som utförts. GM hade ingen koppling till offret, det regnade kraftigt på mordkvällen, polisen var ute i spåret snabbt och säkrade spår. Men utan koppling (ingen mobil,, eller minns jag fel?), inga vittnen, inga tips, då är det inte lätt. Då hjälper det inte att ha konklusivt DNA, som inte kan kopplas till GM.
De hade ju också gärningsmannaprofilgruppen inkopplad två gånger.

"Polisen har genomfört över 2 000 förhör i utredningen för att få svar på sina frågor om mordet. "
https://www.expressen.se/gt/kvinna-m...olisen-svaret/

En del som har varit kritiska har kanske varit kompisar till LG.
LG har levt ett dubbelliv.
Kanske inte så lätt att tro något sådant om en kompis.
Den sida LG visat för dom är en ganska vanlig kille. Det som funnits under ytan är en annan sida av LG.

Som ingen vetat om.
__________________
Senast redigerad av notknapparen 2018-04-13 kl. 14:45.
Citera
2018-04-13, 14:46
  #3636
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I tråden skrev FluffyPuffy att det skedde när gärningsmannen var 16 år. Var h*n fått infon ifrån får du gå tillbaka i tråden fr. o. m det inlägget.

https://www.flashback.org/sp62966872

"Koksaltet skriver:

"Hej det där är inte jättelångt ifrån sant, hon fick en hjärtinfarkt när hon stod i duschen. Trillade ihop och LG och hans far fick hjälpa henne upp. Hon avled samma dag. Kommer inte ihåg några bättre detaljer tyvärr // kompis till LG""


https://www.flashback.org/sp63048741

Minns inte om det var koksaltet eller någon annan som kände L. G som skrev att han inte fått den hjälp han behövt efter mammans död.

Tack för svar! Kan det vara så att GM fått sin fixering på äldre kvinnor efter händelsen med mamman? Äldre kvinna, trillar ihop i duschen sannolikt naken, dör mer eller mindre framför ögonen på honom. I o f s brukar väl trauman och fixeringar uppstå/utvecklas i barndomen men han kanske var sen i sin mognad.

Tragiskt för alla inblandade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback