2018-01-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan

Var brukar det kärva oftast. Jag får uppfattningen att vajern löper förhållandevis fritt i höljet, och att problemet snarare sitter vid den där vridringen på själva navet, den där vajern sitter fäst i den där låsklampen som man vrider in i öglan på vridringen. Någon som vet exakt hur man löser problemet?

Men kan du inte känna dig fram till detta när du tar fram din djupfrysta cykel?

Armen där vajern är infäst nere vid baknavet brukar man ju kunna vrida för hand om den ej är fastfrusen? Det är väl bara att testa?

Sen kan du väl ställa växelreglaget på ettans växel och dra i höljet och på så vis känna om vajern löper fritt inne i det?

Och när du har höljet lite utdraget vrider du på växelreglaget och känner om det sitter fast?

Att lokalisera var felet är kan ju inte vara så svårt?

Sen när du smörjer vajern skulle jag ta bort hela från cykeln och hänga upp den någon stans och ösa på med smörjmedlet som får rinna tills det kommer ut längst ner. Ställ en burk under och låt den hänga något dygn och fyll hela tiden på med olja uppifrån. Då får du hela vajern smörjd + att olja tar med sig/tränger ut ev vatten.

Fast ska du inte ha smörjmedel som innehåller tillsats med teflon nu på vintern?
Citera
2018-01-19, 14:26
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Parongatan, har du med eller utan gummidamask på änden av vajern som är mot bakväxeln? Jag har sett att det finns varianter av Shimano Nexus som har gummidamask och har funderat på hur effektivt den är på att hindra fukt att komma in som kan frysa.

Jag har flera modeller, både med och utan gummidamask längst ner, efter vajerhöljets ände. Min erfarenhet är att dessa damasker inte gör någon större skillnad. Det känns som att felet dyker upp lika ofta ändå, oberoende gummiskyddet.

Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Nexus-naven har en ful ovana att samla på sig fukt även inne i naven som sedan fryser i kylan, så det är inte säkert att det är vajern och höljet som är skurken. Enligt tillverkaren ska navet servas årligen, vilket i princip innebär att innehållet tas ut som en sammanhängande klump och doppas i en viss typ av lättflytande olja innan vissa delar fettas in innan montering.

Alla manualer finns på nätet, utlagda av tillverkaren, så det är bara att hitta rätt produktnummer för just ditt nav (står på navet), ladda ner och börja skruva. LBS tar ca 600-700 kr för jobbet, men det är ganska enkelt även om det tar lite tid.

Jag vet att Shimanos Alfine-nav, särskilt det 11-växlade, erfordrar ett oljebyte med jämna mellanrum. Men inte att Nexus-naven skulle kräva en årlig genomgång, där man alltså frilägger innandömet och sänker ner det i ett oljebad. Att göra det, med kanske tre-fyra cyklar, varje år, känns som ett klart överdrivet arbete. Problemet med kärvande växlar brukar ju sällan eller aldrig uppstå med Shimanos 3-växlade internnav på samma sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Swek163
ta av hjulet , lossa navet lite, blås rent med tryckluft , smörj upp med shimanos egna oljor, på med nya fräsha vajrar och ställ in växlarna, klart

Jo, det är väl tyvärr det enda som återstår för att få ordning på det helt och hållet. Något jag drar mig för. Men, jag kan samtidigt inte ha dessa problem så fort termometern sjunker under noll.

Citat:
Ursprungligen postat av gk13adam
Annars kan man tillämpa det klassiska knepet n+1 dvs skaffa en cykel till och den här gången med utanpåliggande växlar. Betydligt enklare att serva och underhålla och dessutom bättre cykling med fler växlar och lägre mekaniska förluster :-)

Jag har en cykel med utanpåliggande växlar, och föredrar internväxlade nav i de allra flesta avseenden. Det är en smaksak, men jag gillar mina Inter-8-hjul - när de fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men kan du inte känna dig fram till detta när du tar fram din djupfrysta cykel?

Armen där vajern är infäst nere vid baknavet brukar man ju kunna vrida för hand om den ej är fastfrusen? Det är väl bara att testa?

Sen kan du väl ställa växelreglaget på ettans växel och dra i höljet och på så vis känna om vajern löper fritt inne i det?

Och när du har höljet lite utdraget vrider du på växelreglaget och känner om det sitter fast?

Att lokalisera var felet är kan ju inte vara så svårt?

Sen när du smörjer vajern skulle jag ta bort hela från cykeln och hänga upp den någon stans och ösa på med smörjmedlet som får rinna tills det kommer ut längst ner. Ställ en burk under och låt den hänga något dygn och fyll hela tiden på med olja uppifrån. Då får du hela vajern smörjd + att olja tar med sig/tränger ut ev vatten.

Fast ska du inte ha smörjmedel som innehåller tillsats med teflon nu på vintern?

Problemet uppstår aldrig när det är varmt ute. Jag har redan stått och känt efter där jag har kunnat. Och det är ingen arm där vajern löper ut från höljet nere vid navet, utan en tunn ring som ligger fjäderanspänd med relativt högt tryck. Det är hyfsat svårt att känna om motståndet ligger i ringen eller i höljet.

Jag har givetvis testat alla moment du föreslår, och att dra vajern i höljet säger inte så mycket. Jag känner inget direkt motstånd i själva vajerhöljet, och har därmed väldigt svårt att avgöra var friktionen sitter och bromsar växlingarna. Jag har hyfsat stor erfarenhet av att mecka med cyklar, och känner inte att motståndet ligger i lathet, utan mer i en hopplöshet att exakt kunna avgöra var min insats måste ske.

Men jag tror som du föreslår, att jag återigen får låta olja igenom samtliga rörliga delar på nytt. Att lägga kanske innandömet, navinsatsen i ett oljebad (men skydda fotbromsen genom att separera den från själva delen med växlarna) och sedan återmontera allt igen.

Jag hade mer hoppats att någon kanske kunde känna till var den svaga punkten på de här Shimano-naven sitter. Att det är ett halvkänt fakta att problemet sitter på något specifikt ställe. Ibland har man tur och råkar på någon som kanske sett på något obskyrt cykelforum, att Shimano erkänt ett fel lite i smyg. Och hur man får ordning på det igen.

Men, jag ska ändå tacka dig och alla andra för era goda råd. Mycket uppskattat. Jag får plocka ner grejerna och göra som ni säger - återsmörja och olja in allt som tillåter smörjning. Och då med optimala friktionshämmare. Vore ju dumt att använda fel smörjmedel, när jag ändå demonterar allt. Tack igen.
Citera
2018-01-19, 17:12
Medlem
Märkligt egentligen att utvecklingen går bakåt inom en del områden och från att saker fungerat klockrent plötsligt i nyare versioner ska börja krångla.

Jag har en gammal marathon åttiotalare som vintercykel med 3vxl torpedo nav med tillhörande reglage och vajer som är minst 20år gammalt. Aldrig några problem, cykeln står dessutom ute kvar över natten ibland vid jobbet när man tar sig hem på annat sätt.

Men hoppas det löser sig för dig. Annars får du slakta just en sådan där gammal 80-talare och ta bakhjulet därifrån. Det är i alla fall skottsäkert funktionsmässigt. Dessutom är fälgarna i rostfritt stål i stället för skört aluminium.
Citera
2018-01-19, 17:26
Medlem
kraftfoders avatar
Förvarar TS sina cyklar utomhus? Förvara inne i uppvärmt rum, så fryser inte växlarna. Okej, ska TS cykla länge ute, fryser väl skiten ändå, men inte omedelbart. Jag har fem km till jobbet, och förvarar cykeln inne, både hemma och på jobbet. Sprayar med 5-56. Nemas problemas.
Citera
2018-01-19, 18:27
Avstängd
Knivur-273s avatar
Förhindra att vatten tränger in i vajerhöljet. Dvs. Cykeln bör stå under tak och inte i regn. Helst torrt och varmt. Montera växelhandtag så att vajeränden inte fungerar som en regnmätare upptill. Använd bra växelvajrar men inte de billigaste.

Jag har aldrig provat att knöka in en blandning av etylenglykol och smörjolja i vajerhöljet men vem vet ? Kanske det fungerar i kyla.

Har råkat ut för samma sak många gånger.
Citera
2018-01-19, 18:50
Avstängd
Knivur-273s avatar
Måhända har du vatten i växelhjulet ?

Man får ICKE högtryckstvätta växelhjul. De får inte icke ens ligga på sidan i regn. Vid rengöring får man möjligtvis låta en mjuk vattenstråle träffa navet om cykeln står upprätt.

Använder du avfettningsmedel, måste du skydda dammskyddet/labyrinten med ett snöre. Annars kryper smutsen och vattnet in.

Det har jag prövat att inte göra.

Annars kan man lära sig att ta isär växelhjulen och torka rent och byta fettet.

Efter rengöring på utsidan så lyssnar man. Hör man ett svagt knastrande ljud som inte hördes innan, så är det bara att ta isär växelhjulet delvis och rengöra och återinfetta.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-19 kl. 19:00.
Citera
2018-01-19, 20:46
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Märkligt egentligen att utvecklingen går bakåt inom en del områden och från att saker fungerat klockrent plötsligt i nyare versioner ska börja krångla.

Jag har en gammal marathon åttiotalare som vintercykel med 3vxl torpedo nav med tillhörande reglage och vajer som är minst 20år gammalt. Aldrig några problem, cykeln står dessutom ute kvar över natten ibland vid jobbet när man tar sig hem på annat sätt.

Men hoppas det löser sig för dig. Annars får du slakta just en sådan där gammal 80-talare och ta bakhjulet därifrån. Det är i alla fall skottsäkert funktionsmässigt. Dessutom är fälgarna i rostfritt stål i stället för skört aluminium.

Tack. Ja, det är verkligen märkligt och trist att nya saker ofta, påfallande ofta, fungerar sämre än äldre varianter. Jag har också den erfarenheten, att äldre cyklar med internnav inte alls krånglar lika ofta som nya modeller, paradoxalt nog. Jag har flera gånger funderat på att slänga på äldre bakhjul på mina olika cyklar, med färre växlar, bara för att slippa köldkärvandet.

Men jag har kommit fram till att jag trots allt gärna vill ha minst sju, gärna åtta växlar. Cyklar både tungt, ofta, långt och backigt. Och det är en enorm skillnad att kunna ha fyra-fem växellägen till att välja mellan - istället för bara tre. Hoppas att jag får ordning på det.

Vad jag har hört, ska Alfine-11 fungera extremt bra i alla väderlägen och inte alls vara lika känsliga för kylan. Bara lite synd att Alfine-11 inte finns med GripShift-reglage. Plus att de kostar en hel del att skaffa också. Och att skaffa fyra Alfine-11-nav á 3600:- känns lite sådär.

Jag får göra som du och andra härinne säger. Att smörja upp allt som kan kärva, och i värsta fall även att demontera naven och oljebada dem. Tack för din input!

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förvarar TS sina cyklar utomhus? Förvara inne i uppvärmt rum, så fryser inte växlarna. Okej, ska TS cykla länge ute, fryser väl skiten ändå, men inte omedelbart. Jag har fem km till jobbet, och förvarar cykeln inne, både hemma och på jobbet. Sprayar med 5-56. Nemas problemas.

Både och. Tyvärr märker jag ingen direkt skillnad. Jo, den som står i mitt vardagsrum fungerar att växla i kanske fem minuter. Sedan fryser växelläget fast och även den blir 0-växlad (på den växeln den fryser fast på). Jag har testat både 5-56, grafitspray och vanlig smörjolja (som ska driva ut fukt och smörja).

Men det löser inte mina problem tyvärr. Jag har en 8-växlad cykel, som alltid går att växla, oavsett temperatur ute. Och jag har inte gjort något särskilt med den vad gäller smörjning eller annat. Ändå fungerar den som det är tänkt. Att den går att växla som vanligt, även när det ner mot -10 grader ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Förhindra att vatten tränger in i vajerhöljet. Dvs. Cykeln bör stå under tak och inte i regn. Helst torrt och varmt. Montera växelhandtag så att vajeränden inte fungerar som en regnmätare upptill. Använd bra växelvajrar men inte de billigaste.

Jag har aldrig provat att knöka in en blandning av etylenglykol och smörjolja i vajerhöljet men vem vet ? Kanske det fungerar i kyla.

Har råkat ut för samma sak många gånger.

Jag är jättenoga med allt sånt. Har eliminerat alla möjliga ställen där vattnet kan tränga in, eller stå stilla - och sedan genom det, tränga in. Ändå får jag problem. Vissa personer har till och med sagt att jag kan få MER problem med fukt i mina vajerhöljen, när cykeln står inne. För att det ska bildas fukt från den varma inomhusluften, som sedan fäller ut fukt (och fryser) inne i höljen och nav, när temperaturen sjunker utomhus.

Jag får nog ta loss vajrar och höljen på nytt, och trycka in glykol och kanske vapenolja eller grafitolja, för att verkligen helt ha eliminerat alla risker att få in fukt som fryser. Riktigt tröttsamt detta. Hade varit så gott om allt bara hade fungerat.

Citat:
Måhända har du vatten i växelhjulet ?

Man får ICKE högtryckstvätta växelhjul. De får inte icke ens ligga på sidan i regn. Vid rengöring får man möjligtvis låta en mjuk vattenstråle träffa navet om cykeln står upprätt.

Använder du avfettningsmedel, måste du skydda dammskyddet/labyrinten med ett snöre. Annars kryper smutsen och vattnet in.

Det har jag prövat att inte göra.

Annars kan man lära sig att ta isär växelhjulen och torka rent och byta fettet.

Efter rengöring på utsidan så lyssnar man. Hör man ett svagt knastrande ljud som inte hördes innan, så är det bara att ta isär växelhjulet delvis och rengöra och återinfetta.

Är alltid mycket noga med att aldrig spola rakt på transmissionen, vajrar eller dammskydd. Har knappt en svag vattenstråle när jag tvättar cyklarna. Istället låter jag vattnet strila genom mina fingrar, som jag sedan småskrubbar hjulen och naven för hand.

Samma sak med avfettningsmedel. Har det uteslutande på ramen, och är lika noga med att avfettningsmedlet inte rinner ner mot naven, kedjan eller bromsarna.

Jag har blykoll på kedjorna, så att jag aldrig får något knastrande ljud. Något som jag istället hade så gott som alltid på min gamla MTB med utanpåliggande växlar. En av huvudanledningarna att jag idag hellre använder mig av internnav på mina cyklar.

Däremot skulle jag aldrig använda internnav på MTB eller en racercykel/landsvägscykel. Där passar externa växlar mycket bättre, just för den mindre inre friktionen som kostar både kraft och hastighet.

Tack för alla era svar!
Citera
2018-01-19, 20:54
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Tack. Ja, det är verkligen märkligt och trist att nya saker ofta, påfallande ofta, fungerar sämre än äldre varianter. Jag har också den erfarenheten, att äldre cyklar med internnav inte alls krånglar lika ofta som nya modeller, paradoxalt nog. Jag har flera gånger funderat på att slänga på äldre bakhjul på mina olika cyklar, med färre växlar, bara för att slippa köldkärvandet.

Men jag har kommit fram till att jag trots allt gärna vill ha minst sju, gärna åtta växlar. Cyklar både tungt, ofta, långt och backigt. Och det är en enorm skillnad att kunna ha fyra-fem växellägen till att välja mellan - istället för bara tre. Hoppas att jag får ordning på det.

Vad jag har hört, ska Alfine-11 fungera extremt bra i alla väderlägen och inte alls vara lika känsliga för kylan. Bara lite synd att Alfine-11 inte finns med GripShift-reglage. Plus att de kostar en hel del att skaffa också. Och att skaffa fyra Alfine-11-nav á 3600:- känns lite sådär.

Jag får göra som du och andra härinne säger. Att smörja upp allt som kan kärva, och i värsta fall även att demontera naven och oljebada dem. Tack för din input!

Både och. Tyvärr märker jag ingen direkt skillnad. Jo, den som står i mitt vardagsrum fungerar att växla i kanske fem minuter. Sedan fryser växelläget fast och även den blir 0-växlad (på den växeln den fryser fast på). Jag har testat både 5-56, grafitspray och vanlig smörjolja (som ska driva ut fukt och smörja).

Men det löser inte mina problem tyvärr. Jag har en 8-växlad cykel, som alltid går att växla, oavsett temperatur ute. Och jag har inte gjort något särskilt med den vad gäller smörjning eller annat. Ändå fungerar den som det är tänkt. Att den går att växla som vanligt, även när det ner mot -10 grader ibland.

Jag är jättenoga med allt sånt. Har eliminerat alla möjliga ställen där vattnet kan tränga in, eller stå stilla - och sedan genom det, tränga in. Ändå får jag problem. Vissa personer har till och med sagt att jag kan få MER problem med fukt i mina vajerhöljen, när cykeln står inne. För att det ska bildas fukt från den varma inomhusluften, som sedan fäller ut fukt (och fryser) inne i höljen och nav, när temperaturen sjunker utomhus.

Jag får nog ta loss vajrar och höljen på nytt, och trycka in glykol och kanske vapenolja eller grafitolja, för att verkligen helt ha eliminerat alla risker att få in fukt som fryser. Riktigt tröttsamt detta. Hade varit så gott om allt bara hade fungerat.

Är alltid mycket noga med att aldrig spola rakt på transmissionen, vajrar eller dammskydd. Har knappt en svag vattenstråle när jag tvättar cyklarna. Istället låter jag vattnet strila genom mina fingrar, som jag sedan småskrubbar hjulen och naven för hand.

Samma sak med avfettningsmedel. Har det uteslutande på ramen, och är lika noga med att avfettningsmedlet inte rinner ner mot naven, kedjan eller bromsarna.

Jag har blykoll på kedjorna, så att jag aldrig får något knastrande ljud. Något som jag istället hade så gott som alltid på min gamla MTB med utanpåliggande växlar. En av huvudanledningarna att jag idag hellre använder mig av internnav på mina cyklar.

Däremot skulle jag aldrig använda internnav på MTB eller en racercykel/landsvägscykel. Där passar externa växlar mycket bättre, just för den mindre inre friktionen som kostar både kraft och hastighet.

Tack för alla era svar!

Har du lite knastrande ljud i din deralliör, så är det som att ha borstat tänderna dålig. Har du det i ett växelhjul, så får du ta fram instruktionsboken och verktygen och fettet Ingalunda vanligt fett på bromsskon eller på frihjulsfingrarna.
Citera
2018-01-24, 02:13
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Har du lite knastrande ljud i din deralliör, så är det som att ha borstat tänderna dålig. Har du det i ett växelhjul, så får du ta fram instruktionsboken och verktygen och fettet Ingalunda vanligt fett på bromsskon eller på frihjulsfingrarna.

Jag har stor erfarenhet av båda växeltyperna, och efter det jag upplevt, är jag mer lockad av internväxlade nav till standardcyklar än de utanpåliggande. Det är ofta mer problem, knaster och annat strul när växlarna ligger blottade än inne i ett dammskyddat nav. Det större inre motståndet i naven jämfört med utanpåliggande, ser jag som försumbart. Fördelarna ur mitt användarperspektiv är så många fler och större.
Citera
2018-01-26, 10:08
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag vill gärna proppa för att om du vill så gärna hälla avfettningsmedel på ett växelhjul och sedan varmvatten, gör så här.

Först tar du en tandpetare och försiktigt petar ut skiten i spåret vid dammskyddet. Peta åt rätt håll dvs. utåt. När allt är rent knyter du en persiennlina eller ett annat tunt snöre som spärr. Den skall ligga i spåret. Snurra inte den stillastående delen i navet mer. Nu kan du hälla på lite avfettningsmedel och dusha försiktigt med varmvatten. Men jag avråder, för jag har misslyckats även på detta sätt och har varit tvungen att rengöra kullagren i alla fall. Ibland går det finfint. Du måste ha konnycklar för att demontera och sedan ansätta lagren korrekt. De skall vara ansatta så inget motstånd märks men heller inget glapp. En balansgång.

Cykelmeken vågar inte ens ta isär ett Shimano 7-växlat ordentligt. De tar bara ut paketet och doppar i olja. Jag demonterar i alla fall planetväxlarna och avfettar dem och återfettar. Kulringarna också förstås, torkar lagerbanorna helt rena. Tvättar bromsskon, planeterna och annat i fotogen. Jag tar inte isär ännu mer som vissa gör. Eftersom jag är feg, använder jag original Shimano-fett med ett tunt mässingsrör i en spruta för återfettning. Jag trycker in nytt fett i de delar jag inte vill ta isär.

Jag tror Shimano säger ~2000 km eller vartannat år.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-26 kl. 10:21.
Citera
2018-01-26, 17:28
Medlem
INTPs avatar
Citat:

Citat:

Det är inte så märkligt egentligen. De nyare naven har mosat in sju-åtta växlar i ett nav som bara är aningen större än det gamla treväxlade. Det betyder att man har många fler delar tätare ihop, mycket mindre delar, mindre toleranser, mycket mer som måste fungera för att navet som helhet ska fungera.
Sedan är det inte otänkbart att navtillverkaren inte fokuserat på minusgrader och vinterväder, en stor del av världen har inte särskilt mycket vinter och många ställer ändå undan sina cyklar när minusgrader och halka kommer.

Med det sagt, är du säker på exakt var dina växlar fryser fast? Det kan vara i växelreglaget på styret (bör fortfarande gå dra ut vajerhöljet ur reglaget då för att sträcka vajern mer och "testväxla"), vajern som fryser fast i höljet, eller mekaniken i/utanpå baknavet. Innan du ringat in exakt var problemet ligger blir alla åtgärdsförsök bara rent famlande i mörkret - att jobba med växelreglage och vajer är ju helt bortkastat om problemet ligger i navet, exempelvis.
Citera
2018-01-27, 06:40
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Det är inte så märkligt egentligen. De nyare naven har mosat in sju-åtta växlar i ett nav som bara är aningen större än det gamla treväxlade. Det betyder att man har många fler delar tätare ihop, mycket mindre delar, mindre toleranser, mycket mer som måste fungera för att navet som helhet ska fungera.
Sedan är det inte otänkbart att navtillverkaren inte fokuserat på minusgrader och vinterväder, en stor del av världen har inte särskilt mycket vinter och många ställer ändå undan sina cyklar när minusgrader och halka kommer.

Med det sagt, är du säker på exakt var dina växlar fryser fast? Det kan vara i växelreglaget på styret (bör fortfarande gå dra ut vajerhöljet ur reglaget då för att sträcka vajern mer och "testväxla"), vajern som fryser fast i höljet, eller mekaniken i/utanpå baknavet. Innan du ringat in exakt var problemet ligger blir alla åtgärdsförsök bara rent famlande i mörkret - att jobba med växelreglage och vajer är ju helt bortkastat om problemet ligger i navet, exempelvis.

Jag tror också att det beror på mer teknik på mindre utrymme. Att toleranserna är betydligt mindre, om något strular. Minsta lilla så blir det problem. Och som jag var inne på lite tidigare, så är problemet var motståndet finns, inte helt uppenbart. När jag känner på växelvajern och hur den löper genom höljet mellan reglaget på styret och ner till navet, så känns det inte uppenbart trögt någonstans. Men ändå brukar jag smörja med lite grafitolja eller låsolja för utomhusbruk, och ibland, ibland inbillar jag mig att det hjälper lite grann och då högst tillfälligt. Men problemet återkommer alltid efter en tid.

Och ringen nere på navet där vajern sitter fäst, känns också normaltrög. Inget uppenbart motstånd där heller egentligen. Jag brukar spruta på lite grafitolja även där, och på sidorna. Antagligen är problemet inne i själva navet, vilket gör hela operationen betydligt svårare. Jag tror nog att hela problemet beror på en så kallad flerstegsraket. Att det är lite mer motstånd i vajerhöljet än normalt. Men att jag inte uppenbart känner hur mycket mer motståndet är. Sedan att både ringen på utsidan av navet, plus insidan av navet orsakar eländet.

Jag har varit med hos en cykelhandlare en gång som demonterade navinsatsen på en äldre cykel med ett Nexus-8-nav, och sedan återmonterade de navet med en helt ny insats. De behöll "skalet" som hjulet var uppekrat på, och bytte insatsen. Och jag såg att de använde ett slags fett som var kritvitt och som påminner om Nivea. Jag skulle väldigt gärna slippa behöva demontera navet om det vore möjligt. Drömmen vore att det finns en slags quick fix-lösning. Tack för ditt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in