Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Märkligt egentligen att utvecklingen går bakåt inom en del områden och från att saker fungerat klockrent plötsligt i nyare versioner ska börja krångla.
Jag har en gammal marathon åttiotalare som vintercykel med 3vxl torpedo nav med tillhörande reglage och vajer som är minst 20år gammalt. Aldrig några problem, cykeln står dessutom ute kvar över natten ibland vid jobbet när man tar sig hem på annat sätt.
Men hoppas det löser sig för dig. Annars får du slakta just en sådan där gammal 80-talare och ta bakhjulet därifrån. Det är i alla fall skottsäkert funktionsmässigt. Dessutom är fälgarna i rostfritt stål i stället för skört aluminium.
Tack. Ja, det är verkligen märkligt och trist att nya saker ofta, påfallande ofta, fungerar sämre än äldre varianter. Jag har också den erfarenheten, att äldre cyklar med internnav inte alls krånglar lika ofta som nya modeller, paradoxalt nog. Jag har flera gånger funderat på att slänga på äldre bakhjul på mina olika cyklar, med färre växlar, bara för att slippa köldkärvandet.
Men jag har kommit fram till att jag trots allt gärna vill ha minst sju, gärna åtta växlar. Cyklar både tungt, ofta, långt och backigt. Och det är en enorm skillnad att kunna ha fyra-fem växellägen till att välja mellan - istället för bara tre. Hoppas att jag får ordning på det.
Vad jag har hört, ska Alfine-11 fungera extremt bra i alla väderlägen och inte alls vara lika känsliga för kylan. Bara lite synd att Alfine-11 inte finns med GripShift-reglage. Plus att de kostar en hel del att skaffa också. Och att skaffa fyra Alfine-11-nav á 3600:- känns lite sådär.
Jag får göra som du och andra härinne säger. Att smörja upp allt som kan kärva, och i värsta fall även att demontera naven och oljebada dem. Tack för din input!
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Förvarar TS sina cyklar utomhus? Förvara inne i uppvärmt rum, så fryser inte växlarna. Okej, ska TS cykla länge ute, fryser väl skiten ändå, men inte omedelbart. Jag har fem km till jobbet, och förvarar cykeln inne, både hemma och på jobbet. Sprayar med 5-56. Nemas problemas.
Både och. Tyvärr märker jag ingen direkt skillnad. Jo, den som står i mitt vardagsrum fungerar att växla i kanske fem minuter. Sedan fryser växelläget fast och även den blir 0-växlad (på den växeln den fryser fast på). Jag har testat både 5-56, grafitspray och vanlig smörjolja (som ska driva ut fukt och smörja).
Men det löser inte mina problem tyvärr. Jag har en 8-växlad cykel, som alltid går att växla, oavsett temperatur ute. Och jag har inte gjort något särskilt med den vad gäller smörjning eller annat. Ändå fungerar den som det är tänkt. Att den går att växla som vanligt, även när det ner mot -10 grader ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knivur-273
Förhindra att vatten tränger in i vajerhöljet. Dvs. Cykeln bör stå under tak och inte i regn. Helst torrt och varmt. Montera växelhandtag så att vajeränden inte fungerar som en regnmätare upptill. Använd bra växelvajrar men inte de billigaste.
Jag har aldrig provat att knöka in en blandning av etylenglykol och smörjolja i vajerhöljet men vem vet ? Kanske det fungerar i kyla.
Har råkat ut för samma sak många gånger.
Jag är jättenoga med allt sånt. Har eliminerat alla möjliga ställen där vattnet kan tränga in, eller stå stilla - och sedan genom det, tränga in. Ändå får jag problem. Vissa personer har till och med sagt att jag kan få MER problem med fukt i mina vajerhöljen, när cykeln står inne. För att det ska bildas fukt från den varma inomhusluften, som sedan fäller ut fukt (och fryser) inne i höljen och nav, när temperaturen sjunker utomhus.
Jag får nog ta loss vajrar och höljen på nytt, och trycka in glykol och kanske vapenolja eller grafitolja, för att verkligen helt ha eliminerat alla risker att få in fukt som fryser. Riktigt tröttsamt detta. Hade varit så gott om allt bara hade fungerat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knivur-273
Måhända har du vatten i växelhjulet ?
Man får ICKE högtryckstvätta växelhjul. De får inte icke ens ligga på sidan i regn. Vid rengöring får man möjligtvis låta en mjuk vattenstråle träffa navet om cykeln står upprätt.
Använder du avfettningsmedel, måste du skydda dammskyddet/labyrinten med ett snöre. Annars kryper smutsen och vattnet in.
Det har jag prövat att inte göra.
Annars kan man lära sig att ta isär växelhjulen och torka rent och byta fettet.
Efter rengöring på utsidan så lyssnar man. Hör man ett svagt knastrande ljud som inte hördes innan, så är det bara att ta isär växelhjulet delvis och rengöra och återinfetta.
Är alltid mycket noga med att aldrig spola rakt på transmissionen, vajrar eller dammskydd. Har knappt en svag vattenstråle när jag tvättar cyklarna. Istället låter jag vattnet strila genom mina fingrar, som jag sedan småskrubbar hjulen och naven för hand.
Samma sak med avfettningsmedel. Har det uteslutande på ramen, och är lika noga med att avfettningsmedlet inte rinner ner mot naven, kedjan eller bromsarna.
Jag har blykoll på kedjorna, så att jag aldrig får något knastrande ljud. Något som jag istället hade så gott som alltid på min gamla MTB med utanpåliggande växlar. En av huvudanledningarna att jag idag hellre använder mig av internnav på mina cyklar.
Däremot skulle jag aldrig använda internnav på MTB eller en racercykel/landsvägscykel. Där passar externa växlar mycket bättre, just för den mindre inre friktionen som kostar både kraft och hastighet.
Tack för alla era svar!