Citat:
Ursprungligen postat av
hejhejpoalla
Vapenolja.
Ja, kanske det. Jag har testat både särskild smörjolja för just vajrar, och vanlig låsolja för lås som sitter utomhus i tuffa miljöer. Men ingenting hjälper. Problemet återkommer. Så kanske vapenolja är da shit. Får kika lite. Tack för svaret.
Citat:
Ursprungligen postat av
CAPCOM
Problemet är att det blir fukt i höljet när det täcker hela vajern, det finns ingen väg för fukten att ta sig ut och så fryser det när det blir kallt
Enda sättet att lösa det på är att byta vajer, blåsa ur fukten ur höljet och spola in lite olja, då funkar det ett tag igen, det är ett stående inslag på cykelverstäderna på vintrarna.
Jag vet det, att det har att göra med att det bildas fukt som sedan fryser. Men trots att jag bytt både hölje och vajer, både på den här och andra cyklar, får jag aldrig riktigt ordning på problemet.
Jag hade önskat att det fanns ett tips som gör att man helt slipper frysta växelvajrar och kan använda sina cyklar i alla väderlekar utan att ens cykel alltid blir oväxlad (i det läge växelväljaren står i när det fryser fast) när det är under noll ute. När jag vet i förväg att köldgrader väntas, brukar jag ställa växelväljaren på 5:e eller 6:e växelläget, så att den åtminstone går att cykla på.
Jag har alltså en särskild smörjnippel på mitt vajerhölje, och helt nytt alltihop. Men ändå får jag problem. Just nu har jag ett Nexus Inter-8, men frågan är om man slipper detta på ett säg Alfine 11-nav? Eller är alla internnavväxlade cyklar lika drabbade tro?
Citat:
Ursprungligen postat av
gk13adam
Byt vajer och hölje, kostar inte många kronor om man gör jobbet själv. Svårighetsgrad 2 på en tiogradig skala skulle jag säga.
Jag byter alltid delar själv. Men jag får liksom aldrig riktig ordning på det. Oavsett nya vajrar och höljen, så uppstår problemet ändå. Ibland direkt, andra gånger lite senare. Men jag får alltid problem. Extremt tröttsamt att inte få ordning på det, hur jag än gör. Därför jag frågar er härinne.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svärje
Fotografier, tack
Ett vanligt Inter-8 med gripshift och vanlig växelvajer mellan navet och växerreglaget. Vanlig standardkonfiguration. Får problem på alla mina cyklar.