2018-01-28, 02:17
Medlem
själv använder jag kedjeolja som är avsedd att tåla vinterväder, vägsalt inkluderat. Har visserligen annan typ av växel men att bromsar eller växlar fryser fast händer mig väldigt sällan.

Går du in på en cykelbutik lär dom kunna rekommendera ett och annat. Sen kan det förstås vara så att just den växeln funkar dåligt i vinterväder, det lär rutinerade butiksmekaniker ha bra koll på.

I övrigt ska det medfölja rejäla instruktionspapper till shimano-produkter där man kan hitta bra info.
Citera
2018-02-19, 00:30
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
själv använder jag kedjeolja som är avsedd att tåla vinterväder, vägsalt inkluderat. Har visserligen annan typ av växel men att bromsar eller växlar fryser fast händer mig väldigt sällan.

Går du in på en cykelbutik lär dom kunna rekommendera ett och annat. Sen kan det förstås vara så att just den växeln funkar dåligt i vinterväder, det lär rutinerade butiksmekaniker ha bra koll på.

I övrigt ska det medfölja rejäla instruktionspapper till shimano-produkter där man kan hitta bra info.

Jag tror att det här problemet är mer frekvent på vissa exemplar, medan andra navväxlar så gott som är befriade från strul och att växlarna kärvar.

Just nu är mina två mest kärvande cyklar helt nedplockade, och ska smörjas på alla tänkbara sätt. Får se om jag får ordning på mina problemcyklar nu - förhoppningsvis.

Tack för ditt svar.
Citera
2018-02-19, 03:08
Medlem
Gordon99s avatar
Inte funderat på elektriska växlar? Kostar förvisso lite mer. Funnits ute på marknaden sedan 2010. SRAM släppte förra året en trådlös variant..Glöm vajrar & höljen som måste smörjas & kladdas med..1900-tal..;-)
Citera
2018-02-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon99
Inte funderat på elektriska växlar? Kostar förvisso lite mer. Funnits ute på marknaden sedan 2010. SRAM släppte förra året en trådlös variant..Glöm vajrar & höljen som måste smörjas & kladdas med..1900-tal..;-)

Om det funnits ute på marknaden sedan 2010 så borde det kommit till navväxlar vid det här laget antar jag, stämmer det?
Citera
2018-02-19, 23:55
Medlem
Har exakt samma problem på min cykel med Shimano 8vxl navväxel. Så fort det blir minusgrader fryser växlarna.

Misstänker också att det är inne i själva navet som problemet ligger.

Lite trist då jag tänkte ha den som vintercykel.
Citera
2018-02-20, 14:42
Medlem
Lämnade in min nyss på verkstad och de påstod att de aldrig varit med om att det har varit navet utan det de gör är att byta vajrar och fettar in dem.

Vi får väl se.
Citera
2018-02-20, 23:37
Medlem
Mysquos avatar
Citat:

Jag har använt både vajerversionen och elektriska versione av Shimano Nexus 8 året om.
Båda har sina nackdelar och problem i kyla. Vajerversionen krånglade dock betydligt oftare.
Den elektriska växeln frös också ihop, och själva kabelanslutningen nere vi hjulet kan drabbas av fukt och is som stoppar den. Får de stå inomhus och torka till så är de igång igen.
Cyklar tar stryk vintertid.
Citera
2018-02-23, 23:02
Medlem
I något inlägg ovanså påstås det att Nexus 3 är mer tillförlitligt än Shimanonav med fler växlar tolkar jag det som. Jag är skeptisk eftersom jag haft 3vxl shimano vintertid och det fungerade inte särskilt ofta eller bra. Utanpåliggande växel är mer robust anser jag. Eller ännu hellre kör utan växel vintertid om cykeln parkeras utomhus, gammal envevare alltså. Det är ofta plusgrader dagtid och minusgrader natt vintertid och då blir det problem med växlar.

Till råga på allt elände så är det plastkomponenter på nästan alla växelsystem idag. Så det går inte heller att elda på dem om de fryser fast för då deformeras/smälter de.... Annars hade det funkat med överlevnadsverktyget cigarett-/braständaren i några sekunder för att få igång grejerna som sagt.
Citera
2018-02-24, 19:49
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjn
Lämnade in min nyss på verkstad och de påstod att de aldrig varit med om att det har varit navet utan det de gör är att byta vajrar och fettar in dem.

Vi får väl se.

För några år sen hade jag en DBS Spinova med 7-växlat nexus-nav. Växlarna funkade uselt på vintern. Hade den inne på service flera gånger. Vid ett tillfälle visade mekanikern hur navet såg ut inuti. Det var snustorrt och alldeles rostigt, undra på att det inte gick.

Till slut tröttnade jag på den hojen, lämnade den olåst på Skeppsbron i förhoppningen att någon skulle ta den. Det lyckades.

Rekommenderar utanpåliggande växel för vinterbruk.
Citera
2018-03-04, 01:09
Moderator
Parongatans avatar
Citat:

Nej, det är inte minsta intressant. Att skaffa tre-fyra nya elektriska växelsystem känns orealistiskt. Och som någon skrev, så lär det lätt kunna uppstå andra problem.

Citat:
Har exakt samma problem på min cykel med Shimano 8vxl navväxel. Så fort det blir minusgrader fryser växlarna.

Misstänker också att det är inne i själva navet som problemet ligger.

Lite trist då jag tänkte ha den som vintercykel.

Citat:

Vi får väl se.

Många verkstäder har litet eller inget hopp om att få löst problemet. De säger som många andra. Att det handlar om tillfälligheter, och att ibland har man tur och slipper problem. Andra gånger, blir det som för oss. Håller tummarna att du får löst det för egen del.

Citat:
Ursprungligen postat av att
För några år sen hade jag en DBS Spinova med 7-växlat nexus-nav. Växlarna funkade uselt på vintern. Hade den inne på service flera gånger. Vid ett tillfälle visade mekanikern hur navet såg ut inuti. Det var snustorrt och alldeles rostigt, undra på att det inte gick.

Till slut tröttnade jag på den hojen, lämnade den olåst på Skeppsbron i förhoppningen att någon skulle ta den. Det lyckades.

Rekommenderar utanpåliggande växel för vinterbruk.

Jag verkligen avskyr utanpåliggande växlar på standardcyklar. En massa meck och ständiga justeringar. Och känslan, att det knastrar och krasar när kedjan blir smutsig.

Just nu är ett par av mina drabbade cyklar helt nedplockade, och jag ska gå igenom vajrar, höljen och andra kritiska punkter som kan orsaka problemen. Jag ska använda både glykol, grafitolja och stor intellektuell list för att slippa fler "ofrivilligt enväxlade" upplevelser framöver.
Citera
2018-03-04, 01:15
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
I något inlägg ovanså påstås det att Nexus 3 är mer tillförlitligt än Shimanonav med fler växlar tolkar jag det som. Jag är skeptisk eftersom jag haft 3vxl shimano vintertid och det fungerade inte särskilt ofta eller bra. Utanpåliggande växel är mer robust anser jag. Eller ännu hellre kör utan växel vintertid om cykeln parkeras utomhus, gammal envevare alltså. Det är ofta plusgrader dagtid och minusgrader natt vintertid och då blir det problem med växlar.

Till råga på allt elände så är det plastkomponenter på nästan alla växelsystem idag. Så det går inte heller att elda på dem om de fryser fast för då deformeras/smälter de.... Annars hade det funkat med överlevnadsverktyget cigarett-/braständaren i några sekunder för att få igång grejerna som sagt.

Det var ganska längesedan jag körde treväxlat, men jag hör hur flera av mina vänner också upplever de här vinterstrulerierna - oavsett internnav-typ. Idag blir mina cyklar i praktiken enväxlade så länge temperaturen ligger under noll. Så jag brukar ställa dem på femte växeln innan de fryser fast, så att jag kan ha lagom kadens när de väl inte går att ändra.

Någon gång har jag lämnat dem på första växeln, men det misstaget gör jag inte om. Att sitta och trampa som en påtänd iller på amfetamin, utan att komma någon vart, är fruktansvärt frustrerande. Tänk om allt bara hade fungerat. Så gott det hade varit.

Och även om det hade gått att värma upp ispropparna, hade de ju frusit på nytt efter någon kilometers cykling. Så den vinsten är högst kortvarig tyvärr. Men visst är det alldeles för mycket skör och lågkvalitativ plast överallt. Hade känts betydligt bättre med metall istället. Mer robust.
Citera
2018-03-14, 20:51
Medlem
Har tidigare haft stora problem med frusna hänglås, det enda som klarat låsen i vinter är CRC Vapenolja, den tränger ut fukt och smuts samt smörjer ner till -54C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in