Citat:
Ursprungligen postat av
Gordon99
Inte funderat på elektriska växlar? Kostar förvisso lite mer. Funnits ute på marknaden sedan 2010. SRAM släppte förra året en trådlös variant..Glöm vajrar & höljen som måste smörjas & kladdas med..1900-tal..;-)
Nej, det är inte minsta intressant. Att skaffa tre-fyra nya elektriska växelsystem känns orealistiskt. Och som någon skrev, så lär det lätt kunna uppstå andra problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
jjn
Har exakt samma problem på min cykel med Shimano 8vxl navväxel. Så fort det blir minusgrader fryser växlarna.
Misstänker också att det är inne i själva navet som problemet ligger.
Lite trist då jag tänkte ha den som vintercykel.
Citat:
Ursprungligen postat av
jjn
Lämnade in min nyss på verkstad och de påstod att de aldrig varit med om att det har varit navet utan det de gör är att byta vajrar och fettar in dem.
Vi får väl se.
Många verkstäder har litet eller inget hopp om att få löst problemet. De säger som många andra. Att det handlar om tillfälligheter, och att ibland har man tur och slipper problem. Andra gånger, blir det som för oss. Håller tummarna att du får löst det för egen del.
Citat:
Ursprungligen postat av
att
För några år sen hade jag en DBS Spinova med 7-växlat nexus-nav. Växlarna funkade uselt på vintern. Hade den inne på service flera gånger. Vid ett tillfälle visade mekanikern hur navet såg ut inuti. Det var snustorrt och alldeles rostigt, undra på att det inte gick.
Till slut tröttnade jag på den hojen, lämnade den olåst på Skeppsbron i förhoppningen att någon skulle ta den. Det lyckades.
Rekommenderar utanpåliggande växel för vinterbruk.
Jag verkligen avskyr utanpåliggande växlar på standardcyklar. En massa meck och ständiga justeringar. Och känslan, att det knastrar och krasar när kedjan blir smutsig.
Just nu är ett par av mina drabbade cyklar helt nedplockade, och jag ska gå igenom vajrar, höljen och andra kritiska punkter som kan orsaka problemen. Jag ska använda både glykol, grafitolja och stor intellektuell list för att slippa fler "ofrivilligt enväxlade" upplevelser framöver.