Haha, vilket tur att jag precis beställt hem allt krimskrams jag behövde från Kina (15-20 prylar in alles för värden mellan ~10-50:- SEK - fraktfritt alltihop)! Har fått hem de flesta paketen/kuverten vid det här laget så jag tror jag går säker. Men men, då blir det inget mer från Aliexpress med lev. från Kina (en del skeppar ju från England och liknande - där vågar man väl fortfarande handla hoppas jag).
Det säger väl sig självt att detta inte håller i längden, men att hoppa från 0 till 125:- känns lite väl extremt. Vore väl bättre med en mer rimlig kostnad för små brev som kommer direkt i brevlådan , typ 39:- som företag brukar ta ut för pappersfakturor. Paket hade jag kunnat sträcka mig till 59:-. 125? Nej tack, då får det bli att vara utan om det inte finns att köpa till en skälig penning här i Sverige.
Till viss del håller jag med om att man bör stödja vår inhemska marknad. Men som ett litet exempel kan jag ta
detta externa ljudkort på Kjell & Company, som på Aliexpress kostar drygt 1/30-del av pengarna - är detta verkligen ett rimligt påslag?
Ett annat exempel var en IC (integrerad krets) jag behövde för ett Arduino-projekt. Hos Elfa blev kostnaden drygt 100:- för
en styck sådan krets, med frakten. Från Aliexpress fick jag
10 stycken för 1 dollar, fraktfritt..