2018-01-19, 16:27
  #253
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
Det blir en juridisk fråga som WTO måste lösa. Jag vet inte hur PostNords kontakter ser ut med svenska och danska staten, men de kan komma undan med att de inte är statligt ägda och att WTO bara hanterar handelsrätt via dess medlemsstater.

Exactamundo! Nu är du inte så säker längre.
Knepigt läge, knepigare än kniven.
Citera
2018-01-19, 16:28
  #254
Medlem
Jag hämtade ut ett paket från Kina igår o undrade varför jag var tvungen att betala 166kr för en vara som redan var betald. Detta förklarar ju saken.
Citera
2018-01-19, 16:29
  #255
Medlem
Jag är egentligen emot alla former av skatt, men någonstans är det inte hållbart att Kina paketen ska åka räkmacka.
Citera
2018-01-19, 16:31
  #256
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Fel.
Det är Kinesiska staten som betalar.
Dom subventionerar utlandsfrakten till sina företag.
Det här kommer att betyda döden för Aliexpress, Swish osv i Sverige.
Har en känsla av att Kinesiska diplomater ganska omgående kommer att framföra protester
till UD.
Kina kan nog dra åt tumskruvarna rejält på lilla Sverige, om vi gör något som inte faller
dom i smaken.
Jo, som jag sagt tidigare, hoppas de lägger ner Volvo som hämnd...
Citera
2018-01-19, 16:34
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Kan man inte låta det konkurrerande bolaget Bring ta över Kinapaketen?
Om de hade kunnat tjäna pengar på det hade väl gjort det för länge sedan.
Citera
2018-01-19, 16:37
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jo men nu läggs det väl på moms också? Så om coolstuff köper in 200 stycken våffeljärn för 100kr st

20.000kr + moms.

Momsen på ett våffeljärn läggs på försäljningspriset av företag.
Tror inte som beställer dem ett och ett.
__________________
Senast redigerad av Kent-Herbert 2018-01-19 kl. 16:40.
Citera
2018-01-19, 16:41
  #259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Kan man inte låta det konkurrerande bolaget Bring ta över Kinapaketen?

Varför skulle dom vilja betala för att jobba?
Citera
2018-01-19, 16:43
  #260
Bannlyst
Är detta ett bevis på att Sverige börjat kollapsa totalt? försöker hitta sätt att få in pengar till staten på alla möjliga sätt.

Handlar själv ofta från kina men då är det bara för småpengar, max 200 kr och med denna nya avgiften kommer jag nog sluta handla helt, kanske värt att köpa in större mängder isåfall.

Sverige går bak ett steg som vanligt.
Citera
2018-01-19, 16:43
  #261
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Men gäller denna nya avgift företag eller privatpersoner? Om den gäller privatpersoner kan väl Kinaföretaget endast kryssa i att paketet är en gåva och då behöver man ej betala avgiften. Nån som vet?
Citera
2018-01-19, 16:43
  #262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikroma
Att döda det totalt känns som miss.

En avgift på 50kr hade känts mer acceptabelt, men nu dödar de den handeln totalt.
Det är väl lite av poängen med socialism, att döda marknaden och valfriheten.
Citera
2018-01-19, 16:45
  #263
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Men gäller denna nya avgift företag eller privatpersoner? Om den gäller privatpersoner kan väl Kinaföretaget endast kryssa i att paketet är en gåva och då behöver man ej betala avgiften. Nån som vet?

Privatpersoner, går att komma förbi momsen så men fraktavgiften på 125 kr kommer inte gå att komma runt.
Citera
2018-01-19, 16:45
  #264
Medlem
I grunden är det inget konstigt med att moms behöver betalas på varor. Det är annars en otrolig konkurrensfördel jämfört med Sverige-baserade företag. Däremot är det inte rimligt att den administrativa avgiften kvarstår, den borde givetvis gå ned till 0 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in