Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Flugna? Hahaha det flygs inte, idiot. Jag har beställt i början av december, leveranstid: 14 januari. Väntar fortfarande på hälften.
Jo, det är just det det görs. Alla dessa småpaket flygs. Att det tar lång tid beror på helt andra saker, lagerhållning etc.
Jag har länge misstänkt att Kina gör detta som ett slags ekonomiskt krig mot Väst för övrigt.
Andra postare har redan uppmärksammat det, men många handlare har redan lager i Europa, och man kan ibland till och med välja att få skickat därifrån mot en marginellt högre kostnad. Finns även system där man för några dollar försäkrar sig mot moms och tullavgifter, d.v.s. en modell liknande den planka.nu använder sig av (samhället klarar inte av att lagföra alla som bryter mot lagen så en försäkringsmodell fungerar).
Rimligt vore att införa en 20 kr uthämtningsavgift på alla brev från Kina, men rimlighet utmärker inte regimen och deras handgångna män.