2018-01-19, 14:58
  #205
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Postnords VD

Håkan Ericsson
Månvägen 1
181 51 Lidingö

Här finns en billig present vi kan köpa till honom från Aliexpress. Endast 2,77 kr och gratis frakt, men för att hämta ut fiskegrejen får han betala 126 kronor.

Blir många avier om vi hjälps åt att skramla åt stackarn.

https://www.aliexpress.com/item/Hook-Secure-Keepers-Holders-Lures-Jig-Hooks-Safe-Keeping-for-Fishing-Rod-NEW/32801792372.html?spm=2114.search0103.3.106.29705cb b9T3yFh&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_ 10152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10313_10 059_1034 0_10341_10534_100031_10084_10604_10083_10103_10307 _10615_10301_10303_10142,searchweb201603_6,ppcSwit ch_5&algo_expid=bc5b0698-cdbd-4549-ac33-8a1d19999114-13&algo_pvid=bc5b0698-cdbd-4549-ac33-8a1d19999114&priceBeautifyAB=5



Lysande idé, men jag föreslår en lika lysande liten gris.

https://www.aliexpress.com/item/Cute-LED-Night-Light-Pig-Shape-Children-Bedside-Lamp-Kids-Toys-Christmas-Gift-Holiday-Decoration-Col orful/32832517147.html?spm=2114.search0104.3.27.2341cf1F VMBN9&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10 152_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10313_1005 9_1034 0_10341_10534_100031_10084_10604_10083_10103_10307 _10615_10301_10303_10142,searchweb201603_1,ppcSwit ch_5&algo_expid=8f154da5-92c5-4619-a406-d58f90ac85a0-4&algo_pvid=8f154da5-92c5-4619-a406-d58f90ac85a0&priceBeautifyAB=3

Eller kanske fem gula kuvert:

https://www.aliexpress.com/item/150-180mm-Kraft-Paper-Bubble-Envelopes-Bags-Mailers-Padded-Shipping-Envelope-With-Bubble-Mailing-Bag -Business/32759919164.html?spm=2114.search0104.3.8.a78d8f63s K00u&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_101 52_10151_10065_10344_10068_10342_10343_10313_10059 _1034 0_10341_10534_100031_10084_10604_10083_10103_10307 _10615_10301_10303_10142,searchweb201603_1,ppcSwit ch_5&algo_expid=c520be12-512a-4abb-81d4-158982ab319e-4&algo_pvid=c520be12-512a-4abb-81d4-158982ab319e&priceBeautifyAB=3
Citera
2018-01-19, 15:02
  #206
Medlem
Hur sköts detta i resten av Skandinavien? Det borde ju beställas i samma omfattning där så hur har dessa länder skött det?

Har inte hört ifall de har samma problem.
Citera
2018-01-19, 15:03
  #207
Medlem
No-n-sences avatar
Fråga är väl vad som finns för avtal mellan den kinesiska speditören och Postnord?

Dom gånger man betalar frakten så gör man det till avsändaren som då skall leverera till önskad adress.
Man kan inte komma i efterhand och kräva pengar för en vara man redan har avtalat att leverera till en viss kostnad.
Citera
2018-01-19, 15:06
  #208
Medlem
IQpizzasallads avatar
Skaplig höjning men nu stänger vi den dörren, personligen bara beställt en massa scheisse ändå, nu kan kineserna sluta tänka på sin containerhamn på västkusten, nu tänker vi på miljön och våra lokala försäljare som tar emot denna förutspådda nyhet med runktag och basuner!!!
Citera
2018-01-19, 15:06
  #209
Medlem
DoungAs avatar
Bra! Tycker vi ska stödja först och främst svensk industri och sedan efter det europeisk.
Citera
2018-01-19, 15:06
  #210
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Flugna? Hahaha det flygs inte, idiot. Jag har beställt i början av december, leveranstid: 14 januari. Väntar fortfarande på hälften.

Där har du fel "idiot". 150.000 paket kommer dagligen till Arlanda, som mig veterligen helt saknar hamn.
Citera
2018-01-19, 15:09
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Vem tycker du skall betala för tullklarering? Svenska företag som importerar får betala både moms och övriga avgifter. Varför skall privatpersoner betala moms när de handlar i Sverige men inte från Kina. Försök skicka till Norge skall ni se på avgifter.


Alltså - DET finns tvåhundra länder i världen. Hittills har det gått bra att skicka och ta emot försändelser som betalas av avsändaren!
Citera
2018-01-19, 15:12
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Svenska butiker tillhandahåller precis samma importerade krafs fast rejält mycket dyrare. Är det en svensk kultur att alltid betala överpriser för allt?
Vill du att det ska finnas jobb i Sverige? Tror du det är gratis att anställa personal i Sverige? Vi har lyckligtvis väldigt lite slavliknande arbetsförhållanden och barnarbete i det här landet, till skillnad från Kina, vilket är en stor anledning till de låga priserna där.
Citera
2018-01-19, 15:14
  #213
Avslutad
Surt! Jag har importerat och sålt tidigare och vid stora mängder ber man om eller så skriver försäljaren ner värdet till exempelvis 40$ när det egentligen har en kostnad på 450$. (värde i Sverige till kunder 15-20000sek) Och det funkade alltid och då var den lilla momsen jag hälften av gångerna dom stoppade för att momsa paketet värt det.

Vid ett tillfälle var jag tvungen att maila in orderhistorik, men det är bara en enda gång på över 150-ordrar.

Så tips att då gå ihop och köp saker tillsammans.

Det forslas in så mycket paket så tullen har inte resurser att kräva orderhistoriker till alla tusentals paket dagligen. Och vem är tullmannen att ens tänka på vad dom här produkterna är värda, exempelvis en lightning-kabel till iphone, 10st skitkvalitet för ingenting eller 10st kvalitet med högt värde och högre moms. Men det är ju skrivet med samma värde som skiten för 20kr st eller till och med mindre. = momsen inget problem.

Tänk på det också välj den lite dyrare produkten, man får vad man betalar för och gäller det en lightning kabel som jag nämnde precis så tjänar du på det för kvaliten är då oftast riktigt bra och istället för att köpa en sladd för 40kr som kostar 200kr på kjell.com så köpte du en för 60kr som kostar 400kr på el giganten.
__________________
Senast redigerad av El0l 2018-01-19 kl. 15:34.
Citera
2018-01-19, 15:15
  #214
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deed
Vill du att det ska finnas jobb i Sverige? Tror du det är gratis att anställa personal i Sverige?

Detta är ju kärnan i problemet med globaliseringen: om "jobben" är lagerhållning, ompackning och över-disk-leverans, då är det inte ens jobb. De är helt obehövliga utan är bara till för att artificiellt svälla ekonomin så sossestaten kan skära emellan i varje led.
Citera
2018-01-19, 15:17
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EkoMargit
Sluta gnälla era snikna kverulanter. Just nu är det i princip gratis att få saker hemskickade från Kina. Tycker ni det verkar rimligt när det kostar ca 40-50 kr per kg att skicka saker inrikes? Nej självklart inte. Anledningen är att Postnord MÅSTE subventionera fraktkostnader från Kina eftersom detta bestämdes då Kina räknades som ett U-land. Sådana avtal tar tid att ändra samtidigt som att Kinas ekonomi växer så det knakar i kombination med att e-handeln tar över.

Det är HELT rimligt att ta några hundralappar för att få saker hitflugna 8000 km.
Amen. Tyvärr verkar många här inne ha förmågan att förstå detta. Postnord inför inte avgiften för att man tycker det är kul.
Citera
2018-01-19, 15:20
  #216
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deed
Amen. Tyvärr verkar många här inne ha förmågan att förstå detta. Postnord inför inte avgiften för att man tycker det är kul.

Ingen har heller påstått att det sker "för att det är kul".

Säg mig, jobbar du på Postnord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in