2018-01-19, 13:38
Medlem
arbetets avatar
Lite datum:
January 10, 2015: North Korea announces it offered to suspend nuclear testing in exchange for the United States and South Korea calling off annual joint-military exercises slated for spring 2015. The United States rejects the offer.

July 6, 2016: North Korea signals a willingness to resume negotiations on denuclearization and defines denuclearization in a statement by a government spokesperson.

January 2, 2018: South Korea says it is willing to meet with North Korea and proposes talks at Pannmujom. To discuss the possibility of talks, North Korea reestablishes a hotline between the two states that it had disconnected nearly two years ago after the Kaesong industrial complex was shut down.
Det finns fler datum bak i historien där NK tagit initiativet till fredsförhandlingar och frysning av nukleär vapenutveckling dår USA har sagt nej. Det mest kända under Bush som helt blockerade alla möjligheter till en diplomatisk lösning under lång tid av förståeliga skäl:
January 29, 2002: In his State of the Union address, President Bush criticized North Korea for “arming with missiles and weapons of mass destruction, while starving its citizens.” Bush characterized North Korea, along with Iraq and Iran, as constituting an “axis of evil, arming to threaten the peace of the world.”
https://www.armscontrol.org/factsheets/dprkchron
Citera
2018-01-19, 13:45
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite datum:
January 10, 2015: North Korea announces it offered to suspend nuclear testing in exchange for the United States and South Korea calling off annual joint-military exercises slated for spring 2015. The United States rejects the offer.

July 6, 2016: North Korea signals a willingness to resume negotiations on denuclearization and defines denuclearization in a statement by a government spokesperson.

January 2, 2018: South Korea says it is willing to meet with North Korea and proposes talks at Pannmujom. To discuss the possibility of talks, North Korea reestablishes a hotline between the two states that it had disconnected nearly two years ago after the Kaesong industrial complex was shut down.
Det finns fler datum bak i historien där NK tagit initiativet till fredsförhandlingar och frysning av nukleär vapenutveckling dår USA har sagt nej. Det mest kända under Bush som helt blockerade alla möjligheter till en diplomatisk lösning under lång tid av förståeliga skäl:
January 29, 2002: In his State of the Union address, President Bush criticized North Korea for “arming with missiles and weapons of mass destruction, while starving its citizens.” Bush characterized North Korea, along with Iraq and Iran, as constituting an “axis of evil, arming to threaten the peace of the world.”
https://www.armscontrol.org/factsheets/dprkchron

January 2015 erbjudandet annonserades även via en presskonferens i FN i New York och jag har jag laddat upp denna på youtube - för de intresserade att se:

North Korea Offers to Suspend the Nuclear Tests. United Nations, 13 January 2015
https://www.youtube.com/watch?v=19ixPpNFIIA
Citera
2018-01-19, 13:48
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag är Svensk men har bott i Kina sen mitten av 90 talet. Ytterst sällan jag besöker Sverige.

Oj, då stack jag onekligen ut hakan väl långt.
Åkte du till Kina för att studera språket?
Citera
2018-01-19, 13:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
För det första bör ni som attackerar nicket arbetet anstränga er att läsa hens inlägg lite mer noggrant. Poängen som framförs med den envises dårskap är att den årliga USA ledda storövningen sammanfaller med risskörden. Ris är, och här är jag övertygad om att ni alla är tillräckligt insatta, Asiens stapelföda nummer ett. Det är helt klart en amerikansk störning och att NK ser det som en provokation är inget att förvåna sig över. Det är ett typiskt exempel på när en stormakt sätter sig på en liten stat, något vi i Sverige haft kraftiga invändningar mot sedan Östen Undéns dagar.

Nu har jag inte läst hela tråden - den är alldeles för lång - men det jag läst av arbetet är att hen tar NK till försvar ur ett realpolitiskt perspektiv, inte ett ideologiskt. Tidigare lade jag in en länk till en artikel som argumenterar för att NK inte är stalinistiskt utan ett derivat av den japanska militarismen. Alla troper inom maktutövningen härstammar från Japan, inte Stalin. Vet inte om Frank Baude fortfarande är i livet, men de enda sympatisörer man hittade i Sverige var hos KFML(r) och arbetet må ha vänstersympatier, men hen argumenterar åtminstone inte som en KFMLrare. Tänk dessutom på att utan arbetet hade den här tråden sannolikt varit stendöd, att klappa varandra om ryggen och tycka att vi är skitbra kallas en klubb för inbördes beundran. De tenderar att snabbt självdö. Finns ingen som debatterar för motsidan blir det inte mycket diskussion.

Sedan till nicket svensk0kina. Jag får intrycket att du håller till inte allt för långt från Yalu, eller kanske Tumen floden i Kina. Av din svenska att döma tänker jag sticka ut hakan och påstå att du lärt dig den i Kina (北京外語大学?) och aldrig haft tillfälle att studera i Sverige. Det kan jag tycka är synd för du har onekligen ett brinnande intresse, ett intresse jag känner igen från min okyssta ungdom då jag själv ägnade mig åt studiet av japanska. Hoppas verkligen du får tillfälle att komma till Sverige och utöka din förmåga. Dessutom tillför du mycket kunskap till tråden som inte finns tillgänglig för de som begränsar sitt kunskapssökande till källor skrivna med alfabetet.

Själv har jag märkt i mitt studie av den japanska historien att mina kunskaper om Kinas historia brister. De japanska verk som handlar om Kinas historia har en tendens att börja någon gång med övergången till Meiji - en händelse som är av föga intresse för utvecklingen i Kina - så jag undrar om du kan rekommendera ett par böcker, helst av engelska historiker då de är mindre ideologiska än sina amerikanska kolleger - som tar upp Kinas historia detaljerat och där kinesernas syn på Japan och japaner utgör ett starkt inslag. En liten indikation kan du få av inlägget om Himiko. Hjälp skulle verkligen uppskattas.

Citat:
De krigsövningar jag har hittat är Mars, 2017 och Aug, 2016. Hjälp mig gärna mer fler så kommer jag att kolla.
Idag odlar NK mycket potatis. I norra Kina odlar de majs och inte ris. Koreas bönder har ett historiskt gott rykte att odla ris i sitt kalla land.
Du får gå längre tillbaka och det är ris som gäller även i NK (och som påpekat jag stöder inte regimen för fem öre n.b.):

Citat:
North Korea has made the very same offer in January 2015. The Obama administration rejected it. North Korea repeated the offer in April 2016 and the Obama administration rejected it again. This March the Chinese government conveyed and supported the long-standing North Korean offer. The U.S. government, now under the Trump administration, immediately rejected it again. The offer, made and rejected three years in a row, is sensible. Its rejection only led to a bigger nuclear arsenal and to more missiles with longer reach that will eventually be able to reach the United States.

North Korea is understandably nervous each and every time the U.S. and South Korea launch their very large yearly maneuvers and openly train for invading North Korea and for killing its government and people. The maneuvers have large negative impacts on North Korea's economy.

North Korea justifies its nuclear program as the economically optimal way to respond to these maneuvers.

Each time the U.S. and South Korea launch their very large maneuvers, the North Korean conscription army (1.2 million strong) has to go into a high state of defense readiness. Large maneuvers are a classic starting point for military attacks. The U.S.-South Korean maneuvers are (intentionally) held during the planting (April/May) or harvesting (August) season for rice when North Korea needs each and every hand in its few arable areas. Only 17% of the northern landmass is usable for agriculture and the climate in not favorable. The cropping season is short. Seeding and harvesting days require peak labor.

The southern maneuvers directly threaten the nutritional self-sufficiency of North Korea. In the later 1990s they were one of the reasons behind a severe famine. (Lack of hydrocarbons and fertilizer due to sanctions as well as a too rigid economic system were other main reasons.

Det finns gott om länkar i denna artikel:

http://www.moonofalabama.org/2017/04/the-reason-behind-north-koreas-nuclear-program-and-its-offer-to-end-it.html
Citera
2018-01-19, 15:03
Medlem
Citat:
Förstår att du har begränsad tankeförmåga. Varje gång så har NK uppfattat det som ett rejält hot - inte utan anledning vill jag påstå - och man har tvingats att mobilisera så många att man har saknat mankraft för jordbruket, vilket under flera år var den primära orsaken till svält. Problemet är nu löst genom att man inte längre behöver mobilisera så många människor då man har kärnvapen.

Börjar du att förstå det logiska i att skaffa dem? Vad NK behöver är humankapital inte kapital, för att klara sin matförsörjning.

Märkligt att ni som påstår er vara så insatta inte har tagit del av sådan här information, vilket man får om man verkligen vill sätta sig in i denna konflikt.

Pappskallar!

Den kommunistiska ekonomin är alltså så usel att man inte kan ta in risskörden utan att äventyra försvarsförmågan. Har jag fattat det rätt?
Citera
2018-01-19, 15:08
Medlem
Citat:
USA släppte mer bomber i Korea än det totala antalet bomber som släpptes under 2VK, jämförelsen haltar lite.

Båda länderna var i ruiner, Förnekar du det?
Citera
2018-01-19, 15:20
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Den kommunistiska ekonomin är alltså så usel att man inte kan ta in risskörden utan att äventyra försvarsförmågan. Har jag fattat det rätt?
Ja du har fattat det rätt. Endast 20% av NK yta är odlingsbar och alla resurser går till att skörda så mycket man kan.
Citera
2018-01-19, 15:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, det enda du har bevisat är att du inte klarar av analyser på hyfsat enkel abstraktionsnivå. För det första så är du fortfarande i en hallucination där du tror att jag stöder regimen och tycker den är bra. Sedan kan du inte förstå att NK genom sin situation med ett ständigt påtagligt hot mot landet och hårda sanktioner har att leva med de förutsättningarna. DÅ blir det så att man får fortsätta med ett jordbruk enl. gamla traditioner som kräver många händer. Om då en supermakt har stora övningar i att invadera landet regelbundet varje år som gör att man tvingas mobilisera tillgänglig arbetskraft i militären istället så blir det nog en bidragande orsak till att man inte klarar att producera mat till sin befolkning.

Alltså:
  1. Ett uruselt politiskt system som gör att jordbruket är ineffektivt.
  2. Sanktioner som gör att man inte har tillgång till moderna jordbruksredskap och konstgödsel.
  3. Arbetsstyrkan är upptagen av att försvara landet.

Jag förstår om det blir för komplext för dig. Vi har ju inte alla begåvats med en förmåga till djupare analyser inte
Citera
2018-01-19, 15:35
Medlem
Citat:
Nej, det enda du har bevisat är att du inte klarar av analyser på hyfsat enkel abstraktionsnivå. För det första så är du fortfarande i en hallucination där du tror att jag stöder regimen och tycker den är bra. Sedan kan du inte förstå att NK genom sin situation med ett ständigt påtagligt hot mot landet och hårda sanktioner har att leva med de förutsättningarna. DÅ blir det så att man får fortsätta med ett jordbruk enl. gamla traditioner som kräver många händer. Om då en supermakt har stora övningar i att invadera landet regelbundet varje år som gör att man tvingas mobilisera tillgänglig arbetskraft i militären istället så blir det nog en bidragande orsak till att man inte klarar att producera mat till sin befolkning.

Alltså:
  2. Sanktioner som gör att man inte har tillgång till moderna jordbruksredskap och konstgödsel.

Jag förstår om det blir för komplext för dig. Vi har ju inte alla begåvats med en förmåga till djupare analyser inte

Du tror inte att det ekonomiska systemet har något med förmågan att göra?
Citera
2018-01-19, 15:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du tror inte att det ekonomiska systemet har något med förmågan att göra?
Du har uppenbarligen svårt att laborera med mer än en sak i taget. Stackars människa, det kan inte vara lätt i vardagen för dig. Det är ju precis det jag har sagt hela tiden?
Citera
2018-01-19, 15:48
Medlem
Citat:
Båda länderna var i ruiner, Förnekar du det?

Både Korea och Tyskland var i ruiner, min kommerar var att visa hur mycket bombad Kirea var.

Jag läste Stid Dagermans utmärkta bok Tysk Höst under mina tonår. Stig gjorde en reportage resa 46 eller47 i Tyskland. En mycket smärtsam bok att läsa Stig var syndakalist.
Citera
2018-01-19, 15:50
Medlem
Citat:

Alltså:

Norra Korea har alltid varit beroende av ris från den södra delan. NK gör underverk med sin risodling. Det är allmänt känt sen århundraden att nordkoreaner är mycket duktiga bönder. Men deras är kallt och har inte mycket odlingsbar mark. Odlingssäsongen är kort. Oftasr börjar den i Mars och ris planteras i Maj
Senast redigerad av svensk0kina 2018-01-19 kl. 15:57. Anledning: Felstav
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in