2018-01-19, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Nej MEN jag kan ej undgå att ”se” kopplingen och psykologin i hela sammanträffandet av PM, mordet mellan bilden och just Kim Wall då denna bild/foto/tavla skall ha hängt på det tidigare kontoret kan också varit på kontor gällande raketer som han jobbat på - Fotade av det då det för mig hade direktkoppling. Skall försöka leta upp exakt vad företaget hette.

Mycket intressant iakttagelse, som jag hoppas att du kan underbygga.

Om PM hade en tavla som föreställde en rödhårig, naken person nedsänkt i vatten, så är det i sammanhanget inte konstigt.

En mördare av denna typ brottas ofta med extrema, tydliga fantasier, tvång och ritualer, och en fixering vid ett enda sceneri, en särskild hårfärg etc kan inte uteslutas.

Det finns ju seriemördare som endast jagar blonda kvinnor med en viss frisyr osv.

För övrigt är Madsen rödhårig, eller i alla fall rödbrun, eller ser jag fel?
Citera
2018-01-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Mycket intressant iakttagelse, som jag hoppas att du kan underbygga.

Om PM hade en tavla som föreställde en rödhårig, naken person nedsänkt i vatten, så är det i sammanhanget inte konstigt.

En mördare av denna typ brottas ofta med extrema, tydliga fantasier, tvång och ritualer, och en fixering vid ett enda sceneri, en särskild hårfärg etc kan inte uteslutas.

Det finns ju seriemördare som endast jagar blonda kvinnor med en viss frisyr osv.

För övrigt är Madsen rödhårig, eller i alla fall rödbrun, eller ser jag fel?

Bl a här finns bilden https://www.pressreader.com/denmark/ekstra-bladet/20170816/281560880901394
Det står att det är gruppen Half Machine som uppträder i "Den grå hal på Christiania". Aftonbladet har också använt bilden såg jag.
Citera
2018-01-19, 09:39
Medlem
PMs försvarare uttalar sig i Ekstrabladet:

- Hvordan reagerede din klient på anklagemyndighedens påstand?

- Han er, lige som jeg, ganske undrende over formuleringerne i anklageskriftet, og selvfølgelig er han påvirket af det. Han er meget påvirket af hele situationen og den påstand, som anklagemyndigheden kommer med. Det er der ingen tvivl om, siger hun og tilføjer:

- Men vi venter og ser. Det er jo ikke anklagemyndigheden, der skal beslutte, hvad resultatet er. Det er altså en domstol, der skal vurdere den her sag.
https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsens-forsvarer-han-er-meget-paavirket-af-situationen/7003789
Citera
2018-01-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
PMs försvarare uttalar sig i Ekstrabladet:

- Hvordan reagerede din klient på anklagemyndighedens påstand?

- Han er, lige som jeg, ganske undrende over formuleringerne i anklageskriftet, og selvfølgelig er han påvirket af det. Han er meget påvirket af hele situationen og den påstand, som anklagemyndigheden kommer med. Det er der ingen tvivl om, siger hun og tilføjer:

- Men vi venter og ser. Det er jo ikke anklagemyndigheden, der skal beslutte, hvad resultatet er. Det er altså en domstol, der skal vurdere den her sag.
https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsens-forsvarer-han-er-meget-paavirket-af-situationen/7003789
Tror han själv på vad han säger? Han kommer neka ända in i kaklet tills han blir överbevisad. Men det gjorde han ju från början. Blir intressant att se hur bevisen ser ut, och hur Madsen kommer ställa sig till det. Misstänker att han får livstid mot sitt nekande.
Citera
2018-01-19, 10:45
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Kan vara farlig
Utifrån den rättspsykiatriska undersökningen av Peter Madsen anser Danmarks rättsliga råd att hans personlighet är av sådan natur att han kan vara en fara för andra.

– De säger att det kan krävas, de säger inte att det är helt klart att han ska dömas till förvaring. De är mer försiktiga i sina uttalanden, de säger att det är en möjlighet. Rätten får ställning till om han är så farlig för samhället, så psykiskt ostabil och farlig, så att han inte kan släppas ut förrän han har genomgått psykiatrisk behandling och läkarna anser att han inte är farlig längre, säger Eva Smith, professor emerita i straffrätt vid Köpenhamns universitet till TT.

Skulle Peter Madsen dömas till förvaring hamnar han på en särskild anstalt tillsammans med andra som har fått samma straff.

Påföljden förvaring är mycket ovanlig. Idag avtjänar cirka 70 personer i Danmark detta straff.

Snittid på 15 år
Straffet sägs vara på obestämd tid, men efter tre års inlåsning görs en prövning av om den dömde fortfarande anses vara för farlig för att vistas bland andra. Efter 12 år kan justitieministern besluta om straffet ska tidsbestämmas.

– Det kan vara kortare än en livstidsdom, men det kan också innebära att han aldrig kommer ut, om läkarna inte vågar säga att han inte längre är farlig, säger Eva Smith, professor emerita i straffrätt vid Köpenhamns universitet till TT.

Snitttiden för de som har dömts till förvaring är cirka 15 år.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/livstids-fangelse-eller-forvaring
Toppen! Danska staten är lika cuckig och illegitim som den norska staten som om en 12 år kommer att förnedra Kim Wall och hennes anhöriga. Drastiskt smältning av polarisarna nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Naturligtvis borde Madsen hållas frihetsberövad så länge som möjligt. Dels utgör han ju uppenbarligen en fara för andras liv och bör hållas avskiljd från samhället. Även för det allmänna rättsmedvetandet bör Madsen straffas för det han gjort. Det är endast du som tycker att han är något av en hjälte, och som ideligen försöker relativisera hans dåd.

Straffens hårdhet påverkar inte brottsligheten i någon vidare utsträckning, så den aspekten kan vi lämna därhän. Nu är det Madsen det handlar om, och hur rättssamhällets svar på hans handling kommer se ut. Jag hoppas han inte kommer få vistas bland vanliga människor på mycket länge.
Knappast! Detta är patenterat helt och hållet fel. Förutom rehabilitering och avskräckning så har straff en inkapaciterande aspekt - en aspekt som man i stort sett förnekar. För att den inkapaciterande aspekten skall vara irrelevant så är det två notoriska faktum man måste förneka.

A) Den mesta brottsligheten utförs av en liten, liten minoritet (en paretofördelning).

B) När någon av brottslingarna är inkapaciterade (sitter inne, är utomlands, sjuka, för gamla, döda) så sjunker brottsligheten. Ja, det finns alltid någon som kan ersätta dem, men inte desto mindre var det en kraftig dipp i lägenhetsinbrott i Stockholm för en 17 år sedan för att halva styrkan hade dött i AIDS.
Citera
2018-01-19, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, så går det inte till. Utan Madsen vet precis vad han är anklagad för och har säkert alla handlingar tillsammans med sin försvarare. Så några överraskningar i domstolen från åklagaren som Madsen inte vet något om lär inte ske eftersom det är rättsvidrigt. Förövrigt så håller jag med.

Från Retsplejeloven:

§ 838. Anklagemyndigheden skal uden ophold sende forsvareren en kopi af bevisfortegnelsen uden angivelse af adresser og en udskrift af de undersøgelses- og bevishandlinger, der er foretaget i sagen. Anklagemyndigheden skal i øvrigt så vidt muligt gøre sagens dokumenter og andre synlige bevismidler tilgængelige på hensigtsmæssig og betryggende måde og underrette forsvareren herom.

Stk. 2. Anklagemyndigheden kan give forsvareren pålæg om ikke at videregive oplysninger om et vidnes bopæl eller navn, stilling og bopæl til tiltalte, hvis anklagemyndigheden agter at anmode retten om at bestemme, at disse oplysninger ikke må meddeles tiltalte, jf. § 856, stk. 2. Forsvareren kan indbringe pålægget for retten.

§ 839. Inden udløbet af den frist, som anklagemyndigheden har anført på anklageskriftet, skal forsvareren til retten og til anklagemyndigheden indlevere

1) dokumenter og andre synlige bevismidler, som forsvareren agter at anvende, og
2) en fortegnelse over de beviser, som forsvareren agter at føre.

Stk. 2. Retten kan efter anmodning forlænge fristen.

Stk. 3. Reglerne i § 837, stk. 2-4, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 4. Hvis forsvareren vil anmode om, at bevis, som er opført i anklagemyndighedens bevisfortegnelse, tilvejebringes på anden måde, skal forsvareren skriftligt anmode retten herom inden den frist, der er anført i anklageskriftet. Forsvareren skal sende en kopi af anmodningen til anklagemyndigheden.

Stk. 5. Reglen i stk. 4 finder tilsvarende anvendelse, hvis forsvareren vil anmode om, at sagen flyttes, jf. §§ 702 eller 703.

Stk. 6. Antager forsvareren, at sagen, således som den er anlagt, ikke kan behandles, eller at anklagemyndigheden har overset en omstændighed, som ikke vedrører beviserne i sagen, og som indebærer, at tiltalte ikke kan dømmes, bør forsvareren straks gøre anklagemyndigheden opmærksom herpå.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=192286#ida454e6e8-d36a-4b71-b4fd-3ab690330eb4
Citera
2018-01-19, 12:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
https://www.youtube.com/watch?v=kFWE6jorf7s

Själva det uttalandet om att hon var vid liv vid sticken kommer på slutet.

Nej det gjorde det inte. Däremot noterade jag hur lille Jacob och den där kvinnan flinande till varandra (första sekunderna) - var det lämpligt? Och hur himla nöjd han är med sig själv.
Citera
2018-01-19, 12:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Merwinna.
Om vi struntar i all onödig energitjuvnad och går direkt till pudelns kärna.
Vad är det som får dig att tro att det pågår en världskonspiration mot en alldaglig,medelålders dansk
fd. uppfinnare? Vem ligger bakom?- von Bengtsson? -KiMs anhöriga? Det måste vara någon väldigt resursstark iallafall som har råd att muta alla dessa myndigheter. Vem skulle ha intresse av detta?
Du kan inte bara spruta ur dig anklagelser. Du måste ju berätta vilka krafter som ligger bakom. Vem vet,du är kanske något stort på spåren här. Ett riktigt scoop som alla journalister missat. Eller ingår pressen också bland konspiratörerna?

Det där har jag aldrig påstått. Jag tror att Buch-Jepsen vill kröna sin bana som Statsåklagare genom att vinna ett så här spektakulärt fall, inget annat. Personlig egoism. Populism. Detta med att förstöra Nautilus p.g.a. något slags moraliska skäl eller hämnd mot Madsen, är överhuvudtaget inte något som brukar förekomma i nordiska länder. Det är som i primitiva länder där man dömer djur till tortyr och död (t.ex. en hund som bitit ihjäl någon). Stämmer inte med modern nordisk rättsskipning alls. Det är ren populism, för att han har uppfattat att folket skriker på bröd och skådespel. Sedan ska han ju gå vidare till något annat, om jag inte minns helt fel ifrån den här artikeln, som dom nu har satt bakom en betalvägg:

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-23/i-rattvisans-tjanst-for-offrens-upprattelse
Citera
2018-01-19, 12:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Minns inte exakt om det var där eller på kontor där inriktningen var raketer! Fann den då jag sökte på PM och vad han arbetat med. Skall se om jag kan leta tillbaka, oavsett så har den kopplingar t Peter Madsen/jobb.
Ber att få återkomma. Tog och fotade av bilden då den är mkt talande och identisk med utseendet/förloppet på Kim Wall.

Det är den väl inte? Din sjöjungfru är i ett stycke.
Citera
2018-01-19, 12:32
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där har jag aldrig påstått. Jag tror att Buch-Jepsen vill kröna sin bana som Statsåklagare genom att vinna ett så här spektakulärt fall, inget annat. Personlig egoism. Populism. Detta med att förstöra Nautilus p.g.a. något slags moraliska skäl eller hämnd mot Madsen, är överhuvudtaget inte något som brukar förekomma i nordiska länder. Det är som i primitiva länder där man dömer djur till tortyr och död (t.ex. en hund som bitit ihjäl någon). Stämmer inte med modern nordisk rättsskipning alls. Det är ren populism, för att han har uppfattat att folket skriker på bröd och skådespel. Sedan ska han ju gå vidare till något annat, om jag inte minns helt fel ifrån den här artikeln, som dom nu har satt bakom en betalvägg:

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-23/i-rattvisans-tjanst-for-offrens-upprattelse

Vem vill inte "vinna", dvs utföra ett så bra jobb som möjligt? Förhoppningsvis har PMs advokat samma inställning.
Dina resonemang ter sig en smula märkliga.
Citera
2018-01-19, 12:34
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Haha. 'Personlig egoism', 'hämnd', 'populism'...ingen måtta på den merwinnska vreden. Eller så försöker åklagaren göra sitt jobb genom att fälla en styckmördande sexualsadist.
Försök att tänka bortom din perverterade kärlek nu. Det här handlar om en mördare och dennes straff, inte om en personlig attack mot din själsfrände.
Citera
2018-01-19, 12:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Bl a här finns bilden https://www.pressreader.com/denmark/ekstra-bladet/20170816/281560880901394
Det står att det är gruppen Half Machine som uppträder i "Den grå hal på Christiania". Aftonbladet har också använt bilden såg jag.

Det är från en föreställning alltså. Jag sysslade faktiskt lite med konstsimning som ung, som komplement till nötandet med längder. Gud vet vilka fantasier man drog igång i huvudena på vissa män..? Detta har jag inte ens tänkt på förr. Dock var vi aldrig nakna! När det gäller just Half Machine så gisssar jag att de var lika smidiga, skickliga och vältränade som när de "dansade balett" på Nautilus' däck, d.v.s. inte alls! Det räckte nog att klä av sig naken och låta håret flyta ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in