2018-01-18, 10:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det er bra at du slår et slag för oss vita medelåders menn här Mervinna Men om Madsen skulle få lite extra smäll på fingrarna , så tror jag det beror på at han er kändis i Danmark. Kom också ihåg at danskarna inte alls är lika PK som ni svenskar. Dom skiter mer eller mindre i sånt.

Jantelagen menar du? - det var ju danskarna som uppfann den. "Han ska tas ner från piedestalen", och liknande skadeglada resonemang?
Citera
2018-01-18, 10:35
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jantelagen menar du? - det var ju danskarna som uppfann den. "Han ska tas ner från piedestalen", och liknande skadeglada resonemang?

Jag tenkte mest på at dom vil statuera ett eksempel. Det har ju varit mycket fokus på våld mot kvinnor dom sista par åren.( oavsett är ju inte et ekstremt långt straff fel i det här fallet)
Senast redigerad av kugutt 2018-01-18 kl. 10:40.
Citera
2018-01-18, 10:44
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Det finns dock brott som är värre, och som oftast straffas med betydligt lägre straff. Typ föräldrar som dödar sina egna barn, styvföräldrar och "pojkvänner" till mammor som misshandlar ihjäl mammans barn - och mammor som låter detta ske i fullt samförstånd. För att inte tala om alla invandrare som dödar svenskar, och borde straffas hårdare bara just för att de svikit det förtroende de erhöll, då de fick komma in här och bo här och få all hjälp på vår bekostnad. Förutom då att alla dessa, nu uppräknade, indvider i de allra flesta fallen aldrig tillför något till samhället, utan bara drar ifrån det.

Men nu känns det som att M får klä skott för allting, för att han är en politiskt korrekt brottsling som det är tillåtet att hacka hur mycket som helst på, och kräva orimliga straff för, som ingen skulle kräva om han var neger, arab, zigenare eller White Trash.
Jag kan personligen inte se många brott som kan vara värre än det här. Jag kan hålla med om att mord på barn är det värsta, men denna sadistmördare förtjänar det hårdaste straffet som finns. Jag hoppas han aldrig slipper ut.
Citera
2018-01-18, 11:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag tenkte mest på at dom vil statuera ett eksempel. Det har ju varit mycket fokus på våld mot kvinnor dom sista par åren.( oavsett är ju inte et ekstremt långt straff fel i det här fallet)

Fast jag känner att han är "fel" exempel, även om han är skyldig. Eftersom sådana brott är så extremt ovanliga, och antagligen inte påverkas av hårda straff (om det nu är så driftstyrt som "experterna" här i tråden påstår). Den stora mängden brott mot kvinnor består av 1) våldtäkter och gruppvåldtäkter på främmande kvinnor begådda av invandrare från Mellanöstern och Afrika, 2) hedersvåld mot mellanösternfamiljers egna kvinnor, där förövarna är män, men ibland samarbetar även t.ex. en syster eller mamma till offret och 3) relationsvåld, som oftast accelererar när en kvinna har sagt att hon vill lämna förhållandet eller strax efter att hon har gjort det (just detta ser antagligen likadant ut i parförhållanden från alla kulturer, även om det kan kombineras med hedersmotiv såklart).

Inget av ovanstående förändras för att M får sitta länge i fängelse. Det är dessa, numera "mängdbrott", polisen borde lagt krutet på, i stället för att finkamma Öresund för en enda (eventuellt) mördad kvinnas skull, och där MGM i alla fall var en landsman, som inte legat samhället till last utan tvärtom inspirerat många.
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-18 kl. 11:31.
Citera
2018-01-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det fetade har du fel för dig. PM blev inte dirigerad alls! Står kanske på sidan 1/ i tråden. Tidslinjen.

Kims pojkvän skulle möta Kim på ett ställe "Baby,baby" på Rehavesön efter ubåtsturen, enligt Djursing.
Om nu PM inte kände till detta så har KiM alla gånger vädjat till honom att tänka på detta (när hon blivit tillfångatagen av PM).Självklart har PM hållit koll på Kims mobiltelefon när N.varit i ytläge. Han kan tom skickat ett svar till KiMs pojkvän. KiMs pojkvän och anhöriga ringde ju hela tiden och sökte henne. Varför tror du att PM strök omkring med släckta lanternor?

Han hade inga laternor att tända.
Citera
2018-01-18, 11:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Fast jag känner att han är "fel" exempel, även om han är skyldig. Eftersom sådana brott är så extremt ovanliga, och antagligen inte påverkas av hårda straff (om det nu är så driftstyrt som "experterna" här i tråden påstår). Den stora mängden brott mot kvinnor består av 1) våldtäkter och gruppvåldtäkter på främmande kvinnor begådda av invandrare från Mellanöstern och Afrika, 2) hedersvåld mot mellanösternfamiljers egna kvinnor, där förövarna är män, men ibland samarbetar även t.ex. en syster eller mamma till offret och 3) relationsvåld, som oftast accelererar när en kvinna har sagt att hon vill lämna förhållandet eller strax efter att hon har gjort det (just detta ser antagligen likadant ut i parförhållanden från alla kulturer, även om det kan kombineras med hedersmotiv såklart).

Inget av ovanstående förändras för att M får sitta länge i fängelse. Det är dessa, numera "mängdbrott", polisen borde lagt krutet på, i stället för att finkamma Öresund för en enda (eventuellt) mördad kvinnas skull, och där MGM i alla fall var en landsman, som inte legat samhället till last utan tvärtom inspirerat många.

Naturligtvis borde Madsen hållas frihetsberövad så länge som möjligt. Dels utgör han ju uppenbarligen en fara för andras liv och bör hållas avskiljd från samhället. Även för det allmänna rättsmedvetandet bör Madsen straffas för det han gjort. Det är endast du som tycker att han är något av en hjälte, och som ideligen försöker relativisera hans dåd.

Straffens hårdhet påverkar inte brottsligheten i någon vidare utsträckning, så den aspekten kan vi lämna därhän. Nu är det Madsen det handlar om, och hur rättssamhällets svar på hans handling kommer se ut. Jag hoppas han inte kommer få vistas bland vanliga människor på mycket länge.
Citera
2018-01-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Förstår du inte det?

Frågan är väl i så fall snarare - Varför skulle jag säga ja till att någon sätter spårningsutrustning på min båt. På vilket sätt gynnar det mig?

Det tycker jag en matematiker borde kunna räkna ut själv!
Funkar den under vatten? I så fall vore det praktiskt om man envisas med att dyka i en konservburk.
Citera
2018-01-18, 11:59
Medlem
Citat:

Jag begriper inte varför du blandar in statistik och politik i Madsens tortyrbaserade mord. Det är inte intressant för tråden. Det handlar om Kim Walls död, vars mördare heter Peter Madsen och som vi (dvs alla utom du) hoppas få tillbringa sin medelålder och ålderdom i Danmarks värsta fängelser.

Vad har hedersvåldet i Mellanöstern och Afrika att göra med den här tråden? Jag begriper ingenting. Du svävar ut så man bara flämtar. Diskutera gärna, men sluta med dina utsvävningar om allt som absolut INTE har med tråden att göra.

EDIT: Du tycker man borde lagt krutet på annat än att lägga pengar på att finkamma Öresund. Men det är ju inte samma avdelningar som sköter sånt här. Pengar fanns uppenbarligen - och gör det inte det så får ju staten skjuta till. Sånt här ska klaras upp. Brottslingar skall låsas in. Begår man en kriminell handling så får man betala priset. Och det ska Madsen göra.
Senast redigerad av Picasso2 2018-01-18 kl. 12:02.
Citera
2018-01-18, 12:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag begriper inte varför du blandar in statistik och politik i Madsens tortyrbaserade mord. Det är inte intressant för tråden. Det handlar om Kim Walls död, vars mördare heter Peter Madsen och som vi (dvs alla utom du) hoppas få tillbringa sin medelålder och ålderdom i Danmarks värsta fängelser.

Vad har hedersvåldet i Mellanöstern och Afrika att göra med den här tråden? Jag begriper ingenting. Du svävar ut så man bara flämtar. Diskutera gärna, men sluta med dina utsvävningar om allt som absolut INTE har med tråden att göra.

Om det hade hållit sig i Mellanöstern och Afrika, så hade det inte haft med Danmark och Sverige att göra. Men nu gjorde det ju inte det. Jag talar om en konstig fördelning av polisens resurser, om politisk korrekthet, personer och grupper som är olika inför lagen, och hyckleri.
Citera
2018-01-18, 12:03
Medlem
Citat:
Om det hade hållit sig i Mellanöstern och Afrika, så hade det inte haft med Danmark och Sverige att göra. Men nu gjorde det ju inte det. Jag talar om en konstig fördelning av polisens resurser, om politisk korrekthet, personer och grupper som är olika inför lagen, och hyckleri.
Är det hyckleri att vilja låsa in en mördare som är farlig för kvinnorna i samhället? Han kan dessvärre dessutom ha fler liv på sitt samvete. Så vitt jag vet är inte Madsen helt utesluten som gärningsman när det gäller styckningen av japanskan.
Citera
2018-01-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vad gäller sågen, så är det ju mycket intressant huruvida det finns någon enda liten trädetalj ombord på båten, eller inte.

Dock, så fann man ingen såg ombord på ubåten .... Men visst, jag instämmer, den är en del som styrker påståendet om att mordet var planerat. Det har jag ju hävdat de senaste sisådär 30000 inläggen eller så, klart jag står fast vid det nu också

Och som sagt, finns ingen enda träbit ombord, så blir ju det beviset så mycket starkare, menar jag.

Men hittade de inte en såg vid draggningen? Det har jag för mig men hittar tyvärr ingen länk just nu.
Citera
2018-01-18, 12:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Satan vad skev du är. Konstig fördelning och politisk korrekthet? När det handlar om en polisutredning för att lösa ett bestialiskt mord. Då menar du att polisen ska bromsa utredningen och inte göra vad de kan för att hitta bevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in