2018-01-18, 15:55
Medlem
CFCSwedens avatar
Straffas för att ta ansvar och spara (höjda ISK-skatter). Uppmuntra till att låna (ränteavdraget).

Snart smäller detta rödgrön-ledda sosseland. 2018 blir ett avgörande år i Sveriges historia. Blir det inte blått bör man se till att flytta snarast.

Att ISK endast premierar redan rika människor är helt felaktigt. Om någon ärligt tror på detta bör människan snarast uppsöka ett mentalsjukhus (dit ostkroks-Ulla förhoppningsvis snart förvisas).
Citera
2018-01-18, 18:29
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFCSweden
Straffas för att ta ansvar och spara (höjda ISK-skatter). Uppmuntra till att låna (ränteavdraget).

Snart smäller detta rödgrön-ledda sosseland. 2018 blir ett avgörande år i Sveriges historia. Blir det inte blått bör man se till att flytta snarast.

Att ISK endast premierar redan rika människor är helt felaktigt. Om någon ärligt tror på detta bör människan snarast uppsöka ett mentalsjukhus (dit ostkroks-Ulla förhoppningsvis snart förvisas).

Jag hoppas kärringjäveln inte kommer tillbaka. Hon var pådrivande vid ökningen av skatten på ISK nu senast.
Citera
2018-01-18, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hmm jag är skeptisk..

Om du är bosatt i Danmark så beskattar Danmark vinster vid försäljning av aktier mm. Du hittar mer information via SKAT.dk - Aktier og værdipapirer. (https://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/dan/sve/033.asp)

just det. Jag glömde nu, att detta gällde företag.

Företag som äger aktier i ett annat bolag beskattas på det sättet.

(och kan då gälla privatpersoner kan man säga om man har en liten firma som konsult eller nåt)
Citera
2018-01-18, 19:01
Medlem
Skatteregeringen ryker i höst för det är sanslöst hur de ökar skatterna och det enbart pga avundsjuka.
Citera
2018-01-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
just det. Jag glömde nu, att detta gällde företag.

Företag som äger aktier i ett annat bolag beskattas på det sättet.

(och kan då gälla privatpersoner kan man säga om man har en liten firma som konsult eller nåt)

Stryker helt irrelevant info.
Senast redigerad av ardathbey 2018-01-18 kl. 19:47. Anledning: Felaktig info
Citera
2018-01-18, 19:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Min danska är bedrövlig men jag undrar om bifogad info gäller företag som äger aktier:
https://verdtavite.kpmg.no/aksjegevinster-og-utbytte-mv-for-selskaper-mv/

Kan inte hitta något om skatt på orealiserade vinster av aktieinnehav, men det kanske är min danska som brister.

https://tax.dk/jv/cb/C_B_2_1_7_2.htm

"""Selskaber skal som udgangspunkt anvende lagerprincippet. Se ABL § 23, stk. 5-6, afsnit C.B.2.3.3 Gevinst og tab ved afståelse af næringsaktier og afsnit C.B.2.3.6 Gevinst og tab ved afståelse af skattepligtige porteføljeaktier."""

Hvad betyder lagerprincippet?
Når lagerprincippet anvendes, opgøres indkomstårets gevinst eller tab som forskellen mellem aktiernes værdi ved indkomstårets slutning og indkomstårets begyndelse. Der sker således beskatning af gevinst eller gives fradrag for tab, selv om aktierne ikke er solgt og gevinsten eller tabet ikke er realiseret.

(fördelen är fullt avdrag de åren som aktierna har tappat värde, och det fråndraget kan du framföra till nästa år och nästa om aktierna går med vinst då)
Citera
2018-01-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
https://tax.dk/jv/cb/C_B_2_1_7_2.htm

"""Selskaber skal som udgangspunkt anvende lagerprincippet. Se ABL § 23, stk. 5-6, afsnit C.B.2.3.3 Gevinst og tab ved afståelse af næringsaktier og afsnit C.B.2.3.6 Gevinst og tab ved afståelse af skattepligtige porteføljeaktier."""

Hvad betyder lagerprincippet?
Når lagerprincippet anvendes, opgøres indkomstårets gevinst eller tab som forskellen mellem aktiernes værdi ved indkomstårets slutning og indkomstårets begyndelse. Der sker således beskatning af gevinst eller gives fradrag for tab, selv om aktierne ikke er solgt og gevinsten eller tabet ikke er realiseret.

(fördelen är fullt avdrag de åren som aktierna har tappat värde, och det fråndraget kan du framföra till nästa år och nästa om aktierna går med vinst då)

Ursälta. Jag såg att min länk var från Norge. Bortse från den.
Tack för intressant info om Danmark!
Citera
2018-01-18, 19:53
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ja, det har jag förespråkat länge, dvs;
"Vi presenterar en variant, ett finanssparkonto, där endast uttag som överstiger insättningar beskattas, och då som vanlig kapitalvinst"

25% är dock fortfarande för högt. 15% är mer i linje med omvärlden.

Men snälla rara håll käften. Denna otroliga dumhet. Sluta jämföra äpplen med päron. I princip inga andra länder har lika högt skattetryck som Sverige, så att då anspela på andra länders skattesats på ISK o dyl är heeeelt irrelevant.
Citera
2018-01-18, 20:33
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Men snälla rara håll käften. Denna otroliga dumhet. Sluta jämföra äpplen med päron. I princip inga andra länder har lika högt skattetryck som Sverige, så att då anspela på andra länders skattesats på ISK o dyl är heeeelt irrelevant.
Jag tror du bör hålla käften själv.

Jag hade kunnat förklara skillnad mellan vinstskatt och schablonskatt för dig, men vad skulle det hjälpa någon så korkad som du?

Prova att läsa min signatur, efterblivna idiot.
Citera
2018-01-18, 20:37
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nu tror jag att förslaget var att du skulle beskatta 25% på uttaget belopp. Men som vanligt är den asymmetrisk, du får betala löpande och vid uttag; utan möjlighet till förlustavdrag. Det är svårt att se vitsen med ISK då, om man inte spekulerar kortsiktigt utan investerar för direktavkastning primärt. Då kan man ju lika gärna skatta på avkastningen direkt.
Det är inte ISK de pratar om i artikeln. Titeln på tråden stämmer inte.

De pratar om ett nytt konto, finanssparkonto, som är helt fritt från schablonskatt. Du skattar sedan på vinsten först när du tar ut den. Som om du ägde din egen fond alltså, där du kan ombalansera helt fritt.
Citera
2018-01-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det är inte ISK de pratar om i artikeln. Titeln på tråden stämmer inte.

De pratar om ett nytt konto, finanssparkonto, som är helt fritt från schablonskatt. Du skattar sedan på vinsten först när du tar ut den. Som om du ägde din egen fond alltså, där du kan ombalansera helt fritt.

Ok, då var det lite förvirrande. Låter som en bra sparform om man späckar dock. Då ska man ha båda.

Och utländska aktier med schablonskatt på direktavkastningen, var lägger man dom?

När man gör det enkelt, så tar det bara några år innan man har strulat till det nått oerhört.
Citera
2018-01-18, 21:02
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Ok, då var det lite förvirrande. Låter som en bra sparform om man späckar dock. Då ska man ha båda.

Och utländska aktier med schablonskatt på direktavkastningen, var lägger man dom?
Du kan ladda ner rapporten här:

https://www.sns.se/aktuellt/konjunkturradets-rapport-2018-kapitalbeskattningens-forutsattningar-2/

Ett exempel skulle kunna vara ett konto
för finansiella tillgångar, vi kan kalla det finanssparkonto, där
ingen löpande beskattning sker i den mån utdelningar återinvesteras,
utan endast kapitalvinster beskattas, och då till den generella
kapitalinkomstskattesatsen.6
Kapitalvinster definieras på enklast
möjliga sätt som skillnaden mellan det som har satts in och det som
har tagits ut. Detta system innebär alltså att spararen kan omfördela
sitt sparande utan att realisera vinster så länge som pengarna
stannar kvar på finanssparkontot. Man skulle även kunna ta ut
mindre belopp utan att betala någon skatt så länge det understiger
det belopp man har satt in. Det enda som behöver kontrolleras när
det gäller beskattningen är därmed det belopp som sätts in och det
belopp som tas ut.

Detta skulle vara absolut enastående för mig som lever på kapitalet. Det skulle i princip vara helt skattefritt de närmsta 25 åren, och efter det 25% skatt på uttag.

Fast 15% är ju ännu bättre såklart. Eller noll
Citat:
När man gör det enkelt, så tar det bara några år innan man har strulat till det nått oerhört.
Ja, det är en av få saker politiker alltid lyckas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in