2018-01-18, 10:50
Medlem
TheRiddle-s avatar
Hur i helvete kan en normalt funtad person vilja betala mer skatt? Vad får en normal svensson ut av att göra det?
Citera
2018-01-18, 10:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Med ISK betalar man skatt på hela depåvärdet, inte bara på vinsten, och därför slår den hårt även om procentsatsen är lägre. Man skattar då också även när börsen faller och man gör förluster och man skattar även om man inte säljer och därför får staten alltid in pengar från ISK.

Japp, det är ganska intressant när man börjar analysera ISK samt fråga sig varför staten införde ISK "egentligen".. In't fan vill staten göra det förmånligare för folk, inte. Staten tror på en fallande börs, och med ISK får staten ut "sina" pengar ändå. Samt att folk inte kan göra förlustavdrag. Utan ISK blir lågkonjunkturer värre för staten, då det inte blir några vinster att beskatta.

Staten fattar inte att man i praktiken kan sätta skatten till noll på allt, och göra som i Zimbabwe och Venezuela: Skatta folk genom sedelpressarna. Staten har ju monopol på sedlar, och kan i princip trycka hur mycket pengar som helst. Fanns väl ett förslag på "helikopterdumpning" av pengar, dvs. folk skulle "få" 100.000 insatta på sina konton. I realiteten ett "zimbabwe-förslag" alltså.
Alternativt göra som på Kuba: Införa två parallella kronor: En hård och en mjuk. Staten tar in hårda kronor i skatt, delar ut mjuka kronor i bidrag, pensioner och löner. Tror det skulle bli en fontänorgasm för alla sossar och kommunister. Nä, bäst att jag slutar nu, dumt att ge idioterna idéer...
Citera
2018-01-18, 11:05
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Och i en annan tråd läste jag precis att de föreslår den s.k "exitskatten" d.v.s att de som flyttar utomlands måste köpa sig fria för att få lämna landet, i form av skatt såklart, för då är det ju okej.

Exitskatt + ISK skatt + kapitalvinstskatt. Är det någon idé att investera ens när staten snor allt?
Man ska ha i åtanke att detta redan är skattade pengar man sedan skattar igen.
Riktigt tjuvaktigt enligt mig.
Citera
2018-01-18, 11:21
Medlem
Centauris avatar
Vilka fånar är det som kommer på dessa idiotiska förslag?

Har de låg IQ?

Skatt på kapital måste SÄNKAS inte höjas.

Man får aldrig vara ifred. Alltid någon tomte som ska pilla på ens kapital. Och sen undrar politiker varför rika flyr till skatteparadis.

De som har en tillstymmelse till kapital (>100 000 kr) bör ej rösta på vänstern. Dessa tomtar suger ut folket på pengar och ger till parasiter.
Citera
2018-01-18, 11:30
Medlem
Centauris avatar
Vad är syftet med att ens arbeta, investera och göra kloka val i livet om man blir konstant bestraffad av staten?

"Klyftorna ökar"

Jaha och? T.o.m. den fattigaste kan investera i aktier, arbeta hårt och bygga en bra framtid. Alla förutsättningar finns i Sverige. Är man fattig så har man gjort dumma val i livet, varför ska jag straffas för andras inkompetens?

Jag kokar.
Citera
2018-01-18, 11:38
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Vad är syftet med att ens arbeta, investera och göra kloka val i livet om man blir konstant bestraffad av staten?

"Klyftorna ökar"

och de skriver

Citat:
Kapitalbeskattning har också spelat en
särskild roll i tider av ekonomisk och politisk kris då stora delar
av befolkningen upplever en ökad risk för välfärdsförsämringar.

Hundratusentals bidragturister varje år - ingen problem. Låg skatt på sparande (den här pengar är redan beskattat med 30-40%!) - ett stort problem.
Citera
2018-01-18, 11:46
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Och i en annan tråd läste jag precis att de föreslår den s.k "exitskatten" d.v.s att de som flyttar utomlands måste köpa sig fria för att få lämna landet, i form av skatt såklart, för då är det ju okej.

Exitskatt + ISK skatt + kapitalvinstskatt. Är det någon idé att investera ens när staten snor allt?

Jag funderar på att korta både mina och mina barns fondkonton och tillgångar och lägga dem på något annat som inte är relaterat till FIAT valutorna på något vis. Men vad?? Vad står sig i värde både pengar och funktionellt osv? Bygga hus, köpa mark?
Citera
2018-01-18, 11:51
Medlem
Eatkebabwithbreads avatar
Staten drar sig inte för att suga ut varje liten krona som den stackars svensken hårt förvärvat.
Citera
2018-01-18, 13:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vad är ditt problem? Var glad att du inte bor i danmark. där får du skatta på vinsten, eller ökningen på kontot varje år.

Om du har akiter för 100 000 i januari, och de är värda 200 000 i december, så måste du alltså ut med 30 % skatt på 100 000 i slutet på året.

Jäkla klagande på sverige hela tiden, det finns de som har det värr

Hmm jag är skeptisk..

Om du är bosatt i Danmark så beskattar Danmark vinster vid försäljning av aktier mm. Du hittar mer information via SKAT.dk - Aktier og værdipapirer. (https://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/dan/sve/033.asp)
Citera
2018-01-18, 13:02
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag funderar på att korta både mina och mina barns fondkonton och tillgångar och lägga dem på något annat som inte är relaterat till FIAT valutorna på något vis. Men vad?? Vad står sig i värde både pengar och funktionellt osv? Bygga hus, köpa mark?

Staten kommer att hitta vägar för att komma åt dig där med.

Har du medborgarskap utomlands? Du kan kanske flytta pengarna dit?
Citera
2018-01-18, 14:12
Medlem
Jag är förvånad att ISK ens blev till från början, tanke på Sverige har bland världens högsta skatter.

Visst att staten även tjänar pengar även om folk gör förlust, men genomsnitt långsiktigt lär största delen av folk med tillgångar ändå göra vinst.

Dock är det möjligt är ett experiment att få mer folk investera i börsen och öka börsens tillväxt, lite som minus ränta i sig bör ses som en nödlösning / experiment.

Även om investeringar på börsen från vanligt folk möjligt minskar deras konsumtion så blir det ändå troligt konsumtionen långsiktigt ökar när deras kapital ökar med tiden. I och med räntan på sparkonton är i princip noll så är det ändå bättre för staten dom väljer placera sina pengar i en ISK istället för ett sparkonto.

Sedan är ISK ett sätt för staten behålla alla rika i landet så dom inte väljer flytta istället. Om vi då pratar rika som äger större kapital på börsen.
Citera
2018-01-18, 14:36
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Mmm, säg det till den som inte har några pengar över att tala om. Men har personen tur så kanske det blir någon hundring över varje månad. 5% ökning för en fattig gör inte stor skillnad, men 5% ökning för en rik gör det. Priserna på varorna förblir desamma.

Den fattiga kanske får råd med några falukorvar extra varje år (han känner sig säkert jättemotiverad att göra det, dessutom *ironi*) , och den rika får råd med ett par nya bilar varje år.

ISK är i praktiktiken en skattesänkning, som man dessutom endast kan ta del av om man är insatt i viss byråkrati och börsen.

Förutom om/när nästa finanskris kommer. Då kommer det att svida rejält mycket mer än de tidigare, för nu är nästan alla våra livsbesparingar direkt knutna till börsen. Blir nog inte kul för någon
Detta måste vara bland det mest korkade jag läst på Flashback. Märks att du är kommunist med avundsjuka och allt.

När ISK skapades med dess ursprungliga beskattning (som kommunisterna nu höjt mot folkets vilja) så var den skatteneutral, dvs det skulle inte generera mer eller mindre skatt jämfört med vanliga konton.

Det är inte svårt att spara i ett ISK. Det är inte svårare än ett IPS som man dödat genom att ta bort skatteavdraget. Är man osäker på hur det fungerar är nätet fullt med förklaringar.

Precis som denna blodröda kommunistregering vi har nu vill du stjäla från de rika för att ge till de lata. En regering som betraktar hela medelklassen som höginkomsttagare.

Förslaget med 25% skatt på ISK är dödförr och ska till papperskorgen med en tänd tändsticka efter. Uruselt förslag och leder bara till att folk tar ut allt och lägger i vanliga depåer istället med påföljden att staten inte kan beräkna skatteinkomst från sparandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in