2018-01-18, 00:24
Medlem
trngws avatar
Vad gäller sågen, så är det ju mycket intressant huruvida det finns någon enda liten trädetalj ombord på båten, eller inte.

Dock, så fann man ingen såg ombord på ubåten .... Men visst, jag instämmer, den är en del som styrker påståendet om att mordet var planerat. Det har jag ju hävdat de senaste sisådär 30000 inläggen eller så, klart jag står fast vid det nu också

Och som sagt, finns ingen enda träbit ombord, så blir ju det beviset så mycket starkare, menar jag.
Citera
2018-01-18, 00:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det var min tanke häromdagen. De är det enda jag kan komma på i alla fall.

Vad man än hittar ombord, som "inte hör hemma på en ubåt", så kan det ju finnas en rimlig förklaring till att de är där, generellt sett. Finns tonvis med saker på min båt som "inte hör hemma på en segelbåt", men några mord har jag ändå inte begått ombord.

Så det borde vara något som använts i fallet, som inte kan anses ha någon annan nytta ombord, eller annan anledning att ha hamnat ombord. Rörstumparna är det som faller närmast till hands. Ska bli intressant att se om PM kommer med någon annan förklaring till att de fanns ombord.

Jag är övertygad om att PM är en snål jävel som sparar på allt, i dubbel bemärkelse. Så att köpa in och använda dyra blyvikter för att sänka en kropp i havet, fanns knappast i hans sinnesvärld. Särskilt inte när han redan hade förträffliga järnrörsstumpar som lika gärna kunde användas.

Och märk väl, allt låg kvar på botten, utom torson. Man kan undra hur nära han var att få den att stanna kvar. Vem vet, det kan ha räckt med en rörstump till, för att kroppen inte skulle ha dykt upp där den gjorde.

Vad sägs om stora stenar, som man syr in i en segelduk tillsammans med liket? Går att hitta mycket tungt och löst på byggarbetsplatser och gamla rivtomter också, om man är snål. Och i andras skrotcontainrar, om man inte hittar något i sin egen.
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-18 kl. 01:04.
Citera
2018-01-18, 00:28
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast dom har vi ju redan tröskat igenom här i tråden, och kommit fram till att dom inte var tillräckligt tunga på långa vägar för det syftet. Och det visste Madsen. Han var expert på flytkraft, och att avväga saker så att de skulle ligga still och varken flyta upp eller sjunka. Han räknade och experimenterade på det ända ner till grammet. Hade han planerat att sänka en kropp, så hade ha tagit med ett rejält blybälte, och några andra vikter med.
Vad kommer den informationen ifrån att han experimenterade ner till grammet? Du känner väl till att Madsen inte ensam byggt ubåtarna utan att det varit en liten ubåtsbyggarförening som byggt dem? Han har där blivit kritiserad för sitt modesta deltagande i bygget - kort och gott: andra har gjort jobbet. Han har mest tyckt att det varit kul att ta åt sig äran för bygget och åka runt i ubåtarna.

Psykopater är som regel mycket lata och Madsen ser inte ut att vara något undantag. Jag ser inte framför mig att han har några som helst skills när det gäller att räkna på flytkraft. Motbevisa mig gärna.
Citera
2018-01-18, 00:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Men samtidigt kunde Det vara väldigt slarvig/nonchalant med en del detaljer, kanske en sådan släng drabbat Det här.

När man ska begå den handling, som kommer att få störst betydelse för ens återstoda liv av alla, så bör man dock inte vara varken slarvig eller snål... och det VET Peter Madsen. Han är inget dumhuvud.

Nä, det här stämmer inte. Jag tror fortfarande att allt måste vara ett fruktansvärt misstag...
Citera
2018-01-18, 00:41
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det var min tanke häromdagen. De är det enda jag kan komma på i alla fall.

Vad man än hittar ombord, som "inte hör hemma på en ubåt", så kan det ju finnas en rimlig förklaring till att de är där, generellt sett. Finns tonvis med saker på min båt som "inte hör hemma på en segelbåt", men några mord har jag ändå inte begått ombord.

Så det borde vara något som använts i fallet, som inte kan anses ha någon annan nytta ombord, eller annan anledning att ha hamnat ombord. Rörstumparna är det som faller närmast till hands. Ska bli intressant att se om PM kommer med någon annan förklaring till att de fanns ombord.

Jag är övertygad om att PM är en snål jävel som sparar på allt, i dubbel bemärkelse. Så att köpa in och använda dyra blyvikter för att sänka en kropp i havet, fanns knappast i hans sinnesvärld. Särskilt inte när han redan hade förträffliga järnrörsstumpar som lika gärna kunde användas.

Och märk väl, allt låg kvar på botten, utom torson. Man kan undra hur nära han var att få den att stanna kvar. Vem vet, det kan ha räckt med en rörstump till, för att kroppen inte skulle ha dykt upp där den gjorde.
Jag tror också att Det är sjukligt snål, så det är garanterat inga kopparrör. ”Rörstumpar” låter i mina öron som något litet och ganska lätt, men ju mer jag tänker på det, ju mer växer de där ”rörstumparna”. Det kan ju t ex varit rör i tjocklek som de som är till vägskyltar. Eller lyktstolpar (de blir större och större..). Och sådant kanske blir väldigt svårt att uppfinna ett behov av på en ubåt? Men det kan faktiskt ha funnits annat också på ubåten, som haft mer med själva tortyren att göra. Eller nåt.. fantasin sinat.
Citera
2018-01-18, 00:44
Medlem
Citat:
Undrar om detta verkligen avser något annat än sågen, eller om den svenska reportern broderar ut lite när han talar om föremål i pluralis?

Sedan tror jag att det är svårt att avgöra vad som hör hemma på en ubåt och inte, när ubåten samtidigt är en husbåt... i alla fall ibland.
Så du tror att polisen kommer att försöka bevisa under rättegången att PM planerat och förberett ett mord med en -såg?
Under presskonferensen sas det att de hade teknisk bevisning förutom vittnesmål angående planering men inte ville gå in på det nu pga hänsyn till anhöriga. (obs.ej ordagrant). Jag läste samtliga svenska och danska artiklar igår. Och jag vill minnas att jag läste liknande på mer än ett ställe angående det här.
Du får läsa igenom alla själv.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-18 kl. 00:48.
Citera
2018-01-18, 00:45
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vad kommer den informationen ifrån att han experimenterade ner till grammet? Du känner väl till att Madsen inte ensam byggt ubåtarna utan att det varit en liten ubåtsbyggarförening som byggt dem? Han har där blivit kritiserad för sitt modesta deltagande i bygget - kort och gott: andra har gjort jobbet. Han har mest tyckt att det varit kul att ta åt sig äran för bygget och åka runt i ubåtarna.

Psykopater är som regel mycket lata och Madsen ser inte ut att vara något undantag. Jag ser inte framför mig att han har några som helst skills när det gäller att räkna på flytkraft. Motbevisa mig gärna.

Madsen lyckades senka torson, vad han inte lyckades med var at berekna vad som hender när kroppens egna bakterier börjar produsera gas. Vilken lyftkraft torson då får.
Citera
2018-01-18, 00:58
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Så du tror att polisen kommer att försöka bevisa under rättegången att PM planerat och förberett ett mord med en -såg?
Under presskonferensen sas det att de hade teknisk bevisning förutom vittnesmål angående planering men inte ville gå in på det nu pga hänsyn till anhöriga. (obs.ej ordagrant). Jag läste samtliga svenska och danska artiklar igår. Och jag vill minnas att jag läste liknande på mer än ett ställe angående det här.
Du får läsa igenom alla själv.

Skulle inte bli förvånad om dom har hittat några notater. En liten "mördarbok" där han har ritat och bereknat lite. Vem vet?
Citera
2018-01-18, 01:04
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
När man ska begå den handling, som kommer att få störst betydelse för ens återstoda liv av alla, så bör man dock inte vara varken slarvig eller snål... och det VET Peter Madsen. Han är inget dumhuvud.

Nä, det här stämmer inte. Jag tror fortfarande att allt måste vara ett fruktansvärt misstag...
Nej, nej, men snälla söta du, Det fungerar inte som vi andra. Det tänker inte alls på det sättet. Det ser inga konsekvenser, Det står i sin fantasi högt över allt och alla. Merwinna, nu måste du verkligen släppa ALLA försonande drag och sluta tro det allra minsta gott om Det. För det finns inget sådant, Det är alltigenom ond. Själen är svart som kol. Jag vet att du litar på den danska rättvisan, och sannerligen kommer de inte att göra mig besviken. Fler saker lär komma fram, så nu MÅSTE du bara försöka släppa Dets inbillade goda sidor. Det hade inga sådana, att utföra en sådan här bestialisk handling tar för evigt bort ALLA färger som en människa kan innehålla, utom SVART. Merwinna, släpp, inse och sörj.
Citera
2018-01-18, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Alltså folk kan vända sig mot det här men samtidigt är det ju självklart att det är olika moralisk innebörd beroende på brottsoffer. Vem kan påstå att våldtäkt av en vuxen är lika illa som en mot ett barn liksom? Vem tycker det är exakt likvärdigt att råna en senil-dement tant och en tölpig stekare? Det handlar inte om att någon förtjänar något hemskt utan om en moralisk skala där offrets risktagande (värre när en byggarbetare trillar från ett hustak än en parkourare), försvars-förmåga (värre att begå brott mot försvarslösa personer) och effekter (skador och men) och bieffekter (värre när tant Elsa blir rånad på sin pension och får äta kattmat än när Wallenberg blir rånad på sin Gucci-bag).

Alltså, om KW's pojkvän vinkade av dem så var det ju en slags mental försäkring (PM vet att pojkvännen vet var KW är och med vem) och den borde rimligen fått PM att avstå från tortyrmördandet men men, crazies be cray.

Intressant vore att veta om det var KW's standard procedure med den där försäkringen eller om hon fått dålig feeling av PM och därför iscensatte det?
I detta fallet så var hon på samma plats som sin pojkvän. Jag tror det kan vara så att PM visste eller trodde att han skulle kunna få med henne på en "kort" tur. Jag tror att han blivit "besatt" "intresserad" av henne genom att läsa om henne o vem hon var. Kim kanske undermedvetet hade konstiga vibbar eller de flesta kvinnor har alltid en baktanke om att man måste vara försiktig om man ska vara ensam med en okänd man. Och att åka ut i en ubåt var ju som ett litet äventyr. Men pojkvännen hennes livförsäkring. Trodde hon. Vem hade trott att nåt sånt här överhuvudtaget skulle kunna hända.
Citera
2018-01-18, 01:36
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
M har inte tillgång till internet under häktningstiden. Hur det blir på själva fängelset när/om han hamnar där, vet jag ej.

Ja, vi får hoppas att han skriver en bok i så fall. Det är många som har skrivit i kommentarerna till hans blogg, att han borde göra det - fast kanske inte under dom omständigheterna, då! Han har verkligen litterär talang!
DET har ingen litterär talang förutom i att ljuga och fantisera, fast inte ens det är skithögen bra på. DET har ingen talang alls, och jag tänker i alla fall inte köpa en dåligt skriven bok full av självförhärligande lögner, och ja, jag läser ifatt tråden baklänges.. med lite skutt fram och tillbaka. Och snälla du, läs mitt tidigare svar om och om igen och om igen igen och igen!
Citera
2018-01-18, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Nej, nej, men snälla söta du, Det fungerar inte som vi andra. Det tänker inte alls på det sättet. Det ser inga konsekvenser, Det står i sin fantasi högt över allt och alla. Merwinna, nu måste du verkligen släppa ALLA försonande drag och sluta tro det allra minsta gott om Det. För det finns inget sådant, Det är alltigenom ond. Själen är svart som kol. Jag vet att du litar på den danska rättvisan, och sannerligen kommer de inte att göra mig besviken. Fler saker lär komma fram, så nu MÅSTE du bara försöka släppa Dets inbillade goda sidor. Det hade inga sådana, att utföra en sådan här bestialisk handling tar för evigt bort ALLA färger som en människa kan innehålla, utom SVART. Merwinna, släpp, inse och sörj.

Utan att gå in i försvar så finns en viktig detalj som väldigt många verkar ha missat i den här tråden. Peter Madsen är ännu ej dömd för de brott han misstänks för. Kanske lättare att "släppa, inse och sörja" när fullständig bevisning offentliggjorts och rättsskipningen gjort sitt, dvs dömt Madsen för de brott han är misstänkt för. I lagens mening är han fortfarande oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in