2018-01-18, 11:48
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Tidskriften Forbes gjorde en analys for snart tio ar sedan.
De skrev om Korea blev ett land skulle de omkring 2050 vara vardlens nast storsta ekonomi (ej medraknat EU).

Säger ganska mycket om Forbes och utvecklingsstörda som jobbar där. Hur fan ska de kunna bli världens näst största ekonomi med sina fjuttiga 75 miljoner? Ska de gå förbi Kina, Japan och USA samtidigt som Sydkorea ska axla underutvecklade delar av Nordkorea? Tyskland hade 15 väldigt svaga år när man skulle återuppbygga Östtyskland. Sydkorea lär inte ha det lättare.

Vad röker de på i Forbes? Jag skulle vilja testa samma substans när det är helg...
Citera
2018-01-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Säger ganska mycket om Forbes och utvecklingsstörda som jobbar där. Hur fan ska de kunna bli världens näst största ekonomi med sina fjuttiga 75 miljoner? Ska de gå förbi Kina, Japan och USA samtidigt som Sydkorea ska axla underutvecklade delar av Nordkorea? Tyskland hade 15 väldigt svaga år när man skulle återuppbygga Östtyskland. Sydkorea lär inte ha det lättare.

Vad röker de på i Forbes? Jag skulle vilja testa samma substans när det är helg...

Ursäkta der var Goldman Sachs rapport

http://m.koreatimes.co.kr/phone/news/view.jsp?req_newsidx=52202
Citera
2018-01-18, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du verkar ha en begränsad sådan då du inte klarar att ta in andra perspektiv än mindre att sätta dig in i andras situation. Det finns ingen som påstår att livet är bra i NK eller att regimen är något att hurra över. Men om man inte ser att landet än idag lider av USA bombningar och att det är levande historia. Kan man heller inte förstå vilka konsekvenser det medför att en supermakt övar invasion två gånger om året utanför kusten, ja då är man svagbegåvad.

Förvisso kan du kalla mig svagbegåvad men om man som du lider brist på historiskt perspektiv förstår jag att du skriver obildade inlägg.

Hade diktaturregimen byggt upp sitt land istället för att sedan krigsslutet kontinuerligt krigshetsat sin befolkning mot USA hade man kanske kunnat ha en rimlig levnadssituation.
Då hade det heller inte behövts några militärövningar mot landet.

Vilka tecken har du sett på att ”de övriga i regionen” börjat tröttna på USA?
Vilka övriga i regionen menar du att det är?
Citera
2018-01-18, 12:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
NK plan sen 60 år tillbaka
1 Få USA att lämna SK
2 NK trupper går in i SK, som de gjorde förut.
3 Ett enat Korea under Kim dynastin
Det är bara i din fantasi. Du får faktiskt läsa utskrifterna från fredssamtalen. De finns på nätet. Det som är sant är att NK levat med ett påtagligt invasionshot sedan 50-talet.
Citera
2018-01-18, 13:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Förvisso kan du kalla mig svagbegåvad men om man som du lider brist på historiskt perspektiv förstår jag att du skriver obildade inlägg.

Hade diktaturregimen byggt upp sitt land istället för att sedan krigsslutet kontinuerligt krigshetsat sin befolkning mot USA hade man kanske kunnat ha en rimlig levnadssituation.
Då hade det heller inte behövts några militärövningar mot landet.

Vilka tecken har du sett på att ”de övriga i regionen” börjat tröttna på USA?
Vilka övriga i regionen menar du att det är?
Alltså ni fåtöljkrigare är inte riktigt kloka. NK har varit utsatt för ett rejält och påtagligt invasionshot sedan 50-talet efter det att US bomba sönder all infrastruktur i landet då 20% av befolkning dog direkt och åtskilliga i svälten som orsakades av att alla bevattningsanläggningar var sönderbombade. Jag förstår att du inte känner till hur traditionell risodling går till men det var ett dråpslag mot befolkningen för flera år framöver.

Sedan tillhör du dem som lever i villfarelsen att alla människor på vår jord vill leva som vi i väst gör, vilket gör din analysförmåga verkligen klen.

Du har kanske märkt hur Europa nu ställer sig till Trumps administration eller har du missat det totalt? Alla med sin tankeförmåga intakt förstår nog att en militär lösning och andra hot bara kan leda till katastrof för regionen. Om nu NK och SK börjar prata med varandra och Trump och Tillerson fortsätter på samma bana som förut. Hur tror du de andra parterna som skulle bli klart drabbade av en konflikt kommer att hantera det? Jag tror nog snart att vi kommer att se samma utveckling i regionen som vi nu ser i Europa, d.v.s. man kommer att börja ifrågasätta USA hållning. Och det vore en alldeles förträfflig utveckling men jag förstår att det skulle försätta sådana som dig i fullständig kognitiv dissonans.
Citera
2018-01-18, 13:12
Medlem
Citat:
Det är bara i din fantasi. Du får faktiskt läsa utskrifterna från fredssamtalen. De finns på nätet. Det som är sant är att NK levat med ett påtagligt invasionshot sedan 50-talet.

NK har lagt fram flera förslag men samtalen har inte kommit långt. Är det någon särskild du tänker på.

Som boende nära gränsen vill jag inte ha krig, samtidigt har jag koreanska vänner som har släktingar i NK.
Citera
2018-01-18, 13:51
Medlem
Citat:
NK plan sen 60 år tillbaka
1 Få USA att lämna SK
2 NK trupper går in i SK, som de gjorde förut.
3 Ett enat Korea under Kim dynastin

Alla, är självklart fria att göra sina egna bedömningar, som ju då görs inom ramen för dennes kunskapsnivå och analysförmåga samt ideologiska preferenser.

De flesta (förutom SS) i denna tråd, tycks vara enade om, i vart fall en sak, nämligen, att, Nordkoreas nuvarande regim är inte något att hurra för och/eller rent av förkastlig.

OK, låt oss då säga att det råder konsensus om just det då.

Frågan blir då, hur analyserar man de 65 år som förflutit, sedan stilleståndet, i Nordkorea, Sydkorea, närområdet och övriga världen? Vad drar man för slutsatser av det? Frågorna är många, och till syvende och sist, är det en rent politisk/ideologisk fråga, och inte geopolitisk, EN RENT POLITISK FRÅGA.

1. Vissa hävdar att klockan stannade vid krigsavbrottet.

Detta innebär då, att status quo dvs läget skall betraktas som oförändrat idag, och alla bedömningar och ställningstaganden, avseende: Skuldfrågan - Krigsbrotten - Allmänpolitiska läget i världen och regionen - Koreas historia fram till krigsstarten, skall således göras utifrån stilleståndsdagen, utan hänsyn till vad som hänt dag för dag, i 65 år. Är detta rimligt, nej, det skulle innebära att kriget fortsätter imorgon bitti.

2. Vissa hävdar att skuldfrågan/krigsbrotten är viktigast, och måste utredas så "Den skyldige" äntligen straffas.

Denna fråga har ältas och utretts i 65 år och är dissekerad från alla politiska håll, av tusentals forskare och politiker samt olika samtida tyckare och opinioner. Kommit någon vart, har man gjort det, nej, inte längre än vad respektives politiska grundideologi och rättspatos står för, (opåverkade av nya arkiv och handlingar som kommit år efter år, har dessutom de flesta förblivit) och att meningsskiljaktigheterna mellan den ena resp den andra sidan fortfarande pågår. Detta beror på endast en sak, den politiska grundinställningen.

3. Allmänpolitiska läget i världen vid denna tid var "Kallt krig" mellan kommunism och västkapitalism.

Ja, då är vi där igen, den politiska frågan, om vilken ideologi, man sympatiserar med. Är det fruktsamt att grunda sina ställningstaganden idag, på den ideologiska situation som rådde då? Knappast, eftersom Stalin och Stalinismen är död och begraven - Mao och "De fyras gäng" likaså - Östblocket har rämnat - Putin försöker bygga upp ett "NeoTsar" Ryssland. Men ändock så förblir frågan till slut även här, 65 år senare, vilken politisk grundideologi har man.

4. Den Koreanska historien är väsentlig, men inte avgörande till speciellt stor del, och mest för den äldre generationen.

Visst är kulturarv och nationalistiska arv, starka och viktiga för Koreaner, men i syd inte mer idag, än vad t ex en ung Tysk skulle referera till Germaner och "Slaget vid Fulda". Kan man inte erkänna att länder som Kina - Ryssland mfl gått igenom enorma förvandlingar i kapitalistisk riktning de senaste 30 åren, då blir ju förstås insikten om att, Nordkorea stått still svår allt svårare att inse.

Men, det är ju som sagt en fråga om vilken politisk grundideologi man har.

Vill man vara kvar vid dagen för stilleståndet, 65 år bakåt i tiden, eller vill man se framåt och lägga energi på fortsatt utveckling och samarbete mellan forna fiender, så är man fri att vara det, men något annat än "Retardation" och fortsatt diktatur i Nordkorea, kommer det ställningstagandet inte att medföra.

Utvecklingen går framåt (även vad gäller insikten om de misstag som begåtts vad gäller miljö och negativa effekter av globaliseringen) och har så gjort, i den kapitalistiska delen av världen, och sedan länge även i Kina och till viss del Ryssland. Men tyvärr inte i Nordkorea.

Det är som sagt en politisk fråga, och inget annat!
Citera
2018-01-18, 14:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
NK har lagt fram flera förslag men samtalen har inte kommit långt. Är det någon särskild du tänker på.

Som boende nära gränsen vill jag inte ha krig, samtidigt har jag koreanska vänner som har släktingar i NK.
De har erbjudit sig att frysa kärnvapnen och inleda fredsförhandlingar om de i gengäld slipper ha militära invasionsövningar två gånger om året mitt i jordbrukssäsongen. Fem gånger sedan Bush, två gånger under Obama och en gång under Trump.
Citera
2018-01-18, 14:50
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
De har erbjudit sig att frysa kärnvapnen och inleda fredsförhandlingar om de i gengäld slipper ha militära invasionsövningar två gånger om året mitt i jordbrukssäsongen. Fem gånger sedan Bush, två gånger under Obama och en gång under Trump.
😃
Citera
2018-01-18, 14:50
Medlem
Citat:

Nyckelord är Frysa. USA och Kinas krav är inga kärnvapen hos NK
Citera
2018-01-18, 14:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
USA skulle som sagt tagit NK:s erbjudande tidigare, nu är det försent. Det vore väl korkat av dem att ge upp sitt starkaste kort. Det skulle ingen annan nation heller göra.
Citera
2018-01-18, 14:59
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Det ska inte bli tal om någon frysning. Nordkoreas kärnvapen ska avlägsnas helt och hållet. Vill dom inte så kan dom äta gräs i resten av sitt liv.....
Bon Apetit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in