2018-01-18, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kom igen, kalla kriget avslutades för snart 30 år sedan. Regionen har en enorm infrastrukturpotential. Tänk dig landförbindelse mellan Japan och Korea med en transkoreansk järnväg med anslutning till transsibiriska och transeuroasiskt järnvägsnät. Det blir nog en enkel match att locka Kim med i sådana projekt, bara USA:s militära närvaro får en lösning. Uppenbarligen finns det en hel del naturresurser att exploatera i NK. Jag tror att regionen går en ljus framtid tillmötes utan USA.

Varför tror ni alltid att en militär lösning är svaret på allt?

Tidskriften Forbes gjorde en analys for snart tio ar sedan.
De skrev om Korea blev ett land skulle de omkring 2050 vara vardlens nast storsta ekonomi (ej medraknat EU).

Korea har en ljus framtid om Kim dynastin forsvinner och Putin-Stalin-Romanov inte lagger sig i.

Jag har jobbat med Koreaner i snart 20 ar och de ar mycket duktiga. Och med SK capital och NK natur tillgangar skulle de bli ett mycket rikt land.
Dock saknar NK jordbruksareal, darfor ar hela tanken om Juche ett MORD pa den vanlige nordkoreanen.

Arbetare, det ar NK som vill ha krig. Varfor skuldlagger du USA, SK .....Det har funnits personer i NK ledning som har forsokt ekonomiska reformer men de har blivit avrattade av kejsarfamiljen.

Kina vill inte ha ett krig, men fatso the third ar en desperat galning. Som vet om att hans rinner ut.
Senast redigerad av svensk0kina 2018-01-18 kl. 04:01. Anledning: tillagg
Citera
2018-01-18, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
En bra artikel av Prof. Myers som tar upp lessons learned om aterforeningen av Tyskland.
Myers ar en typisk vanster intellectual som ar professor i SK. jag har sjalv jobbat i JV i Kina och har helt ratt om att man kan forsvara sin JV partner.

nar jag lasta hans bok "the cleaniest race" passade det mycket in pa min egen erfarenhet av Koreaner. Senare har han blivit min bekant. Van (friend) ar ett for starkt ord.

I boken argumentar han att NK race based nationalism och inte communism.

I nedan artikel pratar han om (publicerad Dec 2017)
1. femte kollanare journalister, framforallt AP kontor i NK.
2. utveckling i SK.
3. NK mal.

http://sthelepress.com/index.php/2017/12/21/north-koreas-unification-drive/

Jo, jag har läst den, hans analyser är mycket bra i vissa delar, lite väl orealistiska kanske i vissa andra.

Framförallt belyser han faktumet att den enorma national(social)ismen, som råder och är i focus i Nordkorea och historien, på ett bra sätt.

Hans tes om att "Kim är medveten om att han måste rida den Nationella Tigern till slutlig seger, eller kastas av den" är lysande och beskriver likheter med en viss Österrikare, som hade mustasch!
Senast redigerad av LEMMOR 2018-01-18 kl. 04:21.
Citera
2018-01-18, 04:19
Medlem
Citat:
Tidskriften Forbes gjorde en analys for snart tio ar sedan.
De skrev om Korea blev ett land skulle de omkring 2050 vara vardlens nast storsta ekonomi (ej medraknat EU).

Korea har en ljus framtid om Kim dynastin forsvinner och Putin-Stalin-Romanov inte lagger sig i.

Jag har jobbat med Koreaner i snart 20 ar och de ar mycket duktiga. Och med SK capital och NK natur tillgangar skulle de bli ett mycket rikt land.
Dock saknar NK jordbruksareal, darfor ar hela tanken om Juche ett MORD pa den vanlige nordkoreanen.

Arbetare, det ar NK som vill ha krig. Varfor skuldlagger du USA, SK .....Det har funnits personer i NK ledning som har forsokt ekonomiska reformer men de har blivit avrattade av kejsarfamiljen.

Kina vill inte ha ett krig, men fatso the third ar en desperat galning. Som vet om att hans rinner ut.

Stämmer! Alla steg man tagit genom åren, har hela tiden varit i fel riktning!

Som jag nämnt i tidigare inlägg och redogjort för, så har man genom åren också avböjt den experthjälp från Schweiz - Nederländerna - USA/Kanada - Tyskland/Österrike, avseende agronomer och jordbruksexperter, som menar att förutsättningarna är goda för att utveckla jordbruket och markförhållandena/jordförbättring i stor skala. Men detta har man inte tillåtit eller tagit till sig, pga av "Juche" och prioritering på militär utveckling. De pengar man har investerat genom åren i militär upprustning, hade i stället kunnat ge Nordkorea ett framgångsrikt jordbruk.
Citera
2018-01-18, 04:37
Medlem
Sanktionerna får allt större effekt meddelar Tillerson!
Han väntar bara på ett samtal från Kim, att han är redo att sätta sig ner och förhandla!

Det ser vi fram emot!

www.trtworld.com/asia/us-says-sanctions-really-starting-to-hurt-north-korea-14357
Citera
2018-01-18, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Två mycket glädjande besked idag, efter utrikesministermötet i Vancouver - Kanada.

1. Japans Kono - USA:s Tillerson och Sydkoreas Kang Kyong-wha, meddeladeatt dom är helt eniga att pressen på Nordkorea skall fortsätta, och att säkra och tillse, att efterlevnaden sker till fullo.

Detta är ett mycket glädjande och viktigt besked, som ger tydliga och konsekventa signaler till Nordkorea, och andra, som hoppats att "Charmoffensiven" från Kim, skulle kunna lätta på sanktionerna.

!

NK svar pa Kono. Givetvis tar de upp fascism Japan for hundra ar sen. titeln pa artikeln ar det samma som facist Japan sa.

Kalla NK nyhetsbyra.

https://kcnawatch.co/newstream/1516204862-11596262/abe-groups-intention-to-realize-old-dream-of-greater-east-asia-co-prosperity-sphere-disclosed/
Citera
2018-01-18, 05:43
Medlem
Citat:
NK svar pa Kono. Givetvis tar de upp fascism Japan for hundra ar sen. titeln pa artikeln ar det samma som facist Japan sa.

Kalla NK nyhetsbyra.

https://kcnawatch.co/newstream/1516204862-11596262/abe-groups-intention-to-realize-old-dream-of-greater-east-asia-co-prosperity-sphere-disclosed/

Mama Mia!
Citera
2018-01-18, 07:01
Medlem
frank-costellos avatar
Som det redan nämnts i tråden så ska Nord-och Sydkorea ska alltså marschera in tillsammans under öppningsceremonin av de olympiska vinterspelen som börjar om några veckor, och de kommer gå under en gemensam flagga. Man kommer även ha ett gemensamt damhockey landslag. https://www.reuters.com/article/us-olympics-2018-northkorea/koreas-to-form-unified-ice-hockey-team-march-together-in-olympics-idUSKBN1F60K7
Citera
2018-01-18, 09:31
Medlem
Citat:
En bra artikel av Prof. Myers som tar upp lessons learned om aterforeningen av Tyskland.
Myers ar en typisk vanster intellectual som ar professor i SK. jag har sjalv jobbat i JV i Kina och har helt ratt om att man kan forsvara sin JV partner.

nar jag lasta hans bok "the cleaniest race" passade det mycket in pa min egen erfarenhet av Koreaner. Senare har han blivit min bekant. Van (friend) ar ett for starkt ord.

I boken argumentar han att NK race based nationalism och inte communism.

I nedan artikel pratar han om (publicerad Dec 2017)
1. femte kollanare journalister, framforallt AP kontor i NK.
2. utveckling i SK.
3. NK mal.

http://sthelepress.com/index.php/2017/12/21/north-koreas-unification-drive/

Många intressanta analyser i Myers föredrag,

Här är en av många analyser:
”I realize it’s a hard truth for many to accept, but the Kim Jong Un regime is to the racist, sexist and militarist right of Donald Trump; it’s not popular among Western neo-Nazis for nothing. Its ideological goal is the radicalization of the moderate nationalism that is already the dominant ideology here”
Citera
2018-01-18, 10:16
Medlem
Citat:
Skillnaden den här gången tror jag är att de övriga i regionen snart börjar tröttna på Trump och USA. Om du hade varit insatt och tagit dig tid på att läsa officiella dokument så skulle du ha vetat att NK:s enda krav för att förhandla är att USA tillsammans med SK slutar med att öva invasion av NK under jordbrukssäsongen då arbetskraften behövs till att så och skörda ris men som blir upptagen av att militärt skydda landet om en invasion skulle bli verklighet. Det har man sedan år 2000 framfört fem gånger. Vid samtliga tillfällen har USA avvisat sådana krav.

Vilka tecken ser du på att ”de övriga” i regionen börjar tröttna på USA?

Om du hade varit insatt och tagit dig tid på att läsa officiella dokument så skulle du ha vetat att NKs notoriska brott mot mänskligheten satt dem själva i den nuvarande situationen.

Nordkoreas politik har inneburit att jordbruket fortfarande befinner sig på 1800-tals nivå.
Hade man utvecklat jordbruket i stället för militären så hade miljontals människor sluppit att så och skörda ris, då hade heller inte befolkningen behövt att leva i armod och svält.

Du skrev något om kognitiv förmåga i ett tidigare inlägg...
Citera
2018-01-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Många intressanta analyser i Myers föredrag,

Här är en av många analyser:
”I realize it’s a hard truth for many to accept, but the Kim Jong Un regime is to the racist, sexist and militarist right of Donald Trump; it’s not popular among Western neo-Nazis for nothing. Its ideological goal is the radicalization of the moderate nationalism that is already the dominant ideology here”

När jag var i USA, förra veckan, var det vissa ex-Koreaner som hade öknamn på Kim,
"Little Adolf", Lill-Adolf efter "Der Grosse Führer".
Citera
2018-01-18, 11:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Vilka tecken ser du på att ”de övriga” i regionen börjar tröttna på USA?

Om du hade varit insatt och tagit dig tid på att läsa officiella dokument så skulle du ha vetat att NKs notoriska brott mot mänskligheten satt dem själva i den nuvarande situationen.

Nordkoreas politik har inneburit att jordbruket fortfarande befinner sig på 1800-tals nivå.
Hade man utvecklat jordbruket i stället för militären så hade miljontals människor sluppit att så och skörda ris, då hade heller inte befolkningen behövt att leva i armod och svält.

Du skrev något om kognitiv förmåga i ett tidigare inlägg...
Du verkar ha en begränsad sådan då du inte klarar att ta in andra perspektiv än mindre att sätta dig in i andras situation. Det finns ingen som påstår att livet är bra i NK eller att regimen är något att hurra över. Men om man inte ser att landet än idag lider av USA bombningar och att det är levande historia. Kan man heller inte förstå vilka konsekvenser det medför att en supermakt övar invasion två gånger om året utanför kusten, ja då är man svagbegåvad.
Citera
2018-01-18, 11:44
Medlem
Citat:
Du verkar ha en begränsad sådan då du inte klarar att ta in andra perspektiv än mindre att sätta dig in i andras situation. Det finns ingen som påstår att livet är bra i NK eller att regimen är något att hurra över. Men om man inte ser att landet än idag lider av USA bombningar och att det är levande historia. Kan man heller inte förstå vilka konsekvenser det medför att en supermakt övar invasion två gånger om året utanför kusten, ja då är man svagbegåvad.

NK plan sen 60 år tillbaka
1 Få USA att lämna SK
2 NK trupper går in i SK, som de gjorde förut.
3 Ett enat Korea under Kim dynastin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in