2018-01-18, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Polisens senaste livstecken i fallet var att de mer eller mindre gick ut med 1 gm och 3 bo, detta fritt ur minnet.
Men så skrev någon någonstans i tråden att de hade gått ut med minst 1 gm och 3 bo.
Jag vill läsa den artikeln igen.
Det vore riktigt hyggligt, det:-)

Tävling! Den som hittar artikeln först vinner en rundtur på polishuset med Scheele.

Vore trevligt om du reducerade alternativen lite, riks/lokaltidning? morgon/kvällstidning?
Citera
2018-01-18, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Till er som säger att ni har säkra källor.

Är era källor sådana med förstahandsuppgifter eller har de fått informationen i andra eller tredje hand? Jag tänker mig att även poliser kan spela varandra spratt, liksom vanliga människor kan. Om någon polis misstänker att en annan läcker info till fb, eller till någon som i sin tur läcker till fb, kan den tanken uppstå, att förmedla falsk info till läckan. Kanske för att få arbetsro eller bara av ren djävulskap.

Jag tänker främst på polisens talesperson Westford som härom dagen uttryckte, med udden klart mot fb, sin förvåning över att personer verkade så säkra på vad som hänt. Och i samma mening tyckte jag mig kunna utläsa, att hon också menade att antagandena var helt fel. Eller åtminstone att osäkerhet råder kring vad som har hänt, men på fb visste man bestämt.

Dagens intervju med rättsmedicinaren pekar, i mitt tycke, mot att polisen inte heller vet så mycket om vad som verkligen har hänt. Vem som har mördat vem och vem som har begått självmord samt i vilken ordning.
Det verkade också oklart om pappan (eller någon alls) verkligen har hittats hängd. I intervjun framstår det nästan som att alla har hittats döda på olika platser, eller kanske i samma säng, och att rättsmedicinarna har ett himla pussel att lägga.
Men samtidigt är det oklart om den intervjuade är direkt delaktig i denna utredning eller om hon bara uttalar sig generellt om hur man arbetar på rättsmedicin.

Jag skulle inte alls bli förvånad om den förklaring vi alla väntar på kommer att bli en stor överraskning.
Instämmer. Det som inte verkar troligt är framförallt uppgiften att om dessa två vuxna hittats på olika ställen- har dessa två agerat i samförstånd så borde det vara självklart att dessa två delar de sista livsögonblicken nära varandra, även deras barn borde ha insomnat nära med sina föräldrar.
Jag börjar tro att en enda person har agerat.
Övriga tre har inte varit medvetna alls om att deras liv ska ta slut. Någonting har dödat alla-
en cocktail av olika preparat kan man gissa. En person har varit aktiv i att alla avled.
Vet någon verkligen om mamman var döende i cancer ? hon hade haft cancer tidigare men tillfrisknat, alltså tyder det på att hon var en stark person/ kvinna som tidigare bekämpat sin
sjukdom,
även om den återkommit så kan hon fortfarande haft kraft och tillförsikt att tillfriskna en gång till.
Flickorna led av sjukdom, den äldre led kanske mera, och enligt insatta så märktes det på henne, alltså inte bara att hon led av trötthet, sjukdomen var synlig, kanske handikappande och hon behövde hjälp med förflyttning och fysisk omvårdnad- men inget säkert vet jag-om vad hon hade för sorts sjukdom.
Pappan var han sjuk?- deppig och utmattad ? ja kanske men fortfarande inget säkert har framkommit.
Han berättade för omgivningen att det var kris i familjen- långvarig kris. Men inget har framkommit vad som låg bakom hans förtvivlan.
OM flickan var sjuklig, mamman likaså så vet så klart sjukvårdspersonal hur det stod till med dessa två.
Om den yngre flickan påstås att även hon haft samma sjukdom som storasyster.

Har familjen levt under påfrestningar under så lång tid så borde kanske alla deras anhöriga förstå vad
som pågått. Många personer har umgåtts ikring familjen, rektor, lärare, chefer och arbets-kamrater, mor och farföräldrar, så isolerade kan de inte ha varit.
Kanske fanns önskemål att denna jul fira i avskildhet.
Rättsteknikerna gör sitt-och bara de kan ha hanterat kropparna- ingen ambulans utan teknikernas egna fordon användes förmodligen när familjen reste från sitt hem sista gången.
Citera
2018-01-18, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissLouise
Nu vet jag inte vad för sjukdom flickorna faktiskt hade, men OM det var ME kan det ta flera år innan man får diagnos, då läkarna först måste utesluta alla andra sjukdomar. Därtill finns det många läkare som inte tror på / känner till ME, vilket försvårar ytterligare.

Det står det om här, och även om vilken omfattande utredning som krävs hos vuxna med "kronisk trötthet", alltså det som dessa barnen vid endast 12 års ålder ansågs vara drabbade av och som barnens skolor bara har underlaget "kronisk trötthet" på.

Jag är själv trött nu(kanske ME?), men ett kort utdrag ur artikeln lyder så här:
Eftersom försäkringsmedicinskt beslutsstöd saknas bör bedömningen av sjukintyg ske enligt läkarens information. Kroniskt trötthetssyndrom utreds alltid noggrant, och det går ofta lång tid mellan symtomdebut och fastställande av diagnos.
http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2017/11/Kroniskt-trotthetssyndrom--ett-omojligt-lakaruppdrag/
Nov. 2017, en debattartikel i Läkartidningen av Indre Bileviciute-Ljungar, överläkare, rehabiliteringsmedicin och smärtlindring, ME/CFS-mottagning, Smärt- och rehabcentrum, Universitetssjukhuset i Linköping

Bara 12 år och redan hunnit bli som förlamande trött, något som brukar ta år att bli om man är "kroniskt trött"? Hur unga var egentligen dessa barn när de började insjukna?:-/
Och är kriterierna för "kronisk trötthet" hos barn kanske lägre satta än dem för vuxna?
Citera
2018-01-18, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Tävling! Den som hittar artikeln först vinner en rundtur på polishuset med Scheele.

Vore trevligt om du reducerade alternativen lite, riks/lokaltidning? morgon/kvällstidning?

Det vet jag inte:-(
Citera
2018-01-18, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
10 dagar har gått sedan 4 människor hittas mördade. Ingen på Flashback vet hur, varför, när och av vem....

Spekulationer och trams mest.
Ja det är märkligt att det hörts så lite, om man jämför med andra brottsfall här. Det har även spekulerats i tråden om det beror på att familjen levde ett avskilt liv med få nätavtryck.

Att boende i Bjärred inte slänger sig på tangentbordet har jag också full förståelse för, men enligt media vet inte de heller. Skulle tro att det spekuleras lika mycket i Bjärred som här.
Citera
2018-01-18, 01:58
Bannlyst
Citat:
Polisens senaste livstecken i fallet var att de mer eller mindre gick ut med 1 gm och 3 bo, detta fritt ur minnet.
Men så skrev någon någonstans i tråden att de hade gått ut med minst 1 gm och 3 bo.
Jag vill läsa den artikeln igen.
Det vore riktigt hyggligt, det:-)

Okej, det finns två som jag kan hitta. Den mest troliga är den här:
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-17/rattsmedicin-har-lamnat-forhandsbesked-om-bjarredsmorden
men den ligger bakom en betalvägg. Kan vara därför du inte kan nå den (längre).

Däremot när de intervjuar rättsläkaren här
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-arbetar-rattslakarna-med-bjarred-fallet/
Så säger hon följande:
Citat:
Den kanske viktigaste frågan handlar om dödssättet, säger Brita Zilg, rättsläkare på Rättsmedicinalverket.

– Av de här fyra, vem var det som begick självmord och vem var det som blev mördad?

Med andra ord fastställer hon att det INTE handlar om kollektivt självmord, eller att det skulle varit ett gemensamt beslut.
Citera
2018-01-18, 01:58
Medlem
Citat:
Om man ser till allt som kommit ut, och även till allt som inte kommit ut, och då avser jag medias och polisens rapporteringar, och sedan stämmer av det mot olika statistik och vänder och vrider man på hela den bilden så ser man fler än en möjlig teori.
Och en av dessa "möjliga teorier" är att pappan fått ta ett alldeles för stort ansvar. Ett ansvar som blev till en börda och det pågick under flera års tid.
Både kvinnor och män har sina biologiska begränsningar och kanske var det så enkelt att pappans "bio- system" helt enkelt blev för överbelastat?
---------------
Tas artiklar bort? Jag försöker hitta den artikel där det stod om 1 gm och 3 bo, det som polisen yppade nu i förrgår, men jag kan inte hitta den?
Någon som minns exakt hur det stod?

Jag hittade den nu.
Så här stod det, i förrgår:
Polisen har tidigare slagit fast att gärningarna skett inne i villan - och att det inte finns någon utomstående gärningsperson.
Det betyder i klartext att någon i familjen orsakat familjemedlemmarnas död.

https://www.expressen.se/kvallsposten/efter-tragiska-morden-bjarredbor-kraver-besked/
1 gm, alltså.
Citera
2018-01-18, 02:01
Medlem
Hej!
Har läst igenom lite av de senaste inlägg. Och är lite nyfiken på om det kommit fram någon form av fakta. Igår satt jag på Max och åt lunch med ett par kollegor, när jag hör hur de två yngre killarna bredvid oss sitter och pratar om just Bjärredsmorden. Killen berättar att han hört följande.

"Att både barnen och mamma hittades sovandes i sängen och pappan hade hängt sig. Och att båda föräldrarna har skrivit under på självmordsbrevet som fanns på platsen."

Vore intressant att höra om det är fler som hört detta rykte?
Kan de vara så att det har varit ett gemensamt beslut från föräldrarna ?
Citera
2018-01-18, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-01-16/-Polisens-l%C3%B6fte-Allm%C3%A4nheten-kommer-att-f%C3%A5-svar-478919.html

Härlig information faktiskt att Bjärredsborna och allmänheten ska få svar i den här sorgliga historia.
Snaskiga detaljer kommer givetvis inte att framkomma men svar lovar polisen.

Jag tycker det är kluvet det som är skrivet och ev citerat.
"– Vi kommer inte kunna berätta allt. Men man ska inte behöva gå runt i Bjärred och vara rädd. Vi kommer därför gå ut med tillräcklig information för att folk ska kunna känna ro i själen, säger hon."

Det citatet säger mig typ bara att de kommer kunna säga med all önskvärd tydlighet att ingen okänd gärningsperson springer omkring lös. För varför ska annars människor i Bjärred gå omkring och vara rädda? Dvs känns som vi inte kommer få så mycket mer information.
Citera
2018-01-18, 02:12
Bannlyst
Citat:
Jag hittade den nu.
Polisen har tidigare slagit fast att gärningarna skett inne i villan - och att det inte finns någon utomstående gärningsperson.
Det betyder i klartext att någon i familjen orsakat familjemedlemmarnas död.

https://www.expressen.se/kvallsposten/efter-tragiska-morden-bjarredbor-kraver-besked/
1 gm, alltså.

Bra jobbat! Om man lägger ihop det med den här
Citat:
Den kanske viktigaste frågan handlar om dödssättet, säger Brita Zilg, rättsläkare på Rättsmedicinalverket.

– Av de här fyra, vem var det som begick självmord och vem var det som blev mördad?

Så blir kontentan att EN gärningsperson i familjen orsakade de andras död genom mord, och att denne sedan begick självmord.

Det utesluter både kollektivt självmord, och att mamman och pappan skulle gjort detta gemensamt.

Edit:
Det leder oss också att misstänka att eftersom det är OKLART för rättsmedicin vem som tog sitt liv och vilka som blev mördade, så kan vi också i viss mån utesluta hängning och istället fundera över på vilket sätt de har dött så att det blir oklart vem som gjort vad. Min gissning är intox, via läkemedel eller gift.
Senast redigerad av Dekorima 2018-01-18 kl. 02:25.
Citera
2018-01-18, 02:12
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Jag tycker det är kluvet det som är skrivet och ev citerat.
"– Vi kommer inte kunna berätta allt. Men man ska inte behöva gå runt i Bjärred och vara rädd. Vi kommer därför gå ut med tillräcklig information för att folk ska kunna känna ro i själen, säger hon."

Det citatet säger mig typ bara att de kommer kunna säga med all önskvärd tydlighet att ingen okänd gärningsperson springer omkring lös. För varför ska annars människor i Bjärred gå omkring och vara rädda? Dvs känns som vi inte kommer få så mycket mer information.

Jo en viss information måste dom släppa för vi vet redan att ingen behöver vara rädd eftersom morden har skett i hemmet av en familjemedlem. Dock ska man ta stor hänsyn till anhöriga som hörts och ska höras innan dom öht säger något. Sedan har Bjärredborna skrivit till polisen och begärt att dom ska släppa mer information. Men jag vet ju att dom är restriktiva när det gäller typen av fall. Dock har detta ett gigantiskt allmänintresse och då kan det finnas skäl att delge lite mer information än normalt.
Citera
2018-01-18, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jo en viss information måste dom släppa för vi vet redan att ingen behöver vara rädd eftersom morden har skett i hemmet av en familjemedlem. Dock ska man ta stor hänsyn till anhöriga som hörts och ska höras innan dom öht säger något. Sedan har Bjärredborna skrivit till polisen och begärt att dom ska släppa mer information. Men jag vet ju att dom är restriktiva när det gäller typen av fall. Dock har detta ett gigantiskt allmänintresse och då kan det finnas skäl att delge lite mer information än normalt.

Den informationen lämnades i form av att i detalj nakna kroppar, blod, urin, plockar ut inre organ redovisa hur de arbetar med döda kroppar som, på det viset tycker de att de mättat allmänhetens(alla gamars) behov av att "få veta".
Men det är väl inte det alla vill veta, utan vem av föräldrarna det är som.
Och det tror jag inte de kommer att gå ut med.
Så arbetar rättsläkarna med Bjärred-fallet
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-arbetar-rattslakarna-med-bjarred-fallet/

EDIT
Klartlagt är att media har hittat ett fel i de båda mördade flickornas bägge skolors bedömning gällande flickornas hemundervisning och genom att presentera hur rättsläkare arbetar med döda kroppar som så kommer det nog att i framtiden bli lättare att se varningssignaler hos familjer som denna där barn först isoleras från omvärlden/ skolvärlden för att sedan kunna dödas av en vårdnadshavare.
Senast redigerad av manot 2018-01-18 kl. 02:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in