2018-01-18, 00:46
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Det har osat sekt alltsedan nyhetsdag 1 för mig. Många bäckar som pekat i samma riktning. Kontakter med S-kyrkan verkar bekräftade, därav redan en hög sannolikhet för att ideologin funnits med i familjens liv trots att de inte exakt varit medlemmar i just denna kyrka.
Om de nu sökt hjälp utomlands för flickornas sjukdomar och ev mammans cancer kan det ha rört sig om S-kyrkan öven där.

Vad jag ville ha sagt är att med kyrkans syn på idealmänniskan som du ska sträva efter att bli för att kunna gå stegen, ”clearing” och flytta upp i nivåer närmare och närmare de ansra dimensionerna, så blev ju denna familj med alla sjukdomar istället som något degenererat ont som aldrig skulle kunna öka i värde i detta jordiska liv och man kan ha tänkt och trott att genom döden skulle de kunna börja om tillsammans som pånyttfödda nån annan stans.
Ja, det är mycket möjligt. Ur föräldrarnas perspektiv gällande skuldfrågan skulle detta vara bra.
Citera
2018-01-18, 00:56
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag har vuxit upp i den miljön.
Ok, jag beklagar.
Men då kanske du ändå har en uppfattning om, ifall det är möjligt att föräldrarna kan ha varit influerade av scientologins föreställningar utan att vara medlemmar i "kyrkan". Det finns ju även organisationer som är närstående scientologin, Freezones tror jag de kallas, som inte är erkända av "kyrkan" men som använder samma mumbo-jumbo och allmänt brukar räknas till "rörelsen".
Familjen kan ju ha besökt Arlöv, men haft sitt riktiga engagemang i någon Freezonevariant med mindre strikta regler. De finns ju också över hela världen, vad jag förstått. Där kan de ha sökt sin hjälp, oavsett om de gällt döttrarnas sjukdom eller sina egna psykiska tillkortakommanden. Ja, ja.
Jag söker bara en rimlig förklaring till detta lika mystiska som förfärliga utfall och då finner jag scientologispåret som en möjlig hypotes.
Citera
2018-01-18, 00:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Varför är det svårt att tro, trots att nästan samtliga fall av familicide och filicide handlar om helt andra saker, där gärningspersonens psyke och ego är det centrala? Varför skulle just detta fall vara apart, utöver det faktum att det empatiskt är svårt att förstå hur någon kan döda sina nära och kära?

Studera litteraturen kring tidigare personer som begått familicide och du kommer bli chockad om du tror att ”ädla” eller ”begripliga” motiv är bakomliggande. Det är i regel extremt ovanligt, även om förövaren i regel givetvis försöker finna sådana rationaliseringar.

Vill man hålla sig inom det du skriver (fet) så fungerar fortfarande scenariot jag var inne på häromdagen, som jag håller för troligast men som kan snickras lite på. Om man tänker sig att mamman återfallit i sin cancer och är på väg bort snabbt, men att flickorna inte nödvändigtvis är omedelbart döende men har betydande handikapp och dessutom kanske är efter sig i utvecklingen, "mammiga", inte fullt synkade med honom (utan mer mamman?) eller/och lite hjälplösa till fysik och sätt, och vilka nog ändå stod inför hospitalisering med genetiska sjukdomar, så skulle jag kunna tänka mig att en förmodad både arbetsidealist och pappaidealist, cerebral typ och kanske lite streber, som OH skulle kunna få betydande ångest redan av tanken på att ensam klara att leva upp till papparollen, hantera flickornas och sin egen sorg, begrava mamman, möta kolleger och studenter varje dag och sköta om ett extrovert och krävande yrke och fostra och sköta om två sjuka döttrar och leva med dem och försöka hjälpa dem ensam genom livet. Om det är fråga om ego så kan han ha känt att han skulle svika dem som pappa, och den skammen skulle vara svåt att bära ensam. Ssk. för någon som kanske redan är nednött av oro för hur det ska gå.

Jag tror ju föräldrarna gör det i samförstånd efter att OH uttryckt tvivel på sin förmåga och ork, inte att han tar livet av alla, men det är väl inte helt otänkbart. Men det är skammen för risken att svika döttrarna som (mönster-/curling-)pappa (streberns eller den obotlige akademikerns rädsla kanske) som skulle kunna förklara handlingen. Till vilket kanske ska läggas idealistens och pappans förtvivlan över att ha fått barn som inte själva sannolikt kan få känna glädjen av att bilda egen familj eller ens få pojkvänner. Och varför inte rädslan att själv gå bort i cancer och behöva lämna flickorna.

Jag tror han inte orkade mer ångest över en osäker framtid vars form han skulle vara ensamt ansvarig för, utan hopp om att lyckas, och ev med två döende döttrar att ta vara på. Och att hans strävanden, depression, stress och sorg under lång tid gjorde det omöjligt att se bortom situationen eller visualisera en anpassning eller förnyelse av tillvaron som skulle kunna göra hans liv praktiskt levbart efter makans död.

Jag tror han var nednött i depressiv oro över saker som (till skillnad från hur det alltid hade varit och som det borde vara med en pappa till två döttrar) han upplevde låg bortom hans kontroll. Och oförmögen att resten av livet ensam möta döttrarna och studenterna med ett leende.

Var det olika saker eller detsamma?

Det kan vara då att föräldrarna tog beslutet åt flickorna. Om de var illa sjuka.

Går det ihop?
Citera
2018-01-18, 00:57
Bannlyst
Ser att scientologspåret verkar segdraget.

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Angående Mammans död.
Jag har "pressat" 2 källor, men som sagt tar det stopp där.
Har hört från "snacket" på "polishuset" om man säger så *nudge-nudge* ryktet går att
förhörsledare på Avd 9 är de hårdaste av alla! Walla bror.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det jag hört från snack i polishuset om man säger, poliser pratar även dem, är att mamman har tagit samma som barnen men inte dött. Så hon har fått hjälp av sin make. Där finns sannolikt många fler frågor, bara där. Jag vill inte skriva på vilket sätt hon troligen dött, eller vad man misstänker där, eller vad denna hjälp skulle bestått i.

Visst kan detta vara helt fel, precis som det övriga vi hört, men som helhet fungerar även detta scenario för mig

Okej, så du har hört snack i polishuset, men du misstänker ändå att "det kan vara helt fel"? Och detta "scenario" som du då hört I POLISHUSET måste "fungera för dig"? Annars skjuter du ut dig med katapultstol från ditt stridsflygplan?

Ni två som har såna "säkra källor" på hur familjen hittades, hur de dog och att de efterlämnat en VIDEO (yeah right), kan ni inte fråga era säkra källor om familjen var scientloger, så att vi kan avfärda ca 100 sidor i tråden?
Citera
2018-01-18, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Först det här.

Sedan kommer detta.

Till slut det här.

Dags för dig Remark att läsa på. Vad väljer du i dag?
Video eller brev? Full information om tillvägagångssätt i en video? Nej för helvete nu får du ge dig. Nog för att du spridit falska uppgifter osv, men här får man finna sig i att bli ifrågasatt när det inte går ihop.
Jag får också PM men det är så ointressant så det behövs inte ens läggas upp. Däremot finns det en agenda att vissa vill framföra sina teorier eller vad dom tror i tråden via PM-.

Jag undrade om du verkligen förstått det du svarade på. Det var min fråga.

Utan att svara på frågan ställer du nu frågor till mig. Och är dessutom oförskämd.
Citera
2018-01-18, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Mitt eget spekulerande som från början rörde sig kring sjukdom /religion / hopplöshet har nu övergått till att pappan helt sonika fick nog. Det blev för mycket att leva upp till, och såhär mitt i livet kommer funderingar kring "är det inte mer än så här?" och så brister det. Visserligen med brutala följder den här gången, tyvärr....
Kanske ska vi inte överanalysera....?

Om man ser till allt som kommit ut, och även till allt som inte kommit ut, och då avser jag medias och polisens rapporteringar, och sedan stämmer av det mot olika statistik och vänder och vrider man på hela den bilden så ser man fler än en möjlig teori.
Och en av dessa "möjliga teorier" är att pappan fått ta ett alldeles för stort ansvar. Ett ansvar som blev till en börda och det pågick under flera års tid.
Både kvinnor och män har sina biologiska begränsningar och kanske var det så enkelt att pappans "bio- system" helt enkelt blev för överbelastat?
---------------
Tas artiklar bort? Jag försöker hitta den artikel där det stod om 1 gm och 3 bo, det som polisen yppade nu i förrgår, men jag kan inte hitta den?
Någon som minns exakt hur det stod?
Senast redigerad av manot 2018-01-18 kl. 01:07.
Citera
2018-01-18, 01:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blärk
Även om det går inflation i olika diagnoser i tråden så måste jag ändå säga att jag tror Nyf1kentant är något på spåren med Niemann-Picks sjukdom. En ärftlig ämnesomsättningssjukdom som beror på bristande funktioner hos specifika enzymer. Sjukdomen kan bryta ut i vilken ålder som helst och ger olika symtom beroende på när den bryter ut.

Om en person med denna sjukdom (bärare av två muterade gener) får barn med en frisk bärare av den muterade genen (dvs endast en muterad gen) är sannolikheten hela 50 procent att barnet får sjukdomen.
En teori är att mamman hade denna sjukdom utan att hon visste om det och att pappan var bärare av en muterad gen vilket ledde till att båda deras döttrar fick det. Sjukdomen är svårdiagnostiserad och likartade symtom ingår i en mängd andra sjukdomar vilket även kan förklara de olika diagnoser som nämnts av diverse källor.

Niemann-Pocks har symtom som påminner om bla kroniskt trötthetssyndrom vilket kan, efter uteslutningsdiagnostik, initialt lett till diagnosen ME. Hemskolning sätts in men med siktet inställt på att tjejen så småningom skulle tillbaks till skolan. Sedan kom narkolepsiliknande symtom som kataplexi och föräldrarnas tankar börjar snurra runt den där svininfluensavaccineringen som dottern fick för några år sen. Eller så börjar den yngre dottern uppvisa ovanliga symtom och man börjar då gräva ordentligt i orsaken.

Kanske hade de precis fått fastställt att båda flickorna led av Niemann-Picks sjukdom. En progressiv, obotbar sjukdom med hemska, starkt livshämmande symtom och som obönhörligen leder till en för tidig död. Sedan, via genetisk diagnostik, förstått att även mamman var drabbad. En sjukdom som, om den bryter ut i vuxen ålder, börjar med psykiatriska symtom som psykotiska tillstånd, vanföreställningar, hallucinationer, nedstämdhet och beteendeavvikelser för att sedan även utveckla svåra neurologiska symtom.

Det är en insikt och ett öde som skulle vara nästintill omänskligt tungt att bära..

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/niemann-pickssjukdomtypc

Intressant och svar, ja.
Citera
2018-01-18, 01:09
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Undras vad ev håranalyser av barnen och mamman visar. Hon (eller pappan) kan ju ha förgiftat dessa under lång tid á la MbP. Trots många undersökningar verkar läkarna ha stått handfallna och inte kunnat ställa en diagnos. Vilket måste vara ovanligt. Har mamman tidigare lidit av förlossningsdepression tro?
Detta har jag också varit inne på, men inte vågat torgföra i tråden pga hätskheten som råder. Intressant med håranalyser om det skulle vara på det viset!
Citera
2018-01-18, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manot
kanske var det så enkelt att pappans "bio- system" helt enkelt blev för överbelastat?
Ja det ska vara 7.1-ljud såklart, Oskar hade bara 5.1.
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Tas artiklar bort? Jag försöker hitta den artikel där det stod om 1 gm och 3 bo, det som polisen yppade nu i förrgår, men jag kan inte hitta den?
Ibland ändrar webredaktionen ordning på artiklarna, kan hända att länken du hade helt enkelt inte är aktuell. Vilken tidning var det? Så kan vi hjälpas åt att hitta den.
Citera
2018-01-18, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blärk
Även om det går inflation i olika diagnoser i tråden så måste jag ändå säga att jag tror Nyf1kentant är något på spåren med Niemann-Picks sjukdom. En ärftlig ämnesomsättningssjukdom som beror på bristande funktioner hos specifika enzymer. Sjukdomen kan bryta ut i vilken ålder som helst och ger olika symtom beroende på när den bryter ut.

Om en person med denna sjukdom (bärare av två muterade gener) får barn med en frisk bärare av den muterade genen (dvs endast en muterad gen) är sannolikheten hela 50 procent att barnet får sjukdomen.
En teori är att mamman hade denna sjukdom utan att hon visste om det och att pappan var bärare av en muterad gen vilket ledde till att båda deras döttrar fick det. Sjukdomen är svårdiagnostiserad och likartade symtom ingår i en mängd andra sjukdomar vilket även kan förklara de olika diagnoser som nämnts av diverse källor.

Niemann-Pocks har symtom som påminner om bla kroniskt trötthetssyndrom vilket kan, efter uteslutningsdiagnostik, initialt lett till diagnosen ME. Hemskolning sätts in men med siktet inställt på att tjejen så småningom skulle tillbaks till skolan. Sedan kom narkolepsiliknande symtom som kataplexi och föräldrarnas tankar börjar snurra runt den där svininfluensavaccineringen som dottern fick för några år sen. Eller så börjar den yngre dottern uppvisa ovanliga symtom och man börjar då gräva ordentligt i orsaken.

Kanske hade de precis fått fastställt att båda flickorna led av Niemann-Picks sjukdom. En progressiv, obotbar sjukdom med hemska, starkt livshämmande symtom och som obönhörligen leder till en för tidig död. Sedan, via genetisk diagnostik, förstått att även mamman var drabbad. En sjukdom som, om den bryter ut i vuxen ålder, börjar med psykiatriska symtom som psykotiska tillstånd, vanföreställningar, hallucinationer, nedstämdhet och beteendeavvikelser för att sedan även utveckla svåra neurologiska symtom.

Det är en insikt och ett öde som skulle vara nästintill omänskligt tungt att bära..

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/niemann-pickssjukdomtypc

Den kroniska tröttheten som beskrivs i flera medier behöver inte vara ett symptom på sjukdomen som flickorna led av. Den kan vara en biverkan av mediciner som hämmar symptom som orsakas av en underliggande sjukdom.
Citera
2018-01-18, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ManOfHonor
Den kroniska tröttheten som beskrivs i flera medier behöver inte vara ett symptom på sjukdomen som flickorna led av. Den kan vara en biverkan av mediciner som hämmar symptom som orsakas av en underliggande sjukdom.
+1
Citera
2018-01-18, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Ja det ska vara 7.1-ljud såklart, Oskar hade bara 5.1.

Ibland ändrar webredaktionen ordning på artiklarna, kan hända att länken du hade helt enkelt inte är aktuell. Vilken tidning var det? Så kan vi hjälpas åt att hitta den.

Polisens senaste livstecken i fallet var att de mer eller mindre gick ut med 1 gm och 3 bo, detta fritt ur minnet.
Men så skrev någon någonstans i tråden att de hade gått ut med minst 1 gm och 3 bo.
Jag vill läsa den artikeln igen.
Det vore riktigt hyggligt, det:-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in