2018-01-17, 17:40
Medlem
Så sent som i april förra året pekades speciellt Nacka och Barkarby ut som heta områden att satsa på i Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/AKv3r/har-ar-hetaste-bostadsomradena-i-framtiden
Ser väl inte så ljust ut. Speciellt inte för Barkarbystaden. Hur är det? Är spårtrafikutbyggnaden i fara? Tyckte jag såg det nämnas tidigare. Trodde att åtminstone nya T-banestationen Barkarbystaden och ombyggnaden av Barkarby station redan kommit igång. Nån som vet?
2018-01-17, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Så sent som i april förra året pekades speciellt Nacka och Barkarby ut som heta områden att satsa på i Stockholm.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/AKv3r/har-ar-hetaste-bostadsomradena-i-framtiden
Ser väl inte så ljust ut. Speciellt inte för Barkarbystaden. Hur är det? Är spårtrafikutbyggnaden i fara? Tyckte jag såg det nämnas tidigare. Trodde att åtminstone nya T-banestationen Barkarbystaden och ombyggnaden av Barkarby station redan kommit igång. Nån som vet?
...och jag väntar på att politikerna ska inse att Stockholms befolkning inte alls kommer att växa som de trott. Barnafödandet är ju för litet för att ens bibehålla befolkningen. Att den vuxit på senare år beror på (gissar jag) 1) en massa hemvändare efter Moderaternas valseger 2006, 2) Väldigt stora barnkullar kring 1990 som sedan flyttade till Stockholm, och 3) en ohejdad miljöpartistisk invandringspolitik.

Framöver kommer det att bli konsolidering istället. En massa byggjobbare, och andra i därtill hörande verksamhet, kommer också att flytta ut efter hand.

Politikerna har planerat för 35-40 tusen nya stockholmare varje år. Pyttsan, då får man leta efter dem i Nordafrika.

PS: Denna inbromsning kommer att upplevas enbart som positiv av stockholmarna. Möjligen med undantag för dem som överbelånat sig och som vill att partyt ska fortsätta långt in på morgontimmarna, för att sedan upplösas i kaos.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-17 kl. 18:26.
2018-01-17, 18:01
Medlem
Citat:

Nya Barkarby station är väl klar. Jag har iaf upplevt den som klar när jag gått av där.

På ”Stora torget” mitt i Barkarbystaden rör sig mest MENA-folk. Redan förra sommaren reagerade jag på det. Har tidigare skrivit om min släkting som gjorde 700 000:- i förlust på 1 år när h*n sålde nyligen.
2018-01-17, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Dagens uppdatering:
Litet Hemnet statistik, Sthlms län utan kommande
Till salu
fre 20180105 5622
fre 20180112 7607 + 1985 (tillkommit på en vecka)
ons 20180117 7688 +81 (skillnad mot fredagen)

Sålda sedan i fredags: 201 st
lör 20180113 22 st
sön 20180114 33 st
mån 20180115 46 st
tis 20180116 92 st
ons 20180117 8 st hittills

Borttagna före visning: 81 st

Normalt är det en ordentlig dipp på onsdagar efter helgens visningar och efterkommande budgivning. Nu kompenseras den dippen av nytillagda objekt. De som lades till förra veckan (1985 st) har ju inte visning förrän nästa helg så först nästa onsdag kan vi se hur stor åtgång de har.
Frågan är om då om Hemnet-siffran redan har bottnat för denna vecka. 8 347 nu (Stockholms län, inkl. kommande).

Nja, edit: 8 339, tydligen på väg ner fortfarande
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-17 kl. 18:20.
2018-01-17, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
På ”Stora torget” mitt i Barkarbystaden rör sig mest MENA-folk.
Den meningen förintar mångmiljardbelopp i fastighets-/bostadsvärden om den är korrekt.
2018-01-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Manuellt härlett från booli.se, visade slutbud för tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
aug: 93,2
sep: 90,5
okt: 86,7
nov: 82,9
dec: 81,2
jan: 88,6

Kungsholmen
aug: 93,0
sep: 87,8
okt: 86,5
nov: 84,1
dec: 81,5
jan: 79,9

Vasastan+Östermalm
aug: 103,5
sep: 100,7
okt: 94,4
nov: 93,1
dec: 91,1
jan: 89,5

Solna kommun
aug: 60,5
sep: 58,2
okt: 56,8
nov: 54,9
dec: 54,6
jan: 51,9

Nacka kommun
aug: 58,9
sep: 54,5
okt: 45,1
nov: 49,1
dec: 41,6
jan: 47,4

Uppsala kommun
aug: 38,1
sep: 37,9
okt: 37,4
nov: 34,5
dec: 34,8
jan: 35,1

Göteborgs kommun
aug: 52,9
sep: 51,9
okt: 51,9
nov: 49,9
dec: 47,2
jan: 45,9

Malmö kommun
aug: 27,5
sep: 26,9
okt: 26,6
nov: 24,2
dec: 24,8
jan: 28,0

=>
Södermalm går på tvären mot övriga innerstan i januari (tvårumslägenheter).

Just nu Östermalm 86,7 (4 objekt), Södermalm 88,6 (20 objekt).

=> Vänsterfolket tvingas till oplanerade hastköp i början av året efter impulsiva skilsmässor...?

Eller så håller vänstern på att bli den nya aristokratin...? Södermalms offentliganställda och offentligunderstödda har börjat kuva moderaterna på Östermalm, och tar stegvis över herraväldet över staden ...? :-D

Jag uppskattar dina sammanställningar men det finns en fråga jag grunnar på:
Många mäklare betraktar vissa gator/kvarter/stadsdelar som sin hemmaplan där dom förväntar sig en ordentlig marknadsandel, vad händer om en mäklarfirma förmedlar en försäljning där slutpriset inte blir bra reklam för firman? Som jag förstår det kan mäklaren efter avslutad affär parkera objektet som "vilande" istället för att markera som "sålt", på så sätt torde inte försäljningen synas i någon statistik varken hos booli, hemnet eller annan som hämtar statistik från tillgängliga sidor. Jag utesluter inte att tanken på ovanstående förfaringssätt dykt upp hos någon mäklare någon gång, helst vill dom väl att deras firmanamn ståtar med gröna pilar som visar högre pris än utgångspriset och höga kvm-priser. Antar att många säljare väljer mäklare utifrån booli's eller hemnets listor över försäljningar i närområdet, en mäklarfirma vars senaste försäljningar kantas av röda pilar (sänkt pris) och låga kvm-priser blir knappast första val för nya säljare.

Kanske är jag väl konspiratorisk, om man inte kan lita på mäklare vem kan man då lita på?
2018-01-17, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag uppskattar dina sammanställningar men det finns en fråga jag grunnar på:
Många mäklare betraktar vissa gator/kvarter/stadsdelar som sin hemmaplan där dom förväntar sig en ordentlig marknadsandel, vad händer om en mäklarfirma förmedlar en försäljning där slutpriset inte blir bra reklam för firman? Som jag förstår det kan mäklaren efter avslutad affär parkera objektet som "vilande" istället för att markera som "sålt", på så sätt torde inte försäljningen synas i någon statistik varken hos booli, hemnet eller annan som hämtar statistik från tillgängliga sidor. Jag utesluter inte att tanken på ovanstående förfaringssätt dykt upp hos någon mäklare någon gång, helst vill dom väl att deras firmanamn ståtar med gröna pilar som visar högre pris än utgångspriset och höga kvm-priser. Antar att många säljare väljer mäklare utifrån booli's eller hemnets listor över försäljningar i närområdet, en mäklarfirma vars senaste försäljningar kantas av röda pilar (sänkt pris) och låga kvm-priser blir knappast första val för nya säljare.

Kanske är jag väl konspiratorisk, om man inte kan lita på mäklare vem kan man då lita på?
Jodå, denna diskussion har varit uppe tidigare. Jag vill minnas att Cornucopia hade ett ganska konkret exempel just på detta. Så de där siffrorna är bara nån slags indikationer.

MEN om nu t ex Kungsholmen och Södermalm legat på samma priser i ett halvår, och så är nu plötsligt Södermalm 10 kkr/m2 dyrare, då är just den händelsen knappast en följd av mäklarbeteende, utan vi måste leta förklaringar på annat håll. Fördelen med "statistikfuskande mäklare", OM det skulle finnas sådana, är att de förmodligen skulle vara konsekventa i sitt fuskande från månad till månad, och därigenom bleve månadsförändringarna ändå intressanta.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-17 kl. 18:17.
2018-01-17, 18:14
Medlem
sebno1s avatar
Citat:

Roligt att se att media som trodde på att priserna skulle ligga kvar och ingen bubbla fanns men nu har man insett att priserna kommer går ner och att det även kanske är en "bubbla" men ännu finns en man kvar på barrikaderna.... Alpha one-zero-one som skrev ett inlägg i samma veva som artikeln släpptes:

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Han använder klassiker som:
"Att det byggs beror på att det finns folk som vill betala lönekostnaden för nyproduktion"

"Platt-tv exemplet är utmärkt. Det illustrerar tydligt det extrema feltänket i att låga räntor skulle driva upp pris."

Sist men inte minst:

"Priserna stiger:
* för att lönerna stiger. Befintliga bostäder prissätts av folket i paritet med nyproducerade, därför att de levererar likvärdig funktion."

Hur mycket mindre har ni fått i lönekuvertet? Själv har jag fått påökt men kanske bara är jag. Aja Alpha kanske dags att släppa löner, platt-tv och mobiltelefoner och förklara varför priserna dippar lite nu? Förmodligen har väl priset för spik sjunkit då priset på järn har varit lågt dom två senaste åren.
2018-01-17, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Nya Barkarby station är väl klar. Jag har iaf upplevt den som klar när jag gått av där.

På ”Stora torget” mitt i Barkarbystaden rör sig mest MENA-folk. Redan förra sommaren reagerade jag på det. Har tidigare skrivit om min släkting som gjorde 700 000:- i förlust på 1 år när h*n sålde nyligen.

Jo den förra ombyggnaden med hissen och gångbron är klar. Men det planerades en till entré i norra änden mot Veddesta centrum. Den skulle i så fall bli ny huvudentré. Sedan är det väl meningen att blå linjen från nya station Barkarbystaden (om den nu blir av) ska ansluta också.
Senast redigerad av Alpoxen 2018-01-17 kl. 18:57.
2018-01-17, 18:26
Medlem
Citat:
Jodå, denna diskussion har varit uppe tidigare. Jag vill minnas att Cornucopia hade ett ganska konkret exempel just på detta. Så de där siffrorna är bara nån slags indikationer.

MEN om nu t ex Kungsholmen och Södermalm legat på samma priser i ett halvår, och så är nu plötsligt Södermalm 10 kkr/m2 dyrare, då är just den händelsen knappast en följd av mäklarbeteende, utan vi måste leta förklaringar på annat håll. Fördelen med "statistikfuskande mäklare", OM det skulle finnas sådana, är att de förmodligen skulle vara konsekventa i sitt fuskande från månad till månad, och därigenom bleve månadsförändringarna ändå intressanta.

Eller så kanske tillvägagångsättet sprider sig successivt när mäklarna upptäcker att deras försäljningar sticker ut med en massa röda pilar? "Man kan inte vara en ängel i en värld av djävlar".

Kollade på en känd gata; Valhallavägen Stockholm, just nu 23 till salu och 30 sålda senaste 6 månaderna. Kan ju iofs vara sant men vem vet?
https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=475691&item_types%5B%5 D=bostadsratt&sold_age=6m
2018-01-17, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Eller så kanske tillvägagångsättet sprider sig successivt när mäklarna upptäcker att deras försäljningar sticker ut med en massa röda pilar? "Man kan inte vara en ängel i en värld av djävlar".

Kollade på en känd gata; Valhallavägen Stockholm, just nu 23 till salu och 30 sålda senaste 6 månaderna. Kan ju iofs vara sant men vem vet?
https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=475691&item_types%5B%5 D=bostadsratt&sold_age=6m

Hittade Cornucopia-referensen (24 november):

Citat:
"Och sedan de som menar att Boolis avslutspriser är nonsens: Fick nu höra om en premiumlägenhet i en äldre förening med god ekonomi i Stockholm, där säljaren är desperat efter att ha köpt ett annat boende och nu sitter med två riktigt feta lån i premiumprisklassen och inte får lägenheten såld. Lägenhetens pris står kvar, men mäklaren går med på kraftigt sänkt pris och kommer inte rapportera in avslutspriset någonstans, så det inte ska synas i statistiken."

http://cornucopia.cornubot.se/2017/11/husmasken-priser-kraftigt-ner-i.html

Mycket anekdoter också i kommentarerna under artikeln.
2018-01-17, 18:37
Medlem
Citat:
Hittade Cornucopia-referensen (24 november):

ok, tack! Ser fram mot dina fortsatta uppdateringar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in