2017-11-24, 12:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag behöver inte gå i cirklar därför att du gör det. Jag refererar istället till mitt första svar på ditt upprepade påstående.

Du hade alltså inget att invända mot undersökningen som visar att boendeutgifterna har minskat i förhållande till lönen men ville skriva något ändå.
2017-11-24, 12:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Du har ju inte definierat något begrepp, så jag kan inte uttala mig i frågan.

Definierat något begrepp, vad surrar du om? Jag har gett ett källa som visar att boendeutgifterna har minskat i förhållande till lönen för de som äger sitt boende.
2017-11-24, 12:20
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Definierat något begrepp, vad surrar du om? Jag har gett ett källa som visar att boendeutgifterna har minskat i förhållande till lönen för de som äger sitt boende.

Som sagt använder du oftast begreppet boendekostnader och utan att definiera det. Nu vill du diskutera respektive utveckling för två odefinierade enheter.
2017-11-24, 13:02
Avslutad
"Och sedan de som menar att Boolis avslutspriser är nonsens: Fick nu höra om en premiumlägenhet i en äldre förening med god ekonomi i Stockholm, där säljaren är desperat efter att ha köpt ett annat boende och nu sitter med två riktigt feta lån i premiumprisklassen och inte får lägenheten såld. Lägenhetens pris står kvar, men mäklaren går med på kraftigt sänkt pris och kommer inte rapportera in avslutspriset någonstans, så det inte ska synas i statistiken."

http://cornucopia.cornubot.se/2017/11/husmasken-priser-kraftigt-ner-i.html

Mycket anekdoter också i kommentarerna under artikeln.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-24 kl. 13:10.
2017-11-24, 13:26
Medlem
Kronofogden, en tydlig indikator på bostadsbubblan

Har följt utvecklingen på kronofogdens hemsida där exekutiva auktioner, på framförallt fastigheter och bostadsrätter, ökat ofantligt mycket under senare tid. Nu har viden vänt, rent ut sagt åt det diamentralt motsatta hållet.

För ungefär ett år sedan kunde två till tre objektet ligga ute till försäljning (jag var själv på en auktion) när bostadsrätter skulle säljas i Södertälje och Stockholm. Kan avslöja att det blev påtok för dyrt för mig, det spekulerades vilt på auktionen, så blev sittandes tyst på min stol men det var underhållande ska jag säga, riktigt uppfriskande när priset flög upp i skyarna. Nu kanske man tänker sig att det var familjer eller par som budade på en lägenhet, men så var inte fallet. Utan det var folk ute efter att göra ett snabbt klipp som konkurrerade mot varandra. Men vad har jag noterat sedan dess? Jo, nu har utbudet ökat från några styckna fastigheter (i hela landet ) till att ligga stabilt kring 150st/veckan, och... flertalet av dessa fastigheter förblir osålda - se denna länk:

https://www.kronofogden.se/67264.html#query/*

Och dessa: https://www.kronofogden.se/67251.html#query/*

https://www.kronofogden.se/67241.html#query/*

Är inte detta ett tydligt tecken på att bostadsbubblan är ett faktum och att bankerna (fodringsägarna) inte kan få tillbaka hela sitt belopp? Vad händer om ytterligare fastigheter nästa vecka och veckan efter det osv. inte kan säljas på marknaden för det begärda pris de sätter, kan det eskalera eller jämnar det ut sig?
2017-11-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86
Har följt utvecklingen på kronofogdens hemsida där exekutiva auktioner, på framförallt fastigheter och bostadsrätter, ökat ofantligt mycket under senare tid. Nu har viden vänt, rent ut sagt åt det diamentralt motsatta hållet.

För ungefär ett år sedan kunde två till tre objektet ligga ute till försäljning (jag var själv på en auktion) när bostadsrätter skulle säljas i Södertälje och Stockholm. Kan avslöja att det blev påtok för dyrt för mig, det spekulerades vilt på auktionen, så blev sittandes tyst på min stol men det var underhållande ska jag säga, riktigt uppfriskande när priset flög upp i skyarna. Nu kanske man tänker sig att det var familjer eller par som budade på en lägenhet, men så var inte fallet. Utan det var folk ute efter att göra ett snabbt klipp som konkurrerade mot varandra. Men vad har jag noterat sedan dess? Jo, nu har utbudet ökat från några styckna fastigheter (i hela landet ) till att ligga stabilt kring 150st/veckan, och... flertalet av dessa fastigheter förblir osålda - se denna länk:

https://www.kronofogden.se/67264.html#query/*

Och dessa: https://www.kronofogden.se/67251.html#query/*

https://www.kronofogden.se/67241.html#query/*

Är inte detta ett tydligt tecken på att bostadsbubblan är ett faktum och att bankerna (fodringsägarna) inte kan få tillbaka hela sitt belopp? Vad händer om ytterligare fastigheter nästa vecka och veckan efter det osv. inte kan säljas på marknaden för det begärda pris de sätter, kan det eskalera eller jämnar det ut sig?

Jag har följt ett större antal bostadsannonser senaste månaden. Slående är alla de annonser där budgivarna ligger 20-30% under begärt pris. Säljare vill/kan inte acc det priset och fastigheten ligger kvar som osåld eller att annonsen dras tillbaka. Absolut är det en bubbla som redan börjat spricka Jag tror prisfall om 30-40% på SÅLDA objet blir verklighet inom 12 månader.
2017-11-24, 13:41
Medlem
Briasccas avatar
Intressant. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det. Fogdens auktioner, och pantbankens, är bra samhällsekonomiska temperaturmätare. Ja egentligen alla former av auktioner när jag tänker efter.
2017-11-24, 13:41
Medlem
Internhumors avatar
Nettoförmögenheten är hög i Sverige likaså skuldkvoten av nettoinkomsten. Det finns köpkraft att köpa de dyraste bostäderna?

Citat:
Hushållens skulder fortsätter att öka snabbare än inkomsterna. Mest skuldsatta i hela Sverige är invånarna i Danderyd.
Hushållens skuldkvot, det vill säga hushållens skulder som andel av nettoinkomsten, ökar rejält. Skulderna ökar i snabbare takt än inkomsterna och enligt Riksbanken så är hushållens höga och stigande skuldsättning den största risken för svensk ekonomi. Högst skuldsättning har bland unga hushåll och hushåll i storstäderna.

Danderyd mest skuldsatt
I Danderyd har det genomsnittliga hushållet en skuld som är 539 procent högre än inkomsten efter skatt och det är den högsta siffran i hela landet. På andra plats kommer Lidingö följt av Stockholm och hushållens skulder består framför allt av bolån.

9 av 10 kommuner finns i länet
På topplistan över de kommuner där hushållen har högst skuldkvot ligger 9 av 10 i Stockholms län, visar statistik från Riksbanken.

Citat:
Tabell:

MEDELSKULDKVOT FÖR HUSHÅLL MED BOLÅN

9 av 10 kommuner med högst skuldkvot i landet finns i Stockholms län

Medelskuldkvot för hushåll med bolån

– Danderyd 539 procent

– Lidingö 516 procent

– Stockholm 498 procent

– Vaxholm 489 procent

– Värmdö 487 procent

– Sundbyberg 479 procent

– Nacka 479 procent

– Ekerö 462 procent

– Solna 457 procent

– Vellinge / Skåne 456 procent

Källa: Riksbanken

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/danderydsborna-ar-mest-skulder-hela-landet

Börsen har gått bra tack vare en generös hävstång levererad av landets rikaste hushåll.

Ser det kanon ut för byggbolagen som bygger lyxigare bostäder?
2017-11-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjudo
Jag har följt ett större antal bostadsannonser senaste månaden. Slående är alla de annonser där budgivarna ligger 20-30% under begärt pris. Säljare vill/kan inte acc det priset och fastigheten ligger kvar som osåld eller att annonsen dras tillbaka. Absolut är det en bubbla som redan börjat spricka Jag tror prisfall om 30-40% på SÅLDA objet blir verklighet inom 12 månader.

Det kommer så klart variera lite beroende på var i landet bostäderna finns. Men där priserna drivits upp mest lär väl den stora sättningen komma.
2017-11-24, 14:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Som sagt använder du oftast begreppet boendekostnader och utan att definiera det. Nu vill du diskutera respektive utveckling för två odefinierade enheter.

Du fick länk till källan, har du problem att läsa den?
2017-11-24, 14:07
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så du tror att boendekostnaderna kan ha ökat trots att boendeutgifterna har minskat, hur får du ihop det?
Intressant att du tror att det inte kan inträffa. Ett antal år i den här tråden, och du har fortfarande inte ens förstått att du inte förstår kostnad för risk. Detta kan ta ett tag.
2017-11-24, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Det kommer så klart variera lite beroende på var i landet bostäderna finns. Men där priserna drivits upp mest lär väl den stora sättningen komma.

Det kan väl bli så att hus ute på landet, och kanske främst norrut Norrland, bli värderade till 0 kr. Dvs. Värdelösa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in