2018-01-17, 16:36
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franskanalfabet
Vad tycker du, ska man förvänta att en kund kan svenska när man ska öppna ett bankkonto?

Jag kan förstå idén bakom deras resonemang. Om man uppenbarligen ser att en person inte förstår vad denne skriver på, är kontraktet då giltigt? Jag tänkter på t.ex. gamlingar som är gaggiga och sen skriver över hela sitt arv på en skötare, dom fallen kan väl ogiltigförklaras om jag inte missminner mig.

Då är frågan vad som gäller om t.ex. Swedbank gång på gång "utnyttjar" sina kunder genom att be dom skriva på kontrakt som dom själva inte förstår. Är det okej? Jag tycker det låter väldigt skakigt, men vet inte riktigt vad juridiken säger. Däremot kan jag förstå att Swedbank väljer att ta den här vägen, antingen nekar man folk som inte förstår vad dom skriver på och får skit för det eller så tillåter man alla att bli kunder och så får man skit för att "en del av Swedbanks kunder har inte förstått vad dom skrivit på då dom inte kunnat språket". Lose/lose för Swedbank i det här fallet.
Citera
2018-01-17, 16:39
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franskanalfabet

Kan man anmäla ett sådant fall i Qatar eller Rumänien?

https://samnytt.se/swedbank-do-anmal...ller-engelska/

Nä! Qatar och Rumänien är fullt fungerande och förnuftiga samhällen.....till skillnad mot HBTQ-Sverige!
Citera
2018-01-17, 16:39
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det låter märkligt. Min exfru kunde öppna bankkonto och internetbank via Swedbank utan att kunna svenska. Men å andra sidan har hon engelska som modersmål. Det går ju att ha detta inställt på engelska. Det var inga problem, trots att hon är amerikanska, vars bankväsende i sitt land ligger delvis 30 år efter i utvecklingen.

Swedbanks hemsida kan det navigeras på via följande språk:

Citat:
English
In English

Español (Spanish)
In Spanish

Français (French)
In French

Türkçe (Turkish)
In Turkish

Kurmancî (Kurmanji - Kurdish)
In Kurmanji

af-Soomaali (Somali)
In Somali

العربية (Arabic)
In Arabic

فارسی (Persian)
In Persian

Men då krävs dom bekant att man kan läsa språket - en del nyanlända har ju begränsade kunskaper även på hemspråket.
Citera
2018-01-17, 16:42
Medlem
Det är väl för fan upp till den potentielle "kunden" att ordna tolkhjälp om man har svårt att förstå villkoren när man ska ingå avtal med någon som inte erbjuder kommunikation på något språk man behärskar?
Citera
2018-01-17, 16:44
Medlem
Alla åtgärder som tvingar invandrare att lära sig elementär svenska är bra. I Sverige pratar man svenska och vill man bo här får man lov att lära sig det.
Citera
2018-01-17, 16:44
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade.

mod.
Citera
2018-01-17, 16:47
Medlem
kodsnickrarns avatar
Jag är swedbankkund och har faktiskt sett problemet med egna ögon.

Var för ovanlighetens skull inne på bankkontoret, vi skulle öppna konton&fixa bankkort åt dottern. Framme vid disken stod så en somalisk (tror jag) tjej/kvinna och försökte förstå hur dosan+internetbanken+inloggning skulle användas.

Hon pratade fruktansvärt dålig svenska (och ingen engelska öht.) och jag lovar, hon stod där säkert i minst en timme och tragglade med personen bakom disken utan att komma en millimeter närmare något "avslut"....såg desperationen växa hos banktjejen när det helt enkelt började bli löjligt samtidigt som kön av andra väntande kunder växte o växte...en kö bestående av säkert 80% somaliska (tror jag) tjej/kvinnor...

/K
Citera
2018-01-17, 17:49
Medlem
I Sverige talar man svenska. Folk som har problem med detta skall lämna landet omdelbart. Med eller utan hjälp.
Citera
2018-01-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Jag är swedbankkund och har faktiskt sett problemet med egna ögon.

Var för ovanlighetens skull inne på bankkontoret, vi skulle öppna konton&fixa bankkort åt dottern. Framme vid disken stod så en somalisk (tror jag) tjej/kvinna och försökte förstå hur dosan+internetbanken+inloggning skulle användas.

Hon pratade fruktansvärt dålig svenska (och ingen engelska öht.) och jag lovar, hon stod där säkert i minst en timme och tragglade med personen bakom disken utan att komma en millimeter närmare något "avslut"....såg desperationen växa hos banktjejen när det helt enkelt började bli löjligt samtidigt som kön av andra väntande kunder växte o växte...en kö bestående av säkert 80% somaliska (tror jag) tjej/kvinnor...

/K

Har varit i många liknande situationer...

Somaliern: "Jag inte förstå".

Svensken (vill mer eller mindre bara skrika): Men är du helt jävla outbildad!!??

I frågan om Somalier så är ju svaret tragiskt nog - ja. De är helt outbildade.

Jag förstår absolut att Swedban kontrollerar sina kunder. Själv har jag Nordea, kollar de INTE om deras kunder kan svenska eller engelska? Isåfall är det ju allvarligt och jag bör byta bank.
Citera
2018-01-17, 17:54
Awaiting Email Confirmation
Gissar att hon fick tillgång till internetbank på Nordea istället.
Citera
2018-01-18, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag kan förstå idén bakom deras resonemang. Om man uppenbarligen ser att en person inte förstår vad denne skriver på, är kontraktet då giltigt? Jag tänkter på t.ex. gamlingar som är gaggiga och sen skriver över hela sitt arv på en skötare, dom fallen kan väl ogiltigförklaras om jag inte missminner mig.

Då är frågan vad som gäller om t.ex. Swedbank gång på gång "utnyttjar" sina kunder genom att be dom skriva på kontrakt som dom själva inte förstår. Är det okej? Jag tycker det låter väldigt skakigt, men vet inte riktigt vad juridiken säger. Däremot kan jag förstå att Swedbank väljer att ta den här vägen, antingen nekar man folk som inte förstår vad dom skriver på och får skit för det eller så tillåter man alla att bli kunder och så får man skit för att "en del av Swedbanks kunder har inte förstått vad dom skrivit på då dom inte kunnat språket". Lose/lose för Swedbank i det här fallet.

Man använder bankkontona för att flytta svarta pengar och flytta runt pengar som man rånat andra på så man har tröttnat på att lägga enorma resurser på saker som de som "påstår" inte kan svenska eller engelska skapar. Det är ju Stefan Löfvén som bjudit in dem. Han borde ta sitt ansvar och avgå.
Citera
2018-01-18, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Swedbanks hemsida kan det navigeras på via följande språk:

Men då krävs dom bekant att man kan läsa språket - en del nyanlända har ju begränsade kunskaper även på hemspråket.

Man måste ha normalintelligens för att kunna absorbera ett språk oavsett vad det är för språk. Om man legat unde en sten i öknen tillsammans med alla sina släktingar kan livet i ett mordernt land vara en lätt "utmaning".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in