Citat:
Ursprungligen postat av
morboso
Detta är en helt annan diskussion som vi gärna kan ta i PM

Men nyckelordet här är strukturellt förtryck och de flesta feminister förnekar inte faktumet att många kvinnor själva föredrar att vara t.ex. hemmafruar, men man kan ändå ifrågasätta huruvida det hade sett ut så om kvinnor INTE hade en historia av strukturellt förtryck. Det är viktigt att skilja på individ- och strukturell nivå i sådana diskussioner. Som sagt, om du är intresserad av en diskussion angående detta är det bara att slänga iväg ett PM. Samma angående etiken bakom att värdera två hypotetiska brottsoffers samma öde olika beroende på deras grad av "oskuldsfullhet". Jag är idel öra/öga.
Jag förstår. När kvinnor är hemmafruar, får leva som de vill, och slipper tidiga mornar, förslitningsskador, förtryckande chefer och mobbande arbetskamrater, intriger om vem som får mer i lön och vem som får en befordran, etc. etc. - så beror det på strukturellt förtryck. Men när kvinnor låter sig handbojas, piskas och nästan-strypas av män - så beror det på att de är frigjorda och lever ut sin egen sexualitet, enligt de fantasier de upptäckte alldeles själva under täcket i flickrummet när de var 14 år gamla!

(Det här påminner mig om varför jag aldrig skulle kalla mig för feminist...)
Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Jag klipper ut ditt citat eftersom det blev väldigt stökigt annars.
Han våldtog Kim! Man kan våldta med sitt kön. Men man kan också våldta medelst verktyg. Och Madsen våldtog Kim genom penetrering med kniv. Han skar sönder henne inne i vagina med kniven. Vad kallar du det annars?
Ja, jag vet, men det var inte vad personen jag svarade sa. Han sa något om k**en. Sedan kan jag personligen tycka att det är konstigt att kalla en knivmisshandel för våldtäkt, oavsett var på kroppen gärningsmannen har skurit offret. Men det finns kanske någon logik bakom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Caracallas
Det fetade: jo med kniven
Se ovan.
Citat:
Diva59:
Du får gå tillbaka i tråden och läsa information om vad som krävs för forvaring, du verkar ha missat det mesta.
Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Precis. I såna här extremt våldsamma tortyrmord spelar det ingen roll att man är förstagångsförbrytare. Man är farlig för andras säkerhet.
Ett utdrag ur länken du skickade:
"...Snittet för förvaringsdömda är 14,7 år men enligt Jakob Buch-Jepsen varierar det stort.
– Det finns förvaringsdömda som har suttit i 25 år och fortfarande bedöms vara farliga, har han tidigare sagt till Kvällsposten..."
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Förstagångsförbrytare som ej bedöms som farliga måste det i så fall vara.
PMs RPU visar på att han är farlig för allmänheten. Det är just den typen av gärningsmän som döms till förvaring.
Här kan du läsa om Danmarks farligaste fångar som sitter i förvaring ,förstagångsmördare.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-blir-peter-madsens-liv-i-fangelset-om-han-doms/
Diva, Zilvereko och Ottoplommon: ni får läsa den här artikeln, där flera danska försvarsadvokater - som borde vara liiiiite insatta i alla fall - yttrar att de är förvånade över att åklagaren yrkar på antingen livstids fängelse eller förvar:
https://www.bt.dk/krimi/forvarsadvokater-er-overraskede-over-tiltale-peter-madsen-faar-ikke-livstid
(Jag kan av någon anledning inte kopiera från BT medan andra verkar kunna det, vet inte varför.)