2018-01-17, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Madsen kommer med all sannolikhet dömas för tre brott: Mord, sexuellt umgänge med lik, brott mot griftefriden. Under särskilt försvårande omständigheter. (Har jag glömt något?)

Frågan är om han sitter av dessa tre brott parallellt, vilket ju är väldigt vanligt. Eller om han FÖRST får sitta av straffet för mord, därefter sitta av straffet för umgänge med lik och därefter brott mot griftefriden. Jag tänker då på brottets art med allt vad vi läst om hur det gått till och planeringen inför brottet. Det är liksom inte som om han snubblade och råkade sticka kniven i någon.

Om det är så att han sitter av brotten efter varandra, och inte parallellt, så lär han komma ut via en kista.
Nån som har koll på det här?

Nu skrev du nog lite fel, INTE sexuellt umgänge med lik utan 'anden kønslig omgang end samleje under særlig skærpende omstændigheder. Den paragraf som åkl använder kan BARA användas om personen/offret levde. Sen var det väl det där med sjösäkerheten också, bagatell i sammanhanget.

Allt bakas ihop, kan inte tänka mig något annat.
Citera
2018-01-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nu skrev du nog lite fel, INTE sexuellt umgänge med lik utan 'anden kønslig omgang end samleje under særlig skærpende omstændigheder. Den paragraf som åkl använder kan BARA användas om personen/offret levde. Sen var det väl det där med sjösäkerheten också, bagatell i sammanhanget.

Allt bakas ihop, kan inte tänka mig något annat.
Ah, ber om ursäkt.
Citera
2018-01-17, 12:20
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Madsen kommer med all sannolikhet dömas för tre brott: Mord, sexuellt umgänge med lik, brott mot griftefriden. Under särskilt försvårande omständigheter. (Har jag glömt något?)
Frågan är om han sitter av dessa tre brott parallellt, vilket ju är väldigt vanligt. Eller om han FÖRST får sitta av straffet för mord, därefter sitta av straffet för umgänge med lik och därefter brott mot griftefriden. Jag tänker då på brottets art med allt vad vi läst om hur det gått till och planeringen inför brottet. Det är liksom inte som om han snubblade och råkade sticka kniven i någon.

Om det är så att han sitter av brotten efter varandra, och inte parallellt, så lär han komma ut via en kista.
Nån som har koll på det här?

Vad snackar du om att PM får avtjäna efter varandra? Danmark är inte som USA där straffen läggs på varandra. Allmännbildning hur norden fungerar
Citera
2018-01-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Förstagångsförbrytare som ej bedöms som farliga måste det i så fall vara.
PMs RPU visar på att han är farlig för allmänheten. Det är just den typen av gärningsmän som döms till förvaring.
Här kan du läsa om Danmarks farligaste fångar som sitter i förvaring ,förstagångsmördare.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-blir-peter-madsens-liv-i-fangelset-om-han-doms/

Precis. I såna här extremt våldsamma tortyrmord spelar det ingen roll att man är förstagångsförbrytare. Man är farlig för andras säkerhet.

Ett utdrag ur länken du skickade:
"...Snittet för förvaringsdömda är 14,7 år men enligt Jakob Buch-Jepsen varierar det stort.

– Det finns förvaringsdömda som har suttit i 25 år och fortfarande bedöms vara farliga, har han tidigare sagt till Kvällsposten..."
Citera
2018-01-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Vad snackar du om att PM får avtjäna efter varandra? Danmark är inte som USA där straffen läggs på varandra. Allmännbildning hur norden fungerar
Men... det gjorde jag faktiskt inte. Jag frågade. Och får man inte göra det? Jag vet hur Sverige funkar, men inte Danmark. Dra in taggarna!
Citera
2018-01-17, 12:48
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Men... det gjorde jag faktiskt inte. Jag frågade. Och får man inte göra det? Jag vet hur Sverige funkar, men inte Danmark. Dra in taggarna!

Ah ok jag var lite väl spydig.
Citera
2018-01-17, 13:12
Medlem
Merwinnas avatar
Det här måste väl vara årets understatement, eller..?

https://www.dr.dk/nyheder/indland/madsens-forsvarer-anklageskrift-kommer-ikke-bag-paa-os

- Selvfølgelig har min klient da ikke syntes, at det var rart at få oplyst, hvad det var, anklagemyndigheden går efter, hvad strafpåstanden er.
Citera
2018-01-17, 13:19
Medlem
valleros avatar
Citat:
Du får gå tillbaka i tråden och läsa information om vad som krävs för forvaring, du verkar ha missat det mesta.
Jag har antagit att Danmarks regler liknar de svenska, d.v.s. att man kan dömas till rättspsyk om man led av en psykos när brottet begicks.
Det kan man inte påstå att Madsen hade. Farlig - absolut, men inte medveten om vad han gjort? Nej!
Han har ju själv försökt beskriva tiden i ubåten som en psykos, vilket många mördare gör. Drömmen för dessa är att dömas till förvaring för att sedan "mirakulöst" tillfriskna.
Men jag kanske har fel angående Danmarks regler?
Citera
2018-01-17, 13:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Detta är en helt annan diskussion som vi gärna kan ta i PM Men nyckelordet här är strukturellt förtryck och de flesta feminister förnekar inte faktumet att många kvinnor själva föredrar att vara t.ex. hemmafruar, men man kan ändå ifrågasätta huruvida det hade sett ut så om kvinnor INTE hade en historia av strukturellt förtryck. Det är viktigt att skilja på individ- och strukturell nivå i sådana diskussioner. Som sagt, om du är intresserad av en diskussion angående detta är det bara att slänga iväg ett PM. Samma angående etiken bakom att värdera två hypotetiska brottsoffers samma öde olika beroende på deras grad av "oskuldsfullhet". Jag är idel öra/öga.

Jag förstår. När kvinnor är hemmafruar, får leva som de vill, och slipper tidiga mornar, förslitningsskador, förtryckande chefer och mobbande arbetskamrater, intriger om vem som får mer i lön och vem som får en befordran, etc. etc. - så beror det på strukturellt förtryck. Men när kvinnor låter sig handbojas, piskas och nästan-strypas av män - så beror det på att de är frigjorda och lever ut sin egen sexualitet, enligt de fantasier de upptäckte alldeles själva under täcket i flickrummet när de var 14 år gamla! (Det här påminner mig om varför jag aldrig skulle kalla mig för feminist...)

Citat:
Jag klipper ut ditt citat eftersom det blev väldigt stökigt annars.
Han våldtog Kim! Man kan våldta med sitt kön. Men man kan också våldta medelst verktyg. Och Madsen våldtog Kim genom penetrering med kniv. Han skar sönder henne inne i vagina med kniven. Vad kallar du det annars?

Ja, jag vet, men det var inte vad personen jag svarade sa. Han sa något om k**en. Sedan kan jag personligen tycka att det är konstigt att kalla en knivmisshandel för våldtäkt, oavsett var på kroppen gärningsmannen har skurit offret. Men det finns kanske någon logik bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Det fetade: jo med kniven

Se ovan.

Citat:
Diva59:

Du får gå tillbaka i tråden och läsa information om vad som krävs för forvaring, du verkar ha missat det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis. I såna här extremt våldsamma tortyrmord spelar det ingen roll att man är förstagångsförbrytare. Man är farlig för andras säkerhet.

Ett utdrag ur länken du skickade:
"...Snittet för förvaringsdömda är 14,7 år men enligt Jakob Buch-Jepsen varierar det stort.

– Det finns förvaringsdömda som har suttit i 25 år och fortfarande bedöms vara farliga, har han tidigare sagt till Kvällsposten..."

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Förstagångsförbrytare som ej bedöms som farliga måste det i så fall vara.
PMs RPU visar på att han är farlig för allmänheten. Det är just den typen av gärningsmän som döms till förvaring.
Här kan du läsa om Danmarks farligaste fångar som sitter i förvaring ,förstagångsmördare.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-blir-peter-madsens-liv-i-fangelset-om-han-doms/

Diva, Zilvereko och Ottoplommon: ni får läsa den här artikeln, där flera danska försvarsadvokater - som borde vara liiiiite insatta i alla fall - yttrar att de är förvånade över att åklagaren yrkar på antingen livstids fängelse eller förvar:

https://www.bt.dk/krimi/forvarsadvokater-er-overraskede-over-tiltale-peter-madsen-faar-ikke-livstid

(Jag kan av någon anledning inte kopiera från BT medan andra verkar kunna det, vet inte varför.)
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-17 kl. 13:28.
Citera
2018-01-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag har antagit att Danmarks regler liknar de svenska, d.v.s. att man kan dömas till rättspsyk om man led av en psykos när brottet begicks.
Det kan man inte påstå att Madsen hade. Farlig - absolut, men inte medveten om vad han gjort? Nej!
Han har ju själv försökt beskriva tiden i ubåten som en psykos, vilket många mördare gör. Drömmen för dessa är att dömas till förvaring för att sedan "mirakulöst" tillfriskna.
Men jag kanske har fel angående Danmarks regler?

Ja för rättspsyksvård liknar Danmarks regler våra, dvs det är i princip bara psykos som räknas som "sindsyg" enl paragraf 16. Sen tillämpar ju Danmark tillräknelighetsprincipen när det skall dömas, den har ju inte vi i Sverige.

Här har jag skrivit lite om vad som gäller för att dömas till forvaring: (FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Jag tror han är livrädd för en forvaringsdom, det var ju tydligen därför han först inte ville gå med på mentalerklaeringen (alltså när han förstod att man i den skulle göra en farlighetsbedömning enl paragraf 70 i Straffeloven).
Citera
2018-01-17, 13:40
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ja för rättspsyksvård liknar Danmarks regler våra, dvs det är i princip bara psykos som räknas som "sindsyg" enl paragraf 16. Sen tillämpar ju Danmark tillräknelighetsprincipen när det skall dömas, den har ju inte vi i Sverige.

Här har jag skrivit lite om vad som gäller för att dömas till forvaring: (FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Jag tror han är livrädd för en forvaringsdom, det var ju tydligen därför han först inte ville gå med på mentalerklaeringen (alltså när han förstod att man i den skulle göra en farlighetsbedömning enl paragraf 70 i Straffeloven).
Tack för info! Hade missat det där.
Citera
2018-01-17, 13:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Källa? Det kan visst vara så, men jag har väldigt svårt att tro att han själv eller hans advokat eller någon annan skulle ha yttrat detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in