2018-01-17, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu har det stått i trovärdiga källor från Danmark - skrivna av danska jurister - som citerats här i tråden, att varken livstid eller förvaring brukar utdömas till förstagångsmördare som mördat "endast" en person. Det är inget jag hittar på.
Det är en första gång för allt. Tro mig. Ingen vill ha Madsen på gatorna efter tio år. Det blir livstid eller förvaring. Detta brott innefattar en tortyr som vi sällan skådat. Han åker dit så det stänker om det.
Citera
2018-01-17, 09:38
Medlem
Citat:
Detta skulle bli en lång diskussion som för för långt från ämnet. Det finns säkert någon tråd om det redan, du får hojta till om du vill diskutera det med mig där.

Jo, men jag misstänker att det ofta inte är så frivilligt när kvinnor deltar i sådant här, även om det kanske förekommer. Utan att det oftast är för männens skull, och att kvinnorna som deltar inte bara låter sig objektifieras och sexualiseras (som i porr, prostitution och ojämlika relationer), utan till och med skadas fysiskt. Och sådant brukar ju inte feminister ropa "hurra" över. Att en kvinna får ta den dominerande rollen inför en man som njuter av detta, är heller ingen garanti för att hon inte är förtryckt i förhållandet utanför sängkammaren... Eller egentligen i den också. Eftersom hon måste spela den roll som han önskar. Fast hon kanske inte ens vill. Har jag läst. Det måste vara ytterst få flickor som kommer på sådana här idéer själva, på sitt flickrum i tonåren...

Det brukar som sagt vara kvinnan som blir förtryckt och utnyttjas, när det gäller sexuella avarter. (Det omvända har säkert hänt i världshistorien någon sällsynt gång; nu tänker jag på diverse berättelser om kejsarinnor och om baronessor i obskyra centraleuropeiska länder för flera hundra år sedan...) Och som sagt: feminister brukar inte gilla sådant så mycket.

Fast jag tycker att det hör till ämnet, eftersom du tycker att offret i just detta fall är mindre värd en smärtfri död/en död utan sexuell tortyr än ett annat potentiellt offer. Men om du verkligen är intresserad av att diskutera ämnet vidare kan vi gärna ta det i PM. Jag är uppriktigt intresserad av hur ett resonemang som ämnar att rättfärdiga en sådan värdering kan se ut.

Ja, nu sitter du där vid din dator och killgissar igen. Har du själv varit involverad i BDSM? Har du vänner och bekanta som är det? Har du någon som helst reell inblick i hur BDSM funkar i det verkliga livet, utanför dina fördomar och förutfattade meningar? Jag har ett par kvinnliga vänner och bekanta som är aktiva inom BDSM-scenen här i min stad. Ingen av dem har tvingats till det, ingen av dem har, såvitt jag vet, historia av ha blivit sexuellt utnyttjade eller dylikt. En av dem är t.ex. en väldigt framgångsrik affärskvinna. De gör det heller inte tillsammans med en partner som "haft intresset först" utan de har själva upptäckt att de har dessa önskemål och de flesta av dem (mina vänner och bekanta som är aktiva) är singlar. Du har helt rätt i att porr reproducerar kvinnoförtryck och bara fokuserar på manlig tillfredsställelse (feministisk porr är undantaget). Jag kan tillägga att jag själv inte är aktiv inom BDSM men har väl ett par preferenser i sängkammaren som går åt det hållet, om än inte så "extremt" som man kan tänka sig att BDSM är. Och hör och häpna, det är saker jag som tonåring i flickrummet märkte att jag tyckte om genom att utforska fantasier. Det är INTE något som min partner bett mig om.

Nu vet jag inte vad du menar med "sexuella avarter"? Om du talar om sexuellt våld och förtryck håller både jag och statistiken med om att maktrelationen ser ut som du beskriver i majoriteten av fallen. Men BDSM är inte lika med sexuellt våld. Det baserar på samma principer som samtyckande vaniljsex fast med andra aktiviteter. Och i vissa fall utan "pressen" som många kvinnor i parrelationer kan känna att tillfredsställa sin partner på sätt som de själva inte är bekväma med, men det är en annan diskussion
Citera
2018-01-17, 09:46
Medlem
Citat:
Fast nu har det stått i trovärdiga källor från Danmark - skrivna av danska jurister - som citerats här i tråden, att varken livstid eller förvaring brukar utdömas till förstagångsmördare som mördat "endast" en person. Det är inget jag hittar på.

Du får gå tillbaka i tråden och läsa information om vad som krävs för forvaring, du verkar ha missat det mesta.
Citera
2018-01-17, 10:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Som en liten kuriosa kan jag nevna at jag har varit om bord på ubåten Nautulius och jag har even dykt med Nautulius.

Kul! (Men jag tror inte att bokstavskombinationen blir impad.)

Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Undrar när skräckfilmen om detta kommer.?

Mycket snart! Det här stoffet kan inte filmmogulerna hålla sig ifrån! Jag tycker att Mads Mikkelsen kan spela Madsen och Alicia Vikander Kim! Och så vill jag ha ett slut där han inte är skyldig... Jag kanske kan skriva manuset själv?!

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Men snälla nån. Du måste väl fatta att det PM gjort skiljer sig rätt jävla kraftigt ifrån någon form av 'standardmord'? Att någon knivas i fyllan eller dylikt är en sak. Nu snackar vi mord, sexualsadism/tortyr, styckning. Självklart ser rättssamhället (och varje friskt tänkande människa) på det med största allvar och förfäran. PM är en djupt störd, livsfarlig jävel. Han kommer naturligtvis att sitta inne under majoriteten av sitt återstående liv. Du kan gråta hur mycket du vill över den saken och förbanna omvärlden som inte förstår PM på det sätt du gör, som inte inser att allt är ett missförstånd, en olycklig händelse till stor del triggad av den dumma, naiva och slampiga KW själv...bla bla. Det hjälps inte. Du är en mördar-groupie, och er lott är att befinna er i minoritet och framkalla avsky från er omgivning. Gilla läget eller sök psykologhjälp.

Ärligt talat, så tror jag att en person som "knivas på fyllan" i mycket högre utsträckning kommer att ställa till med mer elände innan hans liv är slut. Faktiskt. Och inte heller uträtta något nyttigt för samhället däremellan...

Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag tror han ströp ihjäl henne och går igång på det så kuken hans var redo. Sen våldtog han hennes lik. Sen skar han av henne huvudet och resten av kroppen....

Nej, någon våldtäkt hade icke ägt rum.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Vet inte hur det är i Danmark, men här får de ju lön i fängelset. Den kan de ju ta, även om det är lite så blir det ju en del på en sisådär 35-40 år.

Lönen är dock bara några kronor om dagen, som de får när de arbetar i fängelsefabriken, och den kan de sedan köpa godis och tidningar och sådant för i kiosken. Detta är den lilla kostnaden, den stora kostnaden är personaltätheten man måste ha i ett nordiskt fängelse där fångarna inte bara hålls inlåsta utan får röra sig fritt i gemensamhetsutrymmena under dagen. Samt att tanken är att de ska aktiveras, och att umgänge med kriminalvårdarna ska vara en del av behandlingen.

Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Fast jag tycker att det hör till ämnet, eftersom du tycker att offret i just detta fall är mindre värd en smärtfri död/en död utan sexuell tortyr än ett annat potentiellt offer. Men om du verkligen är intresserad av att diskutera ämnet vidare kan vi gärna ta det i PM. Jag är uppriktigt intresserad av hur ett resonemang som ämnar att rättfärdiga en sådan värdering kan se ut.

Ja, nu sitter du där vid din dator och killgissar igen. Har du själv varit involverad i BDSM? Har du vänner och bekanta som är det? Har du någon som helst reell inblick i hur BDSM funkar i det verkliga livet, utanför dina fördomar och förutfattade meningar? Jag har ett par kvinnliga vänner och bekanta som är aktiva inom BDSM-scenen här i min stad. Ingen av dem har tvingats till det, ingen av dem har, såvitt jag vet, historia av ha blivit sexuellt utnyttjade eller dylikt. En av dem är t.ex. en väldigt framgångsrik affärskvinna. De gör det heller inte tillsammans med en partner som "haft intresset först" utan de har själva upptäckt att de har dessa önskemål och de flesta av dem (mina vänner och bekanta som är aktiva) är singlar. Du har helt rätt i att porr reproducerar kvinnoförtryck och bara fokuserar på manlig tillfredsställelse (feministisk porr är undantaget). Jag kan tillägga att jag själv inte är aktiv inom BDSM men har väl ett par preferenser i sängkammaren som går åt det hållet, om än inte så "extremt" som man kan tänka sig att BDSM är. Och hör och häpna, det är saker jag som tonåring i flickrummet märkte att jag tyckte om genom att utforska fantasier. Det är INTE något som min partner bett mig om.

Nu vet jag inte vad du menar med "sexuella avarter"? Om du talar om sexuellt våld och förtryck håller både jag och statistiken med om att maktrelationen ser ut som du beskriver i majoriteten av fallen. Men BDSM är inte lika med sexuellt våld. Det baserar på samma principer som samtyckande vaniljsex fast med andra aktiviteter. Och i vissa fall utan "pressen" som många kvinnor i parrelationer kan känna att tillfredsställa sin partner på sätt som de själva inte är bekväma med, men det är en annan diskussion

Jag hinner inte nu, men vill bara säga att jag inte "killgissar" någonting. Jag är nämligen tjej!
Citera
2018-01-17, 10:25
Medlem
Citat:
Förstagångsförbrytare som ej bedöms som farliga måste det i så fall vara.
PMs RPU visar på att han är farlig för allmänheten. Det är just den typen av gärningsmän som döms till förvaring.
Här kan du läsa om Danmarks farligaste fångar som sitter i förvaring ,förstagångsmördare.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-blir-peter-madsens-liv-i-fangelset-om-han-doms/
Citera
2018-01-17, 10:32
Medlem
Citat:

[...]
Jag hinner inte nu, men vill bara säga att jag inte "killgissar" någonting. Jag är nämligen tjej!
[...]

Det är nog ingen som har missat att du är kvinna. "Killgissar" är ett uttryck för när en person gissar utan att ha på fötterna och uttrycker sig på ett säkert/absolut sätt angående sin gissning. Vilket du gjorde angående hur kvinnor som sysslar med BDSM EGENTLIGEN är förtryckta och inte gör det frivilligt... Suck.
Citera
2018-01-17, 10:36
Medlem
TantLinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Det är fascinerande hur man kan få fram sådant där när personen har dött. Vad för skador innan och efter döden inträffat. Hur går det till?

Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Jag är verkligen ingen rättspatolog, men kan tänka mig att man kan se hur stora blödningar osv som uppkommit vid sticken. Alltså om offret haft någon form av fungerande cirkulation när sticken kom.

Förmodligen är det så. Det syns nog om blodet strömmat til på vissa platser.
Det är hur som helst riktigt vidrigt att tänka på vad hon måste ha genomgått där nere. Nu när man har en viss aning om hur det kan ha gått till. Det är inte till att förstå. Han är ONDSKAN personifierad!
Citera
2018-01-17, 10:37
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Kul! (Men jag tror inte att bokstavskombinationen blir impad.)

Mycket snart! Det här stoffet kan inte filmmogulerna hålla sig ifrån! Jag tycker att Mads Mikkelsen kan spela Madsen och Alicia Vikander Kim! Och så vill jag ha ett slut där han inte är skyldig... Jag kanske kan skriva manuset själv?!

Ärligt talat, så tror jag att en person som "knivas på fyllan" i mycket högre utsträckning kommer att ställa till med mer elände innan hans liv är slut. Faktiskt. Och inte heller uträtta något nyttigt för samhället däremellan...

Lönen är dock bara några kronor om dagen, som de får när de arbetar i fängelsefabriken, och den kan de sedan köpa godis och tidningar och sådant för i kiosken. Detta är den lilla kostnaden, den stora kostnaden är personaltätheten man måste ha i ett nordiskt fängelse där fångarna inte bara hålls inlåsta utan får röra sig fritt i gemensamhetsutrymmena under dagen. Samt att tanken är att de ska aktiveras, och att umgänge med kriminalvårdarna ska vara en del av behandlingen.

Det fetade: jo med kniven
Citera
2018-01-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Det fetade: jo med kniven

Exakt:

Selve sigtelsen lyder på 'anden kønslig omgang end samleje under særlig skærpende omstændigheder'. Den er rejst efter straffelovens § 225 med henvisning til stk. 1 og stk. 3 i § 216, som er den såkaldte voldtægtsparagraf, der siger, at sexkrænkelser under særligt skærpende omstændigheder giver op til 12 års fængsel
Citera
2018-01-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med tanke på vad vi nu vet, att det är sexualsadism och ren tortyr som Kim Wall varit utsatt för och troligtvis under en längre stund, så återknyter jag till en frågeställning eller hypotes jag tidigt hade.
Framförallt sedan torson dök upp, så kunde jag inte släppa tanken.
----------------------
Har Kim Wall varit bunden? Jag vill tro att hon varit fastbunden tex i stegen/lejdaren som leder ner i ubåten. Tänker både på handlovar och fotleder. Och den Makt det ger honom.

En sexualsadist njuter av att ha Makt, Kontroll och Lidande
-----------------------
1. En sådan person njuter alltså av lidandet, vanligtvis speglade i offrets ögon, minspel eller andra känsloförnimmelser
2. Få offret att känna sig totalt utelämnad och försvarslös i hans Makt
3. Ha uppsikt över offrets alla reaktioner dvs Kontroll
4. Fria händer att åsamka lidandet samtidigt med ögonkontakt/överblick
(Frihet till skillnad från Fjättrad) Dominant - Underordnad
5. Alla skador i och kring Könsdelarna har en given fördel av den positionen samtidigt som han kan avläsa alla reaktioner.

PM hade förhållandevis liten skadebild av motstånd från Kim Wall särskilt inte i beaktande av hennes skador.

Kan det förklaras av ett snabbt överraskningsmoment samt att hon gjorts försvarslös? Buntband hade han ingen brist på t.ex.
Kniv hade han också?
Väl nedsänkt på botten, var hon helt i hans Makt utan kontakt med omvärlden.

Har ni funderat kring detta något?

Hur som ville jag knyta ihop min tanke-säck och sätta ner den.

Det du beskriver är precis så som jag också tror att det har gått till.

Givetvis ville han ha henne upphängd som ett slaktoffer för maximal njutning. Det är garanterat inte samma sak att ha offret liggandes på en brits eller på golvet. Att få upp henne hängandes i lejdaren var inga problem. Först att lömskt överrumpla henne, sen oskadliggöra henne med buntband, sen hissa/vinscha upp henne (kanske med rep under armarna/överkroppen) i lejdaren. Förmodligen tejpa hennes mun så han slapp höra skriken. Sen var det bara att sätta igång.

Fy för den lede!
Citera
2018-01-17, 12:00
Medlem
Citat:

)

Jag klipper ut ditt citat eftersom det blev väldigt stökigt annars.
Han våldtog Kim! Man kan våldta med sitt kön. Men man kan också våldta medelst verktyg. Och Madsen våldtog Kim genom penetrering med kniv. Han skar sönder henne inne i vagina med kniven. Vad kallar du det annars?
Citera
2018-01-17, 12:08
Medlem
Madsen kommer med all sannolikhet dömas för tre brott: Mord, sexuellt umgänge med lik, brott mot griftefriden. Under särskilt försvårande omständigheter. (Har jag glömt något?)

Frågan är om han sitter av dessa tre brott parallellt, vilket ju är väldigt vanligt. Eller om han FÖRST får sitta av straffet för mord, därefter sitta av straffet för umgänge med lik och därefter brott mot griftefriden. Jag tänker då på brottets art med allt vad vi läst om hur det gått till och planeringen inför brottet. Det är liksom inte som om han snubblade och råkade sticka kniven i någon.

Om det är så att han sitter av brotten efter varandra, och inte parallellt, så lär han komma ut via en kista.
Nån som har koll på det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in