Citat:
Om det inte är allt för dammigt där på kliniken så kan jag meddela att det finns stort värde i att prestera då det väl används vid arbetsintervjuer och dylikt.
Men om det är så här jävla illa att man sitter och testar ordförråd på ett intelligenstest då kommer jag nog bli lite av en rabiat IQ-förnekare. Nu är det väl dock så att det mest är en fråga om olika läger i IQ-frågan.
Men om det är så här jävla illa att man sitter och testar ordförråd på ett intelligenstest då kommer jag nog bli lite av en rabiat IQ-förnekare. Nu är det väl dock så att det mest är en fråga om olika läger i IQ-frågan.
Vad jag vet går det i viss utsträckning öka poängen i de test du anser vara riktig IQ. En grundförutsättning att få bra resultat är ju att man är familjär med begreppet, hur testen utövas och brukar se ut, samt varit med om några givna exempel, annars är det meningslöst att ta ett test och utgå från det resultatet.
Sen går det öva, öva och nöta test, vänja sig vid symboler, vridningar, mönster, etc men det blir samma typ av inlärning som att läsa glosor. Så fort du stöter på ett test med regler du inte kan skiter det sig, för den abstrakta och logiska intelligensen man har är man ganska fast med.
Tycker allt du raljerar över testet, det är faktiskt ganska omfattande med många moment. Ett, vet ej om det var en del i WAIS iofs men det var att framför ett datorprogram klicka typ höger, vänster upp eller ned efter någon given färg eller nått. Man fick antingen komma framåt, eller fick fel. Man lärde sig, klicka klicka klicka som en dåre, sen blev det plötsligt error. Har för mig med en ganska torr brittisk röst. "Error" igen? Va i helvete, precis så jag klickat ju. Men reglerna hade ändrats.
Försöka komma underfund med nya reglerna, köra på, sen byttes de igen. Sådär pågick det under en rätt bra tid. Det som mättes och kollades var impulser, reaktionstid, intervaller, koncentration, hur många rättklick, hur många felklick, hur lång tid innan man förstod ett nytt mönster, samtidigt så satt psykolog och tittade på mig snett bakifrån hur jag agerade. Det tog lång tid också och jag ville verkligen döda det, och mellan varje klick gick det på tid också, så man kunde inte sitta och studera skiten för då bytte det bild och så var det nya regler där typ.
Nått moment är att se på en bild, sen får du se samma bild som det fattas 5 föremål som du ska säga mot den första. Sen får du lite frågor och annat, sen får du papper och penna och ska rita bilden du sett innan. Frågor. En stund senare får du se en bild och "är detta första bilden eller den det saknades fem föremål på?", sen får du jämföra din skitbild med den du tror dig ritat av, ser du mängden parametrar?
Sammanlagt 10 timmar aktiv tid med olika tester. Ordförståelse och allmänbildning är ett par delar