2018-01-16, 22:08
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbtgb
Min frågeställning var dumt formulerad. Jag skrev den med en viss ironi. Det är givet att jag fattar att jag inte är svagbegåvad. Jag har har högsta betyg i alla kurser som jag har läst på komvux, dvs 15 stycken totalt. Tycker du att jag verkar svagbegåvad, eller?

Fast att ha höga betyg i skolan har inte så mycket att göra med IQ.
Däremot är det enklare för folk med hög IQ att göra bra resultat i skolan.
Det betyder inte att man automatiskt är smart

"Absence of evidence is not evidence of absence!"
Citera
2018-01-16, 22:17
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Man behöver inte ha hög koncentrationsförmåga för att ha hög IQ. Kolla bara på folk med adhd tex

Ja vad är det jag ska kolla?
Det är vetenskapligt vedertaget att folk med ADHD generellt har lägre resultat på IQ test.
Och nu tänker du direkt att det bara beror på att de är sämre på göra testerna.
Jaaa exakt. Och hur tror du annars att man ska kunna mäta detta.
IQ är ju exakt detta. Hur bra man är på att lösa ett IQ-test. Det finns ju inget annat sätt att komma fram till IQ

Det är lite som att säga att man är inte dålig på att läsa bara för att man läste fel hela tiden eftersom det beror på att man inte tolka ord lika bra.
Då är man ju per definition dåligare på att läsa.
Eller att enbenta personer egentligen springer jättefort bara de hade haft ett till ben.

Vad man säger om ADHD och intelligens är att de får sämre resultat pga sämre och kortare arbetsminne samt processhastighet.
Vilket är lite samma sak som min jämförelse med läsningen.

Man kan inte säga att man är jätte smart, enda kruxet är att det tar mycket längre tid för mig att tänka och jag kan inte tänka lika bra.

Med detta sagt så kan jag nämna att jag har ADHD.
Citera
2018-01-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Ja vad är det jag ska kolla?
Det är vetenskapligt vedertaget att folk med ADHD generellt har lägre resultat på IQ test.
Och nu tänker du direkt att det bara beror på att de är sämre på göra testerna.
Jaaa exakt. Och hur tror du annars att man ska kunna mäta detta.
IQ är ju exakt detta. Hur bra man är på att lösa ett IQ-test. Det finns ju inget annat sätt att komma fram till IQ

Det är lite som att säga att man är inte dålig på att läsa bara för att man läste fel hela tiden eftersom det beror på att man inte tolka ord lika bra.
Då är man ju per definition dåligare på att läsa.
Eller att enbenta personer egentligen springer jättefort bara de hade haft ett till ben.

Vad man säger om ADHD och intelligens är att de får sämre resultat pga sämre och kortare arbetsminne samt processhastighet.
Vilket är lite samma sak som min jämförelse med läsningen.

Man kan inte säga att man är jätte smart, enda kruxet är att det tar mycket längre tid för mig att tänka och jag kan inte tänka lika bra.

Med detta sagt så kan jag nämna att jag har ADHD.

Haha.. lite roligt svar faktiskt.

Hursomhelst... kan du länka källa? Jag har nämligen läst att först visade forskningen på lägre IQ, sen högre IQ. Nu visar forskning på att iq inte har med adhd att göra.
Citera
2018-01-16, 22:29
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Haha.. lite roligt svar faktiskt.

Hursomhelst... kan du länka källa? Jag har nämligen läst att först visade forskningen på lägre IQ, sen högre IQ. Nu visar forskning på att iq inte har med adhd att göra.

Nej det är inte så att folk med låg IQ oftare har ADHD
Tolka det snarare som att folk FÅR lägre IQ av att ha ADHD

Första sökträffen på Google. Rubriken är dock aningen missvisande men texten beskriver ganska exakt det jag skrev.

Man skulle kunna formulera det på detta vis
Om jag inte är bra på IQ test, Vad är det jag är duktig på då som skulle verifiera min "höga" IQ.
Alltså IQ är ett resultat, Är resultatet dåligt, vad är det som då är bra?

https://www.additudemag.com/low-iq-in-adhd-adults-may-not-reflect-intelligence/

ADHD människor har dock väldigt liten försämring på IQ-tester. Men det är statistiskt validerat.
Citera
2018-01-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Nej det är inte så att folk med låg IQ oftare har ADHD
Tolka det snarare som att folk FÅR lägre IQ av att ha ADHD

Första sökträffen på Google. Rubriken är dock aningen missvisande men texten beskriver ganska exakt det jag skrev.

Man skulle kunna formulera det på detta vis
Om jag inte är bra på IQ test, Vad är det jag är duktig på då som skulle verifiera min "höga" IQ.
Alltså IQ är ett resultat, Är resultatet dåligt, vad är det som då är bra?

https://www.additudemag.com/low-iq-in-adhd-adults-may-not-reflect-intelligence/

ADHD människor har dock väldigt liten försämring på IQ-tester. Men det är statistiskt validerat.

Ja, det står att det påverkar arbetsminnet. Det kan jag räkna ut med lilltån...dock tror inte jag att arbetsminnet har egentlig betydelse för logiken eller det abstrakta tänkandet= iq
Citera
2018-01-16, 22:49
Medlem
Japhys avatar
Citat:
För att jag inte accepterar kränkningar och of topic? Alltså

Stavning har inget med intelligens att göra, och nej, jag har inget rättstavningsprogram!
Lättkränkthet kombinerat med ett behov av att hota med övermakten (läs moderatorerna) är fler tecken på din lågbegåvning. Det är inget att skämmas över. Rent statistiskt är runt 35% lika eller mindre begåvade än du. Men du har ju något annat - en förmåga att läsa komvux på distans. Var glad över det. Det finns många i din situation som inte ens skulle klara av en sån sak.
Citera
2018-01-16, 23:07
Bannlyst
Citat:
Jag är nyfiken och därför vill jag ställa en fråga till er. Hur upplever ni min intelligensnivå baserat på hur jag skriver och uttrycker mig? Svagbegåvad, normalbegåvad eller högra begåvning än genomsnittet? Motivera gärna era svar.

Kommer INTE att besvara folk som enbart vill kränka och raljera. Sådana inlägg kommer genast att rapporteras.

Efter reaktioner och slutsatser du tagit i tråden så skulle jag säga svagbegåvad som bäst, någonstans mellan mentalt handikappad och svagbegåvad skulle jag gissa.
Det är min slutsats efter alla dina kommentarer i tråden.
Citera
2018-01-16, 23:09
Medlem
Citat:
Som ser dessa test så svart-vitt och okritiskt! Hoppas inte att du jobbar inom vården överhuvudtaget.

Inte för att vara dryg, men jag tror verkligen att du borde läsa inlägget en gång till. Du efterfrågade en tolkning av trådstarten och fick en sådan. Jag gav även exempel på störande faktorer som kan påverka ett testresultat och underströk i sista stycket att resultatet inte behöver stämma. Resultatet behöver visserligen inte vara felaktigt heller. Resultatet behöver inte ens spela någon roll i praktiken.

Hela min poäng var just att det inte är så svartvitt. Eller så kan vi bara nöja oss med att min text var otydlig.

Eftersom detta inte är arbetstid och du inte är min patient kan jag även lägga till en rak fråga.
Är du intresserad av en nyanserad bild eller vill du hellre ha en ryggdunk och att man säger att du absolut inte skulle kunna vara mindre begåvad än genomsnittssvensken?
Citera
2018-01-16, 23:15
Medlem
Citat:
Absolut!
Glöm inte att IQ endast mäter logiskt/abstrakt tänkande. Den definierar inte dej som person. Det är mycket lite forskning som har gjorts på hjärnan och de upptäcker nya saker hela tiden.
Hursomhelst, som jag sagt innan. Om resultatet stör dej så be om att få göra ett nytt, utan att en person sitter Brevid och stressar dej. Eftersom du kanske har lite stressproblem så kan du kanske öva lite på mensas IQtest så länge. Bara för att vänja dej.

Lycka till!

Nej, dessa WAIS test är bredare och innehåller en massa med ordförståelse, praktiska prov så det är upp till bevis på att man kan utföra logiskt också, på tid, prov på arbetsminne, kunna rita en bild man fick se för 10 minuter sedan, allmänbehåvning etc etc

Jag är inte säker på någon i tråden faktiskt kan läsa ut siffrorna som TS presenterade i första inlägget.

EDIT: SÅG ATT DET HADE KOMMIT EN SOM TOLKAT.

Finns det ingen psykolog eller psykiater som sysslat med detta och kan svara?

Med det sagt är det här ändå inget ofelbart test att mäta intelligens på, särskilt inte för någon med eventuell adhd som kanske drar åt add och inte lyckas engagera sig i testen, jag tyckte det var kul, spännande och utmanande när jag gjorde dem.

Många inom normalspannet och utan funktionshinder skulle få sig en tankeställare om de gjorde ett sånt här test. Mitt skit med frågor och övningar höll på i 10 timmar tror jag, 2 dagar x 5 timmar, men allt var inte WAIS.
Senast redigerad av starxgvs 2018-01-16 kl. 23:18.
Citera
2018-01-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Nej, dessa WAIS test är bredare och innehåller en massa med ordförståelse, praktiska prov så det är upp till bevis på att man kan utföra logiskt också, på tid, prov på arbetsminne, kunna rita en bild man fick se för 10 minuter sedan, allmänbehåvning etc etc

Jag är inte säker på någon i tråden faktiskt kan läsa ut siffrorna som TS presenterade i första inlägget. Jag har hela tiden funderat på om det är rådata som ska skalas om eller inte och sedan räknas samman efter någon tabell. Några 78 i IQ har hon inte iallafall, bortser du från alla små test har hon 82(de 5 stora ska räknas samman och divideras, åtminstone ser det så ut i alla pdfer jag hunnit kolla i för wais-iv) men sedan ska poängen från de små testerna skalas om också och adderas till totalen(om det nu inte är det som gjort som sänkt det till 78).

Med det sagt är det här ändå inget fulländat test att mäta intelligens på, särskilt inte för någon med eventuell adhd som kanske drar åt add och inte lyckas engagera sig i testen, jag tyckte det var kul, spännande och utmanande när jag gjorde dem.

Många inom normalspannet och utan funktionshinder skulle få sig en tankeställare om de gjorde ett sånt här test. Mitt skit med frågor och övningar höll på i 10 timmar tror jag, 2 dagar x 5 timmar, men allt var inte WAIS.

Ah, jag förstår.
Jag tolkade testet som 78 eftersom det står hela skalan 73-85 indexpoäng (78)
Citera
2018-01-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs

Jag är inte säker på någon i tråden faktiskt kan läsa ut siffrorna som TS presenterade i första inlägget. Jag har hela tiden funderat på om det är rådata som ska skalas om eller inte och sedan räknas samman efter någon tabell. Några 78 i IQ har hon inte iallafall, bortser du från alla små test har hon 82(de 5 stora ska räknas samman och divideras, åtminstone ser det så ut i alla pdfer jag hunnit kolla i för wais-iv) men sedan ska poängen från de små testerna skalas om också och adderas till totalen(om det nu inte är det som gjort som sänkt det till 78).

Med det sagt är det här ändå inget fulländat test att mäta intelligens på, särskilt inte för någon med eventuell adhd som kanske drar åt add och inte lyckas engagera sig i testen, jag tyckte det var kul, spännande och utmanande när jag gjorde dem.

Siffrorna är inte rådata. Datan har redan konverterats till indexpoäng, vilket görs i ett datorprogram utifrån givna tabeller. Betänk att alla inte har en jämn resultatprofil. Rimligen borde man då kunna få en ganska låg totalpoäng, om man har relativt låga poäng inom ett flertal index. Ärligt talat minns jag inte uträkningen på rak arm. Jag kan leta upp en manual och kontrollera siffrorna när tillfälle ges.

WAIS är, vad jag vet, det mest använda begåvningstestet och bygger på gedigen forskning, men samtidigt har du helt rätt i att det inte är fulländat. Enskilda testresultat kan så klart vara missvisande.
Citera
2018-01-16, 23:31
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemjau
Siffrorna är inte rådata. Datan har redan konverterats till indexpoäng, vilket görs i ett datorprogram utifrån givna tabeller. Betänk att alla inte har en jämn resultatprofil. Rimligen borde man då kunna få en ganska låg totalpoäng, om man har relativt låga poäng inom ett flertal index. Ärligt talat minns jag inte uträkningen på rak arm. Jag kan leta upp en manual och kontrollera siffrorna när tillfälle ges.

WAIS är, vad jag vet, det mest använda begåvningstestet och bygger på gedigen forskning, men samtidigt har du helt rätt i att det inte är fulländat. Enskilda testresultat kan så klart vara missvisande.

Hur kan ett begåvningetst någonsin handla om hur stort ordförråd man har? Det är ju så scammigt det bara kan bli. Bara in på google och ta första bästa fejkttest där och är man inte nöjd med resultatet köper man sig en ordbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in