2018-01-17, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Fast arbetsminnet har väldigt stor betydelse hur långt man kan hålla tråden levande i huvet.

hur snabbt man kan processa information och göra något utav den...
Citera
2018-01-17, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgbtgb
Alla mina lärare (från tre olika skolor) har imponerats stort av mig. Samtliga har kallat mig begåvad.

Att du klarar komvux säger inte ett dugg om hur smart du är. Idag är proven man gör i skolan ca hälften så svåra som de var för tjugo år sedan. Det har lett till att högskolestudenter inte ens kan läsa och skriva. Hade du gått komvux för något decennie sedan hade du fått icke godkänt i alla ämnen.

Många nybörjarstudenter har problem med att skriva korrekt, visar en pilotundersökning vid Lunds universitet. En femtedel av studenterna i studien bedömdes ha så stora brister att de knappt kan tas om hand inom ramen för utbildningen. "Som exempel kan nämnas att det fanns en text utan en enda korrekt mening", skriver Josefsson och Santesson.

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-04/manga-studenter-kan-inte-skriva-korrekt

Ny analys. I årskurs 1 på gymnasiet har hälften av eleverna problem med enkla beräkningar de borde lärt sig på mellanstadiet.
https://www.dn.se/debatt/gymnasister-har-svart-klara-matematik-for-mellanstadiet/

Kraftigt ras i högskolestudenterns mattekunskaper. Inom några civlingenjörsprogram var det fler än en tredjedel av nybörjarna som inte ens klarade grundskolematematiken.
https://www.svd.se/kraftigt-ras-i-hogskolestudenterns-mattekunskaper

I dagens Kaliber berättar universitetslärare om studenter med låga förkunskaper, om krav som sänks och om ett ersättningssystem som ger mer pengar ju fler studenter som godkänns. – Lärare har ju i alla tider klagat på att studenterna är svaga att de kan inget och sånt, men det som har hänt nu är någonting helt annat, att det är så många som har så påtagliga svagheter i sina förkunskaper och färdigheter. Humanekologen Ebba Lisberg Jensen är en av de universitetslärare som gått ut offentligt och talat om högskolestudenter som ligger på 13-åringars nivå när det gäller att läsa och skriva. – När man ser vad de som skrivit, de som har problem och det har inte alla, men allt fler, då blir det ofta så påvert att man som lärare inte kan utläsa vad som står, alltså man fattar inte vad det står.

Det finns både svenska studier, internationella jämförelser och diagnostiska prov som visar att svenska ungdomars kunskaper i bland annat matematik och svenska har sjunkit under senare år. Så vad händer då när allt sämre förberedda gymnasister möter en högskola med ekonomiska incitament att godkänna så många som möjligt? De kommer med mindre i bagaget än vad jag och andra universitetslärare förväntar oss, de har gått i skolan, kraven för att man ska komma in på lärarutbildningen och bli samhällslärare är att man har matte B, samtidigt märker man att de inte verkar förstå ens elementa som de borde ha lärt sig i matematiken redan på högstadiet.

Det är inte så rimligt att tro att en lärare vill underkänna 9 av 10 studenter och hålla kvar vid en kravnivå som vi hade för kanske 20-30 år sedan. Men det är klart att det är ingen som säger att vi sänka kraven för att få igenom de här studenterna, men de facto tror jag att vi gör det Ja, studenternas förkunskaper har försämrats och för att tillräckligt många ska bli godkända måste vi antingen jobba mer än de har betalt för - eller sänka kraven. Lasse Ekstrand undervisar i ekonomi vi högskolan i Gävle. – Lärarana känner sig pressade ibland till att godkänna på nåder. Hon menar att sjunkande förkunskaper och sänkta krav är ett hot mot patientsäkerheten.

Åsa Cider har gett fysiologikursen i 10 år. Hon upplever att studenternas förkunskaper i matematik och fysik har försämrats under den tiden. I våras var det bara 35 procent av de blivande arbetsterapeuterna som klarade tentan. Efter omtentan ville studenterna byta examinator. – Och då blev jag inkallad till ledningen och så sade de att det var ju fel på tentan, de sade att studenterna ska inte behöva kunna det här, att det är alldeles för svårt. Och det är ju inte för svårt, det är ju det som vi haft hela tiden.

Och från och med den här terminen har man gjort om kursen i fysiologi. Åsa menar att man anpassar nivån efter sjunkande förkunskaper. Hon menar att kraven har sänkts. – I praktiken ja, det finns liksom inga möjligheter - annars skulle ju alla lärarstudenter få tillbringa en massa extraterminer innan de blev färdiga med sin utbildning, så man är ju bara piskad rent praktiskt att sänka kraven. Och det känns som att det blir en ond cirkel som man fasar för, att studenterna kommer med lägre kunskaper från grundskola och gymnasium och så är de lärarstudenter och så utexamineras de med mindre i bagaget än vad tidigare generationers lärare hade och då sänks väl kunskapsnivåerna ytterligare i grundskola och gymnasium, jag vet inte var det ska sluta det hela. Det känns ju djupt bekymmersamt. Så då det blir så att man till sist kanske mer eller mindre låter nåd gå före rätt och släpper igenom studenter som man kanske egentligen inte borde släppa igenom därför att man helt enkelt inte har mer resurser att lägga på dem, inte mer tid och inte mer ork.

Men i takt med att tentorna blir sämre och sämre, problemet är att det blir färre och färre som har förmåga att leva av egen kraft. – Ämnesmässigt är det tveklöst så att , till exempel i matematik har vi på KTH sett att kunskaperna har minskat, de som börjar idag är i mindre grad förmögna att klara uppgifter som de i högre grad var förmögna att lösa för 10 år sedan, det ser vi som fastställt.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/251952?programid=1316

Studiekraven på högskolorna har sänkts så kraftigt att det egentligen är gymnasienivå studenterna läser på. Så "universitet" finns inte längre, man kan kalla det gymnasium.

Att du klarat komvux med 73 i IQ säger ju något om kraven på komvux, eller hur?
Senast redigerad av enkvist 2018-01-17 kl. 09:21.
Citera
2018-01-17, 09:38
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Jättemånga inlägg är borttagna. Hursomhelst, vad exakt är det du hävdar då? Vad exakt debatterar du med mej?

Jag hävdar överhuvudtaget ingenting. Det enda jag sagt är att jag starkt betvivlade att det fanns en positiv korrelation mellan ADHD och IQ och därför ville ha en källa på hur det förhöll sig med det.
Citera
2018-01-17, 09:51
Medlem
Citat:
Jättemånga inlägg är borttagna. Hursomhelst, vad exakt är det du hävdar då? Vad exakt debatterar du med mej?

Den stora Forskningen som gjordes för ett tag sen på -”23 locations in 9 countries by 80 researchers, primarily psychiatrists and neuroscientists”...” a total of 3242 people, age 4 to 63”...”the smaller brain structures in children But not in adults fits with a ”delayed peak volyme” theory.

https://washingtonpost.com/news/to-your-health/wp/2017/02/15/attention-deficithyperactivity-is-a-brain-disorder-scientists-confirm/

Om du anser att du kan psykologi fackspråk så kan jag länka vetenskapliga artiklar

Utvecklade mitt svar lite ☝🏼
Citera
2018-01-17, 09:59
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Jag hävdar överhuvudtaget ingenting. Det enda jag sagt är att jag starkt betvivlade att det fanns en positiv korrelation mellan ADHD och IQ och därför ville ha en källa på hur det förhöll sig med det.

Och svaret är att det finns en svag korrelation men dock statistiskt säkerställt samband mellan IQ och ADHD.

Men kom också ihåg att ADHD är en väldigt diffus diagnos. Det är inte svart eller vitt.
Det är bara en kategorisering av ett beteende.
På samma sätt skulle man kunna säga att ickemusikaliska personer har en diagnos som man kallar
IMPS (ickemusikalisk personlighetsstörning) där man sätter upp vissa kriterier som ska uppfylla diagnosen.
1. Upplevt dåligt musikminne.
2. Lyssnar på Radio Rix
3. Skiljer inte på Jazz och Blues
4 mm mm

Och därefter kollar man hur folk med denna diagnos presterar i Svenska läsförståelse.
Därefter påstår man att folk med IMPS är sämre än genomsnittet på att förstå språk.
Citera
2018-01-17, 10:00
Medlem
Citat:

Citat:

Jag har aldrig hävdat att de är smartare... jag har hävdat att det rent iq-mässigt inte är någon skillnad. Alltså inte förmågan att prestera bra på iq-test, utan iq. Tex, människor med dyslexi, vet de flesta att de inte är mer korkade än andra. De har ett handikapp. Likaså folk med adhd. Det betyder inte att deras logiska/abstrakta tänk är sämre än vårt bara för att de kanske inte kan göra ett iq-test lika snabbt som vi. Sen kan man ju alltid diskutera vad intelligens är osv.
Citera
2018-01-17, 10:04
Medlem
Citat:
Och svaret är att det finns en svag korrelation men dock statistiskt säkerställt samband mellan IQ och ADHD.

Men kom också ihåg att ADHD är en väldigt diffus diagnos. Det är inte svart eller vitt.
På samma sätt skulle man kunna säga att ickemusikaliska personer har en diagnos som man kallar
IMPS (ickemusikalisk personlighetsstörning) där man sätter upp vissa kriterier som ska uppfylla diagnosen.
2. Lyssnar på Radio Rix
4 mm mm

Och därefter kollar man hur folk med denna diagnos presterar i Svenska läsförståelse.
Därefter påstår man att folk med IMPS är sämre än genomsnittet på att förstå språk.

Forskningen visar på en fördröjd utvecklingskurva hos barn med Adhd. Det är den enda korrelationen med iq de kommit fram till.
Citera
2018-01-17, 10:13
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:

Tack, jag ska läsa under dagen. Även om man inte fullt ut kan ta till sig resultatet, så räcker det ofta med att läsa abstract och komplettera med sporadisk läsning i övrigt.

Citat:

2. Lyssnar på Radio Rix
4 mm mm

Jag antar att det är en negativ, och inte positiv, korrelation då? Är den hur som helst svag, så spelar det heller ingen större roll egentligen.

Jo jag förstår att det blir osäkert p g a, mer eller mindre, godtyckligt uppsatta kriterier utan tydliga gränsdragningar. Även IQ/intelligens är väldigt diffust definierat för den delen.
Citera
2018-01-17, 10:23
Medlem
Citat:
Tack, jag ska läsa under dagen. Även om man inte fullt ut kan ta till sig resultatet, så räcker det ofta med att läsa abstract och komplettera med sporadisk läsning i övrigt.

Jag antar att det är en negativ, och inte positiv, korrelation då? Är den hur som helst svag, så spelar det heller ingen större roll egentligen.

Jo jag förstår att det blir osäkert p g a, mer eller mindre, godtyckligt uppsatta kriterier utan tydliga gränsdragningar. Även IQ/intelligens är väldigt diffust definierat för den delen.

Det beror väl på hur man ser det... Vissa har gjort sin överskottsenergi till en superkraft. Jag tycker inte att man ska hänga upp för mycket forskning på just barn. Givetvis är den jätteviktig, då barndomen präglar människor. Viktigt att kunna veta vad för insatser och hjälp man behöver sätta in. Forskningen visar visserligen på mindre hjärnvolym hos barn med adhd. Dock så vet man ju inte tillräckligt om hjärnan ännu för att nå en slutsats om lägre iq. Barn med adhd kanske använder hjärnan på ett annat sätt som dagens skolundervisning inte är anpassad för. Tex det finns många vuxna människor som hela sitt liv haft svårt att anpassa sig till samhället. Haft svårt att koncentrera sig i skolan etc. Sen när de har gjort en adhdutredning så visar det sig att de inte har just adhd men istället skyhögt iq. Som sagt, vi vet inte tillräckligt om våra olika beteenden, intelligens och om hjärnan ännu, för att kunna dra slutgiltiga slutsatser.
Senast redigerad av Vackertjej 2018-01-17 kl. 10:29.
Citera
2018-01-17, 10:29
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Det beror väl på hur man ser det... Vissa har gjort sin överskottsenergi till en superkraft. Jag tycker inte att man ska hänga upp för mycket forskning på just barn. Givetvis är den jätteviktig, då barndomen präglar människor. Viktigt att kunna veta vad för insatser och hjälp man behöver sätta in. Forskningen visar visserligen på mindre hjärnvolym hos barn med adhd. Dock så vet man ju inte tillräckligt om hjärnan ännu för att nå en slutsats om lägre iq. Barn med adhd kanske använder hjärnan på ett annat sätt som dagens skolundervisning inte är anpassad för. Tex det finns många vuxna människor som hela sitt liv haft svårt att anpassa sig till samhället. Haft svårt att koncentrera sig i skolan etc. Sen när de har gjort en adhdutredning så visar det sig att de inte har just adhd men istället skyhögt iq. Som sagt, vi vet inte tillräckligt om hjärnan ännu för att kunna dra slutsatser om vissa diagnoser.

Jag skulle nog snarare säga att vi vet för lite för att utgå ifrån att man överhuvudtaget förstått vad ADHD "är" och därmed inte klarat att definiera det på ett vettigt sätt. IQ är dessutom helt och hållet en subjektiv definition, det är helt avhängigt vad vi anser att IQ är. Men i övrigt håller jag med.
Citera
2018-01-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Man kan anse att allt man har lärt sig är en del av människan och det är såklart sant, likförbannat kommer nog vissa prestera bättre inför nya utmaningar än andra, om det sedan är för att de har haft tur från allra första början eller om det är inneboende förmåga kan man spekulera om. Nu kommer datorerna och de kommer slå oss gällande intelligens, det tycker jag i alla fall visar med ALL TYDLIGHET att intelligens handlar om "processor-förmåga"

Det är jättemycket som inte behöver stämma, det kan vara så att allting är en illusion och att egot inte är en verklig sak, faktum är att desto tidigare neurovetenskapen ersätter psykologin desto bättre! Sedan efter det blir det en fråga om fysik, hjärnan är trots allt materia.
Personligen skiter jag fullständigt i social kompetens, vet inte ens vad det innebär.
Att de är glada kan ha att göra med att de känner sig osäkra. Personligen tror jag inte på fri vilja, men det är fortfarande något i MIG som vill vara den där superduper-begåvade alfahanen och då är ett bra resultat på ett IQ-test en förträfflig egoboost. Ja tack!

Har du antisocial och narcissism anser jag personligen att du borde kasseras, det "overridar" intelligens så pass mycket, helt klart.

Sam Harris lajkar det här med IQ och då är jag inte den som har sådant enormt hybris att jag bara känner mig bekväm med att förkasta alltihop, han talade om att IQ-test är den bästa indikatorn vi har och det låter ju oroväckande, det ger tyngd åt testerna.

Men visst det är ju något inneboende konstigt med dessa tester för de är till för att testa "kärnförmågan" men du får inte ha gjort testerna innan för att få en ackurat bild av din kärnförmåga, för har du tränat är det inte din sanna förmåga du får bevis på, då är frågan på vilket annat område man resonerar så. Lär man sig något anses man ju bli bättre. Frågan är om det verkligen är rätt att dela upp det så här i kunskap och förmåga.

Jag vet inte, om jag någonsin gör ett IQ-test får jag be till gudarna att det visar bra, tills dess väljer jag att inte göra ett IQ-test då ovissheten är godare än vissheten om att man egentligen är lågbegåvad.
Men nu handlar ju sådana här tester om att utesluta eller fastställa problem av neurologisk art. Inte att fastställa IQ. Konstigt att jag inte fått resultat och någon som tydligen presterar lågt överlag får hem dem. Till mig sa de inte ens om jag ligger under, på snittet eller över.

Något irriterande förfarande av psykiatrin som även i andra fall meddelat resultat utan att ha förklaringar personen ifråga kan förstå i förhållandet till sina resultat. För det första så finns det en större procent som faktiskt ligger under. Det är människor vi möter överallt utan att omedelbart kunna se att de ligger under. Sedan, precis som du säger, vill vi alla prestera bra och utmärka oss mot andra åtminstone i något. Att få höra att man är långt sämre skulle kunna slå undan benen på vem som helst. Särskilt för dem som kämpat i motvind hela livet. De blir, svart på vitt, idioter.

Lägre begåvning kan blandas ihop med adhd, liksom adhd kan få individen att inte prestera efter sin faktiska kapacitet på testerna.

Tänk också på att det här begåvning spannet gäller alla du möter. Det är människor i kön på affären, dem som utreder dig, grannarna, vännerna, din släkt, busschauffören, osv.

Tänk att du har 100 människor omkring dig, ta fram siffrorna över hur det är fördelat och se att det inte är så tokigt. Du går inte omkring och värderar eller ens ser var människor ligger intelligensmässigt. Det som är svårare med svagbegåvade är att göra sig förstådd hos dem, men människor med högre IQ behöver nödvändigtvis inte vara skickligare de heller på att förstå andra människor. (Förmågan till empati och så vidare spelar in också). Sedan så, dina särintressen som kommer av högre IQ är knappast människor i allmänhet intresserade av. Att snitta under, betyder inte nödvändigtvis att man har mindre med genomsnittliga människor att göra, tvärtom.
Senast redigerad av Schablonbild 2018-01-17 kl. 12:39.
Citera
2018-01-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkvist
Att du klarar komvux säger inte ett dugg om hur smart du är. Idag är proven man gör i skolan ca hälften så svåra som de var för tjugo år sedan. Det har lett till att högskolestudenter inte ens kan läsa och skriva. Hade du gått komvux för något decennie sedan hade du fått icke godkänt i alla ämnen.

Många nybörjarstudenter har problem med att skriva korrekt, visar en pilotundersökning vid Lunds universitet. En femtedel av studenterna i studien bedömdes ha så stora brister att de knappt kan tas om hand inom ramen för utbildningen. "Som exempel kan nämnas att det fanns en text utan en enda korrekt mening", skriver Josefsson och Santesson.

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-04/manga-studenter-kan-inte-skriva-korrekt

Ny analys. I årskurs 1 på gymnasiet har hälften av eleverna problem med enkla beräkningar de borde lärt sig på mellanstadiet.
https://www.dn.se/debatt/gymnasister-har-svart-klara-matematik-for-mellanstadiet/

Kraftigt ras i högskolestudenterns mattekunskaper. Inom några civlingenjörsprogram var det fler än en tredjedel av nybörjarna som inte ens klarade grundskolematematiken.
https://www.svd.se/kraftigt-ras-i-hogskolestudenterns-mattekunskaper

I dagens Kaliber berättar universitetslärare om studenter med låga förkunskaper, om krav som sänks och om ett ersättningssystem som ger mer pengar ju fler studenter som godkänns. – Lärare har ju i alla tider klagat på att studenterna är svaga att de kan inget och sånt, men det som har hänt nu är någonting helt annat, att det är så många som har så påtagliga svagheter i sina förkunskaper och färdigheter. Humanekologen Ebba Lisberg Jensen är en av de universitetslärare som gått ut offentligt och talat om högskolestudenter som ligger på 13-åringars nivå när det gäller att läsa och skriva. – När man ser vad de som skrivit, de som har problem och det har inte alla, men allt fler, då blir det ofta så påvert att man som lärare inte kan utläsa vad som står, alltså man fattar inte vad det står.

Det finns både svenska studier, internationella jämförelser och diagnostiska prov som visar att svenska ungdomars kunskaper i bland annat matematik och svenska har sjunkit under senare år. Så vad händer då när allt sämre förberedda gymnasister möter en högskola med ekonomiska incitament att godkänna så många som möjligt? De kommer med mindre i bagaget än vad jag och andra universitetslärare förväntar oss, de har gått i skolan, kraven för att man ska komma in på lärarutbildningen och bli samhällslärare är att man har matte B, samtidigt märker man att de inte verkar förstå ens elementa som de borde ha lärt sig i matematiken redan på högstadiet.

Det är inte så rimligt att tro att en lärare vill underkänna 9 av 10 studenter och hålla kvar vid en kravnivå som vi hade för kanske 20-30 år sedan. Men det är klart att det är ingen som säger att vi sänka kraven för att få igenom de här studenterna, men de facto tror jag att vi gör det Ja, studenternas förkunskaper har försämrats och för att tillräckligt många ska bli godkända måste vi antingen jobba mer än de har betalt för - eller sänka kraven. Lasse Ekstrand undervisar i ekonomi vi högskolan i Gävle. – Lärarana känner sig pressade ibland till att godkänna på nåder. Hon menar att sjunkande förkunskaper och sänkta krav är ett hot mot patientsäkerheten.

Åsa Cider har gett fysiologikursen i 10 år. Hon upplever att studenternas förkunskaper i matematik och fysik har försämrats under den tiden. I våras var det bara 35 procent av de blivande arbetsterapeuterna som klarade tentan. Efter omtentan ville studenterna byta examinator. – Och då blev jag inkallad till ledningen och så sade de att det var ju fel på tentan, de sade att studenterna ska inte behöva kunna det här, att det är alldeles för svårt. Och det är ju inte för svårt, det är ju det som vi haft hela tiden.

Och från och med den här terminen har man gjort om kursen i fysiologi. Åsa menar att man anpassar nivån efter sjunkande förkunskaper. Hon menar att kraven har sänkts. – I praktiken ja, det finns liksom inga möjligheter - annars skulle ju alla lärarstudenter få tillbringa en massa extraterminer innan de blev färdiga med sin utbildning, så man är ju bara piskad rent praktiskt att sänka kraven. Och det känns som att det blir en ond cirkel som man fasar för, att studenterna kommer med lägre kunskaper från grundskola och gymnasium och så är de lärarstudenter och så utexamineras de med mindre i bagaget än vad tidigare generationers lärare hade och då sänks väl kunskapsnivåerna ytterligare i grundskola och gymnasium, jag vet inte var det ska sluta det hela. Det känns ju djupt bekymmersamt. Så då det blir så att man till sist kanske mer eller mindre låter nåd gå före rätt och släpper igenom studenter som man kanske egentligen inte borde släppa igenom därför att man helt enkelt inte har mer resurser att lägga på dem, inte mer tid och inte mer ork.

Men i takt med att tentorna blir sämre och sämre, problemet är att det blir färre och färre som har förmåga att leva av egen kraft. – Ämnesmässigt är det tveklöst så att , till exempel i matematik har vi på KTH sett att kunskaperna har minskat, de som börjar idag är i mindre grad förmögna att klara uppgifter som de i högre grad var förmögna att lösa för 10 år sedan, det ser vi som fastställt.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/251952?programid=1316

Studiekraven på högskolorna har sänkts så kraftigt att det egentligen är gymnasienivå studenterna läser på. Så "universitet" finns inte längre, man kan kalla det gymnasium.

Att du klarat komvux med 73 i IQ säger ju något om kraven på komvux, eller hur?

Jag borde inte besvara en pissråtta som dig. Men jag kan ju meddela dig att jag började lugga på komvux för 10 år sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in