Citat:
Ursprungligen postat av
SomalieMed70IQ
Självklart är intelligens mer än så, men intelligenta människor har en tendens att se mönster då de har en mycket bättre förmåga för abstrakt tänkande och där mönsterigenkänning är en bra representativ del för just g-faktorn.
Om vi ser till IQ, så är det något som ser ut att vara bland de bättre mått vi har för att mäta en persons potential.
Men folk som får lågt på IQ-test har en tendens att inte gilla dem.
Ja, IQ-test är ett bra sätt att mäta en persons kapacitet. Om du får 131 IQ på ett test medan din kompis får 100 så är det uppenbart att du har högre kapacitet.
Din IQ visar däremot mestadels bara din förmåga att prestera vid skolbänken dock. Det är givetvis viktigt så klart men intelligens är mycket, mycket mer än IQ.
Ett exempel:
När min syster gjorde en ADHD-utredning för ett tag sedan så fick hon göra ett IQ-test.
Baserat på hennes resultat så menade psykologen att hon var "lätt förståndshandikappad". Min syster fick hålla sig för skratt och när hon åkte tillbaka till jobbet efteråt och berättade detta så vek sig alla av skratt.
Min syster jobbar nämligen på en plats där man behöver vara motsatsen till förståndshandikappad. Tar man ett enda felbeslut så kan det få förödande konsekvenser.
Ett annat exempel är min flickväns bror som har hög IQ men som ändå tar korkade beslut, väldigt ofta. Han är motsatsen till "street-smart".
Citat:
En person som är street-smart är en person som klarar sig i den verkliga världen medan en person som är motsatsen till street-smart, "book-smart", inte skulle kunna klara sig lika bra.
Är man street-smart har man mycket kunskap som inte kan förvärvas i skola eller på formella arbetsplatser. Man kan t.ex. vara snabbtänkt, svårlurad, misstänksam, rådig och handlingskraftig och man kan anpassa sig efter situationen.
Med det sagt så är IQ-test ett bra sätt att mäta sin kapacitet men man får komma ihåg att det (främst) bara visar en specifik sida av sin intelligens.