2018-01-14, 13:57
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du tänker dig då att nyproduktion inte sker antar jag?

Lite förvånande att BNP/Capita stiger under sådana förhållanden som du beskriver.
Och att staten får in oväntat mycket skatteintäkter.
Borde vara tvärtom. Tror du att du kan ha missat någon liten detalj?

Vad är den häringa kreditbubblan för något?

Vi borde kunna vara överens om att den röstande massan inte förstår logiska konsekvenser av sitt röstande. Vi ser ju bara här i tråden hur svårt folk har med logiska konsekvenser.

Det är uppfattningar och inte så mycket fakta som styr. T ex drev vänstern en halvering av strafftiderna. Och att man skulle vara snälla mot de kriminella för då skulle dom bli snälla. Och så röstade folket bort borgarna och vänstern kunde halvera strafftiderna. Sedan när de elaka Bildt och Westerberg fick bestämma några år så ökade dom på strafftiderna. Varvid folket röstade bort dom.
Folket är inte så sugna på att kriminella skall låsas in.

Så jag kan i viss mån hålla med om att Sverige kan vara svårt att rädda. Den förhoppning man kan ha är att våra politiker inte är så sugna på att Sverige skall halka efter så mycket i den globala konkurrensen. Och det finns iaf vissa tecken på att de inte vill det. Därmed måste man anpassa sig till lägre skattetryck och konkurrens om arbetskraften.

Några inom vänstern vill göra en Albanien och isolera Sverige från omvärlden. Och struntar fullständigt i att vi åker tillbaka till medeltiden. (Eller rättare sagt förstår inte konsekvenserna). Men de verkar vara en minoritet.

https://www.di.se/nyheter/bra-ar-for-soffliggarna/
Avkastningen blev i snitt 12,6 procent förra året för fonderna i premiepensionssystemet.

Det är inte någon liten detalj du har missat ang pensionerna?

Det är färdigdiskuterat med dig.

Har liksom tröttnat på att försöka förklara att en boll är rund vilket du givetvis förstår.

Du är inte intresserad av fakta, du är intresserad att hålla igång diskussioner om ovesentligheter för att slippa ta ansvar för dina genomidiotiska svar och frågor.

Case closed
2018-01-14, 14:02
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Självklart inte. Bankerna, och de som arbetar där, står på Alpha101:s sida. Det har aldrig och kommer aldrig finnas någon bubbla i Sverige enligt dem.

Den som vill kan argumentera för att det är precis det som är det farliga för Sverige.

Det lutar åt att kronkursen kommer få ta smällen då det är den lättaste skenmanövern
Man kan göra för att enklast vilseleda dumsvensken.

Hoppas dock allt håller ett tag till så man hinner avveckla sitt ägande i det multikulturella rövhålet.
2018-01-14, 14:05
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
En del överskattar definitivt betydelsen som byggindustrin har och har haft på ekonomin, det är en del av ekonomin, och dess betydelse varierar såklart från region till region, om man t ex kollar på jobbskapande, så stod byggindustrin för 3% av de nya arbetstillfällena i min kommun under perioden 2010-2015. Det kan t ex jämföras med tillverkningsindustrin, som stod för 10% av de nya arbetstillfällena under samma period.

Mäter man det istället i omsättning, så står byggindustrin för ca 6% av ekonomins totala omsättning i Storgöteborg, medans t ex tillverkningsindustrin står för 22%.

Förädlingsvärdena är, vilket säkert de av er som inte är ekonomiska analfabeter redan vet, högst bland företagstjänsterna dock, och i min region står företagstjänster för 24% av förädlingsvärdet, jämfört med byggindustrins 8%. Det är även i företagstjänster som överlägset flest nya jobb skapas, ca 32% av de nya arbetstillfällena i kommunen under perioden 2010-2015 hamnar i den kategorin.

Så, antalet arbetstillfällen ökade totalt sett med ca 10% under perioden, bryter man ner detta var alltså byggindustrins andel 3%(av 100%), under samma period ökade kommunens befolkning med 5,7 % och regionens med 5,8 %, jobb skapas i alla kommuner i Storgöteborg, men det är i GBG kommun som den absolut största andelen nya arbetstillfällen skapas.

Om bygginvesteringarna skulle sjunka betydligt så kommer det dock påverka tillväxten, no doubt,
bostadsinvesteringar står för ca 1% av landets BNP tillväxt, nu kommer det dock inte bli tvärstopp, om det blir riktigt illa kan man nog räkna med att bostadsinvesteringarna sjunker med 40-50%, i ett sådant worst case scenario, så kan det möjligtvis kompenseras för till viss del genom andra bygginvesteringar, orderböckerna är rätt så diversifierade bland många större byggbolag, det finns en hel del att göra, och för min region tror jag nog en eventuell nedgång i bostadsbyggandet skulle kompenseras till ganska stor del av andra investeringar, sedan har bostadsinvesteringarna i regionen varit förhållandevis låga i relation till andra regioner i landet ändå, så fallhöjden är relativt sett lägre.

BNP tillväxten 2018 kommer landa någonstans mellan 2-3%, antaligen närmare 2 än 3, och BRP för min region kommer växa med runt 3-4%.

Jag tänker så här: När bostäder inte längre går upp i pris så minskar folks lust att renovera, för det har ju 'betalat sig av sig själv' och då faller en stor del av 'gör det själv'-industrin vilket gör att byggvaruhusen och företag som säljer kök och badrum får problem med lönsamheten. Sthlmare som känt sig så rika för att bostaden gått upp med många tusen varje månad, minskar på sin lyxkonsumtion så caféer, skönhetssalonger och alla andra saker man faktiskt inte behöver får minskade intäkter. JM, Skanska och PEAB räddas nog av infrastrukturinvesteringar från staten, men sekundärindustrin som är beroende av bostäder specifikt får problem på samma sätt som lyxmarknaden. Antalet salonger som håller på med 'trams' som ögonfransförlängningar och nagelskulptering kommer minska rejält framöver. Gå runt och räkna dem! Det är helt absurt. Om vi skall leva i ett feministiskt land borde väl antalet fungerande hjärnceller hos kvinnor räknas högre än längden och tjockleken på deras fransar? Det blir en blacklash där fokus flyttas från yta till innehåll framöver.
Senast redigerad av Tullius 2018-01-14 kl. 14:23.
2018-01-14, 14:46
Medlem
Tulliuss avatar
Mer från dagens Svenska Dagbladet:

Citat:
Mäklarna: Att vänta på lägre bopriser kan straffa sig

Våga köpa. Så lyder rådet från flera mäklare SvD talat med och ett stickprov på två analystjänster antyder att det är köparnas marknad. Förstagångsköpare gynnas av de fallande bopriserna, men när amorteringskravet träder i kraft kan marknaden balanseras.

Citat:
Det är just nu många som undrar om priserna kan falla ännu mer. Pia-Lotta Svensson konstaterar att det finns två teorier om det:

Den ena är att priserna går ner lite till efter den 1 mars då det nya amorteringskravet gör det dyrare att låna mer än 4,5 gånger hushållets bruttoårsinkomst.

Den andra teorin är att det mesta redan är prissatt, men att färre kommer att vilja sälja efter det nya amorteringskravet eftersom det ger en ny inlåsningseffekt. Detta senare skulle i så fall balansera marknaden genom minskande utbud och högre priser efter 1 mars.

Citat:
Elisabeth Östlund, mäklare på Svenska mäklarhuset i Älvsjö tror att inbromsningen kan vara tillfällig.

– En del som nu tänker att de ska vänta med att köpa för att de tror att priserna ska sjunka mer i vår, kan sedan sitta och tänka hoppsan, det blev visst inte så. Det har jag sett förr.

Som väntat försöker mäklarna få köparna att tro på att prisfallet är över. Jag hoppas att många unga potentiella köpare, som riskerar att skuldsätta sig för livet, hittar hit.

Svenskan avslutar i alla fall med:

Citat:
Det finns förstås också de som menar att det är en större priskorrektion som just nu pågår. Teoretiskt finns det i en bubblas förlopp lägen där vissa tidiga prisstabiliseringar bara är tillfälliga.

och en länk till
https://www.svd.se/sa-spricker-en-bostadsbubbla--forloppet-och-foljderna#sida-5
2018-01-14, 15:42
Medlem
sebno1s avatar
Var på 4 visningar idag och det var väldigt spretigt med folk så skall försöka förklara här, alla föreningar låg inom samma område, lågt belånade, låga avgifter, lika stora, liknande standard och alla viktiga renoveringar var gjorda. lägenhet 1-2 var rent estetiskt fulare och från en annan tid än lägenhet 3-4.

Lägenhet 1: utgångsprisnivå: Mellan alltså där man kan förvänta sig att priserna skall ligga nu och här var det 5 par inklusive mig som kikade, kändes mest som "kikare" som vill se vart landet ligger så att säga.

Lägenhet 2: Utgångsprisnivå: Lite högre! lägenheten låg några portar ifrån lägenhet 1 och här var det jag, ett annat par och sedan dök ett till par från lägenheten innan upp. Här verkade den lilla barnfamiljen intresserad medan jag och dom andra två nog bara var där och kikade.

Men nu kommer vi till det intressanta och det var lägenhet tre och fyra som var exakt likadana i planlösningen och låg i samma port.

Lägenhet 3: Utgångsprisnivå: "Lågt" eller ja uppenbarligen där vi köpare står i pris för här hade det varit 25 stycken par (!) och kikat på lägenheten och visningen höll på lite längre än utsatt tid. Standarden var helt ok men lite lägre än lägenheten som var på ett annat våningsplan i huset och som hade visning samtidigt.

Lägenhet 4: Utgångsprisnivå: Mellan om man utgår från kvadratmeterpriser och jag tyckte att den hade högre standard än lägenhet 3, även byggt ett större badrum. Denna hade visning samtidigt som lägenhet 3 en/två våningar ovanför och vi kom lite sent och hon höll på att packa ihop, frågade hur många som totalt hade varit på visningen och mäklaren säger 3 stycken par med er.

Varit på visningar sedan i Maj och just lägenhet 3 och 4 var det märkligaste jag har varit med om i alla fall där ena hade folk som i Maj/Augusti/September medan den andra lägenheten i samma port hade varit helt tom på folk. Uppenbarligen är det fortfarande skillnad på vart köpare och säljare står och skall bli intressant hur det här slutar. Tror att lägenhet 3 kan bli en budgivning men ändå ha ett slutpris lägre än utgångspriset på lägenhet 4.
2018-01-14, 15:46
Medlem
biljons avatar
Har under eftermiddagen roat mig med att titta på relativt nybyggda/nyrenoverade villor i Svealand.
I Stockholms län har de flesta säljare hyfsat goda marginaler men så fort man tittar lite längre ut i Mälardalen så är det relativt lätt att hitta objekt som ligger riktigt nära pantbrevsgränsen i pris.

Med tanke på den i det närmaste obefintliga amorteringen så känns detta som en tickande bomb.
2018-01-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag tänker så här: När bostäder inte längre går upp i pris så minskar folks lust att renovera, för det har ju 'betalat sig av sig själv' och då faller en stor del av 'gör det själv'-industrin vilket gör att byggvaruhusen och företag som säljer kök och badrum får problem med lönsamheten. Sthlmare som känt sig så rika för att bostaden gått upp med många tusen varje månad, minskar på sin lyxkonsumtion så caféer, skönhetssalonger och alla andra saker man faktiskt inte behöver får minskade intäkter. JM, Skanska och PEAB räddas nog av infrastrukturinvesteringar från staten, men sekundärindustrin som är beroende av bostäder specifikt får problem på samma sätt som lyxmarknaden. Antalet salonger som håller på med 'trams' som ögonfransförlängningar och nagelskulptering kommer minska rejält framöver. Gå runt och räkna dem! Det är helt absurt. Om vi skall leva i ett feministiskt land borde väl antalet fungerande hjärnceller hos kvinnor räknas högre än längden och tjockleken på deras fransar? Det blir en blacklash där fokus flyttas från yta till innehåll framöver.

Ja en kraftig priskorrigering kan påverka hushållens konsumtion, och om bostadspriserna fortsätter falla kraftigt räknar jag med att det gör det, än så länge finns det dock inget som tyder på att sista halvårets prisutveckling påverkat handeln. November var bra, december kommer nog också vara bra, var iaf knökat som fan med julshoppare.

Jag vet inte om jag skulle kalla cafébesök för lyxkonsumtion, det är ett förhållandevis billigt sätt att möta vänner och bekanta och har ju t ex alltid varit populärt bland studenter och ungdomar, cafékulturen överlever av allt att döma även sämre tider, den har ju varit med sedans jag hade blöjor, marginalerna kan pressas dock, inte för att dom är speciellt bra ens i högkonjunkturer, lönsamheten kan kanske kompenseras genom att det blir en större andel hyreskontrakt som är omsättningsbaserade. Jag följer nybilsregistreringen ganska så noggrant dock, det anser jag är en ganska bra indikator, volymförändringarna där och bland andra "dyrare" konsumtionsvaror kan påverkas.

Har två yngre(90-talister) syrror, och en sambo även hon i den åldern, vet mer än jag vill veta om fillers, fransar och andra skönhetsprodukter, dom har trots det väldigt välfungerade hjärnor dock. ... procentuellt sett växer ju dock marknaden(globalt) mest för produkter som riktar sig till oss män.

För byggbolagen finns det ju fler beställare än Staten och statliga bolag, ett av JM entreprenads största pågående uppdrag är en kommunal skola i Vallentuna. Det finns ett ganska stort underskott på samhällsfastigheter, man har byggt mycket bostäder men den kommunala servicen har inte hängt med. För att ta ett annat exempel, Sernekes orderbok bestod till 51% av ordrar från beställare från det allmänna vid senaste rapporten, och då är det en välfylld orderbok. Fasta bruttoinvesteringar från näringslivet(t ex kontor, lager osv) och det allmänna kan nog som sagt åtminstone till viss del kompensera för en eventuell volymminskning i bostadsinvesteringar, det finns mycket i pipelinen.
2018-01-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Finanskrisen ledde till en BNP-sänkning. Och mindre inkomster ger sämre möjlighet att betala för boende. Varvid bostadspriserna faller. Man kan dock notera att det fallet var tämligen litet och kort.

Tittar vi i början på 2000-talet så rasade OMX ganska kraftigt. Men bostadspriserna föll inte speciellt mycket.
Så mätdata visar att svängningarna på börsen kan vara väldigt stora men bostadspriserna är väldigt motståndskraftiga mot nedgångar (i jämförelse).
Hade vi haft någon form av bostadsbubbla så skulle inte en sådan överlevt konjunkturfallen.

Har vi oskäligt höga räntor?

Är räntan på 5 åriga statsobligationer oskäligt hög? Vad menar du att den räntan borde vara?

Ställde dig frågan tidigare men fick inget svar, gör ett nytt försök. Kombinationen bostadsbrist och att det är billigt att låna pengar, hur påverkar detta priserna på bostäder i en högkonjuktur?

Jag håller med dig i mångt och mycket faktiskt, på flera punkter. Dock finner jag det rätt komiskt att du tror att prisnivåerna skulle bestå vid högre räntenivåer. Finns undersökningar som gjorts nyligen som visar att 20% av alla bostadsägare skulle få problem vid en räntehöjning om 1%. Vad tror du detta betyder?

En av mina närmsta vänner är rådgivare på ett av de största instituten i landet. Han jobbar med institutionella kunder, i huvudsak kommuner, landsting och banker. Han är ansvarig för det affärsområdet och de förvaltar ca 100 mdr kronor. Nu säger jag inte att han behöver ha rätt, men han sålde sin bostad förra våren och hyr ett hus nu. Han kommer hyra närmsta 2 åren pga hans övertygelse över hur illa det faktiskt kan komma att gå. Han har på något sätt gjort mig rätt orolig från att vara rätt neutral till hur det sett ut på marknaden. När även en av de största nyliberalerna jag känner börjar dra öronen åt sig, som ofta dessutom har rätt i mångt och mycket, så blir jag lite orolig. Du kan knappast påstå att tillståndet är stabilt i världsekonomin med skulderna som byggts upp av lågräntepolitiken överallt? Läste dessutom förra veckan att Bill Gross genom sitt fondbolag börjat korta statsobligationer lite överallt...
Senast redigerad av ganjaslummen 2018-01-14 kl. 16:13.
2018-01-14, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Var på 4 visningar idag och det var väldigt spretigt med folk så skall försöka förklara här, alla föreningar låg inom samma område, lågt belånade, låga avgifter, lika stora, liknande standard och alla viktiga renoveringar var gjorda. lägenhet 1-2 var rent estetiskt fulare och från en annan tid än lägenhet 3-4.

Lägenhet 1: utgångsprisnivå: Mellan alltså där man kan förvänta sig att priserna skall ligga nu och här var det 5 par inklusive mig som kikade, kändes mest som "kikare" som vill se vart landet ligger så att säga.

Lägenhet 2: Utgångsprisnivå: Lite högre! lägenheten låg några portar ifrån lägenhet 1 och här var det jag, ett annat par och sedan dök ett till par från lägenheten innan upp. Här verkade den lilla barnfamiljen intresserad medan jag och dom andra två nog bara var där och kikade.

Men nu kommer vi till det intressanta och det var lägenhet tre och fyra som var exakt likadana i planlösningen och låg i samma port.

Lägenhet 3: Utgångsprisnivå: "Lågt" eller ja uppenbarligen där vi köpare står i pris för här hade det varit 25 stycken par (!) och kikat på lägenheten och visningen höll på lite längre än utsatt tid. Standarden var helt ok men lite lägre än lägenheten som var på ett annat våningsplan i huset och som hade visning samtidigt.

Lägenhet 4: Utgångsprisnivå: Mellan om man utgår från kvadratmeterpriser och jag tyckte att den hade högre standard än lägenhet 3, även byggt ett större badrum. Denna hade visning samtidigt som lägenhet 3 en/två våningar ovanför och vi kom lite sent och hon höll på att packa ihop, frågade hur många som totalt hade varit på visningen och mäklaren säger 3 stycken par med er.

Varit på visningar sedan i Maj och just lägenhet 3 och 4 var det märkligaste jag har varit med om i alla fall där ena hade folk som i Maj/Augusti/September medan den andra lägenheten i samma port hade varit helt tom på folk. Uppenbarligen är det fortfarande skillnad på vart köpare och säljare står och skall bli intressant hur det här slutar. Tror att lägenhet 3 kan bli en budgivning men ändå ha ett slutpris lägre än utgångspriset på lägenhet 4.
Tack, detta är väldigt intressant information för oss som försöker förstå vad som händer på marknaden. Hoppas att du kan följa upp på Hemnet/Booli hur det sedan gick med lägenheterna.
2018-01-14, 17:43
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag tänker så här: När bostäder inte längre går upp i pris så minskar folks lust att renovera, för det har ju 'betalat sig av sig själv' och då faller en stor del av 'gör det själv'-industrin vilket gör att byggvaruhusen och företag som säljer kök och badrum får problem med lönsamheten.
...
Det blir en blacklash där fokus flyttas från yta till innehåll framöver.

Tror tvärtom: Det är DIY som nu får en uppgång på bekostnad av att anlita hantverkare vitt +ROT

Det är inte lusten att renovera som minskar utan kapitalet i form av lån som uteblir.
Folk kommer att återgå till att göra mer själva.

Det är också fel att behandla bostadsmarknaden som en marknad. Det är den inte. Det är villor, BRF och hyreslägenheter. Helt olika verksamheter och marknader.
2018-01-14, 17:44
Avslutad
Manuellt härlett från booli.se, visade slutbud för tvåor, medianpris tusen kr/m2

Södermalm
aug: 93,2
sep: 90,5
okt: 86,7
nov: 82,9
dec: 81,7
jan: 85,6 (objekt närmast under median 83,2)

Kungsholmen
aug: 93,0
sep: 87,8
okt: 86,5
nov: 84,1
dec: 81,0
jan: 79,9

Vasastan+Östermalm
aug: 103,5
sep: 100,7
okt: 94,4
nov: 93,1
dec: 91,1
jan: 89,9

Solna kommun
aug: 60,5
sep: 58,2
okt: 56,8
nov: 54,9
dec: 54,6
jan: 50,5

Nacka kommun
aug: 58,9
sep: 54,5
okt: 45,1
nov: 49,1
dec: 41,6
jan: 43,4

Uppsala kommun
aug: 38,1
sep: 37,9
okt: 37,4
nov: 34,5
dec: 34,8
jan: 35,1

Göteborgs kommun
aug: 52,9
sep: 51,9
okt: 51,9
nov: 49,9
dec: 47,2
jan: 44,9

Malmö kommun
aug: 27,5
sep: 26,9
okt: 26,6
nov: 24,2
dec: 24,8
jan: 29,9
2018-01-14, 17:48
Medlem
johannespauluss avatar
Jag var på ett flertalet visningar idag i innerstan, betydligt fler på visningarna nu än under november-december. Besökte främst 2or mellan 40 och 60m2, skulle uppskatta ungefär 8-15 par per visning, stor skillnad mot nov-dec då det var 1-5 par per visning.

Har kontaktat mäklarna nu på seneftermiddagen angående 2 objekt som jag är intresserad av, båda objekten hade andra intressenter.

Vi får se hur mycket folk är villiga att betala nu, jag skulle tippa att priserna stabiliserar sig på dessa nivåer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in