Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Advokaten Mette Grith Stage uttalar sig i BT:
https://www.bt.dk/krimi/advokat-anklageskrift-mod-peter-madsen-skyder-over-maalet
»Umiddelbart tror jeg anklagemyndigheden skyder over målet ved at forlange en livstidsdom. Sædvanligvis får man kun livshvis man har mere end ét drab på samvittigheden,« siger hun.
»Umiddelbart vil jeg vurdere, at det her nok nærmere ligger på niveauet 14 til 16 år, men det er min personlige opfattel
»Hvis man er oppe i et meget højt strafniveau, er det normalvis ikke nødvendigt med forvaring,« siger hun
»Der er nok ikke nogen tvivl om, at det er en stor opgave, som forsvareren er kommet på. Når man som jeg kun kender sage
Ja, det där är konstigt. Åklagaren verkar vilja behandla M, som ändå är 47 år och ostraffad, som en vaneförbrytare..?
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Det handlar väl inte om hämdbegär? Mellan raderna i tidningen står det hur illa detta drabbat de anhöriga. Tänker du någonsin på KiMs pojkvän? Hur tror du han mår? Kanske att han tom är inlagd på psyket. Detta är ett helt fasansfullt trauma för samtliga anhöriga. Det måste du väl förstå. Det räcker väl med att det finns bilder kvar av Nautilus.Jag förstår inte varför du vill se den? Det är precis som du förtränger vad som hänt på ubåten. Fasansfulla saker.Du kanske ska ta dig en liten funderare?
Fast på en annan sida diskuterar dom i Ubåtsföreningen, och där är det några som vill ha tillbaka den och rusta upp den. Folk dör överallt, och man kan inte demolera hus, sänka skepp o.s.v. för den sakens skull... Sedan är det ingen som tvingar någon som finner det obehagligt att åka med ubåten, det måste ju vara upp till var och en. Och så upprepar jag igen, att jag skulle vara helt ense med åklagaren om det var p.g.a. bristande sjösäkerhet man konfiskerade Nautilus. Eller på grund av Madsens brott mot två punkter i sjölagstiftningen, som åtalet också omfattar (men i så fall måste ju inte ubåten förstöras, bara tas ifrån hans ägo). Säkerheten måste gå före andra hänsyn, och det här var inte en säker farkost, och den framfördes inte alltid på ett säkert sätt heller. Men det var inte det åklagaren åberopade.
Citat:
Ursprungligen postat av
morboso
Det finns andra anledningar till att man ber om ett andra utlåtande. Oklarheter, t.ex. När en obducent inte kan avgöra om sticken tillfogats precis innan eller precis efter dödsögonblicket kanske det är lämpligt att ta in en ytterligare obducent som kanske till och med har en annan, för fallet lämplig, expertis. UTAN att det skulle vara för att "man vill ha ett annat svar". Man kanske vill ha klarhet? Foliehatt much?
Förresten var kommentaren i ditt inlägg om KW's BDSM-artikel "va' kul det skulle vara, om det skulle komma fram att hon extraknäckade som dominatrix på Manifest eller Kinky Salon!" (inlägg #40150) bland det osmakligaste jag läst på länge. Förstår inte hur det kan gå så snett som i din skalle. Och då har jag ändå en B.Sc. i psykologi.
Jaha, men då får du läsa citatet ur Kim Walls artikel en gång till först, och hela sammanhanget där hon varit på S/M-kongress! Detta var ingen söndagsskolelärarinna:
“Knife-play may appear extreme to those not versed in BDSM fetishes. But it can also be curiously sweet.”
http://www.mysterium24.se/?p=3625
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Det får du jättegärna länka till. Det som Jeppson sa angående det rättsmedicinska utlåtandet var bortklippt ur presskonferensen sedan.Kan du länka till svensk press också?
I så fall var det bortklippt på en svensk sajt, det är definitivt inte bortklippt på de danska sajterna. Sluta läsa svenska mainstream-tidningar, de mörklägger och censurerar ALLT. Och du kan söka själv. Det är inte rocket science (no pun intended).
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Kim Walls pojkvän är dansk medborgare och bor i närheten av Refshalvön. Hur tror du han mår???
Hur han än mår, så är han inte ens officiellt anhörig till Kim. De var inte gifta. Och anhöriga kan inte heller begära destruering av fartyg, det fattar du väl?
Citat:
Ursprungligen postat av
Teleslinga
Jag antar att frågan var retorisk. Dagens nyhetsrapportering kan knappast ha undgått dig.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/presskonferens-om-peter-madsen
Ja, fast det där har den svenska tidningen hittat på. Åklagaren sa aldrig att det var för familjens skull. Av uppenbara skäl. Vad har de för rätt att begära att ett danskregistrerat fartyg ska destrueras..? Varför läser du svenska tidningar när det handlar om ett fall i Danmark? Då blir det ju ett filter av missuppfattningar emellan.