2018-01-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Har det framkommit om den planläggning PM anklagas för innebär att han haft för avsikt att mörda henne redan innan de gick ombord? Eller i alla fall förberett för den händelse han fick såna behov? Dvs att han hela tiden hade för avsikt att minst idka sex med henne med eller mot hennes vilja?

Jag har inte följt tråden och kunnat se hur uppsåtsfrågan ev. diskuterats. (Sen läcker väl inte danskarna så mycket detaljer...)

Åklagaren preciserade inte det offentligt, men jag antar att man kommer trycka på faktumet att styckningsverktyg, tyngder, påsar mm fanns ombord, vilket tyder på att han före avresan med Wall placerade sakerna i ubåten.

och ja, jag tror också dioten har planerat det här brottet, det var inte stundens ingivelse, utan helt enkelt en usel ondsint plan som var dömd att misslyckas för mördarens del.
Citera
2018-01-16, 17:56
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jo, precis. Och det är väl just anledningen för att utplåna den. Att det inte ska uppstå mordlusts-turism.
Men jag kan inte tänka mig att någon tidigare ägare vill ha med ubåten att göra.
EDIT.Det hade varit väldigt oetiskt om någon tjänat pengar på att visa en mordubåt.

Jo, det hadde vel det. Men det värsta som kunde henda är ju at nån pervers BDSM klubb ala Manifest får klorna i Nautulius. Dessa (helt normala) pervon kommer väl at knulla i hjel varandra om dom får tilgång på ubåten. Nej, jag har ombestemt mig, sänk faenskapet på djupt vatten.
Citera
2018-01-16, 18:05
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De anhöriga behöver ju inte se den. Ja, jag tycker att det hade varit intressant att se den, jag planerade faktiskt att göra det när jag ändå ska till Köpenhamn i sommar. Men då kanske det är för sent. Sedan upprepar jag, att jag också tror att det är bäst att den inte sjösätts mer p.g.a. att den är så sjöosäker. Men då ska DET vara orsaken till konfiskeringen, och inte något hämndbegär mot M.

Jag vet en som kommer att vara glad i alla fall: tysken! Han retar ihjäl sig på att det står i tidningarna att M:s ubåt är den största hemmabyggda ubåten i världen, för han (tysken) menar att det är hans ubåt (E.) som är det. Han har skrivit om det flera gånger!
Försöker alltid hoppa över dina inlägg men nu råkade jag se att du tycker att det är absurt att ubåten skall destrueras.

Har fått för mig att du är lite äldre, att du har barn o.s.v. Men varför framstår du då som så extremt obstinat och rent ut sagt dum i huvet?

Har inte även du varit journalist? Är det avundsjuka på KW:s ungdom, utseende, framtida lysande journalistkarriär som får dig att diskreditera henne som du har gjort tråden igenom?

Jag förstår mig inte på dig, du maler på om Madsens charm och att det är ett slöseri att spärra in ett sånt geni etcetera. Begriper du inte vad dansken har gjort!? Han är en mänsklig ursäkt för ett monster.

För övrigt kan jag tycka att ubåten kan magasineras i några decennier. Tids nog kommer vi alla att vallfärda till museet där ubåten isåfall får en permanent plats.
Senast redigerad av allegrageller 2018-01-16 kl. 18:07.
Citera
2018-01-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Här tror jag du har fel ottoplommon. Jag tror veldigt MÅNGA vill se denna farkost( med tiden). Om Nautulius blir kondemnerad är det nog för at just unngå at det uppstår nån slags "dödsturism". (svårt at hitta rett ord här) Många turister är nog nyfikna på ubåten. Här i Oslo kommer varje år hundratals människor från hela verlden för att se på black metal musikaffæren "Helvete" där den mördade satanisten Aarseth höll til. Det finns säkert massor med eksempel på sånt beteende. I England rev dom huset där Fred och Rose West hadde sin tortyrkammare. Detta var, sånn jag har förstått det, bland annat för att hindra sånn turism. Mitt förslag: sälj skiten til nån eksentrisk miljonär/ museum och skänk pengarna til Kim Walls fond.

Skrotvärdet kan gott översändas till Kims fond!
Citera
2018-01-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, det hadde vel det. Men det värsta som kunde henda är ju at nån pervers BDSM klubb ala Manifest får klorna i Nautulius. Dessa (helt normala) pervon kommer väl at knulla i hjel varandra om dom får tilgång på ubåten. Nej, jag har ombestemt mig, sänk faenskapet på djupt vatten.
Det räcker väl med att Freya är ett populärt utflyktsmål för sportdykare. PMs Ubåt Kraka finns på museum i Helsingör (enligt info från Merwinna). Jag tror nog att den kommer att plockas bort och magasineras i någon gömma hädanefter. Jag hoppas/tror att Nautilus skrotas efter färdig utredning.
Citera
2018-01-16, 18:09
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ska ha strypt eller skärt halsen av henne, fan vad sjukt om han skar halsen av henne.

Fel. Inte "Ska ha", utan "Kan ha". Mycket stor skillnad!
Citera
2018-01-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Åklagaren preciserade inte det offentligt, men jag antar att man kommer trycka på faktumet att styckningsverktyg, tyngder, påsar mm fanns ombord, vilket tyder på att han före avresan med Wall placerade sakerna i ubåten.

och ja, jag tror också dioten har planerat det här brottet, det var inte stundens ingivelse, utan helt enkelt en usel ondsint plan som var dömd att misslyckas för mördarens del.

Ett vittne har ju sett honom bära dit en såg samma eftermiddag. Den hittades i Köge Bukt där allt annat hittats. Troligen samma som han styckade Kim med. Sågtänderna identifierades på torson.
Citera
2018-01-16, 18:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman

Ja, ingenting han hade kunnat göra hade ju förändrat much. Han hade avtalat möte med henne och de sågs segla iväg tillsammans. Vem som helst hade ju kunnat inbilla sig att det var ganska säkert mot knasiga idéer från PM:s sida, men inte då.

Man får ju "hoppas" att han hade tänkt att hota henne till att skriva på ngt för att hon inte skulle publicera det ena eller det andra, eller något annat mindre blodtörstigt.

Men det "lustiga" är ju att åklagarn nu kan presumera hur mycket blodtörstighet de vill, och sen är det upp till PM att klämma fram ett erkännande eller sitta inne till ett sådant undslipper honom. Det är upp till honom vad som är minst pinsamt...

Han hade inte behövt göra sig besväret att bygga en ubåt och dyka till Øresunds botten för att bete sig så j-a dumt. Hade gått lika bra i en lagerlokal med cctv. Och sparat det allmänna en massa pengar. Fjantarslet.

Vårt samhälle är systematiskt vrickat av samlade historiska anledningar och de som inte passar sig sveps bort, av egen kraft eller på grund av ngn annan. Man måste lära sig leva med det.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-16 kl. 18:23.
Citera
2018-01-16, 18:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Advokaten Mette Grith Stage uttalar sig i BT:https://www.bt.dk/krimi/advokat-anklageskrift-mod-peter-madsen-skyder-over-maalet

»Umiddelbart tror jeg anklagemyndigheden skyder over målet ved at forlange en livstidsdom. Sædvanligvis får man kun livshvis man har mere end ét drab på samvittigheden,« siger hun.

»Umiddelbart vil jeg vurdere, at det her nok nærmere ligger på niveauet 14 til 16 år, men det er min personlige opfattel

»Hvis man er oppe i et meget højt strafniveau, er det normalvis ikke nødvendigt med forvaring,« siger hun

»Der er nok ikke nogen tvivl om, at det er en stor opgave, som forsvareren er kommet på. Når man som jeg kun kender sage

Ja, det där är konstigt. Åklagaren verkar vilja behandla M, som ändå är 47 år och ostraffad, som en vaneförbrytare..?

Citat:
Det handlar väl inte om hämdbegär? Mellan raderna i tidningen står det hur illa detta drabbat de anhöriga. Tänker du någonsin på KiMs pojkvän? Hur tror du han mår? Kanske att han tom är inlagd på psyket. Detta är ett helt fasansfullt trauma för samtliga anhöriga. Det måste du väl förstå. Det räcker väl med att det finns bilder kvar av Nautilus.Jag förstår inte varför du vill se den? Det är precis som du förtränger vad som hänt på ubåten. Fasansfulla saker.Du kanske ska ta dig en liten funderare?

Fast på en annan sida diskuterar dom i Ubåtsföreningen, och där är det några som vill ha tillbaka den och rusta upp den. Folk dör överallt, och man kan inte demolera hus, sänka skepp o.s.v. för den sakens skull... Sedan är det ingen som tvingar någon som finner det obehagligt att åka med ubåten, det måste ju vara upp till var och en. Och så upprepar jag igen, att jag skulle vara helt ense med åklagaren om det var p.g.a. bristande sjösäkerhet man konfiskerade Nautilus. Eller på grund av Madsens brott mot två punkter i sjölagstiftningen, som åtalet också omfattar (men i så fall måste ju inte ubåten förstöras, bara tas ifrån hans ägo). Säkerheten måste gå före andra hänsyn, och det här var inte en säker farkost, och den framfördes inte alltid på ett säkert sätt heller. Men det var inte det åklagaren åberopade.

Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Det finns andra anledningar till att man ber om ett andra utlåtande. Oklarheter, t.ex. När en obducent inte kan avgöra om sticken tillfogats precis innan eller precis efter dödsögonblicket kanske det är lämpligt att ta in en ytterligare obducent som kanske till och med har en annan, för fallet lämplig, expertis. UTAN att det skulle vara för att "man vill ha ett annat svar". Man kanske vill ha klarhet? Foliehatt much?

Förresten var kommentaren i ditt inlägg om KW's BDSM-artikel "va' kul det skulle vara, om det skulle komma fram att hon extraknäckade som dominatrix på Manifest eller Kinky Salon!" (inlägg #40150) bland det osmakligaste jag läst på länge. Förstår inte hur det kan gå så snett som i din skalle. Och då har jag ändå en B.Sc. i psykologi.

Jaha, men då får du läsa citatet ur Kim Walls artikel en gång till först, och hela sammanhanget där hon varit på S/M-kongress! Detta var ingen söndagsskolelärarinna:

“Knife-play may appear extreme to those not versed in BDSM fetishes. But it can also be curiously sweet.”

http://www.mysterium24.se/?p=3625

Citat:
Det får du jättegärna länka till. Det som Jeppson sa angående det rättsmedicinska utlåtandet var bortklippt ur presskonferensen sedan.Kan du länka till svensk press också?

I så fall var det bortklippt på en svensk sajt, det är definitivt inte bortklippt på de danska sajterna. Sluta läsa svenska mainstream-tidningar, de mörklägger och censurerar ALLT. Och du kan söka själv. Det är inte rocket science (no pun intended).

Citat:
Kim Walls pojkvän är dansk medborgare och bor i närheten av Refshalvön. Hur tror du han mår???

Hur han än mår, så är han inte ens officiellt anhörig till Kim. De var inte gifta. Och anhöriga kan inte heller begära destruering av fartyg, det fattar du väl?

Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Jag antar att frågan var retorisk. Dagens nyhetsrapportering kan knappast ha undgått dig.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/presskonferens-om-peter-madsen

Ja, fast det där har den svenska tidningen hittat på. Åklagaren sa aldrig att det var för familjens skull. Av uppenbara skäl. Vad har de för rätt att begära att ett danskregistrerat fartyg ska destrueras..? Varför läser du svenska tidningar när det handlar om ett fall i Danmark? Då blir det ju ett filter av missuppfattningar emellan.
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-16 kl. 18:26.
Citera
2018-01-16, 18:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ett vittne har ju sett honom bära dit en såg samma eftermiddag. Den hittades i Köge Bukt där allt annat hittats. Troligen samma som han styckade Kim med. Sågtänderna identifierades på torson.

Innan avfärd alltså? Fogsvans eller bågsåg?

Svårt se användningsområde för en bågsåg på en ubåt.
Citera
2018-01-16, 18:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skrotvärdet kan gott översändas till Kims fond!

Varför inte till en fond för sjöfarts- eller allmänt teknikintresserade ungdomar?
Citera
2018-01-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det där är konstigt. Åklagaren verkar vilja behandla M, som ändå är 47 år och ostraffad, som en vaneförbrytare..?

Fast på en annan sida diskuterar dom i Ubåtsföreningen, och där är det några som vill ha tillbaka den och rusta upp den. Folk dör överallt, och man kan inte demolera hus, sänka skepp o.s.v. för den sakens skull... Sedan är det ingen som tvingar någon som finner det obehagligt att åka med ubåten, det måste ju vara upp till var och en. (Och så upprepar jag igen, att skulle vara helt ense med åklagaren om det var p.g.a. bristande sjösäkerhet man konfiskerade Nautilus. Säkerheten måste gå före andra hänsyn, och det här var inte en säker farkost. Men det var inte det han sa.)

Jaha, men då får du läsa citatet ur Kim Walls artikel en gång till först, och hela sammanhanget där hon varit på S/M-kongress! Detta var ingen söndagsskolelärarinna:

“Knife-play may appear extreme to those not versed in BDSM fetishes. But it can also be curiously sweet.”

http://www.mysterium24.se/?p=3625

I så fall var det bortklippt på en svensk sajt, det är definitivt inte bortklippt på de danska sajterna. Sluta läsa svenska mainstream-tidningar, de mörklägger och censurerar ALLT. Och du kan söka själv. Det är inte rocket science (no pun intended).

Hur han än mår, så är han inte ens officiellt anhörig till Kim. De var inte gifta. Och anhöriga kan inte heller begära destruering av fartyg, det fattar du väl?

Ja, fast det där har den svenska tidningen hittat på. Åklagaren sa aldrig att det var för familjens skull. Av uppenbara skäl. Vad har de för rätt att begära att ett danskregistrerat fartyg ska destrueras..? Varför läser du svenska tidningar när det handlar om ett fall i Danmark? Då blir det ju ett filter av missuppfattningar emellan.

Men jösses, tror du att det bara är vaneförbrytare som kan dömas till livstid? Det handlar om brotten man står anklagad för.

Ubåten ägs av RML som ägs av G P Artmanns bolag till 75% och C Möller Nielsen till 25%. Artmann har i dansk media uttalat att de inte vill ha tillbaka ubåten. Ubåten kommer, tack o lov, att destrueras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in