2018-01-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De anhöriga behöver ju inte se den. Ja, jag tycker att det hade varit intressant att se den, jag planerade faktiskt att göra det när jag ändå ska till Köpenhamn i sommar. Men då kanske det är för sent. Sedan upprepar jag, att jag också tror att det är bäst att den inte sjösätts mer p.g.a. att den är så sjöosäker. Men då ska DET vara orsaken till konfiskeringen, och inte något hämndbegär mot M.

Jag vet en som kommer att vara glad i alla fall: tysken! Han retar ihjäl sig på att det står i tidningarna att M:s ubåt är den största hemmabyggda ubåten i världen, för han (tysken) menar att det är hans ubåt (E.) som är det. Han har skrivit om det flera gånger!
Det handlar väl inte om hämdbegär? Mellan raderna i tidningen står det hur illa detta drabbat de anhöriga. Tänker du någonsin på KiMs pojkvän? Hur tror du han mår? Kanske att han tom är inlagd på psyket. Detta är ett helt fasansfullt trauma för samtliga anhöriga. Det måste du väl förstå. Det räcker väl med att det finns bilder kvar av Nautilus.Jag förstår inte varför du vill se den? Det är precis som du förtränger vad som hänt på ubåten. Fasansfulla saker.Du kanske ska ta dig en liten funderare?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-16 kl. 16:49.
Citera
2018-01-16, 16:45
Medlem
Citat:
Den relevanta kroppsdelen. De ser ju knappast i foten om K var vid liv när hon höggs i slidan... Det var efter obduktionen, så det spelar ingen roll om det var "väldigt tidigt" eller inte. Obduktionen var klar, resultaten framlagda, då kan det inte hända något mer på den fronten. Om man inte tar in en ny obducent förstås, för att man vill ha ett annat svar. Och självklart ljuger inte åklagare och poliser rakt ut för att skydda de anhöriga! I så fall skulle de väl lika gärna ha kunnat göra det nu... OCH vid rättegången...

Det finns andra anledningar till att man ber om ett andra utlåtande. Oklarheter, t.ex. När en obducent inte kan avgöra om sticken tillfogats precis innan eller precis efter dödsögonblicket kanske det är lämpligt att ta in en ytterligare obducent som kanske till och med har en annan, för fallet lämplig, expertis. UTAN att det skulle vara för att "man vill ha ett annat svar". Man kanske vill ha klarhet? Foliehatt much?

Förresten var kommentaren i ditt inlägg om KW's BDSM-artikel "va' kul det skulle vara, om det skulle komma fram att hon extraknäckade som dominatrix på Manifest eller Kinky Salon!" (inlägg #40150) bland det osmakligaste jag läst på länge. Förstår inte hur det kan gå så snett som i din skalle. Och då har jag ändå en B.Sc. i psykologi.
Citera
2018-01-16, 16:48
Medlem
Citat:
Sluta ljug. Inget har tagits bort. Den där presskonferensen finns att höra live överallt, och det finns tusentals referat och citat över hela nätet.
Det får du jättegärna länka till. Det som Jeppson sa angående det rättsmedicinska utlåtandet var bortklippt ur presskonferensen sedan.Kan du länka till svensk press också?
Citera
2018-01-16, 16:50
Medlem
Citat:
De anhöriga behöver ju inte se den. Ja, jag tycker att det hade varit intressant att se den, jag planerade faktiskt att göra det när jag ändå ska till Köpenhamn i sommar. Men då kanske det är för sent. Sedan upprepar jag, att jag också tror att det är bäst att den inte sjösätts mer p.g.a. att den är så sjöosäker. Men då ska DET vara orsaken till konfiskeringen, och inte något hämndbegär mot M.

Jag vet en som kommer att vara glad i alla fall: tysken! Han retar ihjäl sig på att det står i tidningarna att M:s ubåt är den största hemmabyggda ubåten i världen, för han (tysken) menar att det är hans ubåt (E.) som är det. Han har skrivit om det flera gånger!

Man förverkar ett "vapen" som använts vid ett osedvanligt sexualsadistiskt mord.

Du verkar lika paranoid som Madsen själv.
Citera
2018-01-16, 16:59
Medlem
Citat:
Vad har dom med det att göra? Dom är inte ens danska medborgare. Verkar ju inte klokt..?
Kim Walls pojkvän är dansk medborgare och bor i närheten av Refshalvön. Hur tror du han mår???
Citera
2018-01-16, 17:15
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Spelar inte så stor roll. Ubåten är konfiskerad och ingen vill se den igen. Tror inte PMs anhöriga vill och inte KiMs anhöriga vill. Inte någon vill se den hemska tingesten som påminner om det här avskyvärda brottet. Vill du?

Här tror jag du har fel ottoplommon. Jag tror veldigt MÅNGA vill se denna farkost( med tiden). Om Nautulius blir kondemnerad är det nog för at just unngå at det uppstår nån slags "dödsturism". (svårt at hitta rett ord här) Många turister är nog nyfikna på ubåten. Här i Oslo kommer varje år hundratals människor från hela verlden för att se på black metal musikaffæren "Helvete" där den mördade satanisten Aarseth höll til. Det finns säkert massor med eksempel på sånt beteende. I England rev dom huset där Fred och Rose West hadde sin tortyrkammare. Detta var, sånn jag har förstått det, bland annat för att hindra sånn turism. Mitt förslag: sälj skiten til nån eksentrisk miljonär/ museum och skänk pengarna til Kim Walls fond.
Senast redigerad av kugutt 2018-01-16 kl. 17:28.
Citera
2018-01-16, 17:17
Medlem
Kurt Kragh uttalar sig:

– Den er en meget væsentlig detalje i tiltalen med den forudgående planlægning. Det viser, at anklagemyndigheden ikke mener, at drabet er sket i affekt, og det kan også være skærpende i relation til straffen, siger Kurt Kragh.

Ifølge Kurt Kragh har det ikke den store betydning for sagen, at politiet ikke med sikkerhed kan sige, hvordan Kim Wall blev slået ihjel.

– Det kan altid være et problem, hvis man ikke har en dødsårsag, men i den her sag er det ikke tilfældet. Det er uomtvisteligt, at hun er død, og at han har en eller anden rolle i den forbindelse, siger Kurt Kragh.

https://ekstrabladet.dk/112/tidligere-drabschefer-om-ubaads-tiltale-det-skal-anklagemyndigheden-bevise/6999386
Citera
2018-01-16, 17:26
Medlem
Citat:
Fast ett fartyg är ju inte ett "redskap"! I så fall skulle de väl åtminstone kunna ställa ut den på museum. Detta påverkar dessutom inte bara M, utan även andra medlemmar av ubåtssällskapet och f.d. raketlabbet som satsat både arbete och privata pengar i den, och som önskar att få den tillbaka...
Men vem vill se den? Och vem i hela världen önskar tillbaka den NU? Enbart en Sexualsadist är väl så sjuk. Jag själv hade önskat att PMs RPU hade visat på att han var allvarligt sjuk när gärningen begicks.
För jag tycker att det är svårt att ta in att en frisk PM verkligen gjort detta fasansfullt grymma. I min värld är det obegripligt. Framförallt för att han inte har kunnat knytas till någon tidigare brottslighet. Men fakta är fakta. Bevis är bevis. Det måste man acceptera. PM är farlig för allmänheten Merwinna. Nu har vi inte tillgång till hans RPU men troligtvis kan man gissa på NPD-psykopat (eller Antisocial PS.) Eftersom han räknas som tillräknelig. Det finns ingen som har något som helst intresse av att ljuga. Det är ingen stor världskonspiration här. I vems intresse skulle det isåfall vara?
PS.Ubåten är en brottsplats. Utan den hade den här gärningen inte varit genomförbar. Så på sätt och vis ett mordredskap.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-16 kl. 17:29.
Citera
2018-01-16, 17:28
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
VEMS familj?
Jag antar att frågan var retorisk. Dagens nyhetsrapportering kan knappast ha undgått dig.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/presskonferens-om-peter-madsen
Citera
2018-01-16, 17:28
Medlem
BeYoNdTruths avatar
Kommer det att finnas någon förundersökning att ta del av som privatperson? Har Danmark samma system som vi där man kan begära ut uppgifter? Och det är väl på danska så man kan väl likagärna lägga ner iden direkt.
Citera
2018-01-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Här tror jag du har fel ottoplommon. Jag tror veldigt MÅNGA vill se denna farkost( med tiden). Om Nautulius blir kondemnerad är det nog för at just unngå at det uppstår nån slags "dödsturism". (svårt at hitta rett ord här) Många turister är nog nyfikna på ubåten. Här i Oslo kommer varje år hundratals människor från hela verlden för att se på black metal musikaffæren "Helvete" där den mördade satanisten Aarseth höll til. Det finns säkert massor med eksempel på sånt beteende. I England rev dom huset där Fred och Rose West hadde sin tortyrkammare. Detta var, sånn jag har förstått det, bland annat för att hindra sånn turism. Mitt förslag: sälj skiten til nån eksentrisk miljonär/ museum och skänk pengarna til Kim Walls fond.
Jo, precis. Och det är väl just anledningen för att utplåna den. Att det inte ska uppstå mordlusts-turism.
Men jag kan inte tänka mig att någon tidigare ägare vill ha med ubåten att göra.
EDIT.Det hade varit väldigt oetiskt om någon tjänat pengar på att visa en mordubåt.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-16 kl. 17:40.
Citera
2018-01-16, 17:41
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Enligt det rättsmedicinska utlåtandet i September. Tyvärr togs allt bort direkt efter presskonferensen. Troligtvis pga av familjen som inte ville att det skulle skrivas om det här i media. Ingen svensk press har skrivit om det heller.

Jag sparade ned båda liverapporteringarna som pdfer och du hittar dom här:

1:a omhäktningen 5 september;
https://minfil.org/3fIcI8cfb9/L_s_Peter_Madsens_forklaring_her_Ekstra_Bladet_1.p df

1:a omhäktningen 3 oktober
https://minfil.org/49IaIacbb7/Peter_Madsens_computer_indeholdt_optagelser_af__gt e_drab_p__kvinder___Ekstra_Bla.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in